1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

زندگینامه آندره ژید

شروع موضوع توسط نشر ماهی ‏3/12/20 در انجمن معرفی شخصیتها، زندگینامه و کتاب

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏1/10/20
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    پل گیوم آندره ژید، رمان‌نویس، مقاله‌نویس و نمایشنامه‌نویس 1869 در پاریس به دنیا آمد. وی مدت نیم قرن حضوری نمایان در عرصهٔ ادب فرانسه داشت. آندره ژید، کودکی بسیار سختی داشت؛ وی به دلیل بیماری اش نتوانست به طور منظم به مدرسه برود به همین دلیل او در خانه مشغول به تحصیل شد.
    پدر آندره استاد حقوق و مادرش دختر یکی از بورژواهای ثروتمند نرماندی بود. پس از مرگ پدرش به سال 1880، سرپرستی او به مادر دقیق و سختگیر واگذار شد و به دخترخاله اش مادلن روندو، دل بست و در سال 1895 با او ازدواج کرد و تا سال 1938 همزمان با مرگ مادلن در کنار هم عاشقانه زندگی کردند.
    ژید فعالیت ادبی خود را در بیست و دو سالگی (1891) آغاز کرد و چون از رفاه مالی برخوردار بود و نیازی به کار کردن نداشت با فراغ بال به نوشتن پرداخت. دوستی او با مالارمه، سبب شد که در آغاز کار، به مکتب سمبولیسم روی آورد. ژید در بیست و چهار سالگی (1893) در حالی بیمار بود به تونس سفر کرد.
    بعد از رهایی بیماری هنگامی که به فرانسه بازگشت دچار تحولات روحی نیز شده بود و به نوشتن کتاب هایی مانند مائده‌های زمینی(1897)، ضد اخلاق(1902) و در تنگ (1909) و دخمه‌های واتیکان اشاره کرد. آندره در سال 1947 برندهٔ جایزهٔ ادبی نوبل شد. با شروع جنگ جهانی اول ژید مدتی سکوت کرد و سپس کتاب‌های «اگر دانه نمیرد»، «کوریدون» و «سکه سازان» را نوشت. ژید کتاب‌های «سفر به کنگو» و «بازگشت از چاد» را ضد استعمار نوشت.
    او عضو حزب کمونیست شد؛ اما با برآورده نشدن انتظارات و تمایلات عدالت خواهانه‌اش با نوشتن کتاب بازگشت از شوروی از این حزب کناره گرفت. از دیگر آثار آندره می توان به مواردی، 《یادداشت‌های روزانه آندره والتر》، «شعرهای آندره والتر»، «رسالهٔ نرگس» و «سفر اورین» اشاره کرد. آندره ژید سرانجام در سن 81 سالگی در تاریخ 19 فوریه 1951 در پاریس درگذشت.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/12/20
    کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده است.