1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

حیوانات در حال انقراض

شروع موضوع توسط sarinaamiri ‏30/11/20 در انجمن جانداران

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]
    حیوانات در حال انقراض
    در گوشه و کنار دنیا حیوانات زیادی وجود دارند که به دلیل دخالت های انسانی و تخریب شرایط زیستی در خطر انقراض قرار دارند. جالب است بدانید که خزندگان، دوزیستان و گیاهان بیش از سایر گونه ها در خطر انقراض و نابودی قرار دارند، اما آنچنان که باید و شاید به آن ها توجه نمی شود. چرا؟ ظاهرا چون به اندازه کافی بامزه و دوست داشتنی نیستند! در این مطلب می خواهیم حیوانات در حال انقراض را به شما معرفی کنیم که ظاهری بسیار دوست داشتنی و زیبا دارند. وقتی این حیوانات را می بینیم آرزو می کنیم ای کاش می شد جلوی انقراض و نابودی آن ها را گرفت و آن ها را باز هم در دنیا دید. خودتان این حیوانات را ببینید تا متوجه بشوید که زیبایی و بامزه بودن ظاهری چقدر در قضاوت ما تاثیر دارد. با الی گشت همراه باشید.

    [​IMG]
    گربه شنی | Sand Kittens

    وقتی این گربه های بامزه و دوست داشتنی را می بینیم فکر می کنیم حیواناتی خانگی و ملوس هستند. اما باید بدانید که این گربه ها نوعی از گربه وحشی به نام گربه شنی است و بر خلاف ظاهر ملوسشان کاملا وحشی و شکارچی هستند. گربه های شنی در بیابان های آسیای مرکزی و شمال آفریقا زندگی می کنند و کوچک ترین گربه وحشی در جهان به حساب می آیند. متاسفانه به دلیل تخریب محیط زیست آن ها این موجودات زیبا و دوست داشتنی جزء حیوانات در حال انقراض به حساب می آیند و در برخی کشورها کاملا منقرض شده اند. با توجه به وسعت و پراکندگی محیط زیست این گربه ها نمی توان به طور دقیق تخمین زد که چه تعداد از آن ها باقی مانده است.

    [​IMG]
    سمندر مکزیکی | mexican axolotls
    سمندر مکزیکی آنقدر بامزه و فانتزی است که بیشتر شبیه به یک شخصیت کارتونی است تا موجودی واقعی. متاسفانه این سمندر بامزه هم جزء حیوانات در حال انقراض است و امروزه تنها در دریاچه سوچیمیلکو (Xochimilco) در نزدیکی مکزیکوسیتی وجود دارد. در حال حاضر به دلیل وجود گونه های مهاجم مثل ماهی کپور و تیلاپیا در دریاچه و تخلیه آب دریاچه برای تامین آب شهری فقط ۱۲۰۰ سمندر مکزیکی باقی مانده اند. همچنین متاسفانه یکی دیگر از دلایل انقراض این موجود نازنین این است که در مکزیک این نوع سمندر جنبه خوراکی هم دارد و مردم آن را شکار می کنند. سمندر مکزیکی حیاتش کاملا به آب وابسته است و ویژگی های منحصربفردی مثل احیا و بازسازی قسمت های آسیب دیده بدنش دارد.

    [​IMG]
    روباه صحرا | fennec fox
    یکی دیگر از موجودات در حال انقراض روباه صحراست که ظاهری بسیار بامزه و دوست داشتنی دارند. روباه صحرا بومی خاورمیانه و شمال آفریقاست و اندازه بدنشان تنها ۴۰ سانتی متر است. این روباه زیبا و بامزه کوچک ترین گونه روباه به حساب می آید و مشخصه اش گوش های بسیار بزرگش است. متاسفانه این گونه به دلیل شکار بی رویه و تخریب زیست محیطشان در خطر انقراض قرار گرفته اند و در حال حاضر تحت حفاظت قرار دارند.

    [​IMG]
    سمور دریایی | Sea Otters
    سمور دریایی یکی دیگر از حیوانات در حال انقراض است و به دلیل تجارت پوست و شکار بی رویه تقریبا در قرن ۲۰ تا مرز انقراض هم پیش رفت. امروزه شکار غیرقانونی، گیر افتادن در تورهای ماهیگیری و شکارچیان طبیعی همگی حیات این موجود دوست داشتنی را تهدید می کنند. اما نشت نفت و فرآورده های نفتی بزرگ ترین و جدی ترین خطر برای سمور دریایی است. فاجعه عظیم زیست محیطی نشت نفت اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ باعث مرگ و نابودی تقریبا ۲۸۰۰ سمور دریایی شد. مواد نفتی که همچنان به دریا ریخته می شود باعث تهدید جدی و کاهش جمعیت این گونه حیوان شده است.

    [​IMG]
    اسب آبی کوتوله | pygmy hippos
    یکی دیگر از حیوانات در حال انقراض که به شما معرفی می کنیم علاوه بر ظاهر دوست داشتنی، اسم بامزه ای هم دارد. اسب آب کوتوله یکی از گونه های اسب آبی است و بومی مناطق جنگلی غرب آفریقا به ویژه کشور لیبی است. این اسب آبی متاسفانه در حال انقراض است و امروزه حدود ۱۰۰۰ اسب آبی کوتوله در دنیا زندگی می کنند. این گونه اسب آبی همان طور که از اسمش مشخص است قد کوتاهی دارد و برخلاف سایر خویشاوندانش قدش به زحمت به ۱ متر می رسد. متاسفانه شکار بی رویه و غیرقانونی این گونه اسب آبی باعث کاهش جمعیت آن ها شده است، اما بزرگ ترین خطر نابودی و تخریب زیستگاه های جنگلی آن هاست. خوشبختانه گونه هایی که تحت حفاظت و در باغ وحش ها نگهداری می شوند تولید مثل موفقی داشته اند و امید به بقا و حفظ آن ها وجود دارد.

    [​IMG]
    گیبون ابلق | pileated gibbons
    گیبون ابلق هم با این ظاهر بامزه ای که دارد جزء حیوانات در حال انقراض به حساب می آید. متاسفانه امروزه حدود ۴۷۰۰۰ از این گونه در دنیا باقی مانده است و این گونه از گیبون در معرض نابودی قرار گرفته است. گیبون ابلق بومی کلمبیا، لائوس و تایلند است و لابلای درختان جنگلی زندگی می کند. تخریب زیست محیط و جنگل های محل سکونت این گیبون ها و همین طور شکار بی رویه از جمله دلایل اصلی کاهش جمعیت و انقراض آن ها هستند. امیدواریم با اقدامات و تدابیر لازم از نابودی این گونه گیبون جلوگیری شود و باز هم شاهد زندگی و سکونت این گیبون های بامزه باشیم.

    [​IMG]
    پلنگ آمور | Amur leopard
    آخرین مورد از حیوانات در حال انقراض که به شما معرفی می کنیم پلنگ آمور است. متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۶۰ حیوان شناخته شده از این گونه در حیات وحش وجود دارند. تغییرات آب و هوا و شرایط جوی، تخریب زیستگاه و شکار بی رویه و غیرقانونی از جمله عوامل اصلی نابودی و انقراض این حیوان زیبا و باشکوه هستند. پلنگ آمور که پلنگ کره ای هم نامیده می شود بومی شرق روسیه، شبه جزیره کره و شمال شرقی کشور چین است. متاسفانه نسل این پلنگ ها در چین و کره تا مرز نابودی پیش رفته و تنها در مناطقی از روسیه تعداد محدودی از این پلنگ ها همچنان زندگی می کنند.