1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دلايل بروز بيماري تنفس بدبو یا هاليتوز

شروع موضوع توسط sani03 ‏20/11/20 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    تفاوت تنفس بدبو با بوي بد دهان
    برخي از افراد به اشتباه فكر مي‌كنند كه هاليتوز همان بوي بد دهان است و براي رفع هر دو راهكارهاي يكساني را به كار مي‌برند. در حالي كه بوي بد دهان در اغلب موارد به دليل خوردن مواد غذايي بودار مانند سير و پياز است. اما تنفس بدبو يك عارضه بد تنفسي است كه از به وجود آمدن باكتري در دهان ايجاد مي‌شود و نياز به مداخلات درماني دارد.

    دلايل بروز بيماري هاليتوز
    عدم رعايت بهداشت دهان و دندان منجر به ايجاد پلاك باكتريايي در لثه و پشت زبان مي‌شود كه يكي از دلايل مهم اين بيماري است. طبق مطالعات انجام شده استرس و كمبود آب بدن نيز مي‌تواند باعث بدبويي تنفس شود. برخي از دلايل ديگر اين بيماري عبارتند از:

    مصرف دخانيات

    يكي از مهم ترين عوارض مصرف دخانيات اين است كه نفس را بدبو مي‌كند. اگر عادت به مصرف هرگونه دخانيات داريد بهتر است در سريع‌ ترين زمان ممكن نسبت به ترك آن اقدام كنيد. در صورتي كه پس از قطع مصرف دخانيات همچنان تنفس شما بد بو بود بايد به پزشك مراجعه كنيد تا بررسي ‌هاي لازم جهت تشخيص علت بيماري و درمان صورت بگيرد.

    خشكي دهان يا زروستوميا

    خشكي دهان عارضه اي است كه در اثر فقدان و يا كمبود بزاق در دهان به وجود مي‌آيد. در صورتي كه بزاق در دهان به اندازه كافي ترشح نشود، محيط مناسبي براي رشد باكتري به وجود ميآيد كه مي‌تواند تنفس را بدبو كند. البته خشكي دهان گاهي اوقات هم مي‌تواند در اثر مصرف برخي داروها به وجود بيايد كه بايد براي رفع آن اقدامات احتياطي صورت بگيرد. افراد مبتلا به خشكي دهان بايد نسبت به بهداشت دهان و دندان خود توجه كافي داشته باشند.

    البته در برخي موارد نيز ممكن است كه تنفس بدبو به دليل وجود برخي بيماري‌هاي ديگر مانند عفونت‌هاي گلو و ريه، سينوزيت، بيماري هاي كبد و كليه باشد كه بايد براي درمان آنها به پزشك متخصص مراجعه كرد.

    علائم هاليتوز
    علائم اين بيماري در اغلب موارد به آساني قابل مشاهده است. مزه و طعم نامطبوع در دهان، خشكي دهان و ايجاد پوشش بر روي زبان از مهم ترين علائم هاليتوز هستند. گاهي اوقات ممكن است فرد قبل از آن كه خود متوجه بوي بد تنفس خود شود ديگران متوجه اين موضوع شوند كه چندان خوشايند نيست. يكي از روش‌هاي ساده براي تست بدبويي تنفس اين است كه كف دست خود را ليس بزنيد و آن را بو كنيد. در صورتي كه بوي خوشايندي استشمام نكرديد به احتمال قوي شما دچار بدبويي دهان و يا تنفس بدبو هستيد.



    روش هاي ساده براي درمان تنفس بدبو
    اگرچه توصيه ميشود براي درمان تنفس بدبو به پزشك مراجعه كنيد اما روش‌هاي زير مي‌توانند در كنترل و كاهش علائم اين بيماري مفيد باشند. اين روشها عبارتند از:

    استفاده از مسواك

    روزانه دو بار دندان‌هاي خود را با خميردندان‌هاي حاوي فلورايد مسواك بزنيد تا باكتري پلاك از بين برود. اگر دندان‌هاي شما حساس هستند حتما از مسواك نرم استفاده كنيد و هنگام مسواك زدن از وارد كردن فشار بيش از اندازه به ميناي دندان اجتناب كنيد.

    استفاده از نخ دندان

    مسواك به تنهايي نمي‌تواند ذرات ريز غذا را كه ميان دندان‌ها گير كرده‌اند را تميز كند. در صورتي كه اين ذرات خارج نشوند مي‌توانند باعث بدبويي تنفس و حتي پوسيدگي دندان شوند. بهترين راه براي كامل كردن روتين بهداشت دهان و دندان استفاده از نخ دندان است. البته توجه به اين نكته حائز اهميت است شيوه صحيح استفاده از نخ دندان در دستور كار باشد. زيرا در غير اين صورت ميتواند به بافت اطراف دندان آسيب وارد كند.

    استفاده از دهانشويه

    يكي از مهمترين اقدامات براي درمان بدبويي تنفس استفاده از دهانشويه است. البته در صورتي كه دهانشويه حاوي الكل باشد مي‌تواند باعث خشكي دهان شود؛ بنابراين خريد دهانشويه هاي فاقد الكل توصيه ميشود. دهانشويه هاي حاوي فلورايد و كلروهگزيدين بهترين گزينه براي درمان تنفس بدبو هستند.

    مصرف مايعات

    نوشيدن آب زياد در طول روز مي‌تواند تاثير مثبتي در كاهش علائم بدبويي تنفس داشته باشد. البته مصرف نوشيدني‌هاي كافئين دار و الكلي و همچنين آب ميوه هاي شيرين و اسيدي بهتر است محدود شود. ميزان آب مورد نياز شما با توجه به ميزان فعاليت روزانه شما متفاوت خواهد بود، اما در حالت كلي خوردن شش تا هشت ليوان آب در روز توصيه مي‌شود.

    جويدن آدامس

    همان طور كه اشاره كرديم يكي از دلايل تنفس بدبو كم بودن بزاق دهان است. شما مي‌توانيد براي تحريك توليد بزاق، آدامس بدون قند بجويد.

    خوردن نعناع

    نعناع داراي خاصيت ضدباكتريايي قوي و ضدقارچي است كه مي‌تواند باعث ايجاد احساس خنكي در دهان شود. هرچند خوردن نعناع به عنوان يك روش موقت براي خوشبو كردن تنفس به شمار ميرود اما اثر مثبت نعناع در پيشگيري از برخي ضايعات دهاني غيرقابل انكار است. در صورتي كه نمي‌توانيد نعناع را به صورت مستقيم مصرف كنيد مي‌توانيد از عصاره عرق نعناع استفاده كنيد.