1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

روغن خردل چیه ؟ چه خواصی داره؟

شروع موضوع توسط 5moseni ‏15/11/20 در انجمن سایر خوراکی ها

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/20
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    روغن خردل از دانه های گیاه خردل استخراج می شود و در تهیه غذاهای شرقی و غربی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که روغن خردل حاوی درصد کمی از چربی های اشباع شده است و حاوی چربی های ترانس نیست، برای سلامتی بسیار مفید می باشد. علاوه بر این برای پوست و مو نیز بسیار موثر است. در ادامه سعی داریم شما را بیشتر با این روغن و خواص آن آشنا کنیم.
    مصرف خوراکی از این روغن به دلیل داشتن اسید اروسیک که یکی از اسیدهای چرب مضر است و موجب مهار شدن روند سوخت و ساز بدن، کمبود مواد مغذی و ضایعات قلبی می شود، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ممنوع اعلام شده است و استفاده موضعی از آن بی خطر می باشد. اما این موضوع به این دلیل است که برخی از افراد قبل از استخراج روغن، دانه های خردل را با آب خیس می کنند که محققان بر این باورند که دانه خردل حاوی آنزیم هایی است که تحت فشار یا ترکیب آن ها با آب واکنش نشان می دهند و سمی می شوند.

    اما با وجود سمی بودن آن برای بدن فواید بسیاری دارد. حتی در برخی کشورها از این روغن برای پخت و پز استفاده می کنند. این روغن دارای طعم تند و تلخ به رنگ زرد تیره است. همچنین این ماده حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6، امگا 3، ویتامین های E ،C ،B2 ،B1 و مواد معدنی از جمله کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم، پروتئین، کاروتنوئیدها، مس، فیبر و آهن نیز می باشد.

    استخراج این روغن به سه روش انجام می شود:

    • روش اول: فشردن دانه های خردل می باشد که با دستگاه پرس، روغن آن استخراج می شود.
    • روش دوم: نوع معطر که به وسیله عمل تقطیر انجام می شود. ابتدا از آسیاب دانه های خردل و ترکیب آنها با آب و سپس به وسیله تقطیر روغن آن استخراج می شود.
    • روش سوم: ترکیب عصاره دانه خردل با بقیه روغن ها مانند روغن سویا به دست می آید.
    ارزش غذایی
    در جدول زیر میزان ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری یا 14 گرم روغن خردل نشان داده شده است:

    ماده غذایی مقدار
    کالری 124
    چربی کل 14 گرم
    چربی اشباع شده 1.62 گرم
    چربی اشباع نشده 8.28 گرم
    چربی تک اشباع نشده 2.97 گرم


    [​IMG]

    خواص روغن خردل برای سلامتی
    1- محرک طبیعی
    روغن خردل با تقویت دستگاه گوارش و گردش خون به عنوان یک کاتالیزور قدرتمند عمل می کند، یعنی سرعت یک واکنش را افزایش می دهد. علاوه بر این، باعث تحریک ترشح اسید گوارشی شده که برای هضم آسان غذا بسیار مفید می باشد. ماساژ بدن با روغن خردل باعث گردش خون و متعادل شدن تیروئید شده که این باعث کاهش دمای بدن می شود.

    2- اشتها آور
    روغن خردل به عنوان یک اشتها آور عمل می کند؛ زیرا باعث تحریک ترشح اسید در معده شده و هضم غذا آسان می شود که این احساس گرسنگی را افزایش می دهد. بنابراین روغن خردل برای افرادی که از بی اشتهایی رنج می برند می تواند در پخت و پز استفاده شود.

    3- کاهش وزن
    روغن خردل حاوی ویتامین های گروه B همچون (ریبوفلاوین B2، فولات B9، نیاسین B3 و تیامین B1) می باشد. این ویتامین ها باعث تسریع در متابولیسم می شوند که به سرعت مواد مغذی را تجزیه می کند. به طور کلی، سوخت و ساز سریع یک راه حل اساسی برای کاهش وزن است، بنابراین روغن خردل بهترین انتخاب برای موضوع می باشد.

    4- مناسب برای تقویت قلب
    روغن خردل سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های اشباع نشده و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که به تعادل سطح کلسترول در بدن کمک می کند. همچنین این ویتامین ها به افزایش HDL، که کلسترول مفید است و به کاهش LDL، که کلسترول مضر است کمک می کند که برای تقویت قلب بسیار مفید می باشد. همچنین می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. بنابراین، روغن خردل یک جایگزین عالی برای روغن های اشباع می باشد.

    5- آسم را درمان می کند
    یکی از مهمترین فواید روغن خردل درمان آسم و سینوزیت است. ماساژ با روغن خردل در محل قفسه سینه برای بهبود جریان هوا به ریه ها استفاده می شود. شما می توانید مخلوطی از روغن خردل و یک قاشق غذاخوری شکر را باهم ترکیب کنید و این مخلوط را چندین بار در طول روز میل کنید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری روغن خردل و عسل را سه بار در روز به صورت خوراکی مصرف کنید. همه این روش ها در معالجه آسم بسیار مؤثر هستند.

    6- مبارزه و جلوگیری از سرطان
    یکی دیگر از فواید روغن خردل، مقابله با سرطان است. روغن خردل حاوی ماده ای به نام گلوکوزینولات است که این ماده به لطف وجود خواص ضد سرطانی به جلوگیری از ایجاد تومورهای سرطانی کمک می کند. روغن خردل از سرطان دستگاه گوارش، روده بزرگ و کوچک محافظت می کند.

    7- درمان سرماخوردگی و سرفه
    روغن خردل احتقان بینی و قفسه سینه را تسکین می دهد، بنابراین برای افرادی که در معرض سرماخوردگی و سرفه هستند مفید است. یک قاشق غذاخوری روغن کافور را با روغن خردل مخلوط کرده و سپس آن را روی قفسه سینه، در صورتی که بیمار به پشت دراز کشیده باشد استعمال کنید و ماساژ دهید تا هوا به راحتی وارد ریه ها شود. همچین می توانید کمی دانه زیره را با روغن خردل به آب جوش اضافه کنید و بیمار بخار را استنشاق کند. رایحه قوی و تند روغن خردل سیستم تنفسی را گرم می کند و از تشکیل و تجمع خلط سینه محافظت می کند.

    8- دارای خواص ضد التهابی است
    این روغن حاوی خواص ضد التهابی است که اجازه حضور میکروب ها را نمی دهد. روغن خردل به جلوگیری از رشد قارچ ها، باکتری ها یا هر نوع میکروب کمک می کند. این روغن هر نوع التهاب اعم از روده ها، مجاری ادراری یا سایر مناطق دستگاه تنفسی و گوارشی را درمان می کند. استفاده از این روغن برای پوست، عفونت های باکتریایی را نیز درمان می کند. همچنین ماساژ مفاصل با این روغن به از بین بردن درد آن ها و روماتیسم کمک می کند. برای درمان آرتروز، 3 الی 4 پَر سیر را با 2 قاشق غذاخوری روغن خردل گرم کنید و سپس مفاصل را ماساژ دهید.

    توجه داشته باشید در صورت بروز هرگونه قرمزی یا احساس سوزش باید از مصرف روغن خردل بر روی پوست خودداری شود.

    9- جلوگیری از رشد قارچ
    روغن خردل دارای خاصیت ضد قارچی است که از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. بنابراین در درمان بثورات و عفونت های پوستی ناشی از قارچ ها استفاده می شود.

    10- ضد باکتری
    روغن خردل همچنین حاوی خواص ضد باکتریایی است که از رشد هرگونه میکروب، باکتری و قارچ جلوگیری می کند. افزودن روغن خردل به غذا از عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش و سیستم تنفسی محافظت می کند و هنگامی که به طور مستقیم روی پوست استعمال می شود، عفونت های باکتریایی موجود در پوست را هم از بین می برد.

    11- دافع حشرات و جلوگیری از بیماری مالاریا
    از آنجا که روغن خردل بوی تند و تیزی دارد باعث دفع حشرات می شود که این می تواند موجب دفع پشه مالاریا نیز بشود. در نتیجه می تواند از بیماری مالاریا و انواع بیماری های دیگر که توسط حشرات ایجاد می شود جلوگیری کند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏8/11/21
    m naizar و کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/21
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    فروشنده عسل طبیعی
    از خواص روغن خردل خوب گفتید برام جالب بود که تو ترکیبش با عسل هم خاصیت درمانی وجود داره. جا داره خیلی بیشتر راجع به خواص عسل و روغن تحقیق بشه. بیشتر صحبت ها از مطالبی است که از گذشته به دست ما رسیده اما جا داره آزمایش های علمی روز و نتایج اون رو هم با هم به اشتراک بگذاریم.
    اگر عزیزان بتونند منبع علمی روز رو هم چاشنی مطالب کنند عالی هست.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏8/11/21