1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

راهنمای خرید دوچرخه

شروع موضوع توسط Anoosh ‏2/11/20 در انجمن ورزشی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,797
    تشکر شده:
    27,693
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    راهنمای خرید دوچرخه
    خرید دوچرخه تقریبا آرزوی همه کودکان و نوجوانان در هر نسل و دورانی بوده است. تصویر زیبای دوچرخه سواری در حیاط خانه و یا کوچه باغی سرسبز، تصویری نیست که بهراحتی از ذهن و یاد ما برود. اگر هنوز هم رویای دوچرخه سواری را در سر دارید و می‌خواهید برای خودتان و یا فرزند دلبندتان اقدام به خرید دوچرخه کنید، لازم است به نکات مهمی از قبیل کارایی، سایز و اندازه دوچرخه و همچنین قیمت دوچرخه توجه داشته باشید. ما در این مطلب درباره این ویژگی‌ها کامل‌تر صحبت میکنیم و نکاتی را با شما در میان میگذاریم که در انتخاب بهتر به شما کمک میکند.



    [​IMG]

    هدفتان از خرید دوچرخه چیست؟

    پیش از خرید دوچرخه باید ببینید که می‌خواهید از دوچرخه در چه محیطی استفاده نمایید و هدفتان از خرید آن چیست. آیا دوچرخه را برای گذراندن اوقات فراغت می‌خواهید یا علاقمندید با استفاده از این وسیله محل خانه تا محیط کار را بپیمایید؟ یا اینکه می‌خواهید رکاب زدن کنار دریا، کوهستان و جنگل را تجربه کنید؟ و یا شاید دوچرخه را برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای نیاز دارید؟ نیاز شما هرچه که باشد، امروزه برای هر یک از آن‌ها دوچرخه‌های مخصوصی در بازار وجود دارد. ما در ادامه این قسمت انواع دوچرخه‌ای که می‌توانید در بازار بیابید را به شما معرفی خواهیم کرد.

    دوچرخه شهری

    این مدل دوچرخه طرفداران بسیاری دارد، زیرا می‌توان در شهر و خیابان بهراحتی از آن‌ها استفاده کرد. این نوع از دوچرخه‌ها دارای بدنه‌ای از جنس آلومینیوم می‌باشند و به همین جهت وزن کمی دارند و حمل آن‌ها آسان است. اگر قصد خرید دوچرخه شهری را دارید و داشتن کمک فنر و دنده برایتان مهم است به این موضوع حتما توجه کنید؛ زیرا بسیاری از دوچرخه‌های شهری فاقد کمک فنرهستند. رکاب زدن با این نوع دوچرخه آسان و راحت است و با تایرهای باریک و نوع زین و طراحی خاصی که دارد، دوچرخه سوار از تسلط کامل بر روی آن برخوردار است.



    [​IMG]

    دوچرخه کوهستان

    اگر قصد خرید دوچرخه برای رکاب زدن و راندن در جاده‌های خارج شهر و مناطق کوهستانی را دارید، باید بدانید نوع دوچرخه‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار متفاوت است. دوچرخه‌هایی که برای رکاب زدن در کوهستان طراحی شده‌اند از مقاومت و استحکام بالا و همچنین عملکردهای خاصی برخوردارند، فرمان صاف، بدنه محکم، تایرهای پهن و ترمز‌های بسیار قوی از ویژگی‌های این نوع دوچرخه به شمار می‌آید. قیمت دوچرخه کوهستان طبیعتا از دوچرخه شهری بیشتر است، اما کارکردها و قابلیت‌های ویژه‌ای نیز دارد.

    دوچرخه مسابقه

    حتما تا بهحال مسابقات دوچرخه سواری را دیده‌اید و به ساختار و طراحی آن‌ها و شرایطی که دوچرخه سوار روی آن قرار دارد دقت کرده‌اید. بدنه این نوع دوچرخه از جنس آلومینیوم سبک و فایبر کربن تهیه شده است و حمل و جابجایی آن آسان است، ضمن آن که وزن کم این نوع دوچرخه به سرعت زیاد آن کمک کرده است. همچنین نوع طراحی آن به گونه‌ای است که کمک می‌کند دوچرخه سوار بر آن مسلط بوده و رکاب زدن و سرعتگیری برای وی با سهولت انجام پذیرد. قیمت دوچرخه مسابقات بسیار بالاست و اگر قصد خرید دوچرخه برای مسابقات دارید، باید به نکات بسیار دیگری نیز توجه داشته باشید.

    دوچرخه هیبرید

    اگر برای خرید دوچرخه، نوع هیبریدی آن را در نظر دارید، باید بدانید که این مدل از دوچرخه‌ها از نظر ساختار و طراحی، ترکیبی از دوچرخه‌های کوهستان و شهری هستند. برای این دوچرخه، تنه‌ای باریک و تایر‌های بزرگ در نظر گرفته شده است و می‌توان هم در مناطق شهری و هم نقاط کوهستانی از آن‌ها استفاده کرد؛ اما نسبت به دوچرخه‌های کوهستان از عملکرد ضعیف‌تری برخوردارند.
    ُ
    دوچرخه BMXو TimeTrial

    این دوچرخه‌ها بسیار خاص هستند و طراحی متفاوتی دارند. خرید دوچرخه BMX و TimeTrial اغلب توسط دوچرخه سوارانی صورت می گیرد که به دنبال انجام حرکات نمایشی خاص هستند. این نوع دوچرخه‌ها اصولا فریم‌های کوچکی دارند و جنس بدنه آن‌ها به گونه‌ای است که از استحکام و دوام بالایی برخوردار می‌باشند. این دوچرخه‌ها فاقد ترمز و یا کمک فنر هستند و با وزن بسیار سبکی که دارند، برای انجام حرکات نمایشی و پرشی مثل پرش از پله‌ها یا موانع کاربرد دارند. البته قیمت دوچرخه BMXو TimeTrial نسبت به سایر دوچرخه‌ها بالاست که این مورد هم بیشتر به خاطر جنس تیتانیوم و کربن بدنه‌شان است که بسیار سبک و مقاوم می‌باشد.

    دوچرخه کودکان

    اگر قصد خرید دوچرخه برای فرزندتان را دارید، توجه به وزن، ساختار چرخ‌ها و شکل بدنه حائز اهمیت است. زیرا دوچرخه نامناسبی که استانداردهای لازم در طراحی آن به کار نرفته باشد، باعث آسیب رساندن به کودکان میشود.

    [​IMG]



    هنگام خرید دوچرخه برای کودکتان حتما توجه داشته باشید که وزن دوچرخه زیاد نباشد تا کودک راحت‌تر بتواند آن را کنترل نماید. همچنین سایز و ارتفاع دوچرخه باید به اندازه‌ای باشد که کودک به راحتی بتواند پای خود را بدون آن که تعادلش بر هم بریزد بر روی زمین قرار دهد. قیمت دوچرخه کودکان بر اساس سایز، ساختارو نوع فریم بدنه متفاوت است.



    دوچرخه مخصوص بانوان و آقایان

    از نکات مهم دیگری که هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه کرد، نوع مخصوص خانم‌ها و آقایان است. آناتومی بدن آقایان با خانم‌ها بسیار متفاوت است. بنابراین هنگام انتخاب و خرید دوچرخه باید این موارد را در نظر داشت. فرقی نمی کند شما به عنوان یک خانم بخواهید دوچرخه‌ای از نوع شهری، کوهستانی، جاده ای و … را خریداری نمایید. این نوع دوچرخه‌ها در ساختار اصلی تفاوت چندانی با هم ندارند، اما در طراحی فریم، زین و فرمان کمی تفاوت وجود دارد که می‌تواند مناسب با آناتومی و فیزیک بدنی خانم‌ها باشد. قیمت دوچرخه بانوان و آقایان نیز چندان تفاوتی ندارند و تنها نوع و کارکرد آن‌هاست که در تعیین قیمت دوچرخه نقش اساسی دارد.
     
    M!LAD از این پست تشکر کرده است.