1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ابداع رنگ سفیدی که 95.5 درصد نور خورشید را منعکس می کند

شروع موضوع توسط m naizar ‏24/10/20 در انجمن فنی مهندسی

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    ابداع رنگ سفیدی که 95.5 درصد نور خورشید را منعکس می کند
    [​IMG]

    محققان دانشگاه «پوردو» موفق به تولید رنگ کاملا سفیدی شدند که می تواند بیش از ۹۵ درصد نور خورشید را منعکس کند. درنتیجه دمای سطحی که با این رنگ پوشش داده شود، کمتر از دمای محیط خواهد بود. استفاده از این رنگ جدید در ساختمان ها، باعث خنک شدن ساختمان و در نتیجه کاهش مصرف انرژی در فصل تابستان می شود.

    از نظر قوانین فیزیک، سطوح سفید نور بیشتری را منعکس می کنند، درنتیجه خنک تر می مانند. از نظر تئوری از این قانون می توان برای خنک نگه داشتن ساختمان ها استفاده کرد. فصل تابستان که سیستم های سرمایش، انرژی زیادی را صرف می کنند، به کار گرفتن رنگ سفید در طراحی ساختمان می تواند به عاملی برای کاهش مصرف انرژی تبدیل شود.

    محققان در طی سال های اخیر، پوشش های مختلفی را به عنوان خنک کننده تابشی مانند شیشه، تفلون (Teflon) و اخیرا دی اکسید تیتانیوم را مورد بررسی قرار داده اند که البته همگی آنها مشکلات و مسایل خاص خودشان را داشتند.

    [​IMG]

    در مطالعه جدید، محققان پوردو به جای دی اکسید تیتانیوم از کربنات کلسیم استفاده کردند که می تواند نور ماورا بنفش کمتری را جذب کند و قیمت پایین تری نیز دارد. این رنگ با غلظت ذرات ۶۰ درصدی، به بازتاب بیشتر نور خورشید کمک می کند.

    در واقع رنگ جدید می تواند ۹۵.۵ درصد از نوری را که به آن تابیده می شود را منعکس کند. رنگ های بسیاری دیگری در بازار در حال توسعه هستند که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نور تابیده شده را منعکس می کنند. تنها پوشش تفلون رکورددار بازتاب نور است که می تواند ۹۸ درصد نورتابیده شده را منعکس کند.

    تیم تحقیقاتی، پوشش جدید را به مدت دو روز در فضای باز آزمایش کردند. دمای سطحی که با این رنگ پوشش داده شده، زیر نور مستقیم خورشید ۱.۷ درجه سانتیگراد (۳ درجه فارنهایت) خنک تر از دمای محیط است و دارای قدرت خنک کنندگی ۳۷ وات بر متر مربع است. آزمایش ها نشان داد که در شب دمای سطح رنگی به ۱۰ درجه سانتیگراد (۱۸ درجه فارنهایت) و کمتر از دمای محیط کاهش یافته است.

    محققان معتقدند که رنگ جدید علاوه بر اینکه می تواند به خنک سازی ساختمان ها کمک کند؛ از گرم شدن بیش از حد سیستم های برقی در فضای باز نیز جلوگیری خواهد کرد.

    دیجیآتو
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر مفید

    تاریخ عضویت:
    ‏3/7/15
    ارسال ها:
    655
    تشکر شده:
    3,051
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    خب ما تو سوید به این رنگ جدید احیتاج نداریم اگر باید زمستان اینجا یخ بزنیم
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.