1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

وان صنعتی و وان پلاستیکی

شروع موضوع توسط sadrapolymer ‏22/10/20 در انجمن مهندسی شیمی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏22/10/20
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    وان صنعتی پلی اتیلنی در واقع همان وان پلاستیکی است که برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید لازم باشد که قبل از پرداختن به هر موضوعی در خصوص وان صنعتی یا وان پلاستیکی صنعتی، به طور واضح منظور از مصارف صنعتی را بیان کنیم.

    در بیانی کلی می‌توان گفت وان هایی که در صنایع مختلف، از کشاورزی گرفته تا صنایع شیمیایی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را وان صنعتی می‌نامند. اگر بخواهیم در یک بررسی اجمالی اشاره‌ای به موارد عمده استفاده از وان پلاستیکی در صنعت داشته باشیم، می‌توان 5 مورد مهم را نام برد:

    • استفاده از وان پلاستیکی در شیلات

    • استفاده از وان پلاستیکی در صنایع غذایی و بهداشتی

    • استفاده از وان پلاستیکی در کشاورزی

    • استفاده از وان پلاستیکی در صنایع آب‌کاری و رنگرزی

    • استفاده از وان پلاستیکی در صنایع شیمیایی



    به طور کلی می‌توان از وان صنعتی پلی اتیلنی در تمامی صنایعی که سازگاری مناسبی با مواد پلی اتیلنی دارند استفاده نمود.



    ما پیش‌تر در مقالاتی تحت عناوین "2 توصیه مهم در استفاده از وان پلاستیکی" و "5 ویژگی وان پرورش ماهی و وان پرورش میگو" به معرفی کاربردهای انواع وان پلاستیکی یا همان وان پلی اتیلنی پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر نگاهی به این مقالات بیندازید.



    چرا وان صنعتی پلی اتیلنی

    ممکن است این سؤال برای بسیاری ایجاد شود که چرا وان صنعتی پلی اتیلنی می‌تواند گزینه مناسبی برای صنایع و به خصوص صنایع حساسی مثل صنایع غذایی، بهداشتی و شیمیایی باشد.

    برای پاسخ به چنین سؤالی و سؤالاتی مشابه، می‌توان پاسخ‌های گوناگونی را بیان نمود. اما با توجه به نکات متعددی که در خصوص محصولات پلی اتیلنی در مقالات موجود در وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا بیان شده است، قصد داریم تا پاسخی کوتاه و تکمیلی بیان کنیم.



    وان صنعتی پلی اتیلنی در صنایع غذایی و بهداشتی
    مجموعه‌های معتبر تولید کننده و عرضه کننده محصولات پلیمری که وان صنعتی نیز یکی از این محصولات می‌باشد، زمانی که قرار است تا محصولی را برای صنایع غذایی و بهداشتی طراحی، تولید و عرضه کنند، علاوه بر استفاده از مواد درجه یک و رعایت تمامی نکات و استاندارهای لازم و ضروری در تولید محصولات پلیمری، همیشه از موادی بهداشتی (Food grade) استفاده می‌نمایند.

    مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا یکی از مجموعه‌های بزرگ عرضه کننده محصولات پلیمری است که تمامی محصولات مرتبط با صنایع غذایی و بهداشتی، از ‌جمله وان صنعتی پلی اتیلنی جهت استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی را تا زمانی که استانداردها و گواهی‌نامه‌های بهداشتی نظیر سیب سلامت را دریافت ننماید، روانه بازار نخواهد کرد.



    وان صنعتی پلی اتیلنی در صنایع شیلات
    زمانی که وان صنعتی در صنایع شیلات و آبزیان مورد استفاده می‌گیرد، با توجه به اهمیت بالای کیفیت و سلامت آب مورد استفاده، رعایت تمامی موارد بهداشتی و ضد UV بودن در تولید این وان ها اهمیت بالایی دارد. حتی این موارد زمانی اهمیت بیشتری خواهند یافت که قرار باشد از وان پلاستیکی جهت پرورش آبزیان خوراکی مثل ماهی و میگو استفاده شود.

    حتی در پرورش آبزیان غیر خوراکی و تزیینی نیز بهداشت و حفظ کیفیت آب درون وان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همان‌طور که در مقالات پیشین اشاره گردید، در پرورش آبزیان خوراکی یا زینتی، دمای آب یکی از نکات بسیار مهم و با اهمیت به شمار می‌آید. از این رو برخی از وان های مورد استفاده، به فراخور فصول سال و نیز دمای محیط، خیلی سریع دمای آب را تغییر می‌دهند، اما وان پلاستیکی قابلیت حفظ دمای آب به مدت طولانی را دارد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله "5 ویژگی وان پرورش ماهی و وان پرورش میگو"بیندازید.



    وان صنعتی پلی اتیلنی در صنایع شیمیایی، آبکاری و رنگرزی
    با توجه به نوع مواد شیمیایی، علاوه بر تمامی مواردی که در خصوص وان صنعتی پلاستیکی بیان شد، نیاز است تا این وان ها از مقاومت و نیز قابلیت سازگاری بالایی برخوردار باشند.

    در صنایع آبکاری و رنگرزی، بیش از سایر مواردی که در خصوص صنایع بهداشتی، غذایی و شیلات مورد اشاره قرار گرفت، مقاومت و توان بالا در برابر تغییر شکل ظاهری از اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که نیاز باشد تا موادی با دمای بالا را درون وان بریزند. چنانچه وان توان تحمل دما را نداشته باشد، قطعاً دچار تغییرات ظاهری شده و اصطلاحاً شکم خواهد زد.

    معمولاً وان صنعتی پلاستیکی این قابلیت را دارد تا دمای حدود 55 درجه را تحمل نماید. اما توصیه می‌شود چنانچه قصد دارید موادی را درون وان بریزید که دمایی بیش از 55 درجه دارند، از محافظ برای وان استفاده کنید. به این صورت که به وسیله کمربندهای فلزی دیواره‌های وان را مقاوم‌تر کنید.



    پاسخ به یک سؤال پرتکرار

    در اکثر مواقع این سؤال از سوی مشتریان و خریداران محترم مطرح می‌شود که چرا باید وان صنعتی پلاستیکی را به وان های صنعتی غیر پلاستیکی ترجیح دهیم. در پاسخ باید گفت با توجه به مواردی که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم می‌توان در یکی نتیجه‌گیری کلی چنین گفت که وان صنعتی پلاستیکی دارای ویژگی‌هایی است که اهمیت استفاده از آن‌ها را در مقایسه با سایر وان های صنعتی دو چندان می‌کند.

    در پایان 2 ویژگی مهمی که نسبت به سایر ویژگی‌های موجود در وان های پلاستیکی در قیاس با وان های غیر پلاستیکی از اهمیت بالایی برخوردارند را مجدد یادآوری می‌نماییم.



    بهداشتی بودن
    به کارگیری مواد بهداشتی (Food grade) و قابلیت ضد UV ، اولین و کلیدی‌ترین ویژگی وان صنعتی پلی اتیلنی در مقایسه با سایر وان های صنعتی می‌باشد.



    قیمت
    قیمت مناسب وان صنعتی پلی اتیلنی در مقایسه با سایر وان هایی که از نظر کیفیت قابل رقابت با وان غیر پلاستیکی هستند، ویژگی دیگری است که نیاز است به آن توجه ویژه‌ای داشت.



    در پایان امیدواریم نکاتی که در خصوص وان صنعتی و وان پلاستیکی بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص وان صنعتی پلی اتیلنی سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏22/10/20