1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاپیک جامع نکات کاربردی و ریز در مورد خودرو

شروع موضوع توسط erteash ‏17/9/20 در انجمن خودرو

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,414
    تشکر شده:
    26,355
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    نحوه صحیح جابجایی لاستیک خودرو

    کارشناسان خودرو و مکانیک ها بر جابجا کردن تایرهای خودرو همواره توصیه دارند از دیگر دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو بجز افزایش عمر لاستیک ها، بالا رفتن ایمنی خودرو می باشد. این کار باعث می شود تا لاستیک های خودرو به طور یکسان و یکنواخت فرسوده شوند که همین موضوع منجر به افزایش عمر آنها می گردد. در حقیقت با جابجا کردن تایرهای خودرو می توان عمر مفید لاستیک های ماشین را افزایش داد. در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی در بخش مسائل فنی خودرو ذکر شده است خودرو بعد از هر ۵ هزار کیلومتر پیمایش خودرو بهترین زمان برای جابه جایی تایرها می باشد.


    چرا جابجا کردن تایرهای خودرو مهم است؟
    اگر دقت کرده باشید نحوه عملکرد تایرها محور جلو و عقب خودروها متفاوت است. این فرسایش همچنین در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است (خودروهای امروز معمولا دیفرانسیل جلو هستند، مثل : پراید، پژو، سمند). در زمان های پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ ها و در کل چرخش فرمان، فشار وارده به چرخ های جلو بیشتر شده و در عین حال تغییر فشار زیادی را در چرخ های عقب نداریم. همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، اصطکاک لاستیک های جلو با سطح جاده بیشتر است و گرمای بیشتری هم تولید می کند و تکمام این عوامل دست به دست هم می دهند که تایر های جلو زودتر فرسوده شوند که راهکار جلوگیری از آن هم همین تعویض و جابجا کردن تایرهای خودرو می باشد.
    به زبان ساده تر جابه جا کردن تایرها باعث می شود تا تمامی تایرها به صورت مساوی فرسایش یابد و عمر تایرها بیشتر می شود.

    شکل صحیح جابجا کردن تایرهای خودرو چیست؟
    حالا که با دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو آشناتون کردیم باید با نحوه جابجایی و اصول کار هم آشنا شوید. همانطور که گفتیم لاستیک های محور جلو خیلی زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. به این ترتیب می توان دریافت جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایرهای جلو با یکدیگر کار درستی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت فرسودگی تایرها داشته باشد. پس تعویض و جابجایی لاستیک های یک محور با هم کار صحیحی نمی باشد. دلیل آن هم این است که آج تایرها به مرور زمان ساییده می شوند و در الگوی آنها تغییر ایجاد می شود.البته خیلی از این ساییدگی ها به سیستم تعلیق و بالانس نبودن تایرها مربوط می شود و به همین دلیل برای جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه می شود تا تایر های سمت راست خودرو در همان سمت و تایر های سمت چپ هم در همان سمت بماند. البته در برخی خودروها مانند کرایسلر ، رینگ های جلو و عقب از نظر سایز با هم فرق دارند که در این موارد توصیه می شود تایر های چپ و راست یک محور با هم جابجا شوند. بیشتر خودروسازان توصیه می کنند تا پس از هر ۱۵هزار کیلومتر رانندگی، جابجا کردن تایرهای خودرو را انجام دهید. البته همان طور که قبلا هم گفتیم در کتاب آیین نامه ذکر شده بهترین زمان هر ۵ هزار کیلومتر پیمایش می باشد، برای جابجایی تایرها توصیه می شود تا به یک آپاراتی مراجعه نمایید تا ضمن انجام این کار در سریعترین زمان، تنظیم باد لاستیک ها هم در همان لحظه انجام شود.

    [​IMG]
     
    erteash از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,414
    تشکر شده:
    26,355
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    چه جوری خودمون تایرها رو جابه جا کنیم؟
    برای شروع جابجا کردن تایرهای خودرو باید خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب پارک کنید. ترمز دستی را بکشید و ماشین را در دنده قرار دهید. در صورتی که خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک می باشد حتما آن را درحالت P قرار دهید. موانعی مانند سنگ را در در پشت و جلوی تایر ها قرار دهید تا از حرکت کردن خودرو جلوگیری شود.(دقت کنید موانع را جلو و یا عقب تایری که می خواهید باز کنید قرار ندهید) بهتر است برای بلند کردن خودرو از همان جکی که خودروساز در خودرو قرار داده استفاده نمایید. شما می توانید پس از بلند شدن خودرو، خرک هایی را زیر خودرو قرار دهید و جک ها را بردارید تا به جک ها آسیبی نرسد زیرا وزن خودرو روی خرک ها می افتد. حدود چهل سانتی متر پشت چرخ های جلو می تواند بهترین جا برای قرار دادن جک باشد. البته دقت کنید که تایر کاملا آزاد باشد، گفتنی است باید قبل از بلند شدن خودرو توسط جک، پیچ های چرخ های را با آچار شل کنیم تا در زمانی که چرخ ها روی هوا بودند، برای باز کردنشان به مشکل بر نخوریم. سپس تایرها را به همان نحوی که گفتیم جابجا کنید و پیچ ها را به مقدار کمی ببندید و وقتی که چرخ ها روی زمین قرار گرفتند، آنها را سفت کنید.
    در پایان باید یادآور شویم که بهترین حالت برای سفت کردن پیچ های چرخ سفت کردن به صورت ضربدری می باشد.
     
    erteash از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,414
    تشکر شده:
    26,355
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    اگر تایر زاپاس شما دارای سایز، شاخص بارگذاری و نوع مشابه با تایرهای اصلی شما باشد، باید در فرآیند جا به جایی تایر گنجانیده شود. برای وسیله ی نقلیه ی بزرگتر از اندازه معمول تایرهای سواری (خودروهای با طول 5 متر و فضای داخلی 3300 لیتر برای مسافر و بار) که در آمریکا با عنوان full-size خوانده می شوند، طرح جا به جایی زیر بکار می رود :

    [​IMG]

    توجه:
    • هرگز یک تایر زاپاس را که به طور موقتی استفاده شده، در جا به جایی تایرها به کار نبرید
    • تایرهای دارای طرح آج جهت دار باید به گونه ای جا به جا شوند که راستای حرکت آنها تغییر نکند، این امر ممکن است مستلزم جداسازی از رینگ و نصب مجدد تایرها باشد
    • باید به تایرها توجه ویژه شود اگر خودرو شما مجهز به سیستم پایش فشار باد تایر TPMS باشد، جا به جایی تایرها ممکن است این سیستم را تحت تاثیر قرار دهد، در این حالت از دستورالعمل خودرو یا یک سرویس کار مشورت بگیرید
    • برخی خودروها ممکن است دارای تایر و چرخ های با سایز مختلف در جلو و عقب باشند که گردش و جا به جایی تایرها را محدود می کند.
    [​IMG]
     
    erteash از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,414
    تشکر شده:
    26,355
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    لاستیک را داخل رینگ جابجا کردن اصلا کار درستی نیست چون لاستیک با هر بار باد شدن و خالی شدن آن هم توسط دستگاههای آپاراتی که لاستیک تحت فشار قرار میگیرد لاستیک ترک های ریزی بر میدارد و به اصطلاح دوپوست میشود مخصوصا لاستیکهایی که مدتی استفاده شده و آفتاب خورده اند تحت هیچ شرایطی نگذارید لاستیکها کم باد و یا خالی شوند چون به فرسایش لاستیک کمک میکند

    جابجایی تایر ها یا همان چرخها کاملا ضروری و به لحاظ ایمنی و راحتی سرنشینان خودرو اهمیت بسیار بالای دارد لذا توصیه این است که حتما اگر خودروی نو در اختیار دارید و یا قصد خرید لاستیک نو را دارید
    حتما داشتن لاستیکهای یک دست را در اولویت قرار داده واز ۵ لاستیک نو استفاده کنید .
    در این صورت شما میتوانید بطور چرخشی و کار کرد کیلو متر هر ۸ هزار اقدام به جابجایی نمایید .
    نکته چنانچه نمی خواهید لاستیک خودرو خود را کنار بگذارید میتوانید لاستیک های قبلی خود را با فروشنده معاوضه کنید و باقیمانده را پرداخت نمایید
     
    erteash از این پست تشکر کرده است.
  5. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    ام وی ام x33s یا همون تیگو 3 ( مدل دارای گیربکس اتومات cvt)

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]
    حدود ۴ هزار کیلومتر روندمش . در سایت های مختلف بررسی هایی توسط افراد مختلف صورت گرفته ولی خوب اون تست ها در حد نیم ساعت رانندگی ولی من تجربه ۴ هزار کیلومتر رانندگی( از کیلومتر ۳۵ هزار تا ۳۹ هزار خودرو) رو میگم

    مزایا :
    ظاهر زیبایی داره مخصوصا دورنگ بودن سقف .
    داشبردش در رنج قیمتی بسیار زیبایه . در همه رنگ های خودرواون نوارها قرمزه که در ماشینی که قرمز هست قشنگتر و ست تر میشه.
    رینگ های چرخ و صفحه کبلومتر قشنگی داره.
    اونا که کلاسیک پسند هستن مثل من طرح زاپاس روی درب عقب و حالت باز شدن درب عقب که مثل سایر درب های خودرو است رو دوست دارن.
    اپشن هاش خوب عمل میکنه و مشکلی نداره مثل سانروف و کروز و صفحه نمایش ۸ اینچ و... ‌.
    برعکس چیزی که اکثر تست کننده ها میگن گیربکس cvt باعث افزایش شتاب و قدرت خودرو شده ( البته داستان داره که بعد میگم ).
    داشبرد و بدنه خودرو بعد از چهل هزار کیلومتر هنوز بی سر صدا و ارومه.
    گیربکس هیچ تقه و ضربه نداره.
    دید راننده و سرنشینان از همه طرف خوبه .
    صندوق عقب بزرگی داره با توجه به وچود زاپاس روی درب عقب.
    سیستم تعلیق نرمی داره نسبت به هم رده ها و خشک نیست.
    فرمان در سرعت های بالا سفت میشه و ایمنی خوبی داره.
    ترمزش عالی نیست ولی بد هم نیست.
    پخش فیلم و کیفیت صدای مانیتور و سیستم صوتی اش بد نیست.
    نور چراغ های جلو مخصوصا در حالت سو بالا ( باتوجه به دابل رفلکت ) بسیار خوبه

    معایب :
    گیربکس cvt با همه مزایا حس رانندگی جالبی نداره مخصوصا در اوایل استفاده ‌ . ولی بعد یک مدت عادی میشه.
    صدای موتور نسبت به x33 های قبلی کمتر شده ولی هنوزم نسبت به هم رده ها در دورموتورهای بالا زیاده.
    گیربکس cvt کمی صداهای اضافی داره.
    مصرف کمی زیادهد( البته با توجه به وزن ۱۴۵۰ کیلویی ماشین بد نیست)
    به درد جوونی که بخواد زیاد سرعت بره و کورس بزاره و... نمیخوره . جک s5 بهتره . ماشین پیرمردی و خانوادگی است

    یک سری باگ و موارد خاص که هیچ جا تا حالا نگفتن چون تو رانندگی کوتاه معلوم نمیشه :
    سرعتی که کروز کنترل روش تنظیم شده در صفحه کیلومتر نمایش داده نمیشه و واقعا نبودش با توجه به این همه اطلاعات روی صفحه کیلومتر عجیبه.
    چراغ سقفی جلو روی حالت روشن شدن با درب تنظیم نمیشه و فقط دوحالت داره خاموش یا روشن.
    نور صفحه کیلومتر تنظیم نداره درحالیکه همه انواع mvm حتی mvm110 های قدیمی داره و در شب یکم پرنوره مخصوصا در جاده و راه دور.
    مانیتور گزینه تنظیم نور یا خاموشی نور نداره و تو جاده چشم رو کمی اذیت میکنه ( مثلا در دنا گزینه ای است که نور صفحه خاموش میشه در حالیکه اهنگ در حال پخشه )
    فلش میخوره ولی رم نمیخوره .
    زاپاس روی درب عقب ، اونو سنگین کرده و گاهی تو دست اندازا صداهای اضافی میده ولی کم.

    توضیح در مورد گیربکس cvt :

    گیربکس های عادی مثلا پنج یا شش دنده دارن و با افزایش سرعت دنده ها عوض میشه و دورموتور کاهش پیدا میکنه .
    اما در گیربکس cvt ما چرخ دنده نداریم . بلکه دو مخروط داریم که با تغییر اندازه دور موتور رو کنترل میکنن پس انگار ما بی نهایت دنده داریم و اصلا تغییر دنده متوجه نمیشیم.
    کامپیوتر با توجه به میزان گازی که میدیم دورموتور رو تنظیم میکنه . مثلا شما اگه گاز کمی بدین از سرعت ۲۰ تا ۱۰۰ سرعت ماشین زیاد میشه در حالیکه هیچ تعویض دنده ای حس نمیکنین و دور موتور روی مثلا ۲۷۰۰ همیجور ثابت میمونه‌
    اگه گاز رو تا ته فشار بدین از اول تا مثلا ۱۸۰ کیلومتر همیجور دور موتور روی ۵۵۰۰ ثابت میمونه .
    این عدم تعویض دنده برای کسانی که اولین بار با این گیربکس رانندگی میکنن حس خوبی نداره . مخصوصا وقتی میخوای سرعت بری و دور موتور ثابت روی ۵۰۰۰ مثلا میمونه و حس میکنی به موتور داره فشار میاد.
    برا همین گفتم به درد جوونی کورس و اینا نمیخوره . ولی همین بالا ماندن دور موتور و عدم تعویض دنده باعث میشه شتاب بهتر بشه..
    کلیپ از شتابگیری x33s با فشار گاز تا انتها در حالت اسپورت . اگر گاز رو اروم فشار بدی دور موتور روی ۲۰۰۰ ثابت میمونه اگه یکم بیشتر مثلا ۲۵۰۰ و همینجور تا انتها که مثل کلیپ زیر میشه.

    در رانندگی معمولی که مقدار فشار گاز توسط راننده دائما تغییر میکنه دور موتور بالا پایین میشه ولی بازهم تعویض دنده ای حس نمیشه که باعث رانندگی روان و بدون هیچگونه تقه و تکانی میشه و به نظر من بسیار عالیه.

     
    آخرین ویرایش: ‏25/2/21
    m naizar، mahdi و کوکی♥❄ از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,414
    تشکر شده:
    26,355
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    اگر ماشین شما پنچر شد، این کار را هیچوقت انجام ندهید !

    [​IMG]

    در اغلب لحظات ترسناک رانندگی، مانند ترکیدن لاستیک، اغلب بدترین کار کوبیدن روی پدال ترمز است. تصور کنید که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستید و ناگهان صدای ترکیدن تایر را می شنوید.
    شما هم مطمئنا وقتی با ماشین در حال رانندگی بوده اید ، ناگهان لاستیک ماشینتان پنچر شده است. در این مواقع چه کاری انجام میدهید ؟ خب در حالت معمول سریعا ترمز کرده و مانع از از آسیب دیدن رینگ های ماشین میشوید. اما باید بگوییم که این کار ممکن است در مواقعی به راحتی به شما آسیب بزند. و لازم است حتما نکاتی را در حالت رعایت کنید تا مانع آسیب بیشتر هم به خود و هم به ماشینتان شوید. در اینجا ما یک راهنمایی فنی به شما ارائه میدهیم که می‌تواند در این مواقع به شما کمک کند.



    [​IMG]
    پنچر شدن

    در اغلب لحظات ترسناک رانندگی، مانند ترکیدن لاستیک، اغلب بدترین کار کوبیدن روی پدال ترمز است. تصور کنید که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستید و ناگهان صدای ترکیدن تایر را می شنوید. خودرویتان تکانی می خورد انگار که روی یک مین کوچک رفته باشد و بعد به نظر می رسد خیلی زود کنترلش از دست شما خارج می شود.

    [​IMG]
    پنچر

    اگر از غریزه پیروی کنید احتمالا ترمز می کنید، اما غریزه در این مورد اشتباه می گوید. تایر ترکیده به بند کفشی می ماند که زیر پا گیر می کند و شما را به زمین می زند؛ بنابراین ترمز کردن در آن سرعت، یعنی چپ شدن خودرو، غلت خوردن آن و برخورد با خودروهای دیگر.

    [​IMG]
    ترمز کردن

    درست آن است کاری را کنید که شاید دیوانگی به نظر برسد: فشردن پدال گاز، اما نه با شدت، تنها دو یا سه بار، به صورت مقطع و نه چندان با فشار. خودرو کم کم مهار می شود و بعد فرصت دارید به احتیاط آن را به کناری بکشید. اگر خوش شانس باشید تایر ترکیده خود خودرو را متوقف می کند و نیازی به مهارت های بدلکاری نیست.
     
    erteash و m naizar از این پست تشکر کرده اند.