1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاپیک جامع نکات کاربردی و ریز در مورد خودرو

شروع موضوع توسط erteash ‏17/9/20 در انجمن خودرو

  1. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    سلام
    همیشه دوس داشتم تجربیات و علم خودم در مورد خودرو رو در یک جا بایگانی کنم که هم بقیه استفاده کنن هم مروری برای خودم بشه . خودرو جزو علایق خاص من است.
    در اینجا هم مطالب کپی از سایت های دیگر رو با ذکر منبع میگذارم هم بیشتر سعی میکنم تجربیات خودم و نکات کاربردی تر که در سایت های روتین نیست به اشتراک بزارم.
    دوستان علاقه مند هم شرکت کنند خوشحال میشم.
    ضمنا اگر کسی سوالی در مورد خودرو و نگهداری ان داشت تا حد امکان کمک میکنم .

    اینم یک عکس از سالار که در مدت دو سال و چند ماه که داشتمش دو بار پیاده روی اربعین ، سه بار قم ، یک بار کرمان ، چهار بار مشهد و چهار بار شمال باهاش رفتم و نزدیک هفتاد هزار تا کار کرد که فقط تو جاده بود و اخ نگفت و یک بار هم برا گارانتی ایران خودرو نرفت . هی یادش بخیر . تا فروختمش کرونا اومد کلا سفرا کنسل شد خخخ

    یا علی

    [​IMG]
     
    PerSiaN، M!LAD و Anoosh از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    چند نکته در مورد کولر خودرو :

    1- حتما اگر چند ماه از کولر استفاده نمیکنید هر دو هفته دقایقی کولر خودرو رو جهت روغنکاری و حفاظت از قطعات و اورینگ های داخل روشن کنید.

    2- در هنگام استفاده از کولر دکمه گردش هوا رو در حالت گردش هوای داخلی قرار بدین تا هوا داخل ماشین بچرخه و کولر مجبور نشه هوای داغ بیرون رو سرد کنه( البته بخاطر کرونا اگر فرد غریبه تو ماشینه دریچه رو روی حالت رود هوا از بیرون تنظیم قرار بدین)

    3- این که میگن هنگام روشن کردن کولر کلاج بگیرین هم درسته هم غلط. بار اول که بعد از چند روز میخواین کولر رو روشن کنین چون روغن داخل مدار در پایین جمع شده باید در دور موتور پایین کولر رو روشن کرد تا یک دفعه به کمپرسور و تسمه فشار نیاد ولی در دفعات بعد و مثلا بعد یک ساعت عدم استفاده لازم نیست . توجه کنین موقع استفاده از کولر دایما کولر خاموش روشن میشه و اصلا شما متوجه نمیشین تا بخواین کلاج بگیرین.

    4- هنگام استفاده از کولر سعی کنین یک دفعه پدال گاز رو تا انتها فشار ندین چون کامپیوتر خودرو جهت افزایش شتاب بدون این که شما متوجه بشین کمپرسور رو قطع میکنه و چند ثانیه بعد خودکار وصل میکنه ، حالا شما اگه دایما پرشتاب و گاز تا ته برونید هی کولر قطع میشه و هوای خروجی از دریچه ها گرم میشه . حساسیت این قضیه در خودروهای مختلف با توجه به تنظیمات سازنده و قدرت موتور فرق میکنه مثلا پراید یا اردی حساس هستن و سریع قطع میشن ولی خانواده پژو دیرتر . یا مثلا ام وی ام ها بعد از قطع شدن ثانیه های بیشتری طول میکشه تا مجددا وصل شه و لذا احساس گرم شدن کولر بیشتر حس میشه.

    5-در زمستان هنگامی که شیشه ها بخار میگیره در همون حالت گرمایشی و بخاری دکمه AC رو هم بزنین تا کولر رطوبت داخل خودرو رو بگیره( همچنین برای اون قضیه بند شماره یک در بالا هم خوبه) و بعد خاموش کنید. در خودروهای جدیدتر مثلا دنا دکمه بخارز زدایی شیشه جلو اتوماتیک وار همین کار رو میکنه و با زدن دکمه فوق کولر و بخاری همزمان روشن میشه و باد به دریچه های زیر شیشه جلو با تمام قدرت هدایت میشه

    6- بیشتر از چند دقیقه به صورت درجا از کولر استفاده نکنید چون به دینام و سیستم برق فشار میاد.

    7-سعی کنید چه در بخاری چه در کولر دکمه شدت باد رو در حالت انتها و بیشترین باد کمتر قرار بدین تا عمر فن پرتاب باد بیشتر بشه.

    قعلا بیشتر یادم نیست
     
    valentinoo، PerSiaN، M!LAD و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    سیستم ترمز خودرو :

    بند های زیر فقط تجربه شخصی است و در صورت تعارض با دستورالعمل های سازنده و نمایندگی های مجاز ، ملاک تشخیص اون هاست . بعدا نیاین یقه مارو بگیرین خخخخ


    1- عمر لنت ترمز خیلی به نوع رانندگی بستگی داره و رانندگی پرشتاب و پر ترمز میتونه تا سه برابر زودتر لنت رو تموم کنه ولی عموما لنت جلو هر 20 تا 30 هزار کیلومتر و لنت عقب برای خودروهای دارای ترمز دیسکی در عقب (مثل دنا پلاس و پارس lx و اکثر خودروهای جدید) حدود 40 تا 60 هزار و برای خودروهای دارای ترمز کاسه ای در عقب مثل پراید وسمند و 405 و... حدود 60 تا 80 هزار کیلومتر است.

    2- هنگام کشیدن ترمز دستی دکمه آن را هم فشار بدین تا تق تق نکنه و وقتی بالا رفت دکمه ضامن رو رها کنین تا گیر بکنه.

    3- در صورت تمام شدن لنت ها هنگام ترمز گرفتن صدای خر خر میاد.

    4- در صورتیکه ترمز دستی بالا بمونه و مدت طولانی و با سرعت بالا باهاش برین بر اثر گرم شدن بیش از حد لوازم و قطعات پلاستیکی ترمز کاسه ای عقب ، زیر پا خالی و بسیار نرم میشه و ترمز رو تا انتها باید فشار بدین تا کمی بگیره . در این حالت ماشین رو متوقف کنید . ترمز دستی رو بخوابونید و تا نیم ساعت صبر کنید . احتمالا زیاد بعد از سرد شدن مشکل حل بشه . اگه نشد باید تعمیرگاه برین ( اگر خیلی داغ شده باشه در خودروهای دارای بلبرینگ دو تیکه در چرخ عقب (رولبرینگ) مثل پراید و تیبا باید رولبرینگ هم تعویض یا مجددا گریس کاری بشه)

    5- هرگونه نشتی روغن ترمز بسیار خطرناک است و باید به سرعت رفع بشه.

    6- روغن ترمز در اصل روغن نیست و یک جور اسید است و به شدت رنگ خودرو رو خراب میکنه. در صورت ریختن روی بدنه با اب فراوان و فورا شسته بشه .اب نبود حتی تف بندازین بشورین وگرنه رنگ به فناست:d:d

    7-هنگامی گه خیلی ترمز گرفتین و ماشین تازه خاموش شده هرگز روی رینگ ها و چرخ خودرو اب نریزید . مخصوصا در کارواش رفتن به این نکته دقت کنید و حدا قل یک ربع تا نیم ساعت خودرو خاموش باشه بعد اب رو بگیرن تو چرخ . وگرنه دیسک ترمز تاب برمیداره.

    8- علامت تاب برداشتن دیسک ترمز اینه که موقع ترمز گرفتن فرمون و خودرو میلرزه. در این صورت باید دیسک تعویض بشه.

    9- هر حدود 100 هزار کیلومتر روغن ترمز کاملا تعویض بشه. حتی اگه ایرادی نداشته باشه.
     
    valentinoo، PerSiaN و Anoosh از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    سیستم روشنایی خودرو

    1- استفاده از هرگونه لامپ قرمز در جلو و لامپ سفید در عقب ممنوع و موجب توقیف خودرو تا رفع ان است(به دلیل اشتباه گرفتن خودروی روبرویی در هنگام سبقت که خودرو در مسیر خودش است یا داره سبقت میگیره)

    2- لامپ زنون و هد لایت فقط در چراغ های عدسی دار مجاز است

    3- اگر درون چراغ ها خاک رفته و کدر شده است لامپ چراغ رو در بیارین و یک شلنگ اب باریک ببرین توش و شیر اب رو با فشار و تا انتها بازکنید تا خاک رو تمیز کنه . معمولا چند دقیقه بعد همه اب خارج میشه ولی اگر خارج نشد از همون محل لامپ پارچه نرم ببرین تو و اب رو جمع کنین . هرگز روی سطوح داخلی چراغ پارچه رو نکشین چون براقیتش از بین میره. با این شستشو چراغ ها بسیار نو و پر نورتر میشه ( اگر چراغ ترک داشته باشه هر چند مدت داخلش گرد و خاک میشینه)

    4- اگر سطوح بیرون چراغ کدر شده و عموما به خاطر طوفان شن رخ میده ، باید روش ابتدا سنباده 1000 با اب فراوان کشید . بعد پولیش زد و بعد اسپری کیلر کشید . اگر تاحالا انجام ندادین توصیه میکنم فیلم های اموزشی رو ببینید یا اول روی چراغ خراب یک گوشه افتاده امتحان کنین تا گند نزنین. اموزش کاملش در نت هست فقط یک اشتباه داره و اونم اینکه گفته با سنباده 600 شروع کنین بعد 800 بعد 1000 و... . اینکار رو نکنین که چراغ به فنا میره. از سنباده 1000 شروع کنین.

    5- در بعضی خودروها مثل سمند و دنا مالتی پلکس میشه با تغییر تنظیمات داخل ای سی یو دابل رفلکتور رو فعال کرد . به این معنی که هنگام اینکه سو بالا میزنین سو پایین هم همزمان روشن بشه که بسیار عالیه . فقط در این حالت هرگز لامپ های با وات بالا استفاده نکنین چون همزمان دو تا لامپ سو بالا و پایین روشنه چراغ به فنا نره

    6- مهمتر از اینکه لامپ وات بالا بندازین اینه که لامپ اصل بندازین . یک لامپ اصل یا شبه اصل مثلا مارت اسرام یا عقاب به صد تا لامپ وات بالایه متفرقه می ارزه و نور داره.

    7- لامپ های وات بالا رو با احتیاط استفاده کنید . احتمال ذوب چراغ وجود داره.

    8- حواستون به لامپ های ترمز دنده عقب و ترمز باشه و هر چند مدت چک کنین . بسوزه متوجه نمیشین و حدود 100 تومن جریمه میره تو پاچه

    9- اگر یکی از لامپ های راهنمایه جلو عقب یا پهلوی ماشین بسوزه راهنما تند تند میزنه و این نشون دهنده خرابی اون است . تعویض کنید
     
    PerSiaN و Anoosh از این پست تشکر کرده اند.
  5. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,403
    تشکر شده:
    26,308
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    روش صحیح گرم‌کردن خودرو پیش از حرکت در هوای سرد
    صبح سرد زمستانی از رختخواب گرم خود دل می‌کنید و به سمت خودرویی می‌روید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشه‌ی جلو‌ی آن‌هم از برف و یخ پوشیده شده است. چه باید کرد؟


    [​IMG]

    درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند. آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند .
    برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت می‌دهید؟ مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، که مشکل‌سازتر هم خواهد بود. موتور ماشین به‌وسیله‌ی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه‌ی احتراق، خودرو به روغن‌ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن‌سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر می‌شود.

    از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگه‌داشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است. اگر نتوانیم خودرو را در حالت درجا گرم کنیم پس چاره چیست؟ بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت زدن خرامان خرامان طیِ مسیر کنید. آرام و آهسته و نه تخته‌گاز! در مسیر هم اگر ناگزیر به انجام اموری مثل خرید روزنامه از باجه و امثال آن بودید بهتر آن است که خودرو را روشن نگه دارید و خاموش نکنید که هم برای موتور بهتر است و هم سوخت کمتری مصرف می‌شود. تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله پس از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با موتور روشن بهتر است اما فراموش نکنید که شیشه‌های ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا از چشم‌اندازهای مسیر لذت ببرید. عدم پاک کردن شیشه‌ی خودرو از سرما و مه یا سایر عوامل کاهنده‌ی دید شما را به راننده‌ای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل می‌کند. خودرو متوقف با موتور روشن نه‌تنها هزینه‌بر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن به‌ویژه در خودرو با پنجره‌ی بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش می‌دهد. گفتنی است بسیاری از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی‌رنگ دارند و مادامی‌که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد
     
    m naizar، PerSiaN، erteash و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    سیستم فرمان و هیدرولیک خودرو

    ۱- هرگز فرمان را در حد انتهای چرخش خود فشار ندهید . فشار فوق العاده به پمپ هیدرولیک میاد و زوزه میکشه.

    ۲- روغن هیدرولیک رو حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارکیلومتر تعویض کنید.

    ۳- هرگز در زمانیکه فرمان را تا نزدیک انتها چرخانده اید شتاب زیاد نگیرید و بکساباد یا در اصطلاح بعضی ها تیک اف نکنین.

    ۴- تسمه هیدرولیک هر ۲۰ هزارکیلومتر چک و هر ۶۰ تا ۸۰ هزارکیلومتر یا بر اساس کیلومتر ذکر شده در دفترچه تعویض گردد..

    ۵ - پس از هر تعمیر در سیستم جلوبندی یا پس از هر حدود ۶۰ هزارکیلومتر ( هرکدام زودتر ) نیاز به تنظیم فرمان است . تنظیم فرمان یکی از سخت ترین تعمیرات است که در عین حال هر ننه قمری با یک متر تو دست اون رو انجام میده و گند میزنه به سیستم فرمان و لاستیک سابی لاستیک . حتما پیش متخصصی که با دستگاه یا میله مخصوص اون رو انجام میده ببرین گرنه نبرین بهتره
     
    Anoosh، m naizar و PerSiaN از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    نگهداری از بدنه خودرو و شستشو آن

    ۱- فضله پرندگان بر روی رنگ خودرو حالت اسیدی داره و باید فورا شسته بشه وگرنه در اون نقطه میتونه رنگ رو عوض کنه

    ۲- در زیر تابش افتاب شدید خودرو رو نشورید چون قطرات اب مثل ذره بین عمل میکنه و رنگ رو میسوزونه

    ۳- بهترین شوینده خونگی استفاده از شامپو سر است . مایع دستشویی کفش کم است و مایع ظرفشویی در دراز مدت رنگ رو اسیب میزنه . همچنین درصدرت شستن با مایع ظرفشویی رنگ کمی حالت چسبناک پیدا میکنه و خاک رو به خودش جذب میکنه‌.

    ۴- لنگ و دستمال خشک کشیدن قاتل رنگ است و مخصوصا در رنگ های تیره خط های ریز میندازه.

    ۵- اگر روی ماشین چادر کشیده اید و باران امد بعد از قطع باران حتما چادر رو جمع کنید چون اگر افتاب بشه ماشین دم میکنه و رنگ میسوزه و اگر ابر باشه و دیر خشک بشه میتونه بدنه رو در دراز مدت بپوسونه ‌.

    ۶- اگر قیر بر روی بدنه ماشین مخصوصا رکاب ها پاشید ، روی اون روغن مایع بمالید و یک ربع بعد پارچه نرم بکشید و اگر لازم شدچند بار این عمل رو تکرار کنین.

    ۷- شیشه ها و ایینه ها رو با روزنامه و شیشه شور تمیز نکنین . بمرور خط میندازه ‌ . با دستمال نانو تمیز کنین.

    ۸- اگر روی بدنه خط عمیق افتاد لکه گیری کنین چون بمرور زنگ میزنه و میپوسه . شماره رنگ خودرو داخل کاپوت روی یک پلاک است . میتونین از رنگ های اماده که به شکل لاک است برای لکه گیری استفاده کنین . قبلش روی یک تیکه اهن تمرین کنین گند نزنین رو خودرو.

    ۹- برچسب هایی که روی چراغ ها و رکاب ها و... بعضی ها برای حفاظت میزنن استفاده نکنین که بعد مدتی جلو افتاب میسوزن و دیگه کنده نمیشن و گند میزنن به ماشین.

    ۱۰- روی چراغ های خودرو با لطافت بیشتر دستمال بکشین زود خط میفته.

    ۱۱- اگر برچسبی مارکی چیزی رو خواستین از رو شیشه و بدنه جدا کنین و لج کرده بود و در نمیومد روش اب داغ بریزین و اروم اروم با پارچه روش بکشین . نیاین با کاردک و چاقو به جونش بیفتین .

    ۱۲- وایتکس میتونه رنگ داشبرد و تزیینات داخل رو عوض کنه . وایتکس رو با اب کاملا رقیق کنین و یک گوشه که تو دید نیست تست کنین . تغییر رنگ نداد بعد کل داشبرد و روری ها و.. رو محلول رقیق وایتکس بزنین و چند لحظه بعد با دستمال تمیز کنین و معجزه برق افتادن داخل خودروتون رو ببینین.

    ۱۳- اگه تو طوفان شن گیر کردین یک مایع ظرفشویی بگیرین و همه جا رو مایع ظرفشویی بمالین . مثل یک ضربه گیر عمل میکنه و بعد هم راحت شسته میشه

    ۸
     
    Anoosh از این پست تشکر کرده است.
  8. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]
    تیبا

    مزایا( نسبت به قیمت ) :

    لوازم و تعمیرات ارزان و فراوان

    موتور سگ جون و مقاوم ( البته طراحیش مقاونه گاها جدیدا بخاطر کیفیت پایین موردهایی که زود خراب شده هم دیده شده )

    موتور پر قدرت اما با شتاب متوسط ( سرعت نهاییش زیاده و خودن راحت تا ۱۹۰ تا بهاش رفتم )

    تقریبا کم مصرف ( البته هنوز میتونست خیلی کم مصرف تر بشه با تغییر در سرسیلندر)

    ترمزش خوبه

    فرمونش نرمه

    قیمت مناسب

    جلوبندیش مقاومه .

    نور چراغاش خوبه

    کولر و بخاری قوی داره

    جا پای سرنشینای عقبش زیاده

    معایب :
    صدای موتور زیاد و افتضاح

    سیستم انتقال قدرت ( کلاج و گیربکس) ضعیف که با فشار اوردن جواب میکنه و کلاجش سفته و دنده ها علی الخصوص عقب خوب جا نمیفته

    فنر بندی عقبش ضعیفه و پشت ماشین بازیش زیاده و به درد لایی کشیدن و... نمیخوره و تو سرعت بالا و سرپیچ ها نامتعادله.

    تو گرمایه شدید با کولر کمی داغ میکنه

    عرض خودرو کم است

    جنس داشبرد و رودری ها افتضاح و زود خط میفته

    صدا از اینور اونورش زیاد داره . کلا پر سرصداست

    درهاش مخصوصا درب های عقب سخت بسته میشه.

    زیبا نیست و کمی عجیب است که البته کم کم داریم عادت میکنیم

    بعضی از قطعاتش با پراید مشترکه و چون ماشین قویتر و بزرگتریه اون قطعات زودتر خراب میشن.

    موتور هشت سوپاپ.
     
  9. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    ام وی ام ۱۱۰ مدل قدیمی
    [​IMG]

    [​IMG]

    مزایا :
    بسیار کم مصرف .داخل شهریش نصف ۴۰۵ معمولی .

    فرمان بسیار نرم مخصوصا در مدل سه سیلندر

    ترمزهای بسیار قوی

    خودرو برعکس قیافش جاداره . در حد پراید هست تقریبا

    سقف بلندی داره و برای افراد بلند قد عالیه

    کولر و بخاری قوی در حد ۴۰۵

    از نظری اپشن های برقی خوبه مثل چهارشیشه و ایینه برقی . پاور ویندوز ‌. قفل ایمنی بعد روشن شدن خودرو . تنظیم میزان روشنایی صفحه کلید و چراغهای داشبرد و...

    تعادلش سرپیچا بهتر از پرایده.

    مدل چهارسیلندر موتور قوی و پرسرعتی داره.

    داشبرد بسیار با کیفیته و هم به راحتی به صدا نمیفته و هم در مقابل خط افتادن خیلی مقاومه برعکس خودروهای جدید سایپا و ایران خودرو. داشبرد و تودوزی قشنگی هم داره.

    موتور خیلی کم واشر سرسیلندر میزنه و کلا موتور مقاومی داره هم در سه سیلندر هم چهارسیلندر.

    چراغهای پرنوری داره و در برابر خورشید هم دیر زرد میشه.

    کیفیت رنگ بدنه نسبت به ایرانی ها خیلی بهتر و مقاوم تره.

    نقاط ضعیف
    موتور در مدل سه سیلندر ضعیفه.

    سیستم اگزوز ضعیفی داره مخصوصا در قسمت گلویی اگزوز.

    فنر بندی عقب کمی خشکه البته بجاش تعادلش بیشتر از پراید و تیبایه.

    صدای موتور زیاده.

    سیستم کلاج جالبی نداره و زودتر از بقیه خودروها سفت میشه

    صندوق عقبش کوچیکه

    و مهمترین ایراد این خودرو کم بودن لوازم و تعمیرکار نسبت به خودروهای سایپا و ایران خودرویه ولی نسبت به سایر خودروهای چینی خیلی از این لحاظ بهتره.
     
  10. مدیر تالار مذهبی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂

    تاریخ عضویت:
    ‏14/8/20
    ارسال ها:
    981
    تشکر شده:
    8,303
    امتیاز دستاورد:
    126
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    دنا و دنا پلاس

    اول تفاوت های دنا معمولی و پلاس رو بگم :

    ترمز عقب معمولی کاسه ای و پلاس دیسکی است

    پلاس دوربین دنده عقب داره ولی معمولی فقط سنسور با نمایش خودرو در مانیتور

    پلاس کروز کنترل ( سیستم تنظیم سرعت روی یک مقدار ثابت) داره.

    چراغهای معمولی ال ای دی و چراغ های پلاس نئون است و پلاس دارای دیلایت است.

    مهمترین تفاوتشون در ظاهره . پلاس از نمای بغل دارای یک خط مورب است و چهره عضلانی گرفته و لچگی عقب هم مثلثی شکل شده .

    چند تا تغییر خیلی جزیی دیگه هم در ظاهر داره مثل دستگیره هم رنگ یا نوارهای کروم یا ایینه های بغل مثلثی در پلاس و... که خیلی مهم نیست.

    بغیر این ها بین پلاس و معمولی هیچ فرقی وجود نداره . فنی مطلقا باهم فرقی ندارن .

    مزایا :

    موتور پرقدرت EF7 که کم مصرف و کم صدا هم هست

    سیستم روشنایی پرنور( سو بالاش زیاد چنگی به دل نمیزنه)

    داشبرد زیبا و اصطلاحا سوناتایی

    صندوق عقب بزرگ

    کلاج نرم و قوی

    گیربکس تقریبا کم دردسر

    صندلی های ارگونومیک و راحت

    سیستم تعلیق مناسب و با هندلینگ مناسب سرپیچ ها

    مانیتور تصویری دارای رهیاب و بزرگ

    ترمزهای قوی

    فرمان تقریبا نرم


    معایب

    ابعاد این ماشین با سمند و ۴۰۵ برابر است اما چون داشبرد بزرگ شده است و مخصوصا در قسمت داخلی دارای انحنا است ناچارا صندلی جلو ، عقبتر تنظیم میشه و لذا جا پای سرنشینان عقبش کمتر است . رودری ها هم کلفتتر است و در نتیجه جا کمتر است . کلا مهمترین مشکل این خودرو تنگی جا مخصوصا برای ادم های بزرگ جثه است.

    موتور EF7 کمی لرزش ایجاد میکنه.

    لوازم و تعمیرکارش هنوز کم و گران است.

    موتور زیر فشار و هوای خیلی گرم کمی داغ میکنه.

    دستگیره درب ها به سختی کشیده میشن و باز و بست اون کمی سخته.
    ابتدا که ماشین نو است دربها تو دست اندازها خیلی قریچ قریچ میکنند که این مشکل در کلیه خودروهای خانواده سمند و ۴۰۵ و دنا است و البته به راحتی رفع میشه . کافی است دور زبانه قفل درب ها در قسمت ثابت روی بدنه ، چند دور چسب برق پیچیده بشه تا زمان بسته بودن اهن رو اهن کشیده نشه و بعد از بی صدایی بدنه لذت ببرید.
     
    Anoosh از این پست تشکر کرده است.