1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مننژیت چیست؟

شروع موضوع توسط m naizar ‏7/9/20 در انجمن اطلاعات بیماری

Tags:
  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    مننژیت چیست؟
    [​IMG]

    به گزارش «تابناک»، از آنجا که پردة مننژ بسیار به مغز و نخاع نزدیک است التهاب آن می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل بیماری مننژیت جزء بیماری های خطرناک دسته بندی می شود که نیاز به فوریت های پزشکی دارد. مننژیت می تواند هر شخصی را مبتلا کند، از نوزادان تازه به دنیا آمده تا بزرگسالان همه می توانند مبتلا به مننژیت شوند و خطر ابتلا به آن سن خاصی نمی شناسد. در این مطلب به مننژیت نوزادان می پردازیم تا با دلایل ایجاد آن، انواع آن و راه های درمان آن آشنا شوید.



    مننژیت در نوزادان چیست؟
    هرچند علائم اولیه مننژیت ممکن است با آنفولانزا اشتباه گرفته شود اما به دلیل نزدیکی مننژ به مغز و نخاع این بیماری می تواند بسیار آسیب زننده باشد. اگر نوزادان تا ۳ ماهگی پس از تولد دچار بیماری مننژیت شوند به آن مننژیت نوزادی گفته می شود. با این که بیماری مننژیت در نوزادان بسیار کمتر از بزرگسالان رخ می دهد ولی از آن جا که نوزادان سیستم ایمنی پائین تری دارند و مغز آن ها به نسبت بزرگسالان به طور کامل تکامل نیافته بیماری مننژیت در نوازدان خطرات بیشتری را متحمل آن ها می کند و ممکن است جان آن ها را به خطر بیاندازد. مننژیت ممکن است درست بعد از زایمان و در همان بیست و چهار ساعته ابتدایی به سراغ نوزاد بیاید و یا در سنین بالاتر او را مبتلا کند.



    انواع مننژیت
    مننژیت بر اساس علت بوجود آورنده آن می تواند ویروسی، باکتریایی، قارچی، انگلی و یا غیرعفونی باشد. مننژیت ویروسی کم خطرتر از مننژیت باکتریایی است و برای درمان آن نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست. زیرا آنتی بیوتیک ها بر روی ویروس ها تاثیری ندارند. این نوع مننژیت اغلب بدون نیاز به دارو و تنها با استراحت و کنترل شرایط بالینی بیمار بهبود می یابند.

    هرچند ممکن است در برخی موارد پزشک اقدام به تجویز دارو بکند ولی در کل تمام مراقبت های بالینی سرماخوردگی مانند استراحت مطلق، مصرف زیاد مایعات، پائین آوردن تب با پاشویه و… می توانند برای این نوع مننژیت موثر باشند. در صورتی که سن نوزاد شما بسیار پائین باشد و یا پزشک در تشخیص نوع مننژیت مردد باشد ممکن است نوزاد شما در بیمارستان بستری شود تا هم آزمایش تشخیصی بر روی او انجام شود و هم تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرد.

    مننژیت باکتریایی اما شدیدتر از نوع ویروسی است و برای درمان آن تجویز آنتی بیوتیک در سریع ترین زمان ممکن لازم است. نوزاد شما به احتمال زیاد در بیمارستان بستری می شود تا تزریق وریدی آنتی بیوتیک برای او صورت بگیرد. اگر تشخص مننژیت در نوزاد زود صورت بگیرد احتمال درمان کامل وجود دارد. هرچه تشخیص دیرتر انجام شود و درمان دیرتر آغاز شود احتمال درمان صد در صد بیماری کاهش پیدا می کند و ممکن است عوارضی با کودک باقی بماند.

    با اینجال تشخیص نوع ویروسی و یا باکتریال مننژیت تنها از طریق انجام آزمایش امکان پذیر است. در صورتی که پزشک از وجود مننژیت در کودک شما مطمئن شود با یک سرنگ اقدام به کشیدن مایع نخاعی کودک از منطقة کمر او می کند و تنها از روی جواب این آزمایش به علت مننژیت کودک شما پی می برد.



    منبع: درمانکده