1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چرا پژو پارس نخریم؟

شروع موضوع توسط Anoosh ‏4/9/20 در انجمن خودرو

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,402
    تشکر شده:
    26,290
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]
    چرا پژو پارس نخریم؟
    پژو پارس را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات خودروسازی ایران طی دهه‌های اخیر دانست. این خودرو که درواقع حاصل تلفیق قوای فنی پژو 405 و بدنه پژو 406 محسوب می‌شود، از سال 1379 تا به حال روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در تیپ‌های مختلفی به تولید رسیده است.

    این خودرو در ابتدا سفیر نام داشت و سپس به پژو پرشیا تغییر نام داد؛ درنهایت نیز مدیران ایران ‌خودرو تصمیم گرفتند تا محصول جدید خود را با نام پژو پارس به بازار عرضه کنند که این نام از دهه هشتاد تاکنون روی این محصول باقی مانده است.

    طی دو دهه حضور پژو پارس در بازار، نمونه‌های مختلفی از این خودرو با پیشرانه‌های متفاوت و جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شده‌است. پژو پارس سال، پارس LX، پارس ELX و پارس اتوماتیک از جمله نمونه‌های مختلف پارس در سال‌های اخیر هستند که هرکدام برای جذب بخشی از مخاطبان به بازار عرضه شده‌اند.

    خودروهای خانواده پژو پارس در حال حاضر یکی از پرتیراژترین محصولات ایران خودرو هستند و در کنار خانواده پژو 206، بازار خودروی کشور را تحت سلطه خود درآورده‌اند. مزایای پژو پارس به‌عنوان یک سدان خانوادگی خوش‌چهره، موجب شده‌است تا در بازار داخلی استقبال خوبی از این خودرو صورت بگیرد، هرچند که این محصول معایبی نیز دارد که موجب شده تا برخی مشتریان خرید رقبای پارس را به آن ترجیح دهند. در ادامه مقاله «چرا پژو پارس نخریم؟» قصد داریم شما را با معایب عمده پژو پارس آشنا کنیم؛

    آنچه مطالعه خواهید کرد

    مصرف سوخت بالا
    • کابین کم کیفیت
    • هزینه نگهداری بالا
    • ظاهر قدیمی
    • جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
    مصرف سوخت بالا
    عمده نسخه‌های عرضه شده از پژو پارس در بازار ایران، از نوع «پژو پارس سال» هستند که پیشرانه مشترکی با پژو 405 دارند. موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری L3 درون سینه این خودرو قرار دارد که می‌تواند حداکثر 100 اسب‌بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه با وزن پژو پارس هماهنگی دارد و به‌واسطه حضور طولانی‌مدت این پیشرانه در محصولات ایران خودرو، تعمیرکاران به‌طور کامل با آن آشنایی دارند.

    با این حال پیشرانه L3 از معایبی نیز برخوردار است. فناوری ساخت این موتور به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد و تنها از 8 سوپاپ بهره می‌برد. به همین خاطر پژو پارس سال مصرف سوخت بالایی دارد که باعث می‌شود این خودرو برای استفاده‌های درون‌شهری ناکارآمد جلوه کند.

    به‌منظور رفع این مشکل، ایران خودرو تصمیم گرفت تا پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر TU5 را بر روی پژو پارس قرار دهد. این موتور که خاستگاه آن پژو 206 تیپ 5 است، از فناوری پیشرفته‌تری بهره می‌برد و از مصرف سوخت کمتری نیز برخوردار است. این برنامه روی کاغذ بسیار خوب به‌نظر می‌رسید و فروش موفقیت‌آمیز پارس را برای مدت بیشتری تضمین می‌کرد.

    [​IMG]

    با این‌حال نصب این پیشرانه در پژو پارس LX چندان موفقیت‌آمیز نبود؛ زیرا گشتاور تولیدی این پیشرانه برای به حرکت درآوردن جثه سنگین پژو پارس چندان کافی به‌نظر نمی‌رسد و راننده ناچار است برای دست‌یابی به شتاب و چالاکی بیشتر، فشار مضاعفی را به پدال گاز وارد ‌کند که حاصل آن افزایش مصرف سوخت خواهد بود. ازهمین‌رو در عمل تفاوت چشمگیری میان مصرف سوخت مدل‌های مختلف پژو پارس وجود ندارد!.

    کابین کم کیفیت
    حدود دو دهه است که پژو پارس در ایران‌ خودرو به تولید می‌رسد و در این مدت شاهد ارائه طرح‌های مختلفی برای کابین این خودرو بوده‌ایم. کابین نمونه‌های نخستین پارس هیچ تفاوتی با داشبورد پژو 405 نداشت و تنها تریم قطعات رنگ چوب به آن اضافه شده بود. ارائه چنین طرحی برای مشتریانی که با پرداخت مبالغ بیشتر، پارس را به 405 ترجیح می‌دادند، چندان رضایت‌بخش نبود. استفاده از این طرح کابین تا ابتدای دهه نود خورشیدی ادامه یافت و کیفیت مواد به‌کار رفته در آن نیز روزبه‌روز کاهش پیدا کرد.

    [​IMG]

    به‌واسطه سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد در دهه نود شمسی و الزام خودروسازان به نصب کیسه هوا در محصولات خود، ایران خودرو ناچار شد تا طرح کابین پژو پارس را دوباره تغییر دهد. طرح فعلی کابین پژو پارس در بین فعالان بازار به داشبورد سوناتایی شهرت دارد و نسبت به نمونه‌های نخستین پژو پارس، زیباتر و تأثیرگذارتر به‌نظر می‌رسد. با این وجود کابین نسخه‌های تولیدی پژو پارس در سال‌های اخیر بسیار کم‌کیفیت است و قطعات داشبورد پس از مدت کوتاهی صداهای اضافی تولید می‌کنند؛ البته این مشکل تنها منحصر به پژو پارس نیست و تا حدودی در تمام خودروهای ایرانیزه نظیر رانا، دنا و سمند سورن نیز دیده می‌شود.

    هزینه نگهداری بالا
    پژو پارس از نظر قوای فنی و سیستم‌های الکتریکی، تفاوت عمده‌ای با پژو 405 ندارد، اما هزینه‌های نگهداری آن بسیار بالاتر از پژو 405 است. علت چنین فاصله معنا‌داری، افزایش آپشن‌ها و امکانات پارس و به‌کارگیری تجهیزات رفاهی بیشتری در مقایسه با پژو 405 است. چنین تجهیزاتی نیازمند دقت در نگهداری هستند و تعویض یا تعمیر قطعات آن‌ها هزینه بالایی را به جیب مالک تحمیل می‌کند.
    بخش عمده دیگری از هزینه‌های نگهداری پژو پارس به کیفیت ساخت پایین و استفاده از قطعات متفرقه در مونتاژ خودرو بازمی‌گردد. تجهیزات مورد استفاده در مونتاژ محصولات داخلی طی سال‌های اخیر افت محسوسی را تجربه کرده‌است، بنابراین سوختن مکرر رله‌ها و سنسورها یکی از مشکلات عمده پژو پارس محسوب می‌شود. این مسئله در نسخه‌هایی که اخیرا به تولید رسیده‌اند بیشتر دیده می‌شود، هرچند که چنین مشکلی تنها مختص پژو پارس نیست و در اکثر خودروهای هم‌رده شرکت ایران خودرو نیز تا حدودی قابل‌مشاهده است.

    ظاهر قدیمی
    پژو پارس یک فیس‌لیفت موفق از پژو 405 است که هنگام عرضه به بازار سروصدای زیادی به پا کرد. با این‌وجود حدود بیست سال از طراحی آن می‌گذرد و حال به‌نظر می‌رسد غبار کهنگی بر چهره پژو پارس نشسته است. این طراحی قدیمی هنگامی‌که با خودروهای رنگارنگ چینی مقایسه می‌شود، قدیمی‌تر هم به‌نظر می‌آید.

    [​IMG]

    در طی این سال‌ها خودروهای مختلفی به بازار آمدند و با پژو پارس رقابت کردند، اما ایران خودرو هیچ‌گونه تغییری در ظاهر پارس ایجاد نکرد و هیچ محصولی جایگزین آن نشد؛ درنتیجه پژو پارس با همان ظاهر ابتدایی و بدون کوچک‌ترین تغییری همچنان روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

    تجربه ناموفق ایران خودرو در عرضه نسل سوم سمند که به سورن معروف بود، باعث شد تا ایران خودرو ترجیح دهد پژو پارس را با همان ظاهر ساده و قدیمی به بازار عرضه کند و ریسک تغییر ظاهر این خودرو را به جان نخرد، مبادا که به فروش بالای این خودرو آسیب وارد شود. با این‌وجود بازار خودرو ایران تا همیشه بسته نخواهد ماند و در صورت هجوم دوباره سدان‌های رنگارنگ چینی همانند آنچه در سال‌های میانی دهه نود شاهد بودیم، محصولات از مد افتاده وطنی به‌سرعت حاشیه‌نشین بازار خواهند شد.

    جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
    [​IMG]
    شکی نیست که امروزه معایب پژو پارس بر مزایای این خودرو برتری دارد و اگر بازار خودروی ایران تا این حد غرق در انحصار نبود، خرید پژو پارس به‌هیچ‌عنوان منطقی به‌نظر نمی‌رسید. با این‌حال شرایط بازار به‌گونه‌ای پیش رفته‌است که در تملک داشتن یک پژو پارس سالم برای مصرف‌کنندگان امتیاز به‌حساب می‌آید، چرا که پژو پارس طراحی ظاهری بهتر و امکانات بیشتری نسبت به پژو 405 دارد و نسبت به رقیبی همچون سمند از بازار خریدوفروش پررونق‌تری برخوردار است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد تا زمان گشایش نسبی فضای تولید و افزایش تنوع در بازار خودرو‍، پژو پارس به یکه‌تازی خود در بازار ادامه خواهد داد.
     
  2. ساربان سرگردان مدیر بازنشسته☕ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏8/5/20
    ارسال ها:
    3,434
    تشکر شده:
    26,724
    امتیاز دستاورد:
    134
    همین لگن رو هم تو این شرایط نمیتونیم بخریم
     
    Anoosh از این پست تشکر کرده است.