1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

فهرست اسب های معروف تاریخ

شروع موضوع توسط Anoosh ‏17/8/20 در انجمن حیوانات

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]
    اسب های معروف
    براق: اسب حضرت محمد (ص)

    دلدل: اسب حضرت علی (ع)

    طاویه: اسب حضرت امام حسن (ع)

    ذوالجناح: اسب امام حسین (ع)

    عقاب: اسب حضرت ابوالفضل العباس (ع)

    شبدیز: اسب خسرو پرویز

    رخش: اسب رستم

    پرستو: اسب نادر شاه

    بوسفال: اسب اسکندر

    شبنم: اسب فتحعلی شاه قاجار

    قارا قاشقا: اسب افسانه ای بابک خرمدین

    بهرام: اخرین اسب محمدرضا شاه

    بن باش: اسب فوزیه همسر اول محمد رضا شاه پهلوی

    نور دیکت: اسب هیتلر

    مارانکو: اسب ناپلئون

    گالیکولا: اسب امپراتور رم

    کارمن: اسب بایار سردار فرانسوی که ۵۰ بار جان صاحبش را نجات داد
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    پرواز LH8350 بویینگ ۷۷۷ هـواپـیـمــایی لوفتهانزا با محموله ای که تاکنون در جهان توسط یک شرکت هواپیمایی حمل نشده بود در تهران به زمین نشست. این برای نخستین بار بود که یک شرکت هواپیمایی این تعداد از محموله غیرمتعارف را به مقصدکشوری حمل می کرد.

    در ایران و آلمان اما ۲تبلیغات متناقض درباره بار پرواز ۷۷۷ صورت گرفت. لوفتهانزا که برای نخستین بار هواپیمایی را برای حمل ونقل اسب به کار برده بود در مطبوعات این کشور و اروپا در مورد این اتفاق بزرگ سخن گفت اما در ایران این بار از این محموله عجیب و غریب به عنوان نشانه ای از تجمل گرایی جدید یاد شد.

    سابقه ورود اسب به ایران در بعد از انقلاب به سال ۷۰ برمی گردد که اسب های کورسی، پرشی با مشکلاتی در اصلاح نژادشان مواجه شده بود، بنابراین ۴۵ رأس اسب توسط اداره سوارکاری سابق وارد کشور شد. این امر به این دلیل بود که اسب های به اصطلاح سیلمی (کششی) در ایران محدود بود یا اینکه از نظر ژنتیک مشکلاتی در کیفیت اسب ترکمن ایرانی به وجود آورد. امروزه اثرات این مشکل بزرگ در اصلاح نژاد اسب ایرانی با اسبی به نام «دخون» در اثر اختلالات ژنتیکی به وجود آورده که کیفیت اسب اصیل ترکمن را با تردیدهایی مواجه ساخته است.

    در این میانه اما آنچه در اصلاح نژاد اسب در ایران تأثیرگذار است، وجود اسب های سیلمی از نظر کیفیت است. یک منبع آگاه درخصوص اسب هایی که با پرواز لوفتهانزا به تهران آورده شده اند به همشهری گفت: «این اسبها ۶۵ رأس شامل ۲۰ رأس اسب عرب، ۳ راس اسب کورس و بقیه نژاد سیلمی و پرشی هستند که برای اولین بار در سیستم حمل و نقل به صورت یک جا وارد کشور شده اند.»

    سالهاست که اسب ایرانی از طریق ترکیه و با ماشین های مخصوص اسب از کشورهایی نظیر آلمان وارد کشور می شود اما بعد از اینکه ایران از ورود گاوهای زنده ترکیه که به کشورهای آسیای میانه از طریق ایران، صادر می شد جلوگیری کرد، ترک ها نیز در واکنشی از ورود اسب های وارداتی ایرانی به ترکیه جلوگیری کرده اند.»

    گفته می شود بالا رفتن هزینه های اسب های ایرانی در آلمان که روزی ۲۰یورو بوده باعث شده آنها را یکجا از طریق هوایی به کشور وارد کنند.
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    ماموریت اصلاح نژاد

    حمید رادان کارشناس اسب و عضو کمیته تبارشناسی فدراسیون اسب سواری ایران می گوید: « اسب ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد اما ما برای اصلاح نژاد اسب در ایران با مشکلاتی مواجه بودیم که ضروری است اسب های سیلمی (کششی) اصیلی وارد کشور شوند و به اصلاح نژاد اسب در ایران کمک کنند.»

    این کارشناس ارشد اصلاح اسب در ایران با اشاره به فاکتور مهم اصلاح نژاد اسب کورسی (مسابقه سرعت) در ایران می گوید: «۴ فاکتور مهم در اصلاح نژاد وجود دارد اول اسب باید دونده باشد. یعنی در رنکینگ جهانی بالا باشد. در ایران باید ۱۰۰به بالا باشد. دوم شجره نامه است؛ یعنی پدر و مادرش از اسب های اصیل و با کیفیت جهانی باشد.

    سوم آناتومی بدن اسب است که در اسب سیلمی بسیار مهم است. چهارم اما تولیدات حاصل از این اسب سیلمی است. یعنی همانند شجره اش کیفیت مناسبی داشته باشد.»

    وضعیت ایران چگونه است؟ این را رادان که خود از نزدیک با تحولات اصلاح نژاد در ایران آشناست می گوید: «ایران در حال یک جهش است. اسب های خوب سیلمی که هم خودشان و هم از شجره خوبی برخوردار هستند وارد کشور شده اند و تولیدات خوبی را به جای گذاشته اند. در این میان اما یکی دیگر از مشکلات اسب ایران مادیان است. با توجه به اختلالات نژادی که در سال های گذشته با ایجاد اسب دخون پدید آمده، در شرایط کنونی در حال گذار از مرحله نوسازی ساختار اسب کورسی در ایران هستیم.»

    وی افزود که کمیته تبارشناسی فدراسیون در حال حاضر مشغول برنامه ریزی مفصلی در خصوص شناسایی تبار اسب های ایرانی و بررسی کیفیت اسب های ایرانی که متشکل از اسب کرد، اسب ترکمن و یا اسب عرب هستند، است.»

    اصلاح اسب ساختار پیچیده دارد. اسب سیلمی (کششی) مهمترین بخش اصلاح اسب است. در ایران اما بیش از ۱۰ اسب اصیل که هم از نظر پیشینه و اصالت و البته امتیاز جهانی وجود دارد. یکی از آنها، اسب «سامردولدرمز» پسر یکی از بهترین سیلمی های جهان یعنی ستریت کرای که معروف به اسب میلیونر است. این اسب با ۶ مقام قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و ۳ سومی تنها اسب میلیونر در ایران است و در اصلاح نژاد اسب ایرانی بسیار مؤثر بوده است.

    یکی دیگر از اسب های معروفی که در ایران به عنوان اسب سیلمی مشغول به فعالیت است، اسب القاسی که در زبان عربی به معنای بی رحم است پرامتیازترین اسب سرعتی وارد شده به ایران با ریتینگ ۱۲۰ ، قهرمان مسافت های کوتاه (۱۲۰۰ متر) در میادین انگلیس، ایرلند و دبی بوده.

    القاسی برترین اسب از سیلمی اسب الندیم آمریکایی می باشد و پدر الندیم Danzing یکی از معروف ترین سیلمی های دنیا است. این اسب دارای پرونده بسیار درخشان بوده که از جمله می توان به: کسب مقام قهرمانی در گروه ۳، دو مقام نایب قهرمانی در گروه ۲، دو مقام نایب قهرمانی در گروه ۳، یک مقام نایب قهرمانی در لیستد، یک مقام سومی در گروه ۲ و یک مقام سومی در لیستد و …. نام برد .

    یکی دیگر از اسب هایی که می توانند آینده اسب سواری ایران را در رشته کورس تضمین کند، اسب معروف دیگری است به نام سیتی لیدر متولد سال ۲۰۰۵ در مزرعه سویتنهام ایرلند.

    ریشه خانوادگی این اسب بسیار پرافتخار هستند، پدر از معروف ترین سیلمی های جهان است که در ژاپن می باشد. این اسب از نظر میزان جایزه با حدود ۲۸۴۰۰۰ پوند انگلیس تقریبا معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برترین کره ی اوست و از نظر ریتینگ دومین کره برترFasliyev است. این اسب ها در شرایط کنونی در ایران به سر می برد تا از او اسب هایی با فاکتورهای متناسب یک اسب اصیل متولد شوند.

    به نظر می رسد ضرورت توجه به اصلاح نژادی اسب در ایران با توجه به پیشینه مهم اسب و مسابقاتی که گاهی تا ۵۰ هزار نفر در گنبد حضور پیدا می کنند یک ضرورت است. ضمن اینکه برای اولین بار در بعد از انقلاب اسب از ایران برای حضور در مسابقات آسیایی اینچوئن خارج می شود که این خود حکایتی مستقل می طلبد.

    منبع. سایت gohar
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    در بسیاری از کورس های سوارکاری بسیاری از اسب ها قیمتی نجومی و چند صد میلیونی دارند. فکر می کنید گران ترین اسب های ایرانی چقدر قیمت خورده اند؟

    اسب سه میلیارد تومانی


    [​IMG]
    با سه میلیارد تومان می توان در یکی از نقاط خوب تهران آپارتمانی خرید و یک اتومبیل مدل بالا هم تهیه کرد. با این مقدار پول می توان سرمایه گذاری قابل توجهی را در یکی از شرکت های صنعتی و تولیدی انجام داد و یا اینکه با آن در بهترین نقاط زمین خرید. اما با سه میلیارد تومان می توان کارهای دیگری هم انجام داد مثل خرید یک اسب! بله ، در ایران اسب هایی یافت می شوند که بیش از سه میلیارد تومان قیمت دارند. اینکه بر چه اساس و چه روندی قیمت نجومی بر روی اسب ها می خورد مشخص نیست اما نباید در این مورد اصیل بودن یک اسب را فراموش کرد. در واقع نباید انتظار داشته باشید در بازار اسب ایران بدون دلیل یک اسب با هر نژادی یک قیمت نجومی بخورند. اسب های نژاد ایرانی در این میان قیمت بسیار بالایی دارند و مدتی پیش گزارش شد که اسب از این نژاد به قیمت 3 میلیارد تومان به فروش رفته است. گفته می شود هزینه ماهانه نگهداری از چنین اسب هایی بالغ بر 10 الی 15 میلیون تومان است البته این اسب ایرانی در کشورهای عربی مورد تغییر ژنتیک واقع می شود و دوباره به بازار ایران با قیمتی گزاف فروخته می شود!

    در میان اسب های گران قیمت ایرانی نژادهای کردی، ترکمن و نژاد خزر در رتبه‌های بعدی قرار دارند که البته نژاد اسب خزر به علت بی توجهی مسئولان در حال انقراض است.

    [​IMG]
    اسب های 300 تا 800 میلیون تومانی

    از این اسب زیبای سه میلیارد تومانی که بگذریم به اسب هایی می رسیم که با قیمت 300 تا 800 میلیون در بازار اسب ایران به فروش می رسند و البته حضوری پررنگ در کورس های اسب سواری دارند. این اسب ها نیز برای مالکانشان هزینه های ماهانه ای سنگینی به دنبال دارند. اسب های چند صد میلیونی که در ایران خرید و فروش می رسند اکثریت نژاد ایرانی دارند اما در این میان اسب های نژاد عرب هم پیدا می شوند که بسیار گران قیمت هستند.
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.
  5. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    اسب های ارزان قیمت

    [​IMG]
    اما با قیمت پایین تر هم می توان در ایران اسب پیدا کرد. قیمت برخی از نژادهای دیگر اسب ایران از 14 میلیون تومان شروع می شود و به هشتاد میلیون تومان می رسد و گاهی تا سقف 100 میلیون تومان هم صعود می کند. این اسب ها نیز هزینه هایی سنگین برای نگهداری دارند و صاحبان آنها برای تیمار و تهیه خوراک آنها باید حسابی خرج کنند. هزینه درمان جراحت و بیماری اسب ها را هم به آنها اضافه کنید. این اسب های چندین میلیونی با یک افزایش بی حساب و کتاب به چنین رقمی رسیده اند.

    وقتی چند صد میلیون از بین می رود

    رقابت های کورس اسب سواری برای برخی از صاحبان اسب های گران قیمت ریسک بسیار بزرگی است چرا که در این رقابت ها احتمال تلف شدن اسب های گران قیمت وجود دارد همانند اتفاقی که شش ماه پیش افتاد و یکی از اسب های شرکت کننده در یک کورس نامعتبر و غیر رسمی پایش شکست و مالک این اسب مجبور شد در حاشیه جاده مسابقه سر اسب گران قیمت خود را ببرد تا این حیوان گران قیمت کمتر درد بکشد. بر اساس خبرهای رسیده این اسب نزدیک به 800 میلیون تومان قیمت داشته است. بسیاری از مالکان این اسب های گران قیمت که بسیار هم ثروتمند هستند ترجیح می دهند فقط برای "تفنن" از این نوع اسب ها نگهداری کنند و حاضر نمی شوند آنها را در رقابت ها شرکت دهند.

    سرنوشت شوم و غم انگیز یک اسب

    [​IMG]
    اسب ها هر چقدر هم گران قیمت و باشکوه که باشند باز هم پیر می شوند. آنها عمری در کورس ها شرکت کرده اند و یکی از بزرگ ترین تفریحات مالکان میلیارد خود بوده اند اما عمر آنها بالاخره به سر می رسد. اما برخی از مالکان اسب ها فرصت طلب تر از آن هستند که حتی از مرگ اسب شان هم بگذرند. گفته می شود اسب های پیر مورد معاینه دقیق قرار می گیرند و هنگامی که دامپزشک اعلام می کند که این اسب دیگر کارایی ندارد تصمیم هولناکی برای آنها گرفته می شود، تصمیمی که سرنوشت مشترک بسیاری از اسب هاست. سر آنها بریده می شود و گوشت آنها خوراک سگ های نگهبان می شود! این اسب ها شاید همان هایی باشند که ماهانه خرج گزافی بر روی دستان صاحبان خود می گذاشتند. اسب ها گاهی اوقات سرنوشت بسیار غم انگیزی دارند...

    منبع جام جم
     
    saddaf از این پست تشکر کرده است.