در این مقاله به معرفی ایسیو یا کامپیوتر خودرو و نحوه تشخیص خرابی آن خواهیم پرداخت. ایسیو چیست؟ ایسیو (ECU) مخفف Electronic Control Unit به معنی یونیت کنترلی الکترونیکی می باشد. به تمامی یونیت های الکترونیکی خودرو که وظایف کنترل بخش های مختلف خودرو را برعهده دارند ایسیو گفته می شود. این یونیت ها شامل ایسیو موتور، یونیت ایربگ، یونیت ABS، انواع یونیت های مالتی پلکس و ... می باشد. وظیفه ایسیو چیست؟ با توجه به نوع برد الکترونیکی هرکدام از ایسیوها وظایف خاصی را دارند. ایسیو موتور با توجه به سنسورهای موجود بر روی خودرو ، کنترل بخش های مختلفی نظیر کنترل زمان و میزان پاشش سوخت، زمان و طول جرقه، تنظیم حالت دور آرام یا ساسات، ایجاد کاتاف و ... را برعهده دارد. ایسیو موتور فقط بر روی خودروهای انژکتور مورد استفاده قرار گرفته است. در خودروهای کاربراتوری این وظایف به صورت مکانیکی و توسط ابزار مکانیکی تنظیم می شد. برای مثال میزان آوانس و ریتارد جرقه توسط دلکو تنظیم می شد. علائم خرابی ایسیو با توجه به وظایفی که ایسیو دارد، خرابی آن می تواند منجر به ایرادهای اساسی بر روی خودرو شود. از آنجاییکه ایسیو موتور مغز خودروی شما می باشد، خرابی آن می تواند سبب ایجاد مشکلات عدیده ای بر روی خودرو شود. خرابی های ایسیو در اکثر مواقع به صورت دائم بروز پیدا می کند. یعنی هر روز این مشکلات نمایان می شود. خرابی ایسیو می تواند منجر به عدم عملکرد سنسورها و عملگرهای خودرو شود. برای مثال می تواند منجر به عدم عملکرد استپر موتور، سوزن انژکتورها، عدم پالس جرقه ، خرابی دریچه گاز و عدم گاز خوردن خودرو و ... شود. این خرابی ها می تواند به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری بروز پیدا کند. انواع برندهای ایسیو از معروف ترین سازنده های ایسیو می توان به موارد زیر اشاره نمود: بوش دلفی مگنت مارلی زیمنس والئو ساژم ... آموزش تعمیرات ایسیو تعمیرات ایسیو یک حرفه کاملا تخصصی می باشد. با توجه به اینکه خودرو از ناحیه ایسیو نیز دچار مشکل می شود و کسانیکه تعمیرات ایسیو انجام می دهند خیلی کم و محدود هستند لذا در صورت آشنایی با این حرفه می توانید در آمد مناسبی را کسب نمایید. در مقاله بازار کار تعمیرات ایسیو به معرفی این حرفه پرداخته ایم. مرکز فنی آرمان خودرو برگزار کننده دوره های تخصصی آموزش تعمیرات ایسیو در مجهزترین فضای آموزشی کشور با ارائه مدرک رسمی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد.
بهتره عوض بشه تعمیرش اعتباری نداره قیمتش خیلی گرون نیست مخصوصا دست دومش که سارقین از اتومبیلهای نو دزدیده اند و ارزان به لوازم یدکی ها میفروشند
اولا بعد از تعمیر از اون ناحیه که تعمیر شده به مشکل نمیخوره دوما بعضی از مدل ایسیو ها قیمتش حدود 10 میلیون تومن هم رسیده مثل ایسیو J35 روی 206 دوگانه مدل زیر 92 یا یونیت CCN خودروی سمند که قیمتش به 11 میلیون هم رسیده پس به صرفه است که تعمیر بشه تا 10 الی 11 میلیون خرجش کنید سوما استوک و دست دومش اگر بتونید پیدا کنید خودتون میگید دزدی هست ، آیا راضی هستید مال دزدی مردم رو بخرید ؟
اینایی که در بالا گفتم فقط چند نمونه ایسیو روی خودروی داخلی بود برخی از ایسیو های خودروهای خارجی که اصلا پولم داشته باشی نمی تونی پیدا کنی پس مجبوری که تعمیرش کنی یا اینکه خودرو را اسقاط کنی ، چون بدون ایسیو عملا ماشین آهن پاره ای بیش نیست