1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پرندگان می توانند رنگ های غیر قابل تصور را ببینند

شروع موضوع توسط m naizar ‏17/6/20 در انجمن جانداران

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,272
    تشکر شده:
    98,883
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    پرندگان می توانند رنگ های غیر قابل تصور را ببینند
    [​IMG]

    به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران "دانشگاه پرینستون"(Princeton University) آمریکا در بررسی جدید خود نشان داده اند که شاید پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها بتوانند رنگ هایی را ببینند که ما حتی نمی توانیم آنها را تصور کنیم. آنها آزمایش هایی را روی مرغ های مگس خوار انجام دادند و دریافتند که این پرندگان می توانند پنج رنگ موسوم به "رنگ های غیرطیفی"(non-spectral colours) را درک کنند.

    تقریبا همه رنگ هایی که ما درک می کنیم، با یک طول موج مطابقت دارند. برخی از رنگ ها، "رنگ های طیفی"(spectral colours) هستند که در محدوده طیف مرئی قرار می گیرند و چشم انسان می تواند آنها را تشخیص دهد.

    "مری کاسول استودارد"(Mary Caswell Stoddard)، از پژوهشگران این پروژه گفت: رنگ بنفش، یک استثنا است که تنها با ترکیب قرمز و آبی به وجود می آید نه به وسیله یک طول موج؛ به همین دلیل به عنوان یک رنگ غیرطیفی شناخته می شود و رنگی به خصوص است.

    چشمان ما سه نوع سلول را شامل می شوند که سلول های مخروطی نام دارند و می توانند نور قرمز، سبز و آبی را تشخیص دهند. ما رنگ بنفش را تنها هنگامی می بینیم که دو مخروط قرمز و آبی چشم تحریک شوند.

    پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها، یک مخروط ماوراء بنفش در چشمان خود دارند؛ در نتیجه ممکن است پنج رنگ غیرطیفی را ببینند زیرا در چشم آنها پنج راه برای تحریک دو یا سه مخروط وجود دارد. ممکن است که پرندگان به خاطر این توانایی بتوانند هنگام تحریک مخروط های ماوراءبنفش، سبز و قرمز، رنگ غیر طیفی "ماوراءبنفش به علاوه زرد" را ببینند.

    پژوهشگران برای آزمایش ایده خود، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که مرغ های مگس خوار چند مرتبه به سراغ غذاهای خود که حاوی آب معمولی و یا آب و شکر است می روند. تنها راهی که پرندگان توانستند این دو مورد را تفکیک کنند، بررسی رنگ هایی بود که از هر غذا ساطع می شد.

    نتایج پژوهش نشان داد که مرغ های مگس خوار می توانند پنج رنگ غیرطیفی بنفش، ماوراءبنفش به علاوه سبز، ماوراءبنفش به علاوه قرمز، ماوراءبنفش به علاوه زرد و ماوراءبنفش به علاوه بنفش را درک کنند و هیچ مشکلی در تشخیص این رنگ ها ندارند.

    بیشتر مهره داران می توانند رنگ های غیرطیفی را درک کنند زیرا بیشتر این موجودات، چهار مخروط در چشم دارند اما پستانداران از این قاعده مستثنی هستند.

    این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

    انتهای پیام

     
    para3to از این پست تشکر کرده است.