1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چرا هواپیماهای مسافربری با سرعت بیشتر حرکت نمی کنند ؟

شروع موضوع توسط Anoosh ‏27/4/20 در انجمن وسایل هوایی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,731
    تشکر شده:
    27,388
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    چرا هواپیماهای مسافربری با سرعت بیشتر حرکت نمی کنند ؟
    [​IMG]
    اگر با هواپیما مسافرت کرده باشید احتمالا به این موضوع پی برده اید که خلبان معمولا در طی مسیر ، ارتفاع پروازی و البته سرعت پرواز را به شما اعلام می کند که برای مثال اعلام می کند که در حال حاضر ما با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت در حال پرواز هستیم یا ما با سرعت 850 کیلومتر بر ساعت در حال پرواز هستیم . اما سوال اصلی اینجا پیش می آید که آیا این هواپیماهای مسافربری نمی توانند با سرعت بیشتر از این حرکت کنند ؟ اگر می توانند چرا پس اینکار را نمی کنند که جواب آن را در ادامه همین مطلب به شما می گوییم .


    [​IMG] در واقع هواپیماهای مسافربری در طی 50 سال گذشته بسیار سرعت گرفته اند و از سرعت 50 مایل بر ساعت به سرعت 600 مایل بر ساعت رسیده اند و در این میان هواپیمای مسافربری مثل کنکورد وجود داشته است که حتی با سرعت های مافوق صوت هم توانسته است که مسافرین را جابجا کند . بنابراین سرعت همیشه در حال افزایش بوده است اما نکته اینجاست که الان ده ها سال است که سرعت هواپیماهای مسافربری به بیشتر از 600 مایل بر ساعت نمی رسد و این نکته جالب توجه است که چرا بیشتر از این سرعت نمی گیرند ؟

    [​IMG] خوب جواب این سوال در چند نکته خلاصه می شود. در وهله اول باید بدانیم که اگر بخواهیم هواپیماهای مسافربری را با سرعت بیشتری حرکت دهیم نیازمند تغییر مکانیزم موتوری آنها هستیم که اینکار در هواپیماهای مافوق صوت کنکورد انجام شد و در واقع دلیل سرعت ثابت هواپیماهای امروزی هم شکست پروژه کنکورد بود . وقتی هواپیما از سرعتی که اعلام کردیم بیشتر حرکت کند به یکباره مصرف سوخت آن چند برابر می شود و البته از نظر آیرودینامیکی هم بسیار برای ساختمان هواپیما خطرناک می شود . از نظر ایمنی پرواز هم مثل همان محدودیت سرعت زمینی ، یک محدوده امن سرعت پرواز داریم که باید رعایت شود .

    [​IMG] فراموش نکنید که شرکت های هواپیمایی به دنبال سود خودشان هستند و اگر قرار باشد با سریعتر شدن سودشان کمتر شود هیچوقت چنین کاری نمی کنند . شما می توانید با Airbus شرکت ماهان مسافت یک ساعت و بیست دقیقه ای تهران اهواز را 30 دقیقه ای پرواز کنید اما به قیمت ضرر هنگفت سوخت برای شرکت ماهان تمام خواهد شد . پس دلیل اول قیمت سوخت و ارزش اقتصادی است و دلیل دوم دلایل فنی ایمنی ... فراموش نکنید که این دلایل به هیچ عنوان در هواپیماهای نظامی وجود ندارد به همین دلیل دو مقوله جدا را با هم قاطی نکنید . اگر دلیل دیگری می شناسید خوشحال می شویم در ادامه مطرح کنید .


    منبع : جزیره هوانوردی وب سایت توسینسو
     
    m naizar، hileya و M!LAD از این ارسال تشکر کرده اند.