1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع پلتفرم ها برای طراحی سایت فروشگاهی

شروع موضوع توسط sepena ‏26/3/20 در انجمن طراحی سایت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏26/3/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    شاید برای شما جالب باشد که بدانید که اصلا پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به چه معنا است. پلتفرم ها در واقق نرم افزار هایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. هر کدام از این پلتفرم ها امکانات متعددی دارند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

    در اینجا می خوام انوع پلتفرم های موجود برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی را توضیح دهم.


    اپن سورس (Open Source)

    یکی از انواع پلتفرم ها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، اپن سورس ها هستند. در فروشگاه هایی که بر روی پلتفرم های اپن سورس ساخته می شود، شما این امکان را دارید که به بخش های مختلف فروشگاه دسترسی داشته باشید.

    در این نوع فروشگاه های اینترنتی شما موظف هستید برای تهیه ی هاست هزینه ای را صرف کنید. اما برای خرید سیستم پایه این گونه پلتفرم ها شما نیازی به صرف هزینه ندارید و این می تواند در کاهش مخارج شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.

    یکی از معایب عمده ی پلتفرم های اپن سورس نیاز به توسعه پذیری است. اپن سورس ها امکانات محدودی دارند. در ابتدای کار یک فروشگاه اینترنتی ممکن است نیازی به امکانات بسیار پیشرفته نباشد، اما زمانی که کار شما رشد پیدا کند، باید بتوانید امکانات پیشرفته به آن اضافه کنید. اضافه کردن این امکانات نیازمند برنامه نویسان ماهری است که بتوانند بر حسب نیاز های فروشگاه امکانات مختلفی را ایجاد کنند.

    علاوه بر این موضوع یکی از مشکلات فروشگاه های اینترنتی اپن سورس می تواند تهیه ی هاست و دسترسی به پشتیبانی باشد. یک فروشگاه اینترنتی ممکن است در روند کار با مشکلاتی مواجه شود. برای رفع این مشکلات شما نیازمند پشتیبانی هستید. با وجود اینکه پلتفرم های اپن سورس این امکان را برای شما فراهم می آورند اما در قبال آن هزینه دریافت می کنند. علاوه بر آن همان طور که گفتم تهیه ی هاست به عهده ی شما خواهد بود.


    پلتفرم saaS

    برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در پلتفرم های saas شما نیازی به داشتن یک هاست یا کامپیوتر ندارید. فروشگاه شما به صورت یک نرم افزار بر روی اینترنت موجود است و نیازی به نصب کردن نیست. کافی است با حساب کاربری خود وارد آن شوید و به فروشگاه خود دسترسی داشته باشید. به علاوه از همه جا به صورت آنلاین می توانید وارد فروشگاه اینترنتی خود شوید.

    در این نوع پلتفرم ها مشتریان مسئول آپدیت و به روز رسانی فروشگاه اینترنتی نیستند و کافی است و ارائه دهنده ی این پلتفرم تمامی مار های آن را انجام می دهد.

    هزینه ی استفاده از این پلتفرم به صورت ماهیانه ثابت خواهد بود و شما می توانید در مورد میزان بودجه و برنامه های آینده خود به درستی برنامه ریزی کنید.

    فروشگاه های این پلتفرم از قبل آماده شده است و شما کافی است اقدام به خرید آن ها کنید و به سرعت فروشگاه خود را راه اندازی کنید.

    پلتفرم های saaS در مقایسه با پلتفرم های paas برای فروشگاه های کوچک و متوسط بهتر است.

    هزینه ی این پلتفرم همان طور که گفتیم به صورت ماهیانه و یا سالیانه از شما دریافت می شود و نیازی به پرداخت اولیه نیست.

    برخی از معایب این پلتفرم عبارت اند از:

    · عدم امکان یکپارچگی با نرم افزار های دیگر: این پلتفرم معمولا نمی توانند به نرم افزار های دیگر متصل شوند. حتی اگر بتوانند این امکان را فراهم بیاورند نیازمند صرف هزینه های بسیاری است. زیرا این پلتفرم برای یکپارچه سازی و اتصال به نرم افزار های دیگر طراحی نشده است.

    · محدودیت در ایجاد شخصی سازی برای مشتریان: در فروشگاه های اینترنتی که در این پلتفرم راه اندازی شده باشند مشتریان نمی توانند امکانات متعددی بنابه نیاز خود سفارش دهند. آن ها به امکاناتی که از طرف توسعه دهنده ی این نرم افزار ارائه داده شده باشند، محدود خواهند بود.

    · محدودیت در کنترل فروشگاه: از آنجایی که اکثر کارهای مانند آپدیت و حفظ امنیت به عهده ی توسعه دهندگان نرم افزار است، در رابطه با اطلاعات هم مدیر فروشگاه محدودیت هایی خواهد داشت.


    پلتفرم paaS

    پلتفرم های paaS تا حدودی مانند پلتفرم های saas هستند اما با این تفاوت که پلتفرم paas بر روی اینترنت نیست و یک نرم افزار مستقل است که باید نصب شود.

    پلتفرم های paas این امکان را برای شما فراهم می کند که به جای نگران بودن در مورد به روز رسانی فروشگاه خود و یا امنیت آن به موضوعات دیگر مانند چگونگی اداره ی فروشگاه خود به روش درست فکر کنید.

    فروشگاه هایی که در این گونه پلتفرم ها راه اندازی می شوند، این امکان را دارند که توسط چندین نفر مدیریت شوند. یعنی افراد با نام های کاربری متفاوت می توانند مسئولیت های متعددی داشته باشند و وظایف مختلفی انجام دهند.

    این گونه پلتفرم ها امکانات گوناگونی دارند که شما می توانید با توجه به نیاز و نوع کسب و کار خود برخی از آن ها را برای فروشگاه اینترنتی خود برگزینید.

    اداره ی این گونه فروشگاه ها بسیار ساده است و نیاز به داشتن دانش تخصصی و مهار خاصی ندارد.

    برخی از معایب این پلتفرم عبارت اند از:

    · محدودیت در یکپارچگی با نرم افزار های دیگر: در این پلتفرم امکان اتصال به نرم افزار های دیگر به شدت محدود است.

    · نیاز به پشتیبانی توسعه دهنده ی پلتفرم


    پلتفرم iaaS

    در این پلتفرم سیستم اتوماسیون وجود دارد و تمامی فرایند هایی مانند بخش های مختلف یک فروشگاه مانند حسابداری و انبارداری به صورت اتوماسیون انجام می شود.

    بر خلاف پلتفرم های paas و saas ، در پلتفرم های iaas شما مسئول آپدیت و به روز رسانی فروشگاه خود هستید.

    پلتفرم های iaas از توسعه پذیری بالایی برخوردار اند. در پلتفرم های iaaS شما می توانید هر بخش و امکاناتی را که دیگر به آن نیاز ندارید را بدون آن که پول شما هدر برود، با بخش جدیدی جایگزین کنید.

    به لحاظ هزینه ای باید گفت این پلتفرم ها با توجه به امکاناتی که در اختیار مشتریان می گذارند، به صرفه هستند. این گونه پلتفرم ها برای انواع کسب و کار ها چه کوچک و چه بزرگ مناسب است.

    با راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود در این پلتفرم می توانید به خدمات و پشتیبانی دائمی هم دسترسی داشته باشید.

    هزینه ی راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از این پلتفرم با توجه به امکاناتی که شما برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر دارید، می تواند متغییر باشد.

    از معایب این پلتفرم می توان به دشواری استفاده از آن اشاره کرد. استفاده از این پلتفرم نیازمند آموزش از طرف ارائه دهنده ی آن است. به دلیل اینکه کار با این نوع پلتفرم ها می تواند کمی پیچیده تر از بقیه ی پلتفرم ها باشد.

    اگر از سمت این پلتفرم مشکلی به وجود بیاید مدیر فروشگاه نمی تواند برای مدتی به اطلاعات فروشگاه دسترسی داشته باشد.


    نتیجه گیری

    با توجه به این پلتفرم هایی گفته شد، شما می توانید براساس کسب و کار خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. اما به هر حال فروشگاهی مناسب است که بتواند در همه حال نیاز های شما را برطرف کند و توسعه پذیر باشد. به علاوه یکپارچه سازی با دیگر نرم افزار ها و وجود سیستم اتوماسیون در فروشگاه اینترنتی می تواند دقت و سرعت کار را بالا ببرد و باعث رشد کسب و کار ها شود. اگر شما به دنبال یک سامانه ی فروشگاهی مناسب برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود می گردید، می توانید از امکانات پیشرفته ی سامانه فروشگاه اینترنتی آیدیانت و میزان هزینه ی لازم برای هر کدام دیدن کنید:
    idea-net.ir
     
    آخرین ویرایش: ‏26/3/20