1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش جامع تکنیک Dodge & Burn – بخش دوم: مقدمات شروع

شروع موضوع توسط Anoosh ‏22/3/20 در انجمن دانش عکاسی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,668
    تشکر شده:
    27,280
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    این دومین قسمت از آموزش جامع تکنیک Dodge & Burn هست و اگر قسمت اول رو خونده باشید ما اونجا مبانی داج و برن رو بصورت تئوریک تشریح کردیم.

    در قسمت اول فهمیدیم که قوانین فیزیک نور باعث میشه چشم ما بعد رو بفهمه و تفاوت اجسام دو بعدی و سه بعدی نوری هست که به اون تابیده شده. در این قسمت هم مقدمات و دانش تکنیکیِ داج و برن برای استفاده در فوتوشاپ رو با هم یاد میگیریم.

    تکنیک dodge & burn یکسری ابزارهای خاص خودش رو داره که اینجا از صفر شروع میکنیم به یادگیری.

    جدول محتوا

    موس vs. تبلت
    • سایز تبلت
    • تنظیمات براش در فوتوشاپ
    • Brush Opacity & Flow برای کار Dodge & Burn
    • ابزار Dodge & Burn در فوتوشاپ
    موس vs. تبلت
    قبل از هرچیزی باید بگم با موس هم میشه عملیات روتوش رو انجام داد؛ اما برای گرفتن نتیجه بهتر قاعدتا باید از ابزار مناسب خودش استفاده کنیم. تبلت ها باعث میشن سرعت و دقت کار خیلی بالا بره و کنترل شما روی عملیات ها رو به حداکثر میرسونه. قیمتش یک مقدار بالاست ولی اگر واقعا به ریتاچ اهمیت میدید می ارزه.

    در ابتدا استفاده از قلم مجدد ممکنه بسیار ناخوشایند باشه، اما در چند روز بهش عادت میکنید. و اونموقع هستش که دیگه یادتون نمیاد بدون تبلت چطور کار میکردید. قلم در دست شما همیشه راحت تر و طبیعی تر از یک موس هستش. شما می تونید ضخامت براش، شفافیت و flow و رنگ رو بوسیله مقدار فشاری که با قلم روی تبلت میارید کنترل کنید. حالا هرچه تبلت شما حساسیت فشار بالاتری داشته باشه، کار با تبلت نرمتر و طبیعی تر خواهد بود و کنترل بیشتری بر روی روتوش شما خواهد داشت.

    سایز تبلت
    من قبل از خرید خیلی تحقیق کردم که چه سایز تبلتی مناسب تر هستش و پیشنهادم اینه که برای کار های گرافیکی مثل ریتاچ، باید سایز کوچک باشد، چون بر خلاف نقاش های دیجیتال، روتوش کار ها موقع کار مچ دست خود رو تکون میدن نه بازو! با یک صفحه بزرگتر، شما باید دست خودتون رو در صفحه کار بزرگتری حرکت بدید، و اغلب بلند کردن مداوم دست از روی صفحه خستگی بیشتری به همراه میاره.

    [​IMG]
    انواع تبلت Wacom

    من شخصا سایز صفحه های کوچک تر رو ترجیح میدم، حتی اگر روی یک صفحه مانیتور نمایش ۲۷ اینچی کار کنم. اولین خرید من Intuos Pro کوچک بود (ابتدا من به اشتباه تصور می کردم که من نیاز به یک تبلت بزرگ دارم، اما خب پولم هم به سایز بزرگ یا متوسط نمیرسید.) و البته آخرین خریدم. بهتون بگم لازم نیست حتما با Intous pro شروع کنید. خیلی عکاسهای خوب رو میشناسم که با سری معمولی کار میکنن و نتایج کارشون فوق العادست! ولی سراغ برند دیگه ای جز Wacom نرید و پولتون رو حروم نکنید.
    قبل از اینکه کار با تبلتتون رو شروع کنید حتما آخرین ورژن درایور تبلت رو از وب سایت Wacom دانلود کرده و نصب کنید و به تنظیمات تبلت برید. مطمئن شید که Mapping شما به حالت Pen تنظیم شده است. Screen Area رو روی Full بزارید. حالا برای Tablet Area هم میتونید از فول استفاده کنید، و حالت دیگه که خودم انجام میدم این هست که روی حالت Portion قرار میدم و یک چهارم صفحه تبلت رو انتخاب میکنم. دلیلشم اینه که دستم رو کمتر تکون بدم. بحث فرسایش در طول زمان هستش.

    [​IMG]
    تنظیمات تبلت Wacom

    بعدش هم میتونید نرمی و سختی مدادتون رو از تب کناری تنظیم کنید.

    تنظیمات براش در فوتوشاپ
    با زدن دکمه F5 صفحه تنظیمات براش براتون باز میشه، میتونید از تب window هم اضافه ش کنید.

    بیایید نگاهی به بعضی از تنظیمات مهم در پنل براش بکنیم و براش خودمون رو برای کارآمد ترین و دقیق تر حالت Dodge & Burn تنظیم کنیم.

    فقط چند زبانه وجود داره که درتنظیمات برای “Dodge & Burn brush” ما اهمیت داره: Brush Tip Shape و Shape Dynamics و Transfer. سعی میکنم خلاصه اهمیت و کاربرد هر مورد رو بنویسم، از جمله Spacing.

    Spacing فاصله بین هر سگمنت براش که رو سطح کشیده شده رو تعیین میکنه. با کم و زیاد کردنش در حالت پیشنمایش تاثیرش رو بهتر میفهمید. معمولا برای کار داج و برن این عدد رو همیشه ۲۵% نگه میداریم.

    در تب Shape Dynamics : تنظیمات رو روی Size Jitter رو ۰% میگذاریم و Control رو روی Pen Pressure .اگر علامت تعجبی مثل شکل ظاهر شد یعنی باید درایور رو آپدیت کنید. حالا Minimum Diameter رو روی ۵۰ %میگذاریم. البته اینا سلایق منه و میتونید تنظیمات رو طور دیگه ای برای خودتون بچینید.

    [​IMG]
    تنظیمات براش Dodge & Burn

    Brush Opacity & Flow برای کار Dodge & Burn
    به طور معمول زمان Dodge & Burn برای قلم مو یا براش وضوح خیلی پایینی در نظر میگیریم، تا بتونیم به آرامی و دقیق اثر ایجاد کنیم و از غیر طبیعی شدن جلوگیری کنیم. حالا برای این که ما میتونیم Opacity یا Flow رو کم کنیم. و اغلب برای مبتدیان گیج کننده است که کدوم بهتره و اصلا فرقشون چی هست. به زودی یه مقاله در باب تفاوت Flow و Opacity مینویسم و کاملا تفاوتشون رو توضیح میدم. اما تا اون موقع بدونید که خودم همیشه opacity رو روی ۱۰۰% میگذارم و Flow رو روی یک یا دو درصد!

    ابزار Dodge & Burn در فوتوشاپ
    راه های مختلفی برای تکنیک داج و برن وجود داره که سعی میکنم هرکدوم رو بنویسم و مزایا و معایبشون رو هم بگم تا بتونین با چشم باز انتخاب کنید.

    ۱٫ ساده ترین راه اینه که یه کپی از لایه تون بگیرید و با ابزار dodge و burn که تو خود فوتوشاپ تعبیه شدن پیکسل ها رو روشنتر یا تیره تر بکنید.

    [​IMG]
    ابزار dodge و burn در فوتوشاپ

    من این روش رو به هیچ وجه توصیه نمیکنم. چون در اصل پیکسل ها رو خراب میکنه و نتیجتاََ شما عکسی با نقاط اشباع رنگ شده یا بی رنگ مواجه میشید. کلا ابزار دقیقی نیست و معمولا نتیجه با چیزی که میخواید متفاوت میشه.البته میشه با یکسری روش عیبها رو اصلاح کرد ولی خب به وقتی که بگزارید نمی ارزه.



    [​IMG]
    سوختن و بدرنگ شدن پیکسل با استفاده از ابزار Burn

    ۲٫ راه دوم این هست که روی لایه های جدیدی که ساختیم و ۵۰٪ خاکستری تنظیم شده اند رو به حالت Soft Light Blending با براش رنگ سیاه و سفید اضافه کنیم. این روش تا حد زیادی تاثیر خرابی رنگ ها رو نداره و متیجه تا حد خیلی زیادی قابل قبوله. برای ایجاد لایه جدید Shift + Command (CTRL) + N رو میزنید و باقی رو مثل عکس زیر انجام میدید.

    [​IMG]
    تنظیمات لایه جدید در داج و برن

    حالا با براشی که رنگ سفید رو انتخاب کردید میتونید Dodge کنید و با براش رنگ مشکی burn میکنید.
    اما حتی این روش هم به طور کامل شما رو از ایجاد مشکلات اشباع بیش از حد رنگ در امان نگه نمیداره و همچنان نیاز به اصلاح آنها به عنوان یک گام اضافی در فرآیند کار خود خواهید داشت.

    خب تا همینجا کافی هستش. در قسمت سوم و پایانی بهترین روش های Dodge & Burn و باقی ریزه کاری ها رو آموزش میدیم. امیدوارم از چیزایی که یاد گرفتید لذت برده باشید

    منبع vaid.ir