1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چرا از واشرها در اتصال‌دهنده‌ها استفاده می‌شود

شروع موضوع توسط diacobolt ‏13/2/20 در انجمن فنی مهندسی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏5/2/20
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    [​IMG]
    واشرها قطعاتی هستند که به طور معمول با اتصال‌دهنده‌ها کاربرد دارند. این قطعات به اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و در ماشین‌آلات و کاربردهای متنوعی از آنها استفاده می‌شود. به طور معمول واشرها یک قطعه فلزی مسطح، دایره‌ای یا دیسک شکل با یک سوراخ در وسط هستند. واشرها اغلب در رابطه با پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. زمانی که یک قطعه با استفاده از پیچ به قطعه و یا صفحه دیگر متصل می‌شود، معمولا از واشر استفاده می‌شود و واشر در بین سر پیچ و سطح قرار می‌گیرد.

    در برخی از مواقع سر پیچ به اندازه کافی بزرگ نیست تا بتواند مانعی از فرو رفتن پیچ درون سطح شود و یا امکان این وجود دارد تا با سفت کردن پیچ، سر پیچ به داخل حفره وارد شود و مقاومت اتصال کاهش پیدا کند. در این مواقع، واشر بین سر پیچ و سطح قرار می‌گیرد و باعث ثابت ماندن پیچ در جای خود شده و پیچ قابلیت سفت شدن تا اندازه مناسب را خواهد داشت. همیشه در زمان خرید پیچ و مهره باید به الزامات محیط و امکان استفاده از واشر برای اتصال بهتر توجه کرد.

    توزیع بار اتصال‌دهنده‌ها
    هدف اصلی اکثر واشرها توزیع یکنواخت بار اتصال‌دهنده‌ها است که از پیچ و مهره استفاده می‌کنند. اتصال‌دهنده‌هایی که از پیچ و مهره استفاده می‌کنند، در معرض استرس نیروهای مختلف قرار دارند. به عنوان مثال، پیچ کردن یک پیچ به چوب، ممکن است باعث شکسته شدن چوب در سطح شود. واشرها با توزیع یکنواخت بار اتصال‌دهنده‌ها روی سطح مواد، خطر بروز چنین صدماتی را کاهش می‌دهند. همه مواد نیاز به استفاده از واشر ندارند. اما در مورد چوب و سایر مواد نسبتا نرم، واشرها برای محافظت در برابر صدمات ناشی از استرس در هنگام سفت شدن اتصال‌دهنده پیچی به داخل مواد مفید هستند.

    پر کردن فاصله
    همچنین می‌توان از واشرها به عنوان پر کننده فاصله استفاده کرد. چرا که در برخی از مواقع، هنگام استفاده از یک اتصال‌دهنده برای اتصال یک جسم، فاصله اندکی بین اتصال‌دهنده و سطح باقی می‌ماند. اگر اتصال‌دهنده‌ها از عمق شیء طولانی‌تر باشند، شما قادر نخواهید بود آن را تا انتها به درون شی محکم کنید. در برخی از مواقع، اتصال‌دهنده نباید از سمت دیگر جسم بیرون بیاید و در صورتی که اتصال‌دهنده‌ای طولانی‌تر از عمق جسم در اختیار داشته باشید، برای این که پیچ از سمت دیگر بیرون نزند، باید از واشر استفاده کنید. رانش پیچ 4 اینچی به جسم عمق 3 اینچ، منجر به بیرون رفتن 1 اینچ نوک پیچ از پشت جسم می‌شود. یک راه حل ساده برای حل این مشکل استفاده از واشر است. در برخی از اتصالات باید از دو واشر استفاده کرد، یکی در تماس با سر پیچ و واشر دیگر در سمت مهره قرار داده می‌شود که می‌تواند توزیع فشار را در دو سمت اتصال‌دهنده متناسب کند.

    جذب لرزش در اتصال‌دنده‌ها با استفاده از واشر
    انواع خاصی از واشرها برای جذب لرزش طراحی شده‌اند. این نوع از واشرها معروف به واشر ارتعاشی یا واشر لرزش هستند و آنها معمولا از فلز ساخته نمی‌شوند. در عوض، آنها از یک ماده نرم‌تر مانند پلاستیک، لاستیک یا اورتان ساخته شده‌اند. مواد نرم‌تر مانند اینها، در جذب لرزش نسبت به مواد سخت از جمله فلز موثرتر عمل می‌کنند. اگر از اتصال‌دهنده‌های پیچ و مهره‌ای برای اتصال دو شیء استفاده شود و یکی از آن اشیاء اگر به طور مداوم ارتعاش کند، استفاده از واشرهای جذب کننده لرزش می‌تواند شیء دیگر را از آسیب محافظت کند.

    استفاده از واشر برای محافظت از ورود مایع
    انواع دیگر واشرها از ورود آب و مایعات جلوگیری می‌کنند. آنها اغلب در لوله‌های آب و اتصالات برای ایجاد مهر و موم ضد آب استفاده می‌شوند. مانند واشرهای جذب کننده لرزش، واشرهای آب‌بندی مایع از یک ماده نرم ساخته شده‌اند که قادر به فشار کامل بر روی سطح جسم هستند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏13/2/20
    Milaad و DaniyaL از این پست تشکر کرده اند.