دیجیتال مارتینک دیجیتال مارکتینگ به کلیه ی استراتژی هایی که در جهت بازاریابی دیجیتال و مدیریت آن با ابزار های دیجیتالی گفته می شود. ابزار های دیجیتالی چیست؟ در واقع تبلیغات اینترنتی و تبلیغات در گوگل و به طور کلی بازاریابی مجازی از طریق ابزارهای دیجیتالی که همان طراحی سایت ها، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها، ایمیل ها و انواع پیام رسان ها و... می باشند. با پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی بازاریابی های سنتی به مراتب جایگاه خود را از دست داده اند و دیجیتال مارکتینگ محبوبیت بیشتری پیدا کرده است چرا که اغلب افراد از گوشی های هوشمند و کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می کنند و مسلما با فضای مجازی در ارتباط هستند. حتی اگر به فعالیت های روزانه خود نگاهی بیاندازید می بینید که بسیاری از کارهایی که در گذشته حتما به طور حضوری انجام می داده اید امروزه به طور اینترنتی و آنلاین پیش می برید که نشانگر تاثیر فضای مجازی و اینترنت در زندگی مردم است. رشته دیجیتال مارکتینگ از آن جایی که اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای پیشبرد اهداف کسب و کار ها بر کسی پوشیده نیست بسیاری از افراد به عنوان رشته تحصیلی به این رشته روی آورده اند اما در دانشگاه ها با نام دیجیتال مارکتینگ آموزش داده نمی شود اما دروس مربوطه در شاخه بازگانی و تجارت تدریس می شود. اگر تمایل داشته باشید که تنها مدرک بازار یابی دیجیتال بدون شرکت در دانشگاه ها را داشته باشید می توانید با شرکت در دوره های معتبر و اخذ مدرک فعالیت در این زمینه را آغاز کنید. این رشته هر روزه رو به پیشرفت است و هرچه در خصوص دیجیتال مارکتینگ بدانید باز هم اطلاعات بسیاری وجود دارد که ممکن است شما از آن ها آگاه نباشید بنابراین اگر تمایل دارید به عنوان فردی حرفه ای در این شاخه فعالیت کنید همواره اطلاعات خود را آپدیت کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ هدف کارفرمایان از ورود به فضای مجازی و طراحی وب سایت ها و طراحی اپلیکیشن ها که شیوه های نوین بازاریابی می باشند برند سازی و فروش بیشتر است که شرکت های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از دانش تخصصی افراد حرفه ای در این زمینه به کارفرمایان کمک می کند تا با تبلیغات در گوگل هدفمند محصولات و خدمات خود را تاثیر گذار تر به مشتریان معرفی کنند. شرکت های دیجیتال مارکتینگ سرویس های خود را در قالب پکیج های به کارفرمایان ارائه می دهند با توجه به نیاز خود می توانید از هر بسته استفاده کنید. اهمیت دیجیتال مارکتینگ اگر تمایل دارید کسب و کارتان رونقی پیدا کند و به سمت ساخت سایت و اپلیکیشن روی آورده اید باید بگویم که قدم اول را به درستی برداشته اید اما این کافی نیست و حالا زمان بازاریابی اصولی فرا می رسد. یکی از مهم ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا است در واقع برای مثال هنگاهی که طراحی سایت فروشگاهی خود را راه اندازی می کنید باید محتوای با کیفیتی ارائه دهید تا کاربر جذب شود و محتوا به گونه ای باشد در پایان خریدار مجاب شود از فروشگاه اینترنتی شما خرید کند که اگر پروسه قبلی را به صورت استاندارد و اصولی انجام داده باشید خرید مشتری در کوتاه ترین زمان اتفاق می افتد. مثالی دیگر برای بهینه سازی موتور های جستجو که از خدمات دیجیتال مارکتینگ می باشد. تصور کنید به دنبال رستورانی هستید که غذای ایتالیایی با کیفیت داشته باشد هنگامی که عبارت رستوران ایتالیایی را در موتور های جستجوگر سرچ می کنید اولین نتایجی که نمایش داده می شود را به عنوان بهترین رستوران انتخاب می کنید و هیچ گاه برای پیدا کردن بهترین ها به صفحه دوم لیست نتایج نمی روید. در واقع بهینه سازی و سئو سایت باعث می شود که گوگل شما را به عنوان رتبه های برتر نمایش دهد. سوالات رایج در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می باشد: خدمات شرکت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ فعالیت در شبکه ها اجتماعی و تبلیغات در آن ها، بهینه سازی و سئو سایت و طراحی اپلیکیشن برای موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی و تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی، بازاریابی محتوا با جهت گیری از استراتژی محتوا، بازاریابی ایمیلی و ویدئویی، پاسخگویی و مشاوره آنلاین از جمله روش های دیجیتال مارکتینگ می باشند که توسط شرکت طراحی سایت ها ارائه می شوند. چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟ هیچ کسب و کاری بدون بازاریابی به هدف اصلی که فروش بیشتر است نمی رسد. با حضور در فضای مجازی به عنوان شعبه دوم کسب و کارتان به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا هویت خود را در اینترنت معرفی کنید و برند خود را هر چه بهتری معرفی کنید. مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش شمار طراحی سایت ها اغلب افراد برای اعتماد و آگاهی از اعتبار کسب و کار شما از فضای مجازی استفاده می کنند و هر چه جایگاه و رتبه بالاتری داشته باشید این ذهنیت را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که اعتبار بالاتری دارید علاوه بر این میزان رضایت مشتریان قبلی تبلیغات خوبی برای کسب مشتریان جدید می شود.
کسب و کارهای اینترنتی، این روزها رونق بسیاری یافتهاند و هر روزه درحال رشد و توسعه هستند. اکنون دیجیتال مارکتینگ بستری مهم برای کسب درآمد بسیاری از برندها، تولید کنندگان و فروشندگان بهشمار میرود. بنابراین برای موفقیت در این فضای تجارتهای نوین، نیاز به استفاده از ابزارها و ترفندها ویژهای وجود دارد. در واقع برای موفقیت کسب و کارها در بستر اینترنت نیز راهکارهای علمی و تجربهشدهای وجود دارد که در ادامه به شکلی اجمالی به مفاهیم و ابزارهای مورد نیاز آن خواهیم پرداخت. بالا بردن نرخ تبدیل مشتری بزرگترین هدف تمام بازاریابهای دیجیتال، بالا بردن نرخ تبدیل مشتری در کسب و کار مورد نظرشان است. اما این نرخ تبدیل اصولا چیست و چه تعریفی دارد؟ در واقع تبدیل مشتریهای احتمالی به خریداران واقعی؛ این تمام وظیفهی بازاریابهای دیجیتال است. فرآیند تبدیل مشتری، به طور کلی دارای ۳ مرحله است که شامل مراحل آگاهی، ارزیابی و تبدیل میشود. در مرحلهی آگاهی، بازاریاب باید تلاش کند مشتری را نسبت به مزایای محصول یا خدمات شرکت یا برند مورد نظر آگاه کند. در واقع باید این تصویر را برای مشتری بسازد که بعد از استفاده از محصول یا خدمات شرکت، مشتری در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت. ایجاد تصویر ذهنی از وضعیت قبل و بعد خرید، یک اصل اساسی در بازاریابی دیجیتال بهشمار میرود. سپس در مرحلهی ارزیابی، مشتری تمام گزینههای موجود برای خرید را بررسی و قیاس میکند. بازاریاب موفق باید در این مرحله تلاش کند از میان رقبای گوناگونی که در بازار وجود دارند، مشتری را به سمت انتخاب برند مورد نظر خودش سوق بدهد. در نهایت مرحله سوم که مرحله تبدیل نام دارد. در این مرحله مشتری دیگر در آستانهی خرید است. بنابراین کافی است که بازاریاب در روند تصمیمگیری اندکی به مشتری یاری بدهد و تلاش کند تردیدهای نهایی او را برطرف سازد. در این صورت یک مشتری احتمالی را به خریداری واقعی تبدیل کرده است. استفاده از کمپینهای مختلف بازاریابی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، بهرمندی از کمپینهای بازاریابی مختلف یک اصل اساسی است. اما این کمپین بازاریابی چه کارکردها و ویژگیهایی دارد؟ در واقع مجموعه اقداماتی که بازاریابها در فرآیند بازاریایی دیجیتال انجام میدهند، کمپینهای تبلیغاتی نام دارد. یک کمپین تبلیغاتی استاندراد و موفق، ویژگیهای حاص خودش را دارد. برای مثال باید هدفمند باشد؛ یعنی تمام اقدامات بازاریاب باید در راستای یک هدف از پیش تعیین شده صورت بگیرد. دوم اینکه باید چندجانبه باشد؛ یعنی از همهی ابزارها و امکانات موجود استفاده شود تا بازاریاب به خواستهی مطلوب خود نزدیک شود. سوم اینکه باید از ترفند CTA استفاده شود. این ترفند در واقع یک دستورالعمل حرفهای است که مشتریان احتمالی را وادار میکند آن اقدامی را انجام بدهند که مطلوب بازاریاب است. برای نمونه بازاریاب میتواند چنین جملاتی را برای مشتریانش ارسال کند: “همین حالا خرید کنید” یا ” اینجا کلیک کنید”. در نهایت هم انعطافپذیر بودن کمپینها باید در نظر گرفته شود؛ به این معنا که نباید از نظر زمان و مشتریان هدف، کمپینها محدود باشند. در واقع بازاریابها باید بتوانند هر لحظه که خواستند، زمان و مشتریان هدف کمپین در حال اجرای خود را تغییر بدهند. به عبارت بهتر کمپینها باید جاری و سیال باشند. به طور کلی کمپینهای بازاریابی سهگانهای وجود دارد که برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال الزاماً باید آنها را اجرا نمود. این کمپینها شامل کمپینهای جذب مخاطب، کمپینهای کسب درآمد و کمپینهای تعاملی هستند. اگر بازاریابهای این حوزه، شناخت کافی از این سه نوع کمپین تبلیغاتی داشته باشند، بهطور حتم در این زمینه به موفقیت دست خواهند یافت. تبلیغات در شبکههای اجتماعی شبکهها و رسانههای اجتماعی این روزها در میان مردم رواج بسیاری یافتهاند. بنابراین به عنوان بهترین بستر برای تبلیغات و بازاریابی شناخته میشوند. در واقع فضای این شبکهها آنقدر گسترده شده است که دیگر بدون آموزش لازم، ممکن نیست بتوانید در آن موفقیتی به دست آورید؛ به خصوص در امر بازاریابی دیجیتال. یک بازاریاب موفق باید ابتدا پتانسیلهای شبکههای اجتماعی را برای انجام بازاریابی مطلوب بشناسد و سپس بر مبنای الگوریتمهای مخصوص هر کدام از آنها، و البته اصول و قواعد بازاریابی در شبکههای اجتماعی، اقداماتی را انجام بدهد. اما مهم است که بدانید یک بازاریاب اجتماعی اصولا چه وظایفی دارد؟ یک بازاریاب دیجیتال موفق باید بهترین زمان و موقعیت را برای انتشار هر محتوایی تشخیص بدهد. همچنین او است که تشخیص میدهد کدام تکه از محتوا باید در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. در عینحال بازاریابها باید کانالهای ارتباطی مختلفی توی رسانههای اجتماعی داشته باشند و از تمام ابزارهای موجود برای پیشبرد اهداف بازاریابی خودشان بهره ببرند. در کنار اینها از اقدامات مهم بازاریابها نیز میتوان به این نکات اشاره نمود: یکپارچه کردن محتواهایی که در اختیار دارند کنترل کردن متن محتواها و تلاش برای اینکه همهی محتواها شبیه به جملات تبلیغاتی نشوند. توجه کنید که اینها فقط خلاصهای از اقدامات و وظایف بازاریابهای شبکههای اجتماعی است. برای موفقیت در این زمینه، آموزش و تحقیق کاملا الزامی به نظر میرسد. در واقع اگر میخواهید در این زمینه موفق بشوید، هیچ چارهای جز مطالعه و تحقیق دربارهی اصول و قواعد بازاریابی شبکههای اجتماعی نخواهید داشت. وبسایت در دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کاری نیاز به یک فروشگاه دارد. همانطوری که از قدیم کسب و کارهای مختلف به دنبال فروشگاههایی با موقعیت تجاری مناسب بودند تا میزان فروش بهتری داشته باشند، کسب و کارهای اینترنتی نیز برای رسیدن به میزان فروش بالا نیاز به بهترین پلتفرم ممکن خواهند داشت. با این وصف بدون تردید وبسایت بهترین پلتفرم ممکن برای کسب و کارهای اینترنتی به شمار میرود. داشتن وبسایت وجههای حرفهای به کسب و کارها میدهد و علاوهبر آن دارای ویژگیهایی است که برای کسب و کارهای مختلف مزایایی را در پی خواهد داشت؛ پشتیبانی مدون، سهولت فرآیند خرید، امکان فروش ۲۴ ساعته، آپتایم طولانی، سرعت مطلوب بارگذاری، امکان ارائهی هر نوع محتوا و همچنین بهرمندی از درگاه پرداخت اینترنتی، فقط بخشی از مزایای داشتن وبسایت برای کسب و کارهای مختلف در فصای تجارت الکترونیک است. اما برای اینکه بیشترین بازده را از وبسایت داشته باشید باید با مطالعه و تحقیق بهترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید. این روزها وردپرس به عنوان محبوبترین سیستم مدیر محتوا شناخته میشود. کار کردن سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بسیار آسان، کمهزینه است و برای اغلب وبسایتهای فروشگاهی و غیره مورد استفاده دارد. صفحات فرود و افزایش نرخ تبدیل مشتری صفحهی فرود چیست؟ چه ارتباطی با میزان نرخ تبدیل مشتری دارد؟ قضیه بسیار ساده است؛ نخستین نقطهای که مخاطب با برند شما مواجه و آشنا میشود، یعنی اولین نقطهی فرودش در وبسایت شما، صفحهی فرود نام دارد. بنابراین بسیار واضح است که این اولین نقطهی آشنایی تا چه حد میتواند مهم باشد. اگر بتوانید صفحات فرود جذاب، استاندارد و اصولی طراحی کنید، بدون شک میزان نرخ تبدیل مشتری را برای وبسایتتان بالا خواهید برد. به این معنا که یک صفحهی فرود استاندارد، میتواند بازدیدکنندهای ساده را تبدیل به خریداری واقعی نماید. اما اکنون پرسش اینجا است که اصولا چگونه میشود یک مشتری احتمالی را تبدیل به خریداری واقعی نمود؟ برای اینکه مشتریان خودتان را از ۳ مرحلهی آگاهی ارزیابی و تبدیل به خوبی عبور بدهید، و نتیجهی دلخواه را کسب کنید، نیاز به صفحات فرود استاندارد و خوبی خواهید داشت. بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که برای ساختن بهترین صفحات فرود، مطالعه و آموزش کافی داشته باشید. راهکارهای فراگیر شدن دیجیتال مارکتینگ در اینجا نقش بازاریابها بسیار پر رنگ میشود. از آنجا که پلتفرمهای مختلف بازاریابی دیجیتال به سرعت تحولاتی را پشت سر میگذارد، بازاریابها باید همواره خودشان در این زمینه به روز نگه دارند. بازاریابها برای اینکه بتوانند برند مورد نظرشان را فراگیر کنند، نیاز به یکسری از راهکارهای تجربه شده دارند. به فهرستی از راهکارهای اثرگذار در فرآیند بازاریابی دیجیتال در ادامه توجه کنید: بازاریابی محتوایی و تولید محتوای بازاری استخدام تولید کنندگان محتوای برند استخدام سردبیر محتوایی استخدام مدیر بازاریابی محتوا یک یا چند رسانه برای برندتان بسازید محتواهایتان را بر اساس سئو بهینهسازی کنید وبلاگنویسی برای کسب و کار قدرتمندترین ابزار کسب و کارهای اینترنتی، وبلاگ است. وبلاگ میتواند سبد محتواهای مختلف شما در جهت بازاریابی کسب و کارتان باشد. اما برای اینکه بتوانید وبلاگ موفقی را منتشر کنید، نکات آموزشی مفصلی وجود دارد که اشراف به آنها ضروری خواهد بود. اول اینکه برای انتشار وبلاگ نیاز به برنامهای مدون دارید. ثانیاً باید برای به دست آوردن ایدههای راهبردی نوشتن در وبلاگتان از ابزارهای موجود بهره ببرید. میپرسید چه ابزارهایی؟ مثلاً باید مخاطبان هدف محتوا را به طور کامل بشناسید. همچنین میتوانید از برنامهای به نام BuzzSumo که یک ابزار آنلاین برای آنالیز محتواها است استفاده کنید. از طرف دیگر شما باید همواده محتواهای خودتان و واکنش مخاطبان به آن محتواها را رصد کنید و از این طریق به یک آنالیز بهتر از میزان اثرگذاری محتواها دست بیابید. بازاریابی ایمیلی کلید موفقیت در دیجیتال مارکتینگ با وجود این همه کانالهای تبلیغاتی، چرا هنوز هم ایمیل سردمدار بازاریابی دیجیتال است؟ پاسخ دادن به این پرسش ساده نیست! ممکن است دلیل مدونی برای رونق ایمیلهای بازاریابی وجود نداشته باشد. مثلا شاید بشود گفت که ایمیلها به دلیل اینکه روزگاری اولین کانال تبلیغات دیجیتال به حساب میآمدند، هنوز اعتبار خاصی دارند. شاید هم مردم به هر چیز با سابقه و اصالتدار بیشتر اعتماد میکنند. به هر حال ایمیلها، در فرآیند بازاریابی دیجیتال، هنوز هم مهم و اثرگذارند. برای همین الزامی است که شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، از چند و چون ایمیلهای تبلیغاتی و بازاریابی، به طور کامل مطلع باشید. برای نمونه باید انواع ایمیلهای بازاریابی دیجیتال را بشناسید؛ باید بدانید که ایمیلهای تبلیعاتی چه تفاوتی با ایمیلهای ارتباطی و ایمیلهای تراکنشی دارند؟ در کنار اینها باید بدانید ایمیلهای همگانی چه کاربردهایی دارند و اصولا در چه مواردی از آنها استفاده میشود؟ همچنین باید دربارهی ایمیلهای رفتار محور اطلاعات کافی داشته باشید. به نظر میرسد حالا برای شما هم مسلم شده است که بحث ایمیلهای بازاریابی در فرآیند بازاریابی دیجیتال، یک بحث کاملا تخصصی است و برای موفقیت در این زمینه، نیاز به مطالعهی کافی وجود دارد. ما پیشنهاد میکنیم به سایت رایانپی مراجعه کنید و مجموعهی مقالههای کاربردی و مفصل مربوط به این بحث را مطالعه کنید. اشراف شما به بحث ایمیلهای بازاریابی، و دیگر مباحث مربوط به دیجیتال مارکتینگ بهطور قطع در مسیر موفقیتتان گام موثری خواهد بود. ۷ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ به عنوان پایانبندی بهتر است به ۷ اشتباه رایج در روند بازاریابی دیجیتال مارکتینگ نیز اشاره کنیم. در ادامه این ۷ اشتباه را به صورت یک فهرست راهبردی ارائه میکنیم. اگر هر کدام از گزینههای زیر از جمله اقداماتی است که شما نیز در جریان بازاریابی دیجیتال انجام میدهید، به سرعت در انجام دادن آن تجدید نظر کنید. تمرکزتان را از مشتریان قدیمی بردارید به شکلی بیرویه دربارهی کالا تبلیغ کنید در تولید محتوا سطح دانش مخاطبان را لحاظ نکنید محصول محور فعالیت کنید آنالیزهای فروش غیراستاندارد تهیه کنید فعالیتتان را به یک رسانه محدود کنید کیفیت را در تولید محتوا فدای کمیت کنید منبع : دیجیتال مارکتینگ / رایان پی