1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

شروع موضوع توسط mobindental ‏21/12/19 در انجمن دندان پزشکی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/19
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    ترمیم دندان با کامپوزیت رزین چیست؟
    جایگزینی برای ترمیم بوسیله ی آمالگام نقره ای ، کامپوزیت رزین یک ماده ترمیم کننده ی به رنگ دندان است که از پلاستیک همراه با ذرات شیشه ای ریز یا ذرات سرامیکی ساخته شده است. معمولاً با نور تصفیه شده یا کاتالیزور شیمیایی بهبود یا سفت می شود.

    کامپوزیت ها چه مزایایی دارند؟
    کامپوزیت ها دارای مزایایی هستند ، از قبیل :

    سایه / رنگ ترمیم کننده های کامپوزیتی را می توان از نزدیک با رنگ دندانهای موجود مطابقت داد. کامپوزیت ها به ویژه برای استفاده در دندانهای جلویی یا قسمتهای قابل مشاهده ی دندان مناسب هستند.

    در ترمیم بوسیله ی کامپوزیت ، کامپوزیت دندانی در واقع از نظر شیمیایی به ساختار دندان پیوند می خورد ، و پشتیبانی بیشتری را ارائه می دهد.

    علاوه بر استفاده به عنوان ماده ترمیم کننده برای پوسیدگی ، از ترمیم بوسیله ی کامپوزیت نیز می توان برای ترمیم دندانهای خرد شده ، شکسته یا ساییده شده ( مثلا در اثر دندان قروچه ) استفاده کرد.

    بعضی اوقات در مقایسه با ترمیم بوسیله ی آمالگام ( نقره ) ، هنگام از بین بردن پوسیدگی و آماده شدن برای پر کردن دندان ، مقدار کمتری از ساختار دندان تراش داده می شود.

    [​IMG]

    کامپوزیت ها چه معایبی دارند؟
    کامپوزیت ها دارای معایبی هستند ، از قبیل :

    ترمیم بوسیله ی کامپوزیت زودتر از ترمیم بوسیله ی آمالگام ، فرسوده و از بین می رود (حداقل 5 سال طول می کشد در مقایسه با حداقل 10 تا 15 برای آمالگام ها). علاوه بر این ، آنها ممکن است به اندازه ترمیم آمالگام تحت فشار جویدن و به ویژه اگر برای سوراخ شدگی های بزرگ استفاده شوند ، دوام نیاورد.

    به دلیل فرآیند استفاده از مواد کامپوزیت ، این گونه ترمیم ها می توانند تا 20 دقیقه بیشتر از ترمیم بوسیله ی آمالگام طول بکشند.

    اگر از کامپوزیت ها برای اینلی ( در اینلی سطح دندان های از دست رفته ، ناشی از پوسیدگی یا دلایل دیگر را پر می شود ) یا آنلی ( آنلی ها مشابه اینلی ها هستند ، اما در این روش مواد بر روی سطح خارجی دندان ها ریخته می شوند ) استفاده شده باشد ، در این صورت ممکن است بیش از یک جلسه برای اتمام کار نیاز باشد.

    بسته به محل ، مواد کامپوزیتی می توانند از دندان جدا شوند.

    ترمیم بوسیله ی کامپوزیت می تواند دو برابر هزینه ی ترمیم بوسیله ی آمالگام را به همراه داشته باشد.

    منبع نوشته : https://www.mobindentalclinic.com
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    اگر دندان‌های شما کج یا فرسوده شده‌است و یا تغییر رنگ داده، نگران نباشید! علم پزشکی همیشه راهی برای درمان پیش روی شما می‌گذارد. تقریبا نیمی از جهان از مشکلات دندانی رنج می‌برند شما تنها فردی نیستید که دچار این مشکل شده‌اید. درصورتی که دندان شما آسیب دیده باشد، احتمالا دندانپزشک ترمیم دندان را به شما پیشنهاد می‌دهد. ترمیم دندان نه تنها آسیب‌های ناشی از پوسیدگی را رفع می‌کند، عملکرد طبیعی دندان‌های شما را بازیابی می‌کند و ظاهر زیبای دندان را احیا می‌کند.

    تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا انواع روش‌های ترمیم دندان را به شما معرفی کنیم. می‌توانید شرایط دندانتان را با هر کدام از این روش‌ها تطبیق دهید و متوجه شوید کدام روش به درد شما می‌خورد. انتخاب دندانپزشک در نتیجه نهایی ترمیم دندان اهمیت زیادی دارد، چون در بسیاری از روش‌های ترمیم دندان، دقت و ظرافت کار دندانپزشک حرف اصلی را می‌زند.


    مشاوره با دکترهای
    دندانپزشک دکترِتو


    [​IMG]
    ترمیم دندان چیست؟
    ترمیم دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است و به عملی می‌گویند که قسمت‌های پوسیده یا شکسته ساختار دندان را بازسازی می‌کند و یا دندان‌های از‌دست‌رفته‌ی شما را جایگزین می‌کند. بازسازی ساختار دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند و باعث پیشگیری از دندان درد می‌شود، اما چه زمانی به ترمیم دندان نیاز است؟

    ساختار دندان ممکن است به دلایل متعددی دچار ضعف، پوسیدگی، شکستگی یا زوال شده باشد که این مشکلات را می‌توان با ترمیم دندان بازسازی یا جایگزین کرد. حتی اگر ترمیم قبلی شما آسیب دیده است می‌توان مجددا آن را بازیابی کرد. روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

    انواع روش‌های ترمیم دندان
    روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که می‌تواند ظاهر و عملکرد دندان شما را بازیابی کند. نوع روشی که برای شما استفاده می‌شود، به نوع و میزان آسیب دندانی بستگی دارد. شما باید قبل از اقدام برای پر کردن دندان، عکس رادیولوژی دهان و دندان بگیرید.

    ترمیم دندان معمولا به دو روش کلی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

    • ترمیم مستقیم: این روش معمولا به عنوان پر کردن دندان شناخته می‌شود و از مواد مختلفی برای پر کردن استفاده می‌شود. در روش‌های ترمیم مستقیم دندان مواد ترمیمی مستقیما در ناحیه مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر پر کردن، باندینگ دندان هم جزو روش‌های مستقیم ترمیم دسته‌بندی می‌شود.
    • ترمیم غیر مستقیم: بر خلاف روش‌های ترمیم مستقیم، مواد مورد استفاده برای ترمیم غیرمستقیم به طور مستقیم روی دندان اعمال نمی‌شود. در ترمیم غیرمستقیم دندان، مواد ترمیمی در آزمایشگاه و بر اساس قالبی از دندان بیمار ساخته می‌شود، سپس ترمیم جامد و از‌ پیش‌ ساخته‌شده روی دندان قرار می‌گیرد. در این روش دندانپزشک از راه‌های مختلفی برای ترمیم استفاده می‌کند. روش ترمیم غیر مستقیم گران‌تر از روش مستقیم است اما دندان‌های شما زیباتر به نظر می‌رسند و ماندگاری بیشتری دارند. روش‌های ترمیم غیرمستقیم دندان عبارت‌‌اند از:
      • ایمپلنت
      • بریج
      • روکش
      • پروتز
      • ونیر
      • اینله و انله
    جرم گیری دندان چیست و چگونه انجام می گیرد؟

    [​IMG]
    روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که دندانپزشک بر اساس موقعیت و شرایط دندان و البته بوده شما بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهد.
    در ادامه به تفصیل درمورد روش‌های رایج ترمیم دندان می‌پردازیم.

    ۱. پر کردن دندان
    زمانی که بر اثر پوسیدگی، در دندان‌های شما حفره‌ای ایجاد شود دندانپزشک به پر کردن دندان را پیشنهاد می‌دهد و رایج‌ترین نوع ترمیم برای رفع پوسیدگی و حفره‌های دندان است. از پر کردن دندان فقط می‌توان برای پر کردن حفره‌های کوچک استفاده کرد. اگر آسیب به دندان گسترده‌تر باشد، نوع دیگری از ترمیم انتخاب می‌شود.

    دندانپزشک برای اینکه دندان را با روش پر کردن ترمیم کند، ابتدا حفره دندان را تمیز می‌کند سپس اقدام به پر کردن آن می‌کند. برای پر کردن دندان از چندین ماده مختلف استفاده می‌شود. اگر دندان‌های جلویی شما پوسیده است و هنگام صحبت کردن یا خندیدن مشخص می‌شود، دندانپزشک از مواد همرنگ دندان برای ترمیم استفاده می‌کند. گاهی پوسیدگی به عصب دندان رسیده است و تشخیص پزشک ابتدا عصب کشی دندان است. روش‌های مستقیم پر کردن دندان عبارت‌اند از:

    آمالگام نقره
    آمالگام از نظر ایمنی و مقاومت در برابر سایش قابل اعتماد و موثرترین است. این ماده پر کننده ترکیبی از ۵۰ درصد جیوه و ۵۰ درصد نقره، قلع، روی و مس است. مزیت اصلی آن قیمت ارزان در کنار سهولت استفاده است. این ماده رایج‌ترین ماده پر کننده دندان است.

    یکی از نقطه ضعف‌های آمالگام این است که همرنگ دندان نیست و ظاهر خوبی روی دندان ایجاد نمی‌کند. از طرفی می‌تواند منبسط یا منقبض شود به همین دلیل ممکن است باعث ترک خوردن دندان شما شود. ترک خوردن پر شدگی دندان می‌تواند باعث شود که بقایای غذا و باکتری‌ها زیر مواد پر کننده به دام بیوفتند و باعث پوسیدگی دندان شوند.

    گلاس آینومر
    گلاس آینومرها همرنگ دندان هستند و از پودر شیشه و اسید اکریلیک ساخته شده‌اند. از این نوع پرکننده برای پرکردن حفره‌های کوچک استفاده می‌شود. در واقع گلاس آینومر مانند یک درزگیر عمل می‌کند. گلاس آینومر نمی‌تواند فشار زیادی را تحمل کند و معمولا در جایی استفاده می‌شود که نیازی به تحمل فشار زیاد ناشی از جویدن نداشته باشد.

    رزین آینومر
    رزین آینومر همان گلاس آینومر است که با رزین اصلاح شده‌است. این نوع آینومر دارای رنگ میناست و ظاهر مطلوبی دارد. ماندگاری رزین آینومر نسبت به گلاس آینومر بیشتر است. آینومرها برای کودکان انتخاب بسیار خوبی هستند زیرا قیمت متوسطی دارند، جابه‌جا نمی‌شوند، همرنگ دندان هستند و می‌توانند با آزاد کردن فلوراید از پوسیدگی دندان کودکتان جلوگیری کنند.

    کامپوزیت
    کامپوزیت جدیدترین ماده برای پر کردن دندان است و بیش از سایر روش‌ها محبوب است. کامپوزیت همرنگ دندان است و منقبض و منبسط نمی‌شود و به دندان هیچ آسیبی نمی‌رساند. این نوع پر کننده نسبت به گلاس آینومر معمولی و رزین آینومر قوی‌تر و بادوام‌تر است اما به اندازه آمالگام نقره‌ای مستحکم و ماندگار نیست.

    برای پر کردن دندان ممکن است دندانپزشک از روش‌های غیر مستقیم استفاده کند. در روش پر کردن غیر مستقیم دندان که به اینله و آنله معروف است، دندانپزشک ممکن است از طلا، سرامیک یا چینی ذوب شده استفاده کند. سرامیک از نظر رنگ و شفافیت شبیه مینای دندان طبیعی است.

    [​IMG]
    مواد مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که متداول‌ترین آنها آمالگام (غیر همرنگ) و کامپوزیت (همرنگ) است.
    ۲. ترمیم دندان به روش اینله و آنله
    اینله و آنله یک روش ترمیم غیرمستقیم است و برای ترمیم دندان‌هایی استفاده می‌‌شود که به طور قابل توجهی در اثر پوسیدگی دندان آسیب دیده‌اند. در این روش به طور سنتی از فلز، کامپوزیت یا چینی استفاده می‌شود.

    از اینله برای پر کردن حفره در مرکز دندان استفاده می‌شود. اینله نه تنها حفره دندان را پر می‌کند، بلکه سطح جویدن و گاهی کناره‌های دندان را هم می‌پوشاند. آنله‌ها برای ترمیم دندانی انتخاب می‌شوند که علاوه بر قسمت مرکزی، ساختار بیرونی دندان هم آسیب دیده است. آنله سطح وسیع‌تری از دندان را می‌پوشاند.

    برای انجام اینله یا آنله شما باید دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در اولین ویزیت، بافت پوسیده از دندان برداشته و دندان تمیز و ضد عفونی می‌شود. سپس دندانپزشک دندان را برای قرار دادن اینله یا آنله آماده می‌کند و قالبی از دندان می‌سازد. در نهایت، بیمار با یک آنله یا اینله موقت به خانه فرستاده می‌شود. در ویزیت دوم، آنله یا اینله موقت برداشته و دندان تمیز می‌شود. سپس آنله یا اینله دائمی روی دندان نصب می‌شود.

    ۳. باندینگ دندان
    پیوند یا باندینگ دندان، برای بهبود ظاهر و رنگ دندان استفاده می‌شود. در این روش از یک بتونه همرنگ دندان برای ترمیم ترک‌ها، کاهش فاصله دندان‌ها یا تغییر شکل دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش بسیار عالی است زیرا شکل و رنگ ماده باندینگ با رنگ و زیبایی دندان شما مطابقت دارد. پس از انجام باندینگ، با استفاده از نور یا لیزر مواد آن در دهان خشک شده و سپس صیقلی می‌شود.

    باندینگ دندان یک روش مستقیم ترمیم دندان است زیرا ماده‌ای که برای ترمیم دندان استفاده می‌شود مستقیما روی دندان استفاده می‌شود.

    [​IMG]
    مشاوره با دکترهای
    دندانپزشک دکترِتو

    [​IMG]
    ۴. روکش‌های دندانی (تاج)
    روکش‌های دندانی مثل یک کلاهک یا تاج هستند که روی کل دندان قرار می‌گیرند. گاهی روکش دندان روی ایمپلنت دندانی قرار می‌گیرد. روکش دندان برای موارد زیر استفاده می‌شود:

    • دندان‌هایی که پوسیده هستند و حفره‌ی آن به اندازه‌ای بزرگ است که قابل پرکردن نیست.
    • دندان‌هایی که بسیار ضعیف‌اند و یا ترک خورده‌اند.
    • دندان‌های بیش‌ازحد فرسوده.
    درواقع روکش‌ها برای درمان دندان‌های به شدت آسیب دیده استفاده می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کل دندان خارجی را در بر بگیرند. دندانپزشک ابتدا از دندان شما قالب می‌گیرد و آن را به لابراتور می‌فرستد. او ممکن است یک روکش موقت روی دندان شما قرار دهد تا زمانی که روکش دائمی شما ساخته شود و آن را جایگزین دندان موقت کند.

    روکش دندان با استفاده از سیمان دندانی چسبانده می‌شود و استحکام و ظاهر دندان را بهبود می‌بخشد. در بیشتر موارد، دندانپزشکان برای ساخت روکش از فلز، سرامیک یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌کنند.

    تاج‌های فلزی اغلب از جنس طلا و تیتانیوم هستند. برای روکش‌های سرامیکی از زیرکونیا، سیلیس یا آلومینا استفاده می‌کنند. روکش دندانی یک گزینه بادوام برای ترمیم دندان است و از پوسیدگی دندان در دراز مدت جلوگیری می‌کند.

    ۵. بریج دندان
    بریج‌ها نوعی دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته استفاده می‌شوند. بریج معمولا از پرسلن ساخته می‌شود و با رنگ طبیعی دندان‌های شما مطابقت دارد. بریج ممکن است از چینی ساخته شده باشد که به یک فلز قوی‌تر در زیر آن متصل است.

    برای بریج یک دندان ممکن است نیاز باشد دندان‌های مجاور سالم باشند تا دندان سالم دو طرف بریج، با روکش‌هایی به نام نگهدارنده پوشانده شوند تا آن را در جای خود محکم نگه دارند یا ممکن است برای ایجاد استحکام، نیاز به حمایت از ایمپلنت‌های دندانی در زیر دندان باشد.

    انواع مختلفی از پل‌ها وجود دارد، مانند:

    • بریج سنتی
    • بریج مریلند
    • بریج کنسول
    • بریج پشتیبانی از ایمپلنت.
    تعداد دندان‌های از دست رفته و محل آنها تعیین‌کننده‌ی نوع بریج مورد نیاز شما خواهد بود. علاوه بر این، کیفیت دندان‌های تکیه‌گاه که در دو طرف بریج هستند هم اهمیت دارد. معمولا بریج تا ۱۵ سال دوام دارد.

    [​IMG]
    در بریج یک یا چند دندان مصنوعی با تکیه بر رو دندان مجاور جایگزین دندان‌های افتاده می‌شوند.
    ۶. ایمپلنت یا کاشت دندان
    ایمپلنت‌ها ریشه‌هایی مصنوعی و فلزی (معمولا از جنس تیتانیوم) هستند که دندان‌های جایگزین مانند تاج یا بریج را در جای خود نگه‌ می‌دارند. دو نوع اصلی ایمپلنت وجود دارد:

    • اندوستال: در این نوع ایمپلنت، برای ایجاد ریشه مصنوعی، استخوان فک سوراخ می‌شود.
    • ساب پریوستئال: در این نوع ایمپلنت، ریشه مصنوعی روی استخوان فک، یا بالای آن ایجاد می‌شود. ایمپلنت ساب پریوستئال، زمانی انجام می‌شود که استخوان فک برای انجام ایمپلنت اندوستال سالم نباشد و امکان ایجاد سوراخ روی استخوان فک وجود نداشته باشد.
    ایمپلنت دندان شبیه به دندان‌های طبیعی است و می‌تواند به بهبود گفتار کمک کند. از نظر ظاهری هم یکی از بهترین روش‌های اصلاح لبخند است. انجام ایمپلنت چندین مرحله است که ممکن است چند ماه طول بکشد تا تکمیل شود اما دوام و ماندگاری آن می‌تواند تا آخر عمر شما باشد.

    ۷. ونیرها
    ونیر دندان یک پوسته نازک است که ظاهر مینای واقعی دندان را دارد و روی دندان طبیعی را می‌پوشاند. استفاده از ونیر یک روش زیبایی دندان محسوب می‌شود. ونیرها هم سایز دندان‌ها را یک دست می‌کنند، هم شکل و رنگ دندان را اصلاح می‌کنند. اگر دندان شما شکسته است یا تغییر رنگ داده و لکه دارد یا از سایز و ظاهر آن رضایت ندارید می‌توانید از ونیرها استفاده کنید. جنس روکش‌های دندان دو نوع است:

    • ونیر کامپوزیت: ونیرهای کامپوزیت در همان جلسه اول توسط دندانپزشک ساخته می‌شوند و مستقیما روی دندان‌ها متصل می‌شوند. این روش می‌تواند لبخند خیره کننده شما را بازگرداند و هرگونه نقص را پنهان کند.
    • ونیر چینی: ونیرهای چینی از سرامیک ساخته شده‌اند و همان هدفی را دارند که ونیرهای کامپوزیت ارائه می‌دهند. با این تفاوت که آنها در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. این روش نیاز به دو جلسه ویزیت دارد: یکی برای آماده کردن دندان و قالب‌گیری از دندان و فرستان آن به لابراتور، دیگری برای قرار دادن ونیر روی دندان.
    ۸. پروتز دندان
    پروتز دندان ، دندان‌های مصنوعی متحرکی هستند که به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از‌دست‌رفته استفاده می‌شود. دندان‌های مصنوعی دقیقا شبیه دندان‌ها و لثه‌های طبیعی هستند. در صورتی که تمام دندان‌های خود را به دلیل آسیب، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه از دست داده‌اید می‌توانید از دندان مصنوعی استفاده کنید. حتی اگر تعدادی از دندان‌های طبیعی شما سالم است هم می‌توانید یک دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با حفظ دندان‌های سالم داشته باشید. به این نوع دندان مصنوعی پروتز پارسیل می‌گویند. در برخی موارد، ممکن است قبل از نصب دندان مصنوعی نیاز باشد، دندان‌های ترک خورده یا پوسیده را بکشید. سه نوع پروتز وجود دارد:

    (پروستودانتیکس)

    • پروتز معمولی: این نوع پروتز متحرک است و بعد از اینکه دندان‌های آسیب‌دیده کشیده شد باید اجازه دهید بافت لثه التیام پیدا کند. پس از بهبود بافت لثه قابل استفاده است.
    • پروتز فوری: این نوع پروتز هم متحرک است و در همان روزی که آخرین دندان شما کشیده می‌شود، بدون اینکه برای التیام لثه صبر کنید قابل استفاده است.
    • پروتز ادونچر: اوردنچر زمانی استفاده می‌شود که هنوز تعدادی دندان سالم باقی مانده است و شما تمایل دارید دندان‌هایتان را حفظ کنید.
    [​IMG]
    مشاوره با دکترهای
    دندانپزشک دکترِتو


    [​IMG]
    مراقبت‌های پس از ترمیم دندان
    بعد از ترمیم دندان ممکن است دندانپزشک توصیه کند که عادات غذایی و نوشیدنی خود را تغییر دهید و تا ۲۴ ساعت برخی مسائل را رعایت کنید:

    • شما تا ۲۴ ساعت پس از ترمیم دندان باید غذاهای نرم بخورید.
    • غذاهای ولرم (نه خیلی گرم نه خیلی سرد) بخورید.
    • اگر می‌توانید گرمای غذا را تحمل کنید می‌توانید سوپ گرم بخورید.
    • هر روز باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
    مزایا و معایب ترمیم دندان
    ترمیم دندان روش‌های مختلفی دارد که هر یک مزایا و معایب خاص را دارند. هر یک از روش‌های بالا در مطلبی جداگانه در مجله سلامت دکترتو بررسی شده‌اند. در این قسمت به‌طورکلی مزایا و معایب ترمیم دندان را بررسی می‌کنیم:

    مزایای ترمیم دندان
    ترمیم دندان می‌تواند عملکرد دندان را بهبود بخشد و با اصلاح شکل و رنگ دندان، زیبایی را به لبخند شما هدیه دهد. در کنار همه این مزایا، این درمان باعث اصلاح جویدن غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. از طرفی در نحوه صحبت‌کردن و تلفظ کلمات تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس شما می‌شود. ترمیم دندان می‌تواند یک تیر و چند نشان باشد!

    عوارض و خطرات ترمیم دندان
    ترمیم دندان معمولا خطرات بسیار کمی دارد. شایع‌ترین خطر، حساسیت پس از عمل ترمیم است. گاهی هم ممکن است تا چند روز بعد از ترمیم دندان درد را تجربه کنید. به‌ندرت ممکن است دچار عفونت و واکنش آلرژیک به فلزات استفاده شده شوید. از دیگر خطرات پس از ترمیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روکش‌های موقت ممکن است شل شوند یا بیوفتند.
    • ایمپلنت دندان در صورتی که درست انجام نشود می‌تواند منجر به شکستگی فک شود یا خون‌ریزی طولانی‌مدت داشته باشید.
    [​IMG]
    ترمیم دندان مزایای زیادی از نظر سلامت، پیشگیری از پیشرفت خرابی و پوسیدگی و زیبایی برای دندان دارد.
    هزینه ترمیم دندان
    هزینه ترمیم دندان به موارد زیر بستگی دارد:

    • روش انتخابی
    • موقعیت جغرافیایی شما (شهر و کلینیکی که اقدام به ترمیم دندان می‌کنید)
    • بیمه (اگر درمان شما صرفا برای اصلاح ظاهر دندان باشد شامل بیمه نمی‌شود)
    • پر کردن دندان معمولا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و هزینه آن با توجه به نوع موادی که برای پر کردن استفاده می‌کنید و اندازه و محل حفره دندانی تعیین می‌شود.
    • تاج یا روکش دندان در صورتی که از نظر پزشکی ضروری باشند تحت پوشش بیمه سلامت دندان قرار می‌گیرد. اما معمولا هزینه‌های این روش به عهده شماست.
    • ایمپلنت دندان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.
    • هزینه بریج‌های دندانی، باتوجه به تعداد دندان‌های مورد نیاز شما و نوع بریج دندانی تعیین می‌شود و ممکن است برخی بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار دهند.
    • طرح‌های بیمه حدود نصف هزینه پروتز دندان (دندان مصنوعی) را پوشش می‌دهند.
    • باندینگ دندان و کامپوزیت و لمینت معمولا یک عمل زیبایی محسوب می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.
    به صورت کلی قیمت خدمات دندانپزشکی اگر برای زیبایی باشد تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد اما اگر جنبه درمانی داشته باشد ، تحت پوشش بیمه است.

    آیا باید دندان شیری کودکان را ترمیم کرد؟
    یکی از رایج‌ترین سوالاتی که از دندانپزشکان پرسیده می‌شود این است که چرا باید دندان‌های شیری را درست کنیم؟ به هر حال این دندان‌ها باید بیوفتند. دلایل موجه و شفافی برای حفظ و ترمیم دندان شیری وجود دارد. ۱۲ سال اول زندگی کودک در رشد او بسیار مهم است و اخرین دندان شیری که می‌افتد حدودا در سن ۱۲ سالگی است. پس دندان‌های شیری با اینکه موقتی هستند، تنها دندان‌های موثر کودک برای جویدن غذا هستند و به اندازه دندان‌های دائمی مهم هستند.

    • زمانی که دندان شیری شروع به پوسیدن می‌کند ممکن است باعث آبسه شود و کودک دچار درد و تورم شدید در لثه ‌شود. این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
    • از طرفی دندان‌های سالم به کودک اجازه می‌دهد درست غذا بخورد و مواد غذایی مناسب رشدش را دریافت کند.
    • دندان‌های شیری طوری طراحی شده‌اند که باعث حفظ فضای طبیعی دندان‌ها باشند. یعنی، دندان‌های شیری همانند یک راهنما برای رویش دندان‌های دائمی عمل می‌کنند. زمانی که دندان شیری به دلیل پوسیدگی، قبل از موعد مناسب بیوفتد یا بشکند، ممکن است باعث رویش غیر طبیعی دندان دائمی یا نهفتگی دندان دائمی شود که این مساله می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات پیچیده دندانی شود و فقط با ارتودنسی قابل‌حل است.
    [​IMG]
    دندان شیری تنها دندان کودکان تا دوازده سالگی است و در صورت خراب‌شدن حتما باید ترمیم شود.
    سؤالات متداول شما
    در این بخش به سوالات مکرر شما پاسخ داده‌ایم.

    زمان بهبودی ترمیم دندان چقدر است؟
    زمان بهبودی ترمیم دندان معمولا سریع است و حدود چند روز برای بهبودی نیاز است اما برخی روش‌ها مثل پروتز دندان معمولا چند ماه طول می‌کشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

    ترمیم دندان چقدر طول می‌کشد؟
    ترمیم دندان می‌تواند از یک ساعت تا چند ماه طول بکشد تا به طور کامل انجام شود. نوع ترمیم و تعداد دندان‌هایی که باید ترمیم شوند همگی در مدت زمان انجام ترمیم نقش دارند. مثلا پر کردن دندان در یک ساعت می‌تواند انجام شود درحالی که ایمپلنت دندان و پروتز، ممکن است چند ماه زمان ببرد تا مراحل آن تکمیل شود.

    چگونه می‌توان رنگ دندان را بازیابی و ترمیم کرد؟
    برای اصلاح و ترمیم رنگ دندان می‌توانید از بلیچینگ دندان استفاده کنید. بلیچینگ رنگ و لکه‌های مادر زادی یا اکتسابی دندان را از بین می‌برد و با اکسیداسیون کردن ۵ لایه دندانی تا ۴ درجه رنگ دندان را روشن‌تر می‌کند.
    بلیچینگ دندان به دو شیوه آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ انجام می‌شود که مورد اول در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود و مورد دوم در خانه و تحت نظر پزشک انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله بلیچینگ دندان مراجعه کنید و با این روش اصلاح رنگ دندان آشنا شوید.

    آیا دندان ترمیم شده را می‌توان سفید کرد؟
    خیر، روش‌های سفید کردن دندان تأثیری روی مواد استفاده شده در ترمیم دندان ندارند. مواد ترمیمی که برای دندان شما استفاده شده قابلیت تغییر رنگ ندارند و نمی‌توانند مواد سفید کننده را جذب کنند. تنها راه تغییر رنگ دندان ترمیم شده تعویض مواد ترمیمی است.

    آبا باید دندان عقل را ترمیم کرد؟
    اگر دندان عقل شما پوسیده است بهترین راه کشیدن آن است زیرا دندان عقل مستعد پوسیدگی است و معمولا باعث عفونت و آسیب دیدن سایر دندان‌ها می‌شود. تلاش برای پر کردن دندان عقل پوسیده به طور بالقوه بیهوده است زیرا عوامل خطر تغییر نمی‌کند و احتمال تشکیل پوسیدگی جدید در طول زمان بسیار زیاد است؛ بنابراین در حال حاضر کشیدن دندان عقل تنها راه‌حل مناسب است.

    آیا دندان زیر روکش می تواند پوسیده شود؟
    متأسفانه، دندان‌های زیر روکش هنوز می‌توانند توسط باکتری‌ها آسیب ببینند. اگر روکش ترک بردارد باکتری و مواد غذایی می‌توانند به زیر آن نفوذ کنند و باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شوند. به همین دلیل شما حتی با داشتن روکش دندان، باید بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید و مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن و معاینات منظم را فراموش نکنید.

    آیا مینای دندان قابل ترمیم است؟
    اگر مینای دندان شما آسیب دیده است، قابل ترمیم نیست! روش‌های ترمیم دندان صرفا عملکرد دندان‌های ضعیف و از کار افتاده را با روش‌های مختلفی بهبود می‌بخشند، اما نمی‌توانند مینای آن را ترمیم کنند. برای اصلاح اساسی ظاهر دندان شما ناچارید از روش‌های دیگری مثل لمینت استفاده کنید که در این روش‌ مینای دندان را می‌تراشند و یک روکش سرامیکی جایگزین آن می‌کنند. برای ترمیم مینای دندان همچنین می‌توانید از کاپوزیت استفاده کنید.

    مشاوره با دکترهای
    دندانپزشک دکترِتو


    [​IMG]
    نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک
    ترمیم دندان یک راه عالی برای اصلاح لبخند شماست. این روش سلامت دندان‌ها و عزت نفس شما را بهبود می‌بخشد. می‌توانید با خیال راحت بخندید و صحبت کنید و با اعتماد به نفس بیشتری موقعیت اجتماعی خود را مدیریت کنید. روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد. از روش‌های پرکردن دندان گرفته تا ایمپلنت، روکش، لمینت، کامپوزیت، بریج، اینلی و آنلی، باندینگ و پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی. هر یک از این روش‌ها خود تکنیک‌های زیادی دارند که هدف از انجام آنها، ترمیم ظاهر و عملکرد دندان است.

    هر زمان که احساس کردید سلامت دندان شما در خطر است، از مراجعه به دندانپزشک دریغ نکنید. عاقلانه نیست که برای مدت طولانی صبر کنید زیرا یک مشکل جزئی می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک بعد از بررسی دندان‌های شما در صورت نیاز به ترمیم دندان، بسته به موقعیت و وضعیت خرابی دندان، یکی از روش‌های ترمیم دندان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

    اگر برای لبخند زیباتر و زندگی بهتر به دکتر دندانپزشک نیاز دارید دکتر تو به شما کمک خواهد کرد. شما می‌توانید لیست بهترین دندانپزشکان شهر خود را در سامانه دکترتو مشاهده کنید و در کسری از دقیقه به صورت آنلاین نوبت بگیرید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏22/5/22