1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پنجره ترمال بریک

شروع موضوع توسط samirramezani ‏26/11/19 در انجمن مهندسی عمران

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/19
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    پنجره ترمال بریک چیست:
    مقاومت و سختی فلز آلومینیوم سبب گشته تا این فلز به عنوان ماده اولیه مناسب برای در و پنجره و نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.ویژگی هدایت و رسانایی آلومینیوم نقیصه و ایرادی بزرگ برای استفاده از پنجره آلومینیوم محصوب می گردد. به همین منظور پنجره های ترمال بریک طراحی و تولید گشته که تا حدود بسیار زیاد این نقیصه را بر طرف ساخته است, ضمن اینکه مزیت ها و ویژگی مثبت آلومینیوم را نیز حفظ کرده است. عملکرد عایق حرارتی بالای پنجره ترمال بریک سبب گشته که این نوع از پنجره گزینه ای مناسب برای ساختمان های تجاری و مسکونی به حساب آیند که در پی یافتن روش هایی ایده آل جهت کنترل و بهبود عملکرد حرارتی ساختمان هستند.

    پنجره های آلومینیوم ترمال بریک با کنترل و کاهش انتقال حرارت، تأثیر به سزایی در بهبود و افزایش سطح بهره وری انرژی دارند. انرژی گرمایی از چند طریق انتقال می یابد.

    • ساده ترین نوع این هدایت حرارتی, رسانایی از طریق جامداتی هادی است که به یکدیگر متصل می گردند.
    • انتقال گرما و حرارت از طریق جابجایی گازها و مایعات
    • هدایت انرژی گرما از طریق تابش امواج فرکانس بالا مانند نور مرئی، نور ماوراء بنفش یا مایکروویو
    می توان عملکرد شکست حرارتی در پنجره های ترمال بریک را به زبانی ساده شرح داد:

    پروفیل پنجره های ترمال بریک,توسط ماده ای عایق و نارسانا از یکدیگر جدا شده و جداره داخل و خارج پنجره آلومینیوم با روشهایی خاص توسط همین ماده به یکدیگر دوخت می گردند.

    این ویژگی همان "شکست حرارتی" پنجره ترمال بریک شمرده می شود.

    شکست یا عایق حرارتی,ماده ای غیر فلزی و نارسانا همچون پلاستیک است که بخش داخلی پروفیل آلومینیوم پنجره را از بخش خارجی آن جدا می سازد. این روشی برای ممانعت از تبادل حرارت و انرژی فضای داخل و خارج قاب پنجره است

    شکست حرارتی یا عایق استفاده شده در پنجره های ترمال بریک, ترکیبی از مواد نارسانا و یا موادی با قابلیت رسانایی بسیار اندک می باشند که عملکرد حرارتی در و پنجره های آلومینیوم را بسیار ارتقا و بهبود بخشیده و هدررفت انرژی در ساختمان را به مراتب کاهش می دهد.

    تاریخچه پنجره ترمال بریک
    به دلیل آنکه آلومینیوم یک رسانا یا هادی فوق العاده است، عملکرد حرارتی آن ضعیف است . در پنجره های آلومینیومی نرمال هیچ عایقی برای جلوگیری از هدر رفت گرما و انرژی به قاب بیرونی پنجره وجود ندارد.

    برای مقابله با این نقیصه، پروفیل آلومینیوم باید از طریق فرایندی به نام "Cut and Pour" به دو بخش مجزا تقسیم گردند, بدین ترتیب که دو نیمه پروفیل به همراه یک پلیمر به عنوان شکست حرارتی به یکدیگر متصل و چفت گردند.در ابتدا از پلی اورتان جهت شکست حرارتی پنجره های ترمال بریک استفاده می گردید که ماده ای بسیار مفید و با دوام است و هنوز هم برای تولیدات بسیار از فوم انعطاف پذیر صندلی گرفته تا چرخ های غلتکی استفاده می شود. اما این ماده با خواص و مقاومت آلومینیوم مطابقت نداشت. بنابراین از ترکیبات بسیار پایین پلی اورتان استفاده می شد و عملکرد واقعی در عایق سازی صورت نمی پذیرفت. همچنین استفاده از این نوع شکست حرارتی موجب شد که پروفیل استحکام و سفتی خود را از دست بدهد.

    بهترین پروفیل پنجره ترمال بریک
    برای رسیدن به مشخصات بهترین پروفیل ترمال بریک ابتدا بهتر است کمی به اطلاعات اولیه مربوط به آن بپردازیم .

    همانطور که مستحضر هستید آلومینیوم علاوه بر تمام خصوصیات مفیدی که دارد دارای ضریب انتقال حرارتی بالایی تا حدود w⁄m2k 203 می باشد که همین باعث اتلاف انرژی در درب و پنجره های آلومینیومی میشود. آلومینیومی فلز رسانا با ضریب انتقال حرارت بالا می باشد.

    ضریب انتقال حرارت برای آلیاژ ۶۰۶۳ آلومینیوم که در تولید درب و پنجره upvc مورد استفاده قرار می گیرد ضریبی بسیار بالا می باشد که برابر است با w⁄m^2k 203 . به همین جهت برای عایق کردن درب و پنجره های آلومینیومی ازتیغه های پلی آمید در بین پروفیل های آلومینیومی استفاده می شود که به اصطلاح به این نوع پنجره ها ترمال بریک گفته می شود.

    در واقع پلی آمید عایقی است بین جدار بیرون وداخل پنجره که ارتباط بین محیط خارج و داخل را این تیغه قطع می کند.

    در بهترین پروفیل ترمال بریک استفاده از این تیغه هادر پروفیل های آلومینیومی، باعث می گردد تا ضریب انتقال حرارت آلومینیوم از ۲۰۳ به میزان زیر ۴ کاهش پیدا کند. در واقع دربهترین پروفیل ترمال بریکپلی آمید رسانایی را در آلومینیوم قطع می کند. در بهترین پروفیل ترمال بریک شکل و نحوه قرار گیری پلی امید و مشخصات پروفیل در تعیین این عدد نقش بسیار مهمیایفا می کند.

    در بهترین پروفیل ترمال بریک تیغه های پلی آمید با استفاده از دستگاه های مخصوص به هر یک از جداره های پروفیل آلومینیوم دوخته می شوند.

    بهترین پروفیل پنجره ترمال بریک باید شامل دو ویژگی زیر باشند :

    1- دوخت صحیح پلی آمید:
    دوخت پلی آمید باید به صورت کاملاً صحیح و توسط دستگاه های مخصوص انجام گیرد که در غیر اینصورت امکان دارد در بعضی از نقاط اتصال تیغه ها با پروفیل آلومینیوم کاملاً قطع شود که این موضوع باعث کاهش مقاومت رسانایی آلومینیوم می شود.

    2-مقاومت مکانیکی بازشوها:
    در طراحی پنجره جهت تولید باید حتماً به مواردی چون وزن لنگه و عرض و ارتفاع بازشو از پروفیل های مناسب و استاندارد استفاده شود.

    دربهترین پروفیل ترمال بریک جهت تست این که تیغه استفاده شده در ترمال بریک کردن پنجره آلومینیومی از نوع پلی آمید است یا pvc بهترین روش این می باشد که تیغه را در مقابل شعله مستقیم قرار دهید، در صورت آتش گرفتن تیغه و استشمام بوی نایلون، تیغه از نوع pvc می باشد، وگرنه به احتمال زیاد تیغه از نوع پلی آمید می‌باشد.

    روش ساخت پنجره ترمال بریک:
    یکی از نقاط ضعف پنجره های آلومینیومی ضریب انتقال حرارت بالا این نوع از پنجره ها می باشد که برای رفع این نقیصه محصول جدیدی به نام پروفیل های ترمال بریک به دنیا عرضه شده است در واقع پروفیل ترمال بریک از دو پروفیل و پروفیل داخلی تشکیل شده است که به وسیله ی تیغه هایی از جنس پلی امید که تا 220 درجه حرارت و 50 درجه برودت را تحمل میکند به هم دیگر دوخت میشوند تیغه های پلی آمید مانع انتقال حرارت از یک سطح به سطح دیگر می شود و به دلیل جدا شدن دو قطعه پروفیل آلومینیومی از هم و ایجاد یک شکست حرارتی از انتقال حرارت جلوگیری می شود.و مانع اتلاف حرارتی می شود.

    یکی دیگر از مزیت های پروفیل های ترمال بریک این می باشد که قسمت داخلی و خارجی می‌توانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند و با توجه به شرایط خاص پروژه میتوان از پنجره با رنگ های متنوع استفاده کرد.

    نتیجه استفاده از پروفیل ترمال بریک جلوگیری از انتقال سرما و گرما از جدار خارجی به جدار داخلی و بالعکس می باشد. در صورت استفاده از سیستم ترمال بریک در درب و پنجره ها ۳۸% کاهش اتلاف انرژی حرارتی در فصل سرما و ۳۲% کاهش اتلاف انرژی برودتی در فصل گرما، ۲۸% کاهش مصرف سوخت، ۲۰% کاهش هزینه در سرمایه گذاری اولیه تاسیسات و همچنین به میزان قابل توجهی از آلودگی صوتی جلوگیری می شود.

    از جمله خصوصیات پنجره آلومینیومی ترمال بریک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    • استفاده از انواع سیستم پنجره کشویی لولایی و لیفت اند اسلاید و ...
    • قابلیت اجرا انواع شیشه های دوجداره سه جداره با ساختار های سکوریت لمینیت و ساده
    • ساخت پنجره در ابعاد و طرح های متنوع
    • عایق حرارت و رطوبت و عایق صوتی
    • سازگار با محیط زیست و قابلیت بازیافت
    • تنوع در رنگ
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏26/11/19
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/19
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    نمای کرتین وال (curtain wall) یک نمای شیشه ای بیرونی ساختمان می باشد که مانند سایر دیوارهای بیرونی وظیفه تفکیک بیرون و داخل ساختمان را برعهده دارد. نمای کرتین وال نسبت به سایر نماها بسیار سبک تر می باشد که این موضوع سبب کاهش بار مده ساختمانن می شود. یکی دیگر از ویژگی ها منحصر به فرد این نما انتقال تمام نور بیرون به داخل است.

    طراحی نمای کرتین وال شیشه ای وابسته به دو عامل اصلی میباشد که شامل در نظر گرفتن استحکام سازه های نما و همچنین میزان خطوط نمایان مورد نظر آرشیتکت پروژه

    اجرای این خطوط کلی مورد نظر معماران در نمای کرتین وال آلومینیومی با دو روش بدون درپوش(فریم لس) و با درپوش نگه دارنده(فیس کپ) اجرایی می شود.

    تاریخچه نمای کرتین وال


    در قرن نوزدهم با توسعه استفاده از پانل های شیشه ای بزرگ در ساختمان ,سیستم های کرتین وال نیز ظهور کردند. و از اواسط دهه 30, با شروع استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان, رواج یافتند.
    نماهای کرتین وال ، سیستم های غیرسازه ای پوششی برای دیواره های خارجی ساختمان هستند که معمولا برای ساختمان های بزرگ و چند طبقه کاربرد دارند.
    نما کرتین وال ، حائل میان دیوار داخلی و فضای بیرون است و این سبب کاهش وزن و بارهای اعمال شده مانند: باد و لرزه های شدید و... بر روی سازه های اصلی ساختمان می گردد.این یکی از مزیت های استفاده از نمای کرتین وال به جای سیستم های سنتی آن است.

    سیستم های کرتین وال متشکل از یک قاب آلومینیومی سبک هستند و پانل های مات و شفاف را که معمولا از جنس شیشه هستند در میان این فریم ها نصب می گردند.
    نماهای کرتین وال را می توان با ترکیبی از سیستم های دیگر مانند چوب, به گونه ای مدرن تر طراحی نمود تا علاوه بر زیبایی از عایق بالاتری نیز برخوردار باشند.
    انواع سیستم نمای کرتین وال( فریم لس)


    در سیستم فریم لس هر کدام از دهانه های شیشه دارای یک فریم می باشد که از پشت شیشه ها را کاور کرده و روی لامل توسط لقمه های الومینیومی ویژه نگه داشته میشود و از خارج ساختمان تنها درز میان شیشه ها قابل رویت خواهد بود.

    آلف)سسیستم فریم لس یوچنل(U-channel)

    این سیستم به طور کلی یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده میباشد که به لحاظ فنی، اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع زیاد توصیه نمیگردد.

    ب)سیستم فریم دار(Step unit)

    این سیستم در نمای کرتین وال با سیستم فریم لس یه عنوان یک روش با استحکام بالا و مورد اطمینان در نظر گرفته میشود. بدین طریق که شیشه ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم های آلومینیومی آماده شده متصل و به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی مدول های متشکل از لامل های عمودی و افقی نصب میشوند، که این امر موجب تسریع در اجرای نما نیز میگردد.
    سیستم نمای کرتین وال درپوش دار فیس کپ(FACECAP)


    در سیستم نمای کرتین وال درپوش دار، شیشه ها مستقیما بر روی لامل قرار میگیرند و درپوشهای نگه دارنده از بیرون شیشه را روی لاملها فیکس میکنند. همچنین لاستیکهای EPDM موجود شیشه ها را در محل اتصال کاملاّ آبندی و هوابندی میکند. امکان نصب درپوش های نگه دارنده متنوع بر روی این سیستم امکان پذیر میباشد.
    نمای کرتین وال شیشه ای یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای مدرن است. نمای کرتین وال در معنای فارسی به معنی “دیوار پرده ای”است ، نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل های آلومینیومی ، شیشه و اتصالات نصب به همراه عایق بندی آب و هوا تشکیل شده است.

    مزایای نمای کرتین وال





      • سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
      • نهایت استفاده از نور روز
      • جلوگیری از عبور اشعه ماورابنفش
      • دید و منظر مناسب با توجه به مدولاسیون نمای شیشه ای در ابعاد مدول های بزرگ تر.
      • ایجاد یک محیط ایده آل و زیبا
      • امکان محاسبه نمودن مصرف انرژی با انتخاب نوع شیشه
      • عایق بسیار قوی انرژی
      • طیف گسترده رنگ پروفیل
      • سرعت بالای اجرا
      • امکان ترکیب با سایر پوشش ها و سازه های نما
      • امکان نصب به صورت فیکس یا مدل های بازشو
      • امکان ایجاد لنگه مخفی
      • توانایی مقاومت در برابر بارهای رزه ای حاصل از باد یا زمین لرزه
      • مقاومت بالا در برابر حرارت س
      • امکان اجرای سقف های شیشه ای ( با شیب محدود)
      • امکان استفاده از شیشه ها با جداره های متنوع
      • امکان استفاده از طیف های زیاد طرح و شیشه های رنگی
      • امکان اجرا در قوس ها به صورت چند ضلعی
      • امکان استفاده از درپوش های دکوراتیو بین شیشه ها در امتداد افقی و عمودی در نصب شیشه فریم لس
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏17/12/19