1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اعسار از پرداخت مهریه | اعسار از پرداخت مهریه چگونه است ؟

شروع موضوع توسط rezvaneh29 ‏20/9/19 در انجمن حقوق

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/19
    ارسال ها:
    16
    تشکر شده:
    11
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    اعسار از پرداخت مهریه

    اعسار در لغت به معنی دشواری و تنگدستی مدیون از ادای دین به دلیل نداشتن مال یا عدم دسترسی به مال می باشد. مطابق ماده ۶ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ” معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به جز مستثنیات دین قادر به تادیه دین خود نباشد .”بنابر این به ادعای مدیون مبنی بر اینکه اموالی برای پرداخت دیون خود ندارد ادعای اعسار می گویند.


    اعسار زوج از پرداخت مهریه چگونه امکان پذیر است ؟

    در دعوای مطالبه مهریه از طرف زوجه، دادگاه معمولا حکم به نفع زوجه صادر و زوج را مکلف به پرداخت مهریه می کند در این خصوص زوج پس از قطعیت رأی می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دلیل ناتوانی در پرداخت به صورت یکجا به دادگاه تقدیم نماید.

    مدعی اعسار مطابق ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی باید لیست کلیه اموال خود را اعم از میزان وجوه نقدی که نزد بانک ها یا موسسات مالی اعتباری دارد به همراه مشخصات دقیق حسابها و اموال منقول ( اتومبیل ) و غیرمنقول و همچنین کلیه مطالباتی که از اشخاص ثالث دارد و فهرست نقل و انتقالاتی که از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار داشته ضمیمه دادخواست کند

    همچنین شهادت نامه کتبی حداقل ۲ شاهد که نسبت به وضعیت معیشت فرد اطلاع کافی داشته باشد باید ضمیمه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه شود. شاهدین باید علاوه بر هویت ، شغل، میزان درآمد، نحوه امرار معاش به این امر تصریح کنند که به مدیون و وضعیت معیشت وی اطلاع کافی دارند.


    مدارک لازم برای طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه به شرح ذیل است :

    ۱ – ارائه مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )

    ۲ – عقدنامه

    ۳ – ارائه ۲ شاهد عاقل و بالغ با شرایط ذکر شده

    ۴ – ارائه لیست اموال ( حسابهای بانکی، اموال منقول و غیر منقول، مطالبات از اشخاص ثالث، فهرست نقل و انتقالات در یکسال قبل از طرح دعوا )

    ۵ – دادنامه محکومیت مهریه


    مهلت تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

    از زمان ابلاغ اجرائیه است و در صورتی که پس از قطعیت رای مهریه دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نشود، زوجه می تواند از دادگاه تقاضای جلب نماید و در صورت جلب زوج و پس از صدور قرار قبولی وثیقه یا کفالت تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس زوج خودداری و در صورت حبس آزاد می شود.


    نحوه قسط بندی مهریه

    در قوانین مرتبط با مهریه و نحوه قسط بندی مهریه میزان برای اقساط پیش پرداخت مشخص نشده است. تعیین میزان آن به اختیار قاضی رسیدگی کننده است که با توجه به شرایط درآمدی زوج و دفاعیات زوجه تعیین می گردد. بنابراین میزان آن برای همه یکسان نیست و در هر پرونده ای به صورت موردی تعیین می گردد.
     
    DavidRiver، DaniyaL و Anoosh از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/20
    ارسال ها:
    13
    تشکر شده:
    35
    امتیاز دستاورد:
    13
    جنسیت:
    مرد
    که در قانونی نا نوشته قضات محترم چنانچه درخواست طلاق از سمت مرد باشد.. خون مرد را درون شیشه میکنند و دست خود را بسیار بالا میگیرند مثلا یک سوم و بعضا حتی یک دوم حقوق زوج