1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کلیات در مورد بیماری هموروئید یا بواسیر

شروع موضوع توسط ghazalmah ‏4/8/19 در انجمن پزشکی سلامت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/20
    ارسال ها:
    18
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    بواسیر یا هموروئید چیست؟
    در انتهای مقعد و راست روده عروقی وجود دارند که بسیار نازک و حساس بوده و هرگونه فشار و کشیدگی به آنها آسیب وارد می کند. اگر برایتان سوال پیش می آید که این فشار چگونه به رگ های درون راست روده وارد می شود، باید بدانید یبوست یکی از دلایل فشار بر این عروق است. مدفوع خشک و سفتی که می خواهد از روده عبور کند، فشار زیادی بر دیواره روده و رگ ها وارد می کند. در نتیجه رگ ها متورم شده و توده های خونی و دردناک را به وجود می آورند. این توده هاکه بواسیر نامیده می شوند، دارای دو نوع مختلف داخلی و خارجی بوده که هرکدام علائم و نشانه هایی دارند.

    بواسیر داخلی بواسیر داخلی، یکی ازدو نوع این بیماری است. در بواسیر داخلی، بیماری بسیار آسان تر بوده و بیمار از علائم ظاهری کمتری نسبت به نوع دیگر آن برخوردار است. برای مثال فرد احساس سوزش و خارش کمتر و یا اصلا درد ندارد اما هنگام اجابت مزاج بر روی مدفوع یا دستمال کاغذی خون میبیند. البته درست است که دردهای این نوع از بیماری کمتر هستند؛ اما بواسیر داخلی علائمی دارد که نشان دهنده وجود این بیماری است. خروج ترشحات از مقعد و احساس عدم تخلیه از نشانه های هموروئید داخلی هستند.


    بواسیر خارجی بواسیر خارجی که اری بیشتری برخوردار است، موجب احساس درد، سوزش، خارش و خونریزی بیشتر در فرد می شود و با هموروئید داخلی متفاوت است. بواسیر خارجی ممکن است فعالیت های روزانه فرد از جمله نشستن یا اجابت مزاج را مختل ساخته و سوزش غیر قابل تحملی برای او فراهم کند. عروق خونی متورم و ملتهب شده که نشان می دهند بواسیر چیست، در نوع بواسیر خارجی کاملا نمایان می شوند. به طوری که شما می توانید آن را در اطراف دهانه مقعد خود لمس کرده یا ببینید. علت وجود درد و علائم بیشتر در بواسیر خارجی، وجود پوست حساس ناحیه دهانه مقعد است که با ورم و فشاری که مدفوع به آن وارد می کند، دوچندان می شود.


    بواسیر خارجی و داخلی و درمان
    چه کسانی به بواسیر مبتلا می شوند؟
    تقریبا همه افراد حتی کودکان امکان ابتلا به بواسیر را دارند! اما به طور کلی بواسیر در کودکان کمتر دیده شده و در برخی افراد بیشتر به چشم می خورد. ریسک ابتلا به بواسیر در افراد زیر بالاتر است :

    افرادی که دارای یبوست های مکرر هستند.
    افرادی که باردار هستند.
    افرادی که دائم وسیله های سنگین جابه جا می کنند.
    افرادی که دارای اضافه وزن هستند.
    زمان زیادی را برای اجابت مزاج در توالت می گذرانند.
    افرادی که برای دفع مدفوع زور می زنند.
    از رژیم غذایی کم فیبری بهره می برند.
    علائم و نشانه های هموروئید
    درد
    سوزش
    خارش شدید
    خونریزی
    احساس عدم تخلیه پس از اجابت مزاج
    خروج ترشح از مقعد
    اختلال و بی قراری در هنگام نشستن
    علت به وجود آمدن بواسیر چیست؟
    بروز این بیماری نشیمنگاهی مانند دیگر بیماری ها به عوامل و دلایل زیادی بستگی دارد. اما موارد زیر موارد شایع تری هستند که در به وجود آمدن هموروئید نقش دارند.

    یبوست بزرگترین و اصلی ترین عامل بواسیر داخلی و خارجی است. سفت، خشک و بزرگ شدن مدفوع، هنگام اجابت مزاج موجب متورم سازی عروق خونی شده و به دیواره روده ها فشار زیادی وارد می کند. در نتیجه این فشار و متورم شدن عروق بیماری هموروئید به وجود می آید.

    زور زدن زور زدن از دیگر عواملی است که به مسئله بروز بواسیر مربوط است. هنگامی که مدفوع سفت و خشک است، فرد برای دفع آن زور میزند که این کار موجب وارد کردن آسیب به روده ها و مقعد شده و علاوه بر به وجود آوردن هموروئید، سبب به وجود آمدن شقاق نیز می شود.

    چاقی افراد چاق، به دلیل وزن بالایی که دارند معمولا بیشتر از افراد لاغر در معرض هموروئید هستند.

    نشستن های طولانی مدت فشار آمدن به عروق خونی در ناحیه مقعد و راست روده از دیگر دلایل به وجود آمدن هموروئید یا بواسیر است. افرادی که شغل آنها به صورت نشسته است بیشتر در معرض خطر ابتلا به هموروئید هستند.

    بارداری آیا میدانید که خانمهای باردار از روش های درمانی متفاوتی برای درمان هموروئید و بواسیر برخوردار هستند؟ در خانمهای باردار، حجم زیادی از شکم را جنین اشغال می کند که این امر فشار بر نواحی تحتانی را دوچندان کرده و خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهد. از این رو بواسیر دوران بارداری به وجود می آید که داروها و شیوه های درمانی خاصی دارد. عدم تحرک و ورزش امروزه افراد به دلیل داشتن زندگی های پرمشغله وقت برای انجام ورزش های مداوم و منظم نیستند.

    اما باید بدانید روزی 20 دقیقه تحرک و ورزش حتی در قالب پیاده روی می تواند شما را از خطر مبتلا شدن به بواسیر نجات دهد.

    داشتن رابطه جنسی مقعدی رابطه جنسی مقعدی علاوه بر به وجود آورنده بواسیر می تواند آسیب های مخرب دیگری مانند گشاد شدن دهانه مقعد، خطر ابتلا به بیماری ها و عفونت را به همراه بیاورد.

    داشتن اسهال مزمن اسهال مزمن بیماری است که فرد دائما با مشکل شل بودن مدفوع روبرو بوده و هنگام اجابت مزاج فشار زیادی را متحمل می شود.

    تفاوت بین شقاق و هموروئید چیست؟
    هموروئید و شقاق مقعدی دارای علائم و نشانه های نسبتا مشابهی چون سوزش، خارش و خونریزی هستند. این رو بسیاری از افراد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه می گیرند. درحالیکه عامل اصلی هموروئید متورم شدن رگ های درون راست روده و مقعد هستند اما شقاق پارگی و ترک خوردگی های مقعدی است. شما می توانید برای تشخیص دقیق و بهتر این دو بیماری معاینه ها و آزمایشاتی انجام دهید تا به علت بیماری خود پی ببرید.
    عمل بواسیر یا هموروئید با لیزر
    لیزر از بهترین و نوین ترین شیوه های درمان این بیماری بوده که علاوه بر بهبود، مزایای بی شماری به همراه دارد. به همین منظور عمل بواسیر با لیزر از شناخته شده ترین روش های درمان بواسیر است که نسبت به جراحی سنتی، استاپلر و یا رابربند بهتر عمل کرده و دارای معایب کمتری است.
    همچنین این شیوه بسیار کم هزینه بوده و از دوران نقاهت کمی برخوردار است. انجام عمل بواسیر با لیزر یک روش سرپایی و به دور از هرگونه درد و خونریزی بوده که جایگزین مناسبی برای جراحی سنتی در نظر گرفته شده؛ چرا که مقعد ناحیه بسیار حساسی بوده و هرگونه آسیب سبب عارضه ای چون بی اختیاری می گردد که در روش جایگزین یعنی لیزر این خطر وجود ندارد.

    مزایای جراحی بواسیر با لیزر
    لیزر به دلیل داشتن مزایای بیشمار در مقابل معایب بسیار کم و نتیجه قطعی که به همراه دارد، از بهترین و قطعی ترین روش های درمان بواسیر شناخته شده است:

    تاثیر بیشتر نسبت به جراحی سنتی
    درمان بواسير بدون عمل جراحی بوده و با اشعه لیزر صورت می گیرد
    آسیب کمتری به بافت و عصب ها می رساند
    بدون درد است
    بدون نیاز به بیهوشی
    بدون خونریزی
    بدون نیاز به بستری در بیمارستان
    نیازی به پانسمان داخلی ندارد
    تحت بی حسی انجام می شود
    دارای هزینه کمتری نسبت به جراحی بواسیر در بیمارستان است
    دوره نقاهت بسیار کوتاه
    درمان کامل بواسیر در یک جلسه
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏22/2/22
  2. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,475
    تشکر شده:
    75,124
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    تاپیک های همنام ادغام شدند.
     
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/20
    ارسال ها:
    9
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    سخن گفتن ادعایی بیش نیست ولی تجربه نشان داده بهترین پزشک ها با کارنامه ی کاری شان به اثبات می رسند. انجام بیش از صد عمل موفقیت آمیز و بدون بازگشت، همراه با کسب بیشترین درصد رضایت بیماران شاید گواهی باشد، بر تجربه و مهارت پزشک متخصصی که سالیان سال با کسب دانش و تجربه در کنار مطالعه و درمان بیماران کسب کرده است.

    بواسیر چیست؟
    بواسیر یا هموروئید در اثر متورم شدن و یا گشاد شدن شبکه ای از سیاهرگ ها ایجاد میشود. اگر سیاهرگ آسیب دیده داخل مقعد است، هموروئید داخلی و اگر سیاهرگ آسیب دیده بر روی دریچه و عضله ی خارج مقعد ایجاد شده است، هموروئید از نوع خارجی است. بواسیر ممکن است شبیه به یک تکه گوشت اضافه از مقعد خارج شود، که در این صورت بواسیر بیرون زده است.
    علائم
    مسلماً درجات مختلف این بیماری علائم متفاوتی دارند. اما شایع ترین علائم این عارضه عبارتند از :

    درد
    خارش و سوزش
    خونریزی
    ترشحات
    بیرون زدگی های گوشتی
    التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعد
    بهتر است به محض شروع این علائم، با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان مشورت نمایید.

    درمان
    این بیماری به هیچ وجه خود به خود و یا با داروها و روش های خانگی درمان نمیشود! تنها راهکار از بین بردن بواسیر، جراحی و قطع آن با روش های مختلف است. زیرا رگی که متورم شده است با هیچ درمانی به حالت اول بر نمی گردد.
    برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
    این سوال هم یکی دیگر از مهم ترین دغدغه های بیماران است. بیماری بواسیر از عارضه های پرعلامت است که تشخیص آن کار مشکلی نیست. معمولاً یک پزشک عمومی یا داخلی نیز می تواند این بیماری را به راحتی تشخیص دهد.

    اما جهت درمان این عارضه باید از متخصص کمک گرفته شود، مقعد ناحیه ای بسیار حساس است و انجام جراحی بر روی آن ممکن است با خطراتی همراه شود. بنابراین توصیه می کنیم، حتما از یک متخصص، مجرب و ماهر برای درمان کمک بگیرید. بهترین پزشک متخصصی که تسلط کافی بر جراحی را داشته باشد، متخصص جراح عمومی است.

    بنابراین برای درمان بواسیر خود باید یه یک دکتر جراح عمومی که در تشخیص، درمان و جراحی این بیماری بالاترین تجربه و تخصص را دارد، مراجعه نمایید.

    البته می توانید به جهت صرفه جویی در زمان و هزینه از ابتدا با پزشک متخصص جراح مشورت نمایید.
    تاثیر تخصص پزشک درمان بواسیر!
    مسلم است که تخصص و مهارت پزشک می تواند نتیجه گیری مثبت از درمان را تضمین کند. جراحی بواسیر نیازمند تجربه کافی است تا ضمن از بین بردن کامل زائده اضافه، آسیبی به مقعد وارد نشود، چرا که مقعد ناحیه ای مملو از اعصاب است که آسیب دیدن آنها ممکن است منجر به بی اختیاری کوتاه مدت و یا دائمی شود.

    در حال حاضر پزشکان جراحی لیزری را توصیه می کنند. لیزر می تواند دقت پزشک را افزایش دهد و از ایجاد عوارض ناگواری نظیر بی اختیاری جلوگیری نماید. البته کار با اشعه لیزر، خود یک تخصص محسوب میشود.

    اگر درمان بواسیر با لیزر، توسط پزشک متخصص و مجرب انجام گیرد، احتمال عود مجدد بیماری کمتر از ۲% پیش بینی میشود.

    بهترین گزینه ی پزشک بواسیر، متخصص جراح عمومی است که تجربه انجام این جراحی و تسلط کافی در کار با لیزر را نیز داشته باشد.