1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تشخیص انواع پوست و مراقبت های لازم

شروع موضوع توسط javid-dj ‏6/9/11 در انجمن مقالات پزشکی

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏26/11/10
    ارسال ها:
    1,177
    تشکر شده:
    562
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    مهندس عمران
    انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها [HR][/HR] نـخـستين گـام براي داشـتن پوستـي زيبا آگاهي يافتن ازنوع پوست ميباشد زيرا ازاين طريق شما قادر خواهيد بودهر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـيـن فـراورده هاي بـهـداشـتـي و آرايشي مناسب نوع پوست خود را انتخاب كنيد. بطور كلي 5 نوع پوست وجود دارد:

    1- پوست نرمال: نه زياد خشك و نه زياد چرب ميباشد-مــنــافــذ پـوست قابل رويت بـوده امـا بـزرگ و يـا مســدودنيستند- پس از شستشو نرم و لطيف ميگردند- به نـدرت صورت جوش ميزند.

    طرز مراقبت: روزي دوبـارصـورت خـودرابا شوينده هاي مـلايم شستشو داده و از مرطوب كننده استفاده كنيد.

    2- پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخيم و خشن مي بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رويت ميباشد- پوست براق است. صورت زياد جوش مي زند-گرد و غبار و آلودگي بيشتري را به خود جذب مي كند- غـدد چـربـي بـيـش از حـد فـعـال ميباشند به همين خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست كـمـتـر چـروكيده ميشود.

    طرز مراقبت: روزي 2 مرتبه صورت خود را با شوينـده هـاي مـلايـم شسـتـشو دهـيـد-همواره از شوينده هاي ملايم و غير چرب و حاوي الكل استفاده كنيد- از لــوازم آرايشي غير چرب استفاده كنيد- به خاطر داشته باشيد پوست چرب نيز نياز به مـرطـوب كــننده دارد بنابراين از مرطوب كننده هر روز استفاده كنيد.- با آب سرد صورت خود را بشوييد تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهاي سرخ شده و شكلات كمتر استفاده كنيد.

    3- پوست خشك: پوست نازك و كاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـك است- منافذ پوست بسيار ريز ميباشند- صورت بندرت جوش مي زند- چون غدد چربي كم كار ميباشند بنابراين پوست خشك و معمولا پوسته پوسته ميگردد- مـستعد چين و چروك مي بـاشد- در زمستان پوست خشك تر شده و خارش پيدا مي كند.

    طرز مراقبت: همواره از لوازم آرايش ملايم فاقد الكل استفاده كنيد-هر روز پوست خود را با مرطوب كننده مرطوب كنيد- همواره صورت خـود را بـا شـويـنـده هـاي مـلايــم و غير صـابوني بشوييد زيرا صابون چربي پوست شما را با خود مي شويد- از كـرمـهـايـي كــه محتوي آلفاهيدروكسي اسيد ميباشد استفاده كنيد. اين ماده سبب پيلينگ ملايم لايه خشك و مرده خارجي پوست مي شـود- شستـشوي صـورت بـا روغــن بادام و يا زيتون بسيار موثر مي باشد- يـك سيب را رنده كرده مدتي در يخچال گذاشته و 15 دقيقه روي صورتتان قرار دهيد.

    4- پوست تركيبي: اغلب افراد پوستشان پوست تركيبي مي بـاشد بـديـن مـفهوم كه بخشي از پوستشان چرب و بخشي خشك است- خشكي معمولا در نواحي گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحي پيشاني، بيني و چانه- بهتر است براي نواحي چرب يك نوع فراورده و نواحي خشك فراورده ديگري استفاده كنيد.

    طرز مراقبت: صورت خود را روزي 2 مرتبه با شوينده هاي ملايم شستشو دهيد-گلاب براي طراوت پوست بسيار موثر است.

    5- پوست حساس: بـه آسـانـي تــحريـك مي گردد و ايجاد خارش، سوزش، قـرمــزي و ساييدگي در پوست مي گردد- گهگاهي جوش ميزند.

    طرز مراقبت: از صابون استفاده نكنيد و در عوض لوسيونهاي شستشوي ملايم و غير حساسيت زا را بكار ببريد.
     
  2. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/17
    ارسال ها:
    22
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]

    تشخیص انواع پوست و مراقبت های لازم
    تشخیص انواع پوست


    گاهی محصولاتی برای مراقبت از پوست‌ انتخاب می‌کنید که از هر لحاظ محصولات فوق‌العاده‌ای به نظر می‌آیند، اما وقتی که از آنها استفاده می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که مناسب پوست شما نیستند یا زمانی که برای تهیه محصولات آرایشی بهداشتی مراجعه می کنید، ابتدا از شما می پرسند چه نوع پوستی دارید؟ اگر نوع پوست خود را نمی شناسید توصیه می کنیم که قبل از هر اقدامی پوست خود را به‌خوبی شناخته تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.در ادامه به شرح انواع پوست پرداخته می شود.

    پوست به چند دسته تقسیم می شود و طبیعتا هر دسته ویژگی ها و مراقبت خاص خودش را به همراه دارد.ما در ادامه به معرفی انواع پوست و توضیحات و توصیه های مربوط به هر کدام می پردازیم تا شما عزیزان را در مراقبت از پوست کمک کنیم.

    پوست معمولی یا طبیعی
    روی پوست، آثار هیچ‌گونه چربی و پوسته پوسته شدنی وجود ندارد منافذ آن کوچک تا متوسط است و ضخامتی متوسط و ظاهری نرم و هموار دارد و همچنین صاف و انعطاف‌پذیر است.این نوع پوست بهترین و متعادل ترین نوع پوست می باشد.

    توصیه:

    1. روزانه ۲ بار صورت خود را با پاک‌کننده‌ هایی ملایم مثل ژلِ شست‌وشو بشویید
    2. از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید
    3. از کرم های پلی ویتامینه به عنوان مرطوب و نرم کننده استفاده کنید
    پوست خشک
    افرادی که پوست خشک دارند معمولا احساس می‌کنند پوستشان محکم کشیده شده است. همچنین ممکن است پوسته‌های مرده روی صورتشان به جا بماند. در واقع مشکل خشکی پوست به دلیل کمبود ترشح چربی به وجود می آید، به خصوص حالت کشیدگی و خارش پوست پس از شستشو شدیدتر هم می شود.مرطوب‌کننده‌ها برای این نوع پوست بسیار ضروری هستند.

    توصیه:

    1. از آب داغ برای استحمام استفاده نکنید
    2. پس از حمام حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
    3. از یک کرم حاوی روغن (مثل روغن جوجوبا یا بادام) استفاده کنید.
    4. از صابون و محصولات دارای الکل و عطر استفاده نکنید چرا که صابون باعث خشکی صورت می شود.
    5. از کرم ضدآفتاب حداقل با SPF 30 به عنوان محافظ در برابر اشعه مضر خورشید استفاده کنید
    6. با استفاده از یک مرطوب‌ کننده‌ی هوا، میزان رطوبت هوای خانه را افزایش دهید.
    پوست چرب
    پوست چرب بر روی دستمال کاغذی آثار چربی به جای می‌گذارد.معمولا پوست چرب ظاهری براق دارد و از سایر انواع پوست، ضخیم تر و با حساسیت کمتر است. این نوع پوست، معمولا دارای منافذ بزرگی هستند. در این نوع پوست، جوش های سرسفید و سرسیاه، التهابات پوستی و منافذ پوستی باز، بیشتر دیده می شود. علت این مساله، به دلیل ترشح بیش از حد یک نوع چربی به نام سبوم است. با وجود اینکه پوست چرب بیشتر مستعد آکنه است، اما افراد دارای این نوع پوست دیرتر دچار کهولت می شوند و پوستشان تا سنین بالا ظاهر جوان خود را حفظ می کند.

    توصیه:

    1. ۲ بار در روز صور‌تتان را با پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید.
    2. از کرم مرطوب‌کننده‌ی فاقد چربی ترجیحا فاقد لانولین ، استفاده کنید.
    3. حداکثر یک‌بار در هفته از ماسک مناسب صورت خود استفاده کنید.
    4. از کرم ضدآفتاب به عنوان محافظت در برابر اشعه مضر خورشید با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
    پوست مختلط
    شایع ترین نوع پوست، پوست مختلط است. پوست مختلط، در نواحی T صورت (پیشانی، بینی و چانه) چرب و در طرفین صورت (روی گونه ها) خشک و یا معمولی است.

    توصیه: برای مراقبت ازاین نوع پوست، باید در نواحی چرب همانند پوست چرب و در قسمت خشک مطابق پوست خشک عمل کرد.ذکر این نکته الزامی است که گاهی پراکندگی نواحی چرب و خشک پوست شکل پیچیده تری می گیرد.
    ___________________________________
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏19/6/19
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/9/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    شستن صورت برای حفظ سلامت پوست ، مبارزه با قرمزی و جلوگیری از پیری زودرس سلول ها ضروری است. اما شما همیشه نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید. اینجا نکاتی وجود دارد.
    برای داشتن ظاهری درخشان و دفع ظاهر قرمزی و جوش ، باید روزانه صورت خود را با شوینده ها بشویید. اما نباید به روش قدیمی انجام شود. برخی از محصولات به پوست حمله می کنند و تمیز کردن را کاملاً غیر ضروری یا حتی برای پوست مضر می کنند
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏3/10/21
  4. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    من برای بهتر شدن پوستم از درمارز قرص ایمدین گرفتم. ایمدین اورجینال، این محصول حرف نداره.
     
  5. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,437
    تشکر شده:
    74,871
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    تاپیک های همنام ادغام شدند
     
    m naizar و N@vid از این پست تشکر کرده اند.