1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نکاتی در مورد نوشتن رزومه

شروع موضوع توسط AftabGardoon ‏8/6/19 در انجمن مقالات آموزشی

Tags:
  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    دروغ‌های درون یک رزومه چگونه آشکار می‌شوند؟
    در مطالب گفته‌شده اشاره شد که دروغ‌گویی در رزومه عاقبت خوبی نداشته و مدیران استخدامی خیلی زود متوجه این مسئله می‌شوند. فشارهای روزافزون زندگی باعث شده تا رزومه‌ها چندان قابل‌اعتماد نباشند، زیرا افراد سعی می‌کنند به هر طریق ممکن یک موقعیت شغلی را به دست آورند. پژوهش‌های انجام‌شده از سوی شرکت‌ها و موسسات معتبری همچون Udemy یا SkillGap نشان می‌دهد، هر چه معضل بیکاری فراگیرتر شده و صنایع به سمت خودکارسازی می‌روند، بازار رقابتی فشرده‌تر می‌شود که همین مسئله افراد و به‌ویژه آن‌هایی را که جوان‌تر هستند، ترغیب می‌کند تا در مورد مهارت‌های خود مبالغه کرده و اغراق کنند. طبع مشکل‌پسند مدیران استخدامی و مدیران نیز مزید بر علت شده است. هر شرکتی معیارها و ضوابط خاص خود را دارد که این مسئله در زمان مصاحبه‌های استخدامی مانع از آن می‌شود تا افراد شایسته و دارای واجد شرایط جذب یک شرکت شوند. سخت‌گیری بیش‌ازاندازه در مصاحبه‌های استخدامی باعث شده، افراد جویای کار سعی کنند مطالبی در رزومه خود درج کنند که سازمان‌ها دوست دارند آن مطالب را بخوانند یا بشنوند. اگر ارزش واقعی یک فرد و روحیه یادگیری بی‌وقفه او ملاک عمل قرار گیرد، آنگاه احتمال آن‌که داوطلبان در رزومه خود مطالبی را به‌دروغ درج کنند، به حداقل می‌رسد. اما صداقت در رزومه‌ها چگونه کشف می‌شود؟ یک مدیر استخدامی به رزومه یک داوطلب نگاه کرده و سوالاتی غیرتخصصی از او می‌پرسد. (رویکردی که اپل و گوگل در مصاحبه‌های خود استفاده می‌کنند.) برای مثال، از او سوال می‌کند که آیا تاکنون کارهای داوطلبانه‌ای برای سازمان‌های غیرانتفاعی انجام داده است، در کارگاه‌های آموزشی شرکت داشته، برنامه‌های آموزشی شرکت‌های مختلف را دنبال کرده و تلاشی برای بهبود سطح مهارت‌های خود انجام داده؛ اگر این‌گونه بوده بر پایه چه رویکردهایی این‌کارها را انجام داده است. در ادامه بر مبنای پاسخ‌های فرد سطح توانایی‌ها و مهارت‌های او را به چالش می‌کشند. برای مثال، اگر فردی برای شغلی رزومه ارسال کرده که سابقه کاری او با این شغل مرتبط نیست، مدیر استخدامی پروژه ساده‌ای برای او تعریف می‌کند تا ببیند این فرد چگونه از مهارت‌ها و توانایی‌های خود برای تکمیل یک پروژه استفاده می‌کند.
     
  2. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    برای مثال، در یک جلسه مصاحبه از فردی که رزومهجالبی ارائه کرده و دوست دارد به‌عنوان کارشناس شبکه استخدام شود، درخواست می‌شود بر مبنای یک سناریو ساده نحوه پیاده‌سازی یک شبکه را برای یک ساختمان اداری کوچک همراه با ملزومات موردنیاز و هزینه تخمینی برآورد کرده و طراحی کند یا در نمونه دیگری نموداری کلی از زیرساخت یک شبکه به فرد نشان داده‌شده، شرح مشکلی برای او ارائه‌شده و از او سوال می‌شود که علت بروز مشکل در کجا است. حال اگر فرد موفق نشود مشکل را پیدا کرده یا اطلاعاتی مفید در این زمینه ارائه کند، مشخص می‌شود که او با اصول اولیه این شغل آشنایی نداشته و صرفا محض خالی نبودن عریضه مطالبی در رزومه خود قید کرده است.
     
  3. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    قصه تعریف نکنید

    بسیاری از متقاضیان در چندین صفحه، به طور جامع و کامل همه تجربیات خود را ردیف می‌کنند به امید این که استخدام‌کننده را تحت تاثیر قرار دهند. اگر می‌خواهید که رزومه شما مورد توجه واقع شود، فقط به تجربه‌ها و تخصص‌هایی اشاره کنید که مورد نیاز شرکت استخدام‌کننده برای آن شغل به‌خصوص است.
     
  4. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    درهم و برهم ننویسید

    یکی از بهترین راه‌ها برای خارج شدن از فهرست استخدامی‌های احتمالی، نوشتن یک رزومه درهم و برهم و بی‌نظم و ترتیب است. روش مناسب این است که به طور مختصر به نام و موقعیت فعلی‌تان اشاره کنید. بعد به تجربه‌هایی که در زمینه‌ مورد نیاز شرکت است بپردازید. اگر قبلا تجربه کاری در همین زمینه داشتید، تاریخ شروع و خاتمه کار را حتما ذکر کنید و جلوی مسئولیت‌ها و موفقیت‌های‌تان دایره سیاه بگذارید.
     
  5. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    عکس نگذارید

    معمولا استخدام‌کنندگان تمایلی ندارند که عکس شما و یا هیچ عکس دیگری را در رزومه ببینند. چرا باید بخشی از آن شش ثانیه را به دیدن عکس شما اختصاص بدهند؟ در دنیای بصری امروز عکس شما خیلی جاها جا پیدا می‌شود و اگر نیازی باشد می‌توانند آن را روی صفحه شما در لینکدین پیدا کنند.
     
  6. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    مبهم و سربسته ننوسید

    نوشتن در مورد اهداف مبهم و موقعیت‌های ناروشن یکی از بهترین راه‌هایی است که میتواند عدم استخدام‌تان را تضمین کند! یکی از جملات مشهور در این مورد این است: «به دنبال موقعیت‌های چالش‌برانگیز که امکان رشد حرفه‌ای را می‌دهد.» به جای این‌گونه جمله‌های مبهم، تمرکزتان را روی مهارت‌ها و تجربیات خودتان که به درد همین شغل می‌خورد بگذارید. شرح مربوط به شغل را دوباره و دوباره بخوانید تا مطمئن شوید که آنچه آن‌ها می‌خواهند با آنچه شما ارایه می‌دهید انطباق دارد.
     
  7. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    جزییات شخصی را ننویسید

    این که شما کدام ورزش را دوست دارید و برای تفریح کجا می‌روید و متاهل هستید یا مجرد و ... چه ارتباطی با کاری که می‌خواهید بگیرید دارد؟ خیلی از این جزئیات را حتی استخدام‌کننده در طول مصاحبه هم حق ندارد از شما بپرسد؛ پس چرا خودتان همین اول کار بهش بدهید. به جای آن اگر مثلا مدیر روابط عمومی یک موسسه خیریه بود، حتما این را ذکر کنید.
     
  8. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    مهارت‌های عمومی را ذکر نکنید

    وقتی یک استخدام‌کننده در رزومه شما می‌خواند که می‌توانید با آخرین نسخه آفیس کار کنید، احتمالا به خمیازه می‌افتد. در دفترهای کار امروزی، کار با آفیس دیگر یک مهارت به حساب نمی‌آید. اگر به عنوان یک برنامه‌نویس در یک شرکت نرم‌افزاری کار کرده‌اید این می تواند یک مهارت باشد، حتی برای کاری که مستقیما در زمینه برنامه‌نویسی نباشد.
     
  9. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    گسست غیرقابل توضیح نباید در رزومه شما باشد

    دوره‌های آموزشی یا حرفه‌ای طولانی، تعلیق و اخراج می‌توانند شکاف‌هایی را در رزومه شما به وجود بیاورند. شاید شما مدتی در خانه کار می‌کردید؛ کارمندان و مدیران با این موضع آشنا هستند و بنابراین، اگر موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید، دیگر یک شکاف به حساب نمی‌آید. اگر توضیح مناسبی برای گسست‌ها نداشته باشید احتمالا به مشکل برمی‌خورید. دوره‌های درسی و کار از راه دور ممکن است به بهبود مهارت‌های شما انجامیده باشد، پس آن‌ها را به موقعیت جدیدی که می‌خواهید به دست بیاورید مرتبط کنید.
     
  10. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    از قلم‌‌های تفننی و ساختار غیرعادی استفاده نکنید

    بسیاری از خلاقیت‌هایی که شما در زمینه فونت و یا ساختار رزومه به خرج می‌دهید به دلیل سیستم‌هایی که آن‌ها را به متن ساده تبدیل می کنند عملا بی‌فایده هستند. اگر هم مدیری آن‌ها را روی کاغذ بخواند احتمال دارد که این نوآوری‌ها باعث حواس‌پرتی او بشود. پس راه‌حل این است: ساده، مختصر و مفید.