1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

فشارخون و علائم آن

شروع موضوع توسط hileya ‏3/9/15 در انجمن پزشکی سلامت

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏15/5/15
    ارسال ها:
    3,412
    تشکر شده:
    14,298
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    زن
    حرفه:
    juristic
    فشار خون ماحصل مقاومت رگهاي بدن در مقابل جريان خون و نيز قدرت انقباضي عضله قلب است . هر چه قدرت انقباضي عضله قلب بيشتر و يا مقاومت رگها در مقابل جريان خون بيشتر باشد ، فشار خون نيز بالاتر ميرود . فشار خون يا پرفشاري جريان خون بر بسياري از اعضاي بدن اثرات نا مطلوب دارد از جمله بر چشمها . در حالت طبيعي فشار خون در افراد بالغ نبايد از 40/40 بالاتر باشد . چنانچه فشار خون از اين حد بالاتر رود ، عوارض آن اولا در دراز مدت بر روي خود رگها به صورت تصلب شرائين و روي قلب به صورت ضخيم شدن عضلات قلب و نهايتا نارسائي قلب و دريچهاي قلبي بروز ميكند .ثانيا عوارض آن بر ساير دستگا ههاي بدن نيز ظاهر شده كه منجر به اختلال در عملكرد آنها شود

    عوارض فشار خون بر چشم :

    كلا مي توانيم عوارض فشار خون بر چشم را به دو دشته كلي تقسيم كنيم :

    • 1- بالا رفتن حاد و ناگهاني فشار خون
    • 2- بالا بودن مزمن فشار خون

    در مورد حالت اول ، يعني زماني كه به طور ناگهاني فشار خون خيلي افزايش يابد ، اولين پاسخ بدن به صورت نازك شدن و باريك شدن شريانچه هاكوچك شبكيه و نيز برجسته شدن و تورم سر عصب بينايي بروزمينمايد .در اطراف سر عصب خونريزيهاي كوچك رخ ميدهد كه در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع فشارخون مي تواند اختلال در خون رساني شبكيه و سر عصب و نهايتا تحليل سر عصب بينايي و افت شديد ديد بيمار به طور دائمي گردد. از علائم خوب جنين حالاتي سردرد ناگهاني و گاهي عدم هوشياري و يا حتي تشنج بيمار است . كه بايد فورا به مراكز درماني مراجعه نمود و به فكر اين بيماري بود .
    حالت دوم كه شايعتر است ، بالا بودن فشار خون به طور مزمن ا ست كه عمدتا در بالغين مشاهده ميشود . بسته به ميزان بالاي فشار خون و مدت زماني كه از آن ميگذرد علائم مختلفي در شبكيه بروز ميكند . اگر فشار خون در حد متوسط و كمي بالا باشد ، در شبكيه فقط باريك شدن عروق ( عمدتا شريانها ) مشاهده ميشود و حالت پيچ و خم دار به خود ميگيرند
    در غير اين صورت عوارض تحليل سر عصب بينايي و نابينايي شديد حاصل ميگردد . در موارديكه فشار خون بالاتر باشد ( متوسط تا شديد ) علاوه بر موارد فوق از ديواره رگهاي چشم تراوشات پروتيني و چربي به خارج رخ داده كه در روي شبكيه رسوب ميكند . در حالات شديدتر ( فشار خون خيلي بالا ) تمام حالات بالا به همراه پارگي كوچك و ظريف شبكيه رخ داده كه منجر به خونريزيهاي نقطه اي و يا شعله شمعي در روي شبكيه ميگردد كه بسته به مكان بروز اين خونريزيها مي تواند اختلال در كار كرد شبكيه و نيز افت ديد بيمار گردد. در موارد فشار خونهاي خيلي بالا يا موارديكه علائم فشار خون خيلي پيشرفته باشد ، تورم و برجستگي سر عصب بينايي رخ ميدهد كه پيش آگهي بسيار بدي دارد و در اين موارد بايد به طور ا ورژانس فشار خون بيمار كنترل گردد و به حد مطلوب و مجاز رسانده شود .
    در موارديكه فشار خون متوسط تا شديد سبب بروز علائم اوليه پرفشاري در ته چشم به صورت باريك شدن شريانها و بروز تراوشات و خونريزيهاي كوچك گردد ، اين خطر وجود دارد كه شريانچه هاي مزبور بر وزيدهاي مجاور فشار وارد كرده و منجر به ا نسداد آنها گردند كه در نتيجه آن تخليه خون وريدي بخشي از شبكيه مختل گشته و چنا نچه اين انسداد در ابتداي شريانجه مركزي يا وريد مركزي ته چشم صورت گيرد ، اختلال در تمامي سطح شبكيه بروز نموده و اختلال كاركرد شبكيه وسيعتر بوده و در آن ناحيه ايجاد خونريزي وسيع در سطح شبكيه مي نمايد . اين ا ختلال در خون رساني و تخليه به موقع منجر به عدم كاركرد مناسب شبكيه گشته كه به مرور زمان در آن ناحيه " ا سكيمي " يا " كاهش خون رساني و تغذيه خوني لازم " ايجاد ميگردد. عارضه خطرناك در اين مرحله پيدايش عروق جديد در سطح شبكيه است كه در پاسخ به اين اسكيمي ايجاد ميشوند و با رشد اين كلاف عروقي به داخل زجاجيه و با توجه به شكننده بودن عروق مزبور ، خطر خونريزي ناگهاني به داخل كره چشم وجود دارد كه هم باعث افت ناگهاني و شديد بينايي گشته و هم به مرور زمان با ايجاد بافتهاي نابجا ، سبب كشيدگي شبكيه و نهابنا جدا شدگي شبكيه ميگردد كه در اين صورت عارضه بسيار وخيم تر و درمان آن مشكل تر و پرهزينه تر مي باشد . در عين حال افت ديد در اين مرحله بسيار شديد تر ميباشد و نياز به درمان جراحي داخل چشمي دارد .

    چند توصيه :

    از نظر درماني ، توصيه مي شود كه در هر فرد بالغ بطور طبيعي فشار خون هر چند ماه يكبار كنترل گردد و در صورت بالا بودن فشار خون ، علاوه بر درمان آن توسط پزشكي به همراه معاينه منظم ته چشم كفايت ميكند . در صورت بروز علائم ا نسدادي در وريدها يا شريانچه هاي ته چشم با توجه به صلاحديد چشم پزشك اقدامات تشخيصي بيشتر از جمله عكس برداري ته چشم و در صورت لزوم اقدامات درماني با ليزر جهت از بين بردن عروق جديد و نواحي آسيب ديده توصيه ميگردد. با توجه به اينكه فشارخون در اغلب موارد بدون علامت است وندرتا در افراد مسن يا افراديكه علائم نارسائي عروق كرونر قلب دارند به صورت درد قفسه صدري يا خستگي حين فعاليت بروز مينمايد اكثر بيماران از بالا بودن فشار خون خود خبر نداشته و عمدتا بطور تصادفي و اتفاقي در طي معاينات متوجه آن ميشوند . اين مسئله منجر به غفلت از بيماري فوق و درمان به موقع آن ميگردد . همچنين عوارض چشمي فشار خون نيز تا مراحل انتهايي و غير قابل برگشت آن بدون علامت است و اين عامل در غفلت از عوارض چشمي و بروز اتفاقات ناگوار چشمي است بنابر اين توصيه ميشود كه فشار خون افراد بالغ به طور منظم كنترل گردد و تمام افراد در معرض خطر فشار خون از جمله خانمهاي باردار ، بيماران پيوند كليه ، بيماران با نارسائي مزمن كليه ، كليه افراد سيگاري ، كليه افرايكه با سردرد هاي مزمن و يا ناگهاني ، افراد بالغي كه در بستگان درجه يك آنها مبتلايان به فشار خون وجود دارند ، بعضي از بيماران عروقي و نيز به همراه كنترل فشار خون ، از نظر مسائل شبكيه نيز مورد معاينه چشم پزشكي قرار گيرند . در پايان ياد آور ميشويم كه پيشگيري مقدم بر درمان است .




    منبع:خبرانلاین
     
    saeed 99 از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/17
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    هنگامی که خون از رگ های خونی عبور می کند فشاری به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند که به فشار خون معروف است. تغییرات و نوسانات فشار خون طبیعی هستند به عنوان مثال زمانی که استراحت می کنیم یا خوابیده ایم مقدار فشار خون کم می شود و یا وقتی که فعالیت یا ورزش می کنیم میزان فشار خون بالا می رود.
    فشار خون بالا یک بیماری محسوب می‌شود که به آن هیپرتانسیون نیز می گویند این بیماری باعث می شود که قلب فشار کاری زیادی را تحمل کند. فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به اعضای بدن مانند شریانهای قلب، مغز، کلیه ها و چشم ها شود اما می توانیم اقداماتی برای مهار کردن فشار خون بالا انجام دهیم. اندازه گیری فشار خون کار ساده‌ای است، برای این منظور می‌توان از دستگاهاز نوع دستی یا دیجیتال استفاده کرد.
    دستگاه فشارسنج از دو قسمت اصلی تشکیل شده است یک کاف یا بازوبندی که باد می شود و دیگری درجه فشار.

    در نوع دستی فشارسنج، عمل پمپ کردن و باد کردن کاف به وسیله پمپ دستی انجام می شود و درجه یا گیج فشارسنج با پر کردن کاف بالا می رود.
    [​IMG]

    در دیجیتال پمپ کردن و باد کردن کاف فشارسنج به صورت خودکار با استفاده از پمپ دیجیتال صورت می گیرد.

    [​IMG]

    مقدار فشار خون به طور معمول با دو رقم گفته می شود مثلاً 8 روی 12
    عدد بالا فشار سیستولیک یا زمان انقباض را نشان می دهد یعنی فشاری که ضربان قلب برای جلو راندن خون در شریان ها و رگ ها ایجاد می کند. عدد پایین فشار دیاستولیک یا زمان شل شدن را نشان می دهد یعنی فشاری که خون بین دو ضربان دارد.
    فشار خون طبیعی برای هر انسانی متفاوت است، به طور معمول فشار 8 روی 12 طبیعی ترین و نرمال ترین فشار خون است و فشارخون کمتر از 8 روی 14 سالم تلقی می شود.
    در افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت یا بیماری های قلبی عروقی یا سایر بیماریها هستند ممکن است رقم های دیگری را طبیعی قلمداد کنیم.
    عواملی در فشار خون بالا موثر هستند که از جمله می توانیم به وزن، رژیم غذایی، الکل، فشارهای روانی و عصبی، سن، توارث و جنس اشاره کنیم.
    • افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا هستند.
    • همچنین رژیم خوراکی پر سدیم که جزء اصلی نمک است ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را زیاد کنند.
    • غذاهای پرچربی می‌توانند باعث افزایش وزن و بالا رفتن مقدار چربی خون و در نتیجه فشار خون بالا شوند.
    • نداشتن فعالیت جسمی و فشارهای روانی و همچنین مصرف الکل می‌تواند میزان ابتلا به فشار خون بالا را بیشتر کنند.
    • همچنین با افزایش سن شریان ها و رگها کم کم خاصیت ارتجاعی یا انعطاف پذیری خود را از دست می دهند که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.
    • از دیگر عوامل فشار خون بالا وراثت است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود به عنوان مثال این بیماری در سیاه پوستان از دیگر گروه‌های نژادی شایع‌تر است.
    • جنسیت نیز در میزان فشار خون موثر است به عنوان مثال فشار خون بالا در مردان بیشتر از زنان است. زنان ممکن است در هنگام حاملگی یا موقع مصرف قرص های ضد بارداری دچار افزایش فشار خون بشوند.
    • بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری کلیوی نیز می توانند باعث بالا رفتن فشار خون شود.
    از فشار خون به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند زیرا بیشتر کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند در ظاهر هیچ گونه علامتی ندارند ولی میتواند اثرات منفی داشته باشد از جمله تنگی نفس، خون دماغ با علت نامشخص سردرد و سرگیجه. در صورتی که فشار خون بالا درمان نشود می‌تواند پیامدهایی داشته باشد مانند سخت شدن و آسیب دیدن رگ ها، سکته قلبی یا نارسایی قلبی، سکته مغزی ،نارسایی کلیه ها و گاهی تورم در چشم ها که می تواند منجر به کوری شود.

    برای درمان فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه شود تا موارد زیر بررسی گردد مانند: فشارخون های قبلی، داروهای مورد استفاده، سبک زندگی و روش ها و عادت های بهداشتی ،سابقه بیماری در پدر و مادر و بستگان. همچنین معاینات فیزیکی توسط پزشک انجام خواهد شد. به عنوان مثال قلب، شکم ،چشم ها ،پاها ساق پا و رفلکس های بیمار از نظر علائم فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین چندین بار فشار خون اندازه گیری می شود و این کار ممکن است تا چند روز ادامه یابد. آزمایش‌ نیز ممکن است نیاز باشد مانند آزمایش های خون و ادرار، نوار قلب.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏23/10/17
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    من برای اندازه گیری فشار خون خودم و پئرم فشارسنج خارجی رو خرید. خیلی هم راضی هستم
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏3/11/21
  4. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,435
    تشکر شده:
    74,852
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    تاپیک ه٠ای همنام ادغام شدند