1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

سیستم آبیاری تیپ و مزایای آن

شروع موضوع توسط ebi3102 ‏5/8/17 در انجمن کشاورزی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/17
    ارسال ها:
    17
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    آبیاری با نوار تیپ یکی از روش های آبیاری موضعی است که در دو دهه ی اخیر در کشور های پیشرفته صنعتی در سطح وسیع ، برای واحد های زراعی و باغی مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما نیز چند سالی است که مورد بهره برداری قرار گرفته و استفاده از آن رو به گسترش است . تنها تفاوت این روش با آبیاری قطره ای ،کاربرد نوار های تیپ به جای لوله های آبده مرسوم و قطره چکان ها بوده و در واقع ، این سیستم مشتمل بر ایستگاه پمپاژ و فیلتراسیون و خطوط لوله های اصلی ، نیم اصلی و مانیفولد می باشد .

    نوار تیپ چیست و چگونه عمل می کند ؟

    نوار تیپ شامل مجرای اصلی آب ، کانال زیگزاگ کناری نوار و یا پلاک بوده و این اجزا یک واحد منسجم را تشکیل می دهد . آب از یک روزنه به داخل پلاک تیپ که برای پایین آوردن فشار خروجی پیش بینی شده ، هدایت می شود . این روزنه ها به صورت یک صافی عمل کرده و از ورود ذرات معلق احتمالی به مجرای خروجی جلوگیری می کنند.

    آب پس از عبور از شیار های مارپیچ و افت فشار به صورت قطره قطره از مجرای خروجی خارج گردیده و در پای ریشه گیاه توزیع می شود .

    کاربرد نوار تیپ

    این لوله ها علاوه بر آبیاری باغات ، در گیاهان ردیفی نظیر چغندر قند ، ذرت ، پنبه ، نیشکر ، سیب زمینی و غلات به کار می رود . ضمن آنکه در آبیاری صیفی جات نیز مصرف می گردد .
    برای آشنایی بیشتر با مزایای نوار تیپ میتونید لینک زیر را دنبال کنید:
    https://goo.gl/AakmgV