1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ابداع تکنیک جدید تصویربرداری برای اندازه‌گیری دقیق بافت سرطانی

شروع موضوع توسط Mani ‏1/6/17 در انجمن مهندسی پزشکی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    برای بسیاری از بیماران مبتلا به تومور در قسمت‌های مختلف بدن، جراحی اولین راهبرد مؤثر است و جراحان تلاش می‌کنند تا طی برداشتن تومور، بافت بدن سالم بماند. یکی از چالش‌هایی که پیش روی جراحان قرار دارد، این است که آنها نمی‌توانند از اینکه آیا تمام بافت سرطانی و تومور را برداشته‌اند یا هنوز بخش‌هایی از آنها باقی مانده است، اطمینان حاصل کنند. استفاده از تصویربرداری سه بعدی آکوستیک کمک می‌کند تا جراحان بتوانند تومورها را در یک مرحله خارج کنند.

    [​IMG]

    اکنون مهندسان پزشکی مؤسسه فناوری کالیفرنیا معروف به کلتک (CalTech)، روشی برای تصویربرداری ابداع کرده‌اند که به جراح این امکان را می‌دهد تا بتواند تمام بافت سرطانی را در یک مرحله خارج کند و بیمار نیازی به جراحی مجدد نداشته باشد. این روش بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان مورد آزمایش قرار گرفت. این بیماران در 20 تا 60 درصد موارد مجبور هستند به خاطر باقی ماندن بخشی از بافت سرطانی مجدداً مورد جراحی قرار بگیرند. پیش از این، مدت زمان بررسی نمونه‌های خارج شده برای عمل حدود یک تا دو هفته به طول می‌انجامید اما با استفاده از این روش تصویربرداری، مدت زمان مورد نیاز به هفت ساعت کاهش پیدا کرده است.

    "لی‌هونگ وانگ" (Lihong Wang) سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه در این خصوص می‌گوید: در روش تصویربرداری فوتوآکوستیک ما نیازی به صبر کردن نداریم و می‌توانیم تومور را در اتاق عمل مورد ارزیابی قرار دهیم تا ببینیم نیاز به برداشتن مقادیر بیشتری از بافت هستیم یا نه. در حال حاضر مدت زمان بررسی نمونه‌ها حدود 3 ساعت بوده است اما با افزایش دوره اعمال لیزر و همچنین تصویربرداری موازی، این زمان به کمتر از 10 دقیقه خواهد رسید.

    در این روش با استفاده از پرتوهای کم‌انرژی لیزر، نمونه برداشته شده لرزانده می‌شود و امواج فراصوتی که از طرف بافت بازگردانده می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ابعاد هسته تومور و میزان درهم‌تنیدگی سلول‌های سرطانی را مشخص می‌کند که آیا تومور اصلی خارج شده است یا هنوز بخش‌هایی از آن باقی‌مانده است. در حال حاضر این روش برای سرطان پوست و سرطان پانکراس مؤثر است.

    وانگ افزود: با توجه به اینکه این دستگاه با بدن بیمار هیچ تماسی نخواهد داشت، می‌تواند راحت‌تر تأییدیه سازمان بهداشت غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده و عملیاتی شود.

    نتایج این تحقیق در نشریه علمی Science Advances منتشر شده است.

    منبع:تازه های مهندسی پزشکی