1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

روابط عمومی (Public Relations) چیست؟

شروع موضوع توسط baharesarmaast ‏30/8/16 در انجمن کارآموزی کارآفرینی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/16
    ارسال ها:
    17
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]

    نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی (Public Relations) یا همان PR، مفهومی که خیلی‌ها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شده‌است به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی».

    ساده‌ترین تعریف روابط عمومیاین است:

    مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: ۱) افکار عمومی ۲) سازمان شما، به صورت دو سویه

    روشن‌تر بگوییم…، چیزی که درباره روابط عمومی (PR) باید حتما بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابط‌تان با مشتری به دست آورده‌اید، به راحتی ارزیابی کنید».

    اتوبان تک لاین و دو لاین
    تبلیغات یک ارتباط یک طرفه‌ست. در تبلیغات شما می‌توانید با مشتری رابطه برقرار کنید؛ ولی او نمی‌تواند چیزی بگوید. اما قهرمان داستان ما (روابط عمومی) هدفش پُر کردن این خلأ موجود در تبلیغات است. (با خواندن «تبلیغات چیست»، روشن‌تر راهنمایی می‌شوید.)

    القاب روابط عمومی
    1. چشم سازمان
    2. گوش سازمان
    3. زبان سازمان
    4. آیینه‌ی تمام‌نمای سازمان
    5. وکیل مدافع سازمان
    6. تصویرسازی سازمان و…
    از ریل‌های امریکا تا بشکه‌های نفتی ایران
    اصطلاح روابط عمومى (Public Relations) براى نخستين بار در اتحاديه راه‌آهن ایالات متحده آمريكا به كار برده شد و در ايران هم اولین بار، در شركت نفت از آن استفاده گردید و حتی دفترى به این منظور در آن شركت ايجاد شد.

    تعاریف بزرگان از روابط عمومی
    ببینیم که بزرگان این علم، روابط عمومی را چگونه تعریف کرده‌اند. ابتدا به سراغ رکس هارلو می‌رویم:

    روابط عمومی، دانشى‌ست كه به وسيله آن، سازمان‌ها آگاهانه مى‌كوشند تا به مسئوليت اجتماعى خودشان عمل كنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه براى توسعه کسب و کارشان اهميت دارند، به دست آورند.

    انجمن روابط عمووی آلمان نیز روابط عمومی را این‌گونه تعریف می‌کند:

    روابط عمومى، تلاشی آگاهانه و قانونى که به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، می‌تواند با تحقيق علمى و عملى صحيح و مستمر، ميسر شود.

    به سراغ اصل داستان هم که برویم (!)، انجمن جهانى روابط عمومى (IPRA) را می‌بینیم که از نظر او PR یعنی:

    روابط عمومى (PR) بخشى از وظايف مديريت سازمان است و عملى مداوم و برنامه‌ريزى شده است كه از طريق آن افراد و سازمان‌ها مى‌كوشند تا تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه با آن‌ها سر و كار دارند، به دست‌آورند.

    خلاصه این که با روابط عمومی سعی می‌کنید تا:

    • شروع: افکار عمومی درباره برندتان را رصد کنید.
    • سپس: فرصت‌های مناسب را شناسایی کنید.
    • سپس: رسانه‌های مناسب را پیدا کنید و با آن‌ها تعامل دائمی برقرار کنید.
    • در پایان: افکار عمومی را تغییر دهید.
    از نظر جایگاه و یا چارت سازمانی، روابط عمومی را زیرمجموعه‌ای از واحد بازاریابی یک سازمان باید دانست.

    [​IMG]
    روابط عمومی به نحوی پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان است.
    روابط عمومی و برندینگ
    روابط عمومی می‌بایست برند جدید را خلق کند وتبلیغات، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.
    با توجه به افزایش پیام‌های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام‌ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از:

    • خلق پیام‌های جذاب
    • متفاوت
    • باور پذیرتر برای عموم
    • و پیام‌های غیر مستقیم
    بسیار کارآمدتر و کم هزینه‌تر از تبلیغات می‌تواند محصول و یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جای بدهد.

    بهترین فعالیت روابط عمومی را که تا به حال دیده‌اید را برایمان کامنت کنید.
    از کدام برند بود؟ چه کار می کرد؟