1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

12 راه و روش برای افزایش تمرکز ، مدیریت و بهبود کارایی در طول افزایش ساعات کاری

شروع موضوع توسط novinmarketing ‏25/2/16 در انجمن گرایش مدیریت

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/10/14
    ارسال ها:
    23
    تشکر شده:
    7
    امتیاز دستاورد:
    8
    باید صادق باشیم ، واقعیت این است که ۸ ساعت تمرکز کردن کامل روی کار عملی تقریبا غیرممکن است. دفاتر ها و شرکت ها اکثر اوقات دارای مواردی هستند که زمینه ی حواس‌پرتی را فراهم می‌کنند. مواردی مثل صداهای همکاران و یا مواردی مشابه باعث می‌شود که قسمتی از زمان کاری‌تان را بدون اینکه متوجه بشوید از دست بدهید. اما خب اکثر افراد خواهان این هستند که در طول ساعات کاری کاملا روی کارشان تمرکز کنند. در این مقاله نیز برای شما ۱۲ نکته در رابطه با سرحال ماندن و متمرکز بودن در محل کار ارائه خواهیم داد.
    1-استفاده از مرکبات
    دانشمندان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اند میوه‌هایی نظیر پرتقال و لیمو ، عطری دارند که باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود. البته مصرف این نوع مواد همچنین باعث می شود که در طول روز ویتامین سی کافی به‌دست آورید. این موضوع را بدانید که استفاده مرکبات یکی از روش‌های دستیابی به‌سلامتی است.
    2-زمانی برای استراحت
    اما با توجه به اینکه استراحت کردن عملی است که با هدفمان متضاد است و خواهان این هستیم که در طول ساعات کاری تمام فکر و تمرکزمان بر روی کار باشد اما تحقیقات نشان داده اند که اگر بین کار استراحت کنید باعث افزایش کارایی می‌شود. فرمول جادویی که وجود دارد کار کردن به‌مدت ۵۲ دقیقه و استراحت به‌مدت ۱۷ دقیقه است. این فرمول جادویی توسط The Atlantic ارایه شده و بر این اساس می‌توانید کار‌هایتان را برنامه‌ریزی کنید.

    3= استفاده از روش ۲۰-۲۰-۲۰
    گاهی اوقات مغر انسان خسته می شود و درگیر فشار زیادی می‌شود که را ه حل این مشکل آن است که در این بین مدتی مکث بسیار موثر خواهد بود. پس برای آنکه به‌مغزتان کمک کنید روش ۲۰-۲۰-۲۰ را به‌کار گیرید. روش کار به این صورت است که در هر ۲۰ دقیقه باید به‌وسیله‌ای که در ۲۰ فوتی شما قرار دارد به‌مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. انجام دادن این عمل باعث می‌شود چشمانتان نیز فشار کمتری را تحمل کنند. پس اگر به طور مداوم با کامپیوتر کار کنید یا اینکه به‌طور مداوم به‌دفتر یا هر وسیله دیگری نگاه می‌کنید برای افزایش کارایی بهتر است از روش ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.
    4- برنامه‌ریزی برای ملاقات در ساعت ۳
    حضور و آماده کردن جلسه برای صبح کار چندان درستی نیست. بر اساس پژوهش هایی که صورت گرفته ، تایم مناسبی که برای برگزاری جلسات وجود دارد ساعت ۳ بعد از ظهر است و اگر که برگزار کردن این جلسه در ساعت ۳ بعد از ظهر روز سه‌شنبه باشد نیز بهتر خواهد بود و تاثیر بیشتری خواهد داشت. ساعت ۳ بعد از ظهر در روز‌های کاری تاحدودی زمان پایان کار به‌حساب می‌آید و در این زمان اغلب کارهایتان را انجام داده‌اید. اما برخی کارهایتان را نیز می‌توانید در طول جلسه انجام دهید.
    5- استفاده از سرگرمی‌ها
    اینکه چندین ساعت بخواهید بر روی صندلی بنشینید کاری بسیار کسل کننده است اما برای اینکه کارایی خود را بالا ببرید بهتر است که گاهی تفریح کنید. البته اینکه این تفریح می‌تواند کاری بسیار ساده باشد مثلا می توانید ویدیویی بامزه را در تلفن موبایلتان مشاهده کنید. مثلا بر طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، دیدن کلیپ‌های که خنده‌دار است باعث بالا رفتن تمرکز افراد می‌شود. پس می‌توانید کلیپی کوتاه را در موبایلتان ببینید و پس از آن با تمرکزی بیشتر به‌کارتان ادامه دهید.
    6- بلند شدن
    اگر که شما به صورت پیوسته بر روی صندلی بنشینید این نشستن می تواند میزان تمرکز شما را در طول روز به مقدار زیادی کاهش دهد واینکه تاثیرات منفی نیز در زمینه سلامتی دارد. گاهی از روی صندلی‌تان بلند شوید تا خون در بدنتان بهتر جریان یابد. بعضی از ورزش‌ها هستند که برای افرادی که خیلی زیاد پشت صندلی می‌نشینند وجود دارد که بسیار مفید و کارا هستند و این امکان را دارد که به‌سادگی روی صندلی یا نزدیکی میز کارتان آن‌ها را انجام دهید و به میزان زیادی ‌سلامتی‌تان کمک کنید.
    7- مقالات در حال پیاده‌روی
    بهترین شرایط برای ملاقات ها هوای تمیز ، ورزش و محیطی به‌دور از کامپیوتر است. پژوهش ها بر این موضوع اشاره دارند که اگر ملاقات‌ها در حال پیاده‌روی صورت بگیرد باعث افزایش خلاقیت و تعهد کارکنان می‌شود. مارک زاکربرگ از سوی فیس‌بوک و Jack Dorsey از توئیتر از جمله افرادی هستند که از این گونه ملاقات‌ها استقبال می‌کنند. از طرفی دیگر تحقیقات انجام شده نتایجی برای تاثیرات پیاده‌روی بر روی سلامتی بهتر و افزایش سلامت روانی ارائه داده‌اند.
    8- دور بودن از هشدار‌ها
    خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها عواملی از جمله عوامل حواس‌پرتی را از بین می‌ برد. در هرحال مردم علاقه مندند تا چند کار را هم‌زمان انجام دهند اما این توجه را داشته باشید که انجام دادن چندین کار به طور همزمان سبب می‌شود که به پایان رساندنشان کار مشکلی باشد. به طور مثال می توانیم با انجام تغییراتی ساده ، مثل خاموش کردن موبایل یا مثلا هشدار‌های مختلف موجب می‌شود که کارایی‌تان بالا رود و کار‌هایتان را ساده‌تر به‌اتمام رسانید. مثلا در زمان ساعات کاری خیلی لازم نیست که صفحه فیس‌بوکتان را به طور پی در پی مرور کنید.
    9-بررسی کار‌هایی که باید انجام شوند
    خیلی وقتها در بسیاری از موارد در بین کارهایی که در طول روز باید انجام دهید(لیست کار‌ها) موردی وجود دارد که خیلی خوب از آن مطلع نیستید و همین مورد سبب می شود که گاهی آن را انجام ندهید. اگر این اتفاق زود به زود رخ می‌دهد، بهتر است که روش دیگری را انتخاب کنید. Cal Newport در کتاب So Good They Can't Ignore You توصیح داده که در واقع برنامه‌ریزی برای انجام دادن کار‌ها بسیار بهتر و مهم تر از انجامشان با عجله ی زیاد و بدون دقت است.
    10-نفس عمیق
    برای بدست آوردن آرامش چند نفس عمیق به‌ صورت تکرار عمل دم و بازدم طولانی یکی از راههای مناسب و ساده برای کم کردن استرس به‌حساب می‌آید. دانشمندان و محققان اعلام کرده‌اند که با چند نفس عمیق می‌تواند باعث ایجاد آرامش در افراد شود.
    11- رها کردن کار در محل کار
    انجام دادن چند کار در یک زمان اقدامی خیلی منطقی نیست و باید در هنگامی که کار می کنید تنها حواستان روی کار اصلی باشد و پس از آن به‌سراغ کارهای دیگر یا چک کردن ایمیل‌ها بروید. این موضوع را بدانید که هنگامی که به خانه می رسید بایدحتما از کار به طور کامل جدا شوید و به‌ سرگرمی‌های مختلف یا کار‌های روزمره دیگر بپردازید. کار کردن در خانه باعث خواهد شد تا در زمینه شغلی‌تان دچار مشکلاتی شوید.
    12-زمانی برای دریافت انرژی
    آیا گمان می کنید که خوابیدن در محل کار باعث کاهش کارایی می‌شود؟ محققان و دانشمندان دریافته اند که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه چرت زدن باعث بالا رفتن کارایی می شود و انجام دادن این کار باعث خواهد شد تا به بالا رفتن خلاقیت و سطح هوشیاری افزایش یابد. بعضی از شرکت ها و دفاتر هستند که کارمندانشان را برای چرت‌زدن دعوت می‌کنند تا کارایی‌شان افزایش یابد. مثلا شرکت هایی نظیر گوگل، Uber و Ben & Jerry همه ی آن ها دارای مکانی برای چرت‌زدن کارمندانشان هستند تا بلکه با این عمل شاهد کارایی بیشتری از آن‌ها باشند.
    نظر شما در رابطه با راهها و روش های بهبود کارایی در محیط کار چیست و چه اعمالی را برای دستیابی به‌این هدف انجام می‌دهید؟

    منبع : طراحی سایت