سلام به همگی، خسته نباشید . . . یه سوال داشتم و ممنون میشم یه نفر راهنماییم کنه . . . در زبان اسمبلی توی برنامه ی emu8086 وقتی برنامه رو باز میکنی در قسمت code examples مثال hello world رو توضیحش رو میخواستم ! ( یعنی اینکه هر خط چه کاری انجام میده و توضیحش چیه؟ ) ( میخوام سر کلاس توضیح بدم و یه جوری باشه که استاد قبول کنه ) موفق باشید . . .
یااللهسلام میخوام فقط به یِ چیز اشاره کنم: در کد پایین که همونه، نوشته هایِ بعدِ نشانهِ ";" تا پایان اون خط ،همش توضیحِ راجب کد نوشته شده،و تاثیری روو اجرای برنامه ایجاد شده نداره. یعنی: وقتی متوجه بشیم که چه چیز توضیح نوشته برای ما در اون قسمت کد.میشه از ماجرا سردرآورد. کد: name "hi-world" ; this example prints out "hello world!" ; by writing directly to video memory. ; in vga memory: first byte is ascii character, byte that follows is character attribute. ; if you change the second byte, you can change the color of ; the character even after it is printed. ; character attribute is 8 bit value, ; high 4 bits set background color and low 4 bits set foreground color. ; hex bin color ; ; 0 0000 black ; 1 0001 blue ; 2 0010 green ; 3 0011 cyan ; 4 0100 red ; 5 0101 magenta ; 6 0110 brown ; 7 0111 light gray ; 8 1000 dark gray ; 9 1001 light blue ; a 1010 light green ; b 1011 light cyan ; c 1100 light red ; d 1101 light magenta ; e 1110 yellow ; f 1111 white org 100h ; set video mode mov ax, 3 ; text mode 80x25, 16 colors, 8 pages (ah=0, al=3) int 10h ; do it! ; cancel blinking and enable all 16 colors: mov ax, 1003h mov bx, 0 int 10h ; set segment register: mov ax, 0b800h mov ds, ax ; print "hello world" ; first byte is ascii code, second byte is color code. mov [02h], 'H' mov [04h], 'e' mov [06h], 'l' mov [08h], 'l' mov [0ah], 'o' mov [0ch], ',' mov [0eh], 'W' mov [10h], 'o' mov [12h], 'r' mov [14h], 'l' mov [16h], 'd' mov [18h], '!' ; color all characters: mov cx, 15 ; number of characters. mov di, 03h ; start from byte after 'h' c: mov [di], 11101100b ; light red(1100) on yellow(1110) add di, 2 ; skip over next ascii code in vga memory. loop c ; wait for any key press: mov ah, 0 int 16h ret مثلنی یِ قسمت کد ر توضیح مینویسم: mov cx, 12 mov di, 03h c: mov [di], 11101100b add di, 2 loop cاگه موقعِ اجراءِ شبیه سازیِ کد توجه کرده باشی شما،بعدِ نوشته شدنِ اون نوشتهِ مورد نظر،بعدش، نوشته ،حروف به حروف رنگ پشت زمینش زرد و خود حروف قرمز رنگ میشن. این کد برای اجرای این کارِ. با ایجاد یه حلقه ،که در خط اولِ کد، تعداد تکرارِ حلقه مشخص میشه (12 ، بخاطر تعداد حروف) و خط دوم نقطه شروع،خط سه برا رنگ امیزی (اغاز اجرای حلقه) خط بعدیشم برای اینکه حرف بعدی شناسایی بشه,2 بایت به di اضاف کرده احتمالاً،خط بعدیش هم برای بازگشت به ابتدای حلقه میباشد،یعنی دستور میگِ برو به : c ،این حلقه تا 12بار معین شده تکرار میشه و سپس از حلقه خارج میشه و میره به خط بعدی.. امیدوارم مفید باشِ،هرچند چیز خاصی ننوشتم،فقط یکمی یادآوری بود. درود.