1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

روان کننده بتن

شروع موضوع توسط Avijeh01 ‏3/11/15 در انجمن مهندسی عمران

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏13/11/14
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    7
    امتیاز دستاورد:
    3
    مواد افزودنی بتن را به منظور افزایش کیفیات مطلوب بتن، کاهش نارسایی و یا تغییر بعضی از مشخصه های بتن به آن اضافه می نمایند، از مهمترین این افزودنی های مواد روان کننده و فوق روان کننده بتن هستند. عملکرد اصلی مواد افزودنی روان کننده، افزایش کارایی بتن یا ملات و یا به نوعی دیگر، کاهش آب لازم برای اختلاط بتن و یا ملات و لذا افزایش مقاومت بتن است.
    مقدمه

    روان کننده و فوق روان کننده بتن با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی مصرف سیمان در بتن و باعث سادگی عمل تراکم بتن می گردد و مانع آب انداختن بتن می شود. فوق روان کننده بتن در مقایسه با روان کننده ها دارای اثر قوی تری هستند. این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی بتن یا ملات می شوند. علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد نیاز بتن را به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش داده لذا باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت می شوند. توسعه ی آینده بتن وابسته به افزودنی ها مخصوصا فوق روان کننده بتن است. بتن با مقاومت بالا می تواند با استفاده از افزودنی فوق روان کننده بتن و افزایش دوده سیلیس به دست آید. در ساختمان بزرگراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان کننده استفاده می شود.



    مواد افزودنی کاهنده آب(فوق روان کننده بتن)
    ماده افزودنی کاهنده آب ماده ای است که یا بدون تغییر روانی، مقدار آب مخلوط بتن را کاهش می دهد یا بدون تغییر مقدار آب روانی بتن را افزایش می دهد و یا هم موجب کاهش آب و هم افزایش روانی بتن می گردد. افزودنیهای کاهنده آب ترکیبات مختلفی از مواد ارگانیک را در بر می گیرند که از متداولترین آنها می توان لینگوسولفانات های کلسیم، سدیم و یا آمونیوم را نام برد. مواد ژنریک و اصلی افزودنی های کاهنده آب ضمن عملکرد اصلی، معمولا اثرات جانبی دیگری نظیر تسریع یا تاخیر در گیرش و ایجاد حباب هوا در بتن دارند که در صورت لزوم برای حذف این اثر ناخواسته آنها را با دیگر محصولات شیمیایی ترکیب و سپس به کار می گیرند.



    مزایای استفاده از مواد افزودنی کاهش دهنده آب
    استفاده از مواد افزودنی کاهش دهنده آب ممکن است از چند جهت مفید واقع گردد:

    ۱- در مخلوط های بتن با کارایی زیاد با کم کردن آب، باعث چسبندگی بیشتر و کاهش در جدا شدگی دانه ها و نیز افزایش انسجام و تراکم بتن می گردد، ضمن آنکه کارایی را در حد ثابت نگاه می دارد. معمولا جداشدگی دانه ها در مخلوط هایی ایجاد می گردد که دارای مصالح سنگی گرد گوشه بوده و یا از ماسه ای استفاده می شود که درصد ذرات ریز آن کم باشد.

    ۲- فوق روان کننده بتن با کاهش مقدار آب در مخلوط بتن، ضمن حفظ کارایی باعث کاهش آب انداختن می شود.

    ۳- فوق روان کننده بتن موجب کاهش مقدار آب می گردد، درنتیجه مقاومت بتن افزایش می یابد بدون انکه در کارایی بتن تغییری حاصل شود.

    ۴- فوق روان کننده بتن باعث کاهش مقدار سیمان می شود در حال که همان نسبت آب به سیمان و در نتیجه همان مقاومت حفظ می گردد، این عمل با کاهش مقدار آب اما با نگاه داشتن کارایی ثابت امکان پذیر می شود.

    ۵- افزودنی های روان کننده با ایجاد پراکندگی سیمان در مخلوط بتن، ضمن ایجاد سطوح بیشتر در تماس با آب، باعث هیدراتاسیون بهتر سیمان میشود و به ابن دلیل در دراز مدت مقاومت این بتن از بتنی که با همین نسبت آب به سیمان و بدون افزودنی ساخته می شود، بیشتر خواهد بود. تاثیر کوتاه مدت این افزودنی بر روی مقاومت، بیشتر روی سیمان هایی است که C3A یا مواد قلیایی آن کم است. اگر روان کننده ها به طور صحیح استفاده شوند دوام بتن بیشتر خواهد بود و در دراز مدت هیچ اثر مشخص دیگری روی خواص بتن ایجاد نخواهد شد.

    ۶- در نسبت آب به سیمان ثابت کارایی مخلوط ها با مقاومت بالا و با مقدار سیمان زیاد را افزایش می دهند، در غیر اینصورت این مخلوط ها زیاد سفت بوده و امکان جا دادن آنها در قالب با نسبت آب به سیمان لازم وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که کاهنده آب، افت کارایی بتن تازه را با گذشت زمان اصلاح نمی کنند ولی به مقدار کمی آن را تاخیر می اندازد.

    ۷- علی القاعده می توان نتیجه گرفت که افزودنی های کاهنده آب قابلیت نفوذناپذیری بتن را در برابر آب و محلول های شیمیایی به مقدار زیادی افزایش می دهند و این عملکرد موجب می شود که دوام بتن در مقابل یخ زدن-آب شدن-نفوذ آب اکسیژن و دی اکسید کربن و دیگر عوامل زیان بخش شرایط جوی-اقلیمی افزایش یابد.



    نحوه تاثیر مواد افزودنی روان کننده

    اجزا اصلی و فعال افزودنی های روان کننده بتن، عواملی با سطح فعال هستند که نیروهای فیزیکوشیمیایی رادر مخلوط بتن تغییر می دهد. یونهای فعال سطحی توسط ذرات سیمان جذب می شوند که این باعث پیدایش بار منفی درذرات سیمان و ایجاد نیروی دافعه بین آنها می شود. در نتیجه پراکندگی سیمان در مخلوط تثبیت می شود.حباب های هوا هم حرکت داده می شوند و نمی توانند به دانه های سیمان متصل شوند.

    بار منفی همچنین باعث ایجاد یک پوشش از مولکولهای آب در اطراف هر ذره ای شده و آنها را از هم جدا می کند. از این رو سهولت بیشتری برای حرکت ذرات وجود دارد و آب آزاد شده در اثر جلوگیری از توده ای شدن سیمان باعث روانی مخلوط شده و کارایی آن را افزایش می دهد.



    اثرات جانبی مواد روان کننده

    به دلیل پراکنده شدن ذرات سیمان و دسترسی کاملتر مولکول های ی آب به آنها هیدراسیون با کیفیت بهتر صورت گرفته و باعث افزایش مقاومت بتن در دراز مدت می گردد. همچنین به دلیل افزایش روانی بتن ممکن است پدیده جدایی دانه ها و آب انداختن بتن پیش آید.



    میزان مصرف مواد روان کننده
    مواد افزودنی روان کننده و فوق روان کننده بتن را به میزان کم، در هنگام ساختن به آب بتن می زنند. مقدار مورد ذنیاز مواد افزودنی کاهش دهنده آب کم بوده بین ۰٫۱ تا ۰٫۲۵ لیتر برای هر ۵۰ کیلو سیمان و برای افزودن آنها به مخلوط بتن از مخزن پخش کن استفاده گردد. مقدار حقیقی این مواد به نسبت های مخلوط و دانه بندی مصالح سنگی بستگی دارد و برای بدست آوردن مقدار بهینه ساخت مخلوط های آزمایشی ضروری است. استفاده از این مواد به مقدار بیش از حد لزوم باعث تاخیر در گیرش بتن می شود و در مواردی نیز مشاهده می شود که گیرش بتن تا ۳ روز به تاخیر افتاده است. در موارد مذکور مقدار مصرف اشتباها بیش از ده برابرمقدارمعمولی بوده است. مصرف بیش از حد این مواد لزوما کارایی را افزایش نمی دهد و بنابراین ممکن است بتن تازه مورد توجه قرار نگیرد


    منبع: روان کننده بتن
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/11/15
    Mani از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/20
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    استفاده درست از روان کننده های بتن تاثیر بسیار خوبی در بتن تازه و همچنین در بتن سخت شده دارد، چند نمونه از این تاثیرات:

    1. افزایش همگنی در بتن
    2. افزایش روانی در بتن
    3. بهبود در حفظ روانی بتن
    4. کاهش زمان گیرش بتن
    5. کاهش نفوذپذیری در بتن
    6. افزایش مقاومت فشاری بتن
    7. بهبود پمپ پذیری بتن
     
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,721
    تشکر شده:
    27,387
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    ما یه دوست داریم معمار باشی است . ازش سوال کردم گفتند روان کننده بتن ممکن است باعث کم شدن مقاومت بتن شود چون داخل بتن حباب هوا ایجاد و بتون را پوک مینماید
    الله اعلم