1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

وردپرس ۳.۶ چه ویژگی*های جدیدی دارد؟

شروع موضوع توسط !!!OMID!!! ‏24/10/15 در انجمن WordPress

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی

    [​IMG]



    نسخه*ی ۳.۶ وردپرس یک نسخه*ی ویژه است به این خاطر که در این نسخه تغییرات زیاد و مهمی بر روی رابط کاربری ایجاد شده است. تغییرات در کارکرد و امنیت وردپرس هرچند که مهم هستند ولی به چشم کاربر نمی*آیند. ولی تغییرات رابط کاربری هرچند کوچک ولی برای کاربر بسیار مهم خواهند بود.
    اضافه شدن قسمتی در بخش ویرایش نوشته*ها برای تعیین نوع نوشته (Post Formats) مهم*ترین قابلیتی است که به نسخه*ی ۳.۶ وردپرس اضافه شده است. قابلیت تعیین نوع نوشته قبلاً هم در وردپرس وجود داشت ولی کاربران از آن استقبال نکردند.
    کار بر روی نسخه*ی ۳.۶ در ماه ژانویه*ی امسال آغاز شد. نسخه*ی بتا ۳ نیز در ماه می عرضه شد. با این اوصاف انتظار می*رود نسخه*ی کامل در همین ماه یعنی ماه ژوئن عرضه شود.
    تعیین نوع نوشته (Post Formats)
    این قابلیت در وردپرس ۳.۱ معرفی شد ولی تاکنون به جز در برخی پوسته*های مخصوص توسط کاربران استفاده نشده است. به وسیله*ی این قابلیت می*توان تعیین کرد که هر نوشته چه شکلی باشد و چه خواصی داشته باشد. مثلاً اگر در یک نوشته بخواهید یک گالری عکس بگذارید یا نوشته*ی شما تنها معرفی یک لینک باشد نوع نوشته و پوسته*ی آن متفاوت خواهد بود. مشکل این بود که در رابط کاربری وردپرس هیچ گزینه*ای برای این کار در نظر گرفته نشده بود و کاربران می*بایست از افزونه*هایی مثل افزونه*ی Alex King برای بکار گیری این قابلیت استفاده می*کردند. در نسخه*ی جدید وردپرس چند گزینه که هر کدام معرف یک نوع نوشته هستند به بالای بخش ویرایش نوشته اضافه شده است که کاربر با کلیک بر روی هر کدام می*تواند نوع نوشته را مشخص کند. انواع نوشته*ها همان*هایی هستند که در نسخه*ی ۳.۱ معرفی شدند.[​IMG]
    در هر نوع نوشته، چند زمینه دلخواه (Custom meta field) به طور پیش*فرض وجود دارد که به ساختار وب*سایت کمک می*کند. چند نمونه از این زمینه*ها برای هر نوع نوشته به صورت زیر است:
    Image Post Format:
    Image URL

    Link URL
    Link Post Format:

    Link URL
    Video & Audio Post Format:
    Video Embed Code or URL / Audio Embed Code or URL
    Quote:
    Quote Source

    Link URL
    آخرین اخبار حاکی از آن است که این قابلیت از نسخه*ی ۳.۶ وردپرس حذف شده است و قرار است فعلاً به عنوان یک افزونه عرضه شود تا در نسخه*های بعدی به درون خود وردپرس بیاید. توجه داشته باشید که وردپرس ۳.۶ هنوز در مرحله*ی آزمایشی است و ممکن است تا عرضه*ی نسخه*ی کامل در ماه ژوئن، تغییرات دیگری هم داشته باشد.
    پشتیبانی از پخش صوت و فیلم
    تا کنون عدم پشتیبانی از پخش صوت و فیلم یکی از مهم*ترین کمبودهای وردپرس بوده است که در این نسخه برطرف شده است.
    [​IMG]
    تا کنون کاربران برای قرار دادن فایل صوتی یا فیلم در نوشته*هایشان می*بایست از ابزارها یا افزونه*های خارجی استفاده می*کردند ولی در این نسخه از وردپرس به این خاطر که کتابخانه*ی MediaElement.js به طور پیش*فرض درون وردپرس استفاده شده می*توان فایل*های صوتی و فیلم*ها را بدون استفاده از ابزار خارجی اضافه مستقیماً درون نوشته*های وردپرس قرار داد.
    [​IMG]
    ویژگی جالبی که استفاده از قابلیت*های درونی وردپرس برای قرار دادن صوت و فیلم درون نوشته دارد این است که کاربر می*تواند فیلمی که قرار است پخش بشود، چه آپلود شده باشد و چه به وسیله*ی embed code از وب*سایت دیگر آورده شده باشد را درون قسمت ویرایش نوشته پخش کند تا مطمئن شود که فیلم یا فایل صوتی را اشتباه در نوشته قرار نداده است.
    ذخیره*ی خودکار
    اکنون نوشته*ها در حین ویرایش به طور خودکار ذخیره می*شوند. بدین ترتیب اگر مشکلی برای مرورگر به وجود بیاید یا برق قطع شود زحمت*های نویسنده ذخیره شده است و از دست نمی*رود.
    [​IMG]
    قابلیت مهم دیگر این است که وردپرس مرتب کنترل می*کند که حساب کاربری نویسنده از سایت خارج نشده باشد. اگر به هر دلیل در حین ویرایش مطلب، حساب کاربری نویسنده از سایت خارج شده باشد (Logout) یا مدت زمان آن تمام شده باشد (Expire)، به هنگام ذخیره مطلب به صفحه*ی ورود نخواهد رفت. بلکه یک پنجره*ی کوچک بر روی صفحه باز می*شود و از کاربر، نام کاربری و رمز عبور را سؤال می*کند. در این صورت دیگر زحمات نویسنده به خاطر خروج حساب کاربری از دست نخواهد رفت.
    قفل شدن نوشته
    این ویژگی برای وب*سایت*هایی که چند نویسنده دارند مناسب است. بدین صورت اگر یک نویسنده در حال ویرایش یک مطلب باشد و نویسنده*ی دیگر گزینه*ی ویرایش را برای آن مطلب بزند پیغامی مبنی بر قفل بودن آن نوشته مشاهده خواهد کرد. در این پیغام گزینه*ای به نام Take Over وجود دارد که با انتخاب این گزینه، نویسنده*ی جدید کنترل نوشته را در دست می*گیرد و عملاً نوشته برای نویسنده*ی قبلی قفل می*شود.
    [​IMG]
    تاریخچه*ی یک نوشته (Post Revisions)
    در قسمت تاریخچه*ی یک نوشته،* کاربر می*تواند مشاهده کند که از ابتدا تا کنون چه تغییراتی بر روی نوشته انجام داده است. در این نسخه از وردپرس در این قسمت یک نوار لغزان با دو دسته وجود دارد که کاربر با حرکت دادن دسته*ها می*تواند نوشته را در زمان*های مختلف باهم مقایسه کند.
    [​IMG]
    فهرست*ها (Navigation Menus)
    فهرست*ها در حقیقت همان منو*های سایت هستند که از قسمت پوسته در منوی اصلی کنار سایت قابل دسترسی هستند. ظاهر آکاردئونی صفحه*ی تنظیمات فهرست در وردپرس ۳.۶ بسیار ساده*تر از نسخه*ی قبل است. در نسخه*ی قبل برای هر فهرست یک برگ (Tab) درون صفحه*ی تنظیمات فهرست به وجود می*آمد. در این نسخه صفحه*ی تنظیمات فهرست تنها دو برگ دارد. برگ اول برای ایجاد و ویرایش فهرست است. اگر یک وب*سایت فهرست*های متعدد داشته باشد، کاربر از لیست باز شونده*ی بالای صفحه می*تواند فهرستی که می*خواهد ویرایش کند را باز کند.
    [​IMG]
    اگر یک پوسته از فهرست*های متعدد پشتیبانی کند، کاربر باید برای هر فهرست، مکان آن را نیز مشخص کند. در نسخه*ی قبل برای این کار می*بایست در قسمت ویرایش هر فهرست مکان آن را تعیین می*کردیم ولی در این نسخه در صفحه*ی تنظیمات فهرست یک برگ به نام Manage Locations وجود دارد. در این برگ می*توانیم برای هر مکان فهرست مورد نظر را از لیست فهرست*ها انتخاب کنیم. در این نسخه به این خاطر که برای جابجایی یک فهرست احتیاج نیست کل تنظیمات آن بارگذاری شود، این کار بسیار سریع*تر انجام می*شود. در این صفحه برای هر فهرست یا هر مکان گزینه*هایی مثل ویرایش فهرست یا ایجاد فهرست جدید وجود دارد. این گزینه*ها باعث صرفه*جویی در باز کردن صفحات و سریع*تر کردن روند ویرایش فهرست*ها می*شوند.
    [​IMG]
    پوسته*ی جدید Twenty Thirteen
    این پوسته، پوسته*ی پیش*فرض وردپرس است در این نسخه تغییرات زیادی داشته است. این تغییرات هم در ظاهر پوسته است و هم در کارایی آن. از جمله*ی این تغییرات می*توان سازگاری کامل آن با قابلیت*های جدید تعیین نوع نوشته (Post Formats) را بیان کرد. مهم*ترین کارایی این پوسته این است که طراحان پوسته می*توانند پوسته*های جدید خود را بر پایه*ی آن ایجاد کنند و مطمئن باشند که پوسته*ی آن*ها از تمام قابلیت*های وردپرس به خوبی پشتیبانی می*کند.