1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بررسی تخصصی همه موبایلها ببینید ضرر نمیکنید

شروع موضوع توسط !!!OMID!!! ‏19/10/15 در انجمن بازارچه موبایل

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی +Xperia Z3: ظاهری آشنا، باطنی قدرتمند


    سرانجام پس از شرکت های سامسونگ، اچ تی سی و ال جی، نوبت به سونی رسید تا پرچمدار جدید خود برای سال ۲۰۱۵ را معرفی کند. این پرچمدار بر خلاف انتظارات، فرق چندانی از نظر ظاهری با نسل های پیشین خود ندارد اما در باطن با گوشی قدرتمندی روبرو هستیم که در ادامه می توانید بررسی تخصصی آن را از جی اس ام بخوانید.



    محصولات مورد بحث



    [​IMG]









    Sony Xperia Z3+






    تقریبا همه ما انتظار داشتیم سونی در سال ۲۰۱۵ با معرفی اکسپریا زد ۴، با طراحی جدید و البته سخت‌افزار قدرتمند، رقیبی جدی برای پرچمداران اندرویدی دیگر شرکت‌ها باشد. اما به‌جای معرفی پرچمدار کاملا جدید، سونی تصمیم گرفت نسخه بهبودیافته اکسپریا زد ۳ را با نام زد ۳ پلاس معرفی کند. البته زد تری پلاس نام جهانی آن است و این گوشی در زادگاه سونی، یعنی ژاپن، با نام زد ۴ معرفی شده است.نسخه تقویت‌شده یک گوشی به‌معنی طراحی تکراری است. اما این بار، علاوه بر طراحی تقریبا تکراری، شاهد همان پنل صفحه نمایش و همان دوربین هستیم که این مورد نیز کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. در واقع می‌توانید زد ۳ کنونی را با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ و برخی تغییرات جزئی در طراحی در نظر بگیرید تا به زد ۳ پلاس برسید.هرچه باشد، زد ۳ پلاس هنوز هم گوشی زیبایی است و به‌واسطه داشتن سه گیگابایت حافظه رم و پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ گوشی پرسرعت و البته قدرتمندی به‌نظر می‌رسد. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا این ژاپنی را، با ظاهر آشنا ولی زیبایش، از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر.
    [​IMG]
    طراحی


    همان‌طور که زد ۳ و زد ۲ نیز طراحی مشابه زد ۱ داشتند، زد ۳ پلاس نیز طراحی‌اش را وام‌دار نسل‌های قبلی خودش است. در حقیقت این چهارمین نسل از گوشی‌های اکسپریا زد است که طراحی‌ای شبیه برادرانش دارد. در سال‌های اخیر سونی از زبان طراحی Omni-Balance در ساخت زد ۲ و زد ۳ استفاده کرد و اکنون در زد ۳ پلاس شاهد تکامل این زبان طراحی هستیم. اگر این گوشی در زمان زد ۲ معرفی می‌شد، بی‌شک می‌توانست لقب زیباترین گوشی ۲۰۱۴ را از آن خود کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که این طراحی احتمالا برای آخرین بار در سری اکسپریا زد دیده می‌شود.
    [​IMG]
    حال پس از یک سال و دیدن دو گوشی با طراحی مشابه، اکنون سومین گوشی با همان ظاهر حتی طرافداران سونی را هم خوشحال نمی‌کند. حتی با وجود فلز صیقل‌خورده دور دستگاه و ضخامت ۶.۹ میلی‌متری، باز هم خیلی‌ها این گوشی را فاقد نوآوری، حداقل در زمینه طراحی، می‌دانند.
    [​IMG]
    هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید، متوجه ضخامت کم و وزن مناسبش می‌شوید. کیفیت بالای مواد استفاده‌شده در گوشی نیز قابل توجه است. اندازه گوشی نیز، با توجه به صفحه نمایش ۵.۲ اینچی، مناسب است. موردی منفی که هنگام دست گرفتن گوشی متوجهش می‌شوید لبه‌های فلزی دستگاه است. لبه‌های فلزی دستگاه به مقدار بسیار اندکی از شیشه پشتی زد ۳ پلاس بیرون زده‌اند که ویژگی خوبی به حساب می‌آید، چراکه موجب می‌شود موقعی که گوشی روی میز قرار دارد، سطح شیشه آن با میز تماس کمتری داشته باشد و در نتیجه خط و خش‌های کمتری هم بگیرد. اما این بیرون‌زدگی باعث شده لبه‌های فلزی زد ۳ پلاس تیزتر شوند و وقتی گوشی را در دست دارید، حس بدی از این بابت به شما القا شود.
    [​IMG]
    در جلو گوشی همچنان شاهد پنل ۵.۲ اینچی صفحه نمایش هستیم. سونی از زمان تولید اکسپریا زد ۲ از بلندگوهای دوگانه در جلو استفاده می‌کند و این بار هم شاهد بلندگوهای استریو دستگاه هستیم؛ با این تفاوت که این بلندگوها در لبه‌های بالا و پایین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند و دیگر مشابه زد ۳ نیستند. در قسمت بالای بخش جلویی شاهد برند سونی در وسط و دوربین ۵ مگاپیکسلی در سمت راست آن و تعدادی از سنسورها در سمت چپ آن هستیم.
    [​IMG]
    در پشت دستگاه نیز، همانند نسل‌های قبلی، شاهد دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی همراه با فلش LED هستیم که در گوشه سمت چپ و بالای قسمت پشتی قرار گرفته است. لوگوی NFC، برند سونی و اکسپریا نیز همچنان مشاهده می‌شوند. لبه‌های گوشی، مانند اکسپریا زد ۳، فلزی است، اما این بار فلز دور گوشی صیقل خورده و ظاهری جذاب‌تر به آن بخشیده است؛ مخصوصا در نسخه طلایی که در اختیار ما قرار گرفته بود، این موضوع به‌وضوح احساس می‌شد و از فاصله دور گوشی شبیه جواهر بود.
    [​IMG]
    در چهار گوشه زد ۳ پلاس قسمت‌های پلاستیکی براقی قرار گرفته‌اند تا بتوانند هنگام افتادن گوشی، تا حد زیادی از آسیب دیدنش جلوگیری کنند. در سمت راست لبه فلزی دستگاه دکمه دایره‌ای‌شکل پاور، دکمه یک‌پارچه کم و زیاد کردن صدا و همچنین دکمه شاتر دوربین قرار گرفته است. نکته مثبت این دکمه‌ها نرم شدن آنها نسبت به نسل قبلی است. اکنون دیگر با کوچک‌ترین اشاره، این دکمه‌ها کار می‌کنند و حس بهتری القا می‌کنند.
    [​IMG]
    در سمت چپ دستگاه بخش مربوط به سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی قرار گرفته است. زد ۳ پلاسی که به دفتر ما آمد نسخه دوسیم‌کارته بود. برخلاف زد ۳، که نسخه دوسیم‌کارته آن درگاه بزرگ‌تری داشت، این بار در زد ۳ پلاس این‌گونه نیست و دیگر در ظاهر نسخه دوسیم‌کارته و تک‌سیم‌کارته هیچ تفاوتی وجود ندارد. همچنین بخش اتصال به داک نیز از لبه گوشی حذف شده و به زیبایی‌اش افزوده است.
    [​IMG]
    در بخش بالایی دستگاه شاهد پورت ۳.۵ میلی‌متری هدفون همراه با میکروفون دوم برای از بین بردن نویزهای صدایی محیط هستیم. در بخش پایینی نیز پورت MicroUSB همراه با بخش دیگری برای متصل کردن آویز به دستگاه هستیم. علی‌رغم ضدآب بودن دستگاه، این بار دیگر شاهد پوششی برای پورت USB دستگاه نیستیم و این یکی از نکات مثبت طراحی زد ۳ پلاس به شمار می‌رود.
    [​IMG]
    احتمالا برایتان سوال پیش آمده که: میکروفون اصلی دستگاه کجاست؟ میکروفون اصلی در لبه پایینی صفحه نمایش جای گرفته است که یکی از بلندگوها هم آنجا قرار دارد.در نهایت باید بگوییم ما هم همانند بسیاری از شما انتظار گوشی‌ای با طراحی جدید داشتیم، اما سونی تصمیم گرفت همان زد ۳ را دستخوش تغییرات جزئی کند و به‌عنوان پرچمدار سال ۲۰۱۵ عرضه کند. حال باید ببینیم سونی برای زد ۴ یا حتی زد ۵ چه چیزی در چنته دارد.صفحه نمایش


    سونی، همانند نسل‌های پیشین اکسپریا زد، باز هم از صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با رزولوشن 1080P و تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ استفاده کرده است. روی کاغذ ما عملا با صفحه نمایش اکسپریا زد ۳ روبروییم، اما در واقعیت این چنین نیست.
    [​IMG]
    به‌گفته سونی، نمایشگر زد ۳ پلاس از روشنایی بیشتری نسبت به زد ۳ برخوردار است و به همین سبب خوانایی این صفحه نمایش زیر نور آفتاب بهتر از زد ۳ است. در عمل نیز ما در آزمایش‌هایمان متوجه این موضوع شدیم و دیدیم نمایشگر زد ۳ پلاس زیر آفتاب خوانایی بسیار خوبی دارد.این نمایشگر ۵.۲ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۲۴ اینچ، تصاویر را شارپ و باکیفیت نشان می‌دهد و کاربر نمی‌تواند با چشم غیرمسلح پیکسل‌های آن را تشخیص دهد. از نظر کیفیت نمایش تصاویر نیز سونی بسیار خوب عمل کرده و با نمایشگری باکیفیت روبروییم، اما از حق نگذریم، کیفیت نمایش تصاویر را نمی‌توان با پرچمدارانی چون جی ۴ و اس ۶ مقایسه کرد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش با حالتی سردتر نسبت به دیگر گوشی‌ها نمایش داده می‌شوند و رنگ سفید در این نمایشگر به گرمی جی ۴ نیست.
    [​IMG]
    استفاده از صفحه نمایش Full HD شاید نوید عمر باتری بهتر را بدهد. تصور کنید اگر به‌جای این رزولوشن، نمایشگر زد ۳ پلاس رزولوشن QHD داشت، چقدر مصرف انرژی زیادتر می‌شد. همچنین با وجود پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰، معلوم نبود با نمایشگر QHD دستگاه چقدر بیشتر داغ می‌شد.یکی از مزایای این نمایشگر کانتراست نسبتا بالای آن است که موجب می‌شود رنگ مشکی به‌خوبی نمایش داده شود. زمانی که نور محیط بسیار کم باشد، نمایشگر زد ۳ پلاس می‌تواند میزان نور خود را تا حجم زیادی کاهش دهد و در نتیجه چشمان کاربر آسیب نبیند. زیاد بودن نرخ کانتراست هم در بالارفتن کیفیت تصاویر زد ۳ پلاس در نور کم تاثیر ملموسی دارد.یکی از ویژگی‌های این صفحه نمایش عملکرد آن زیر آب است. در واقع یکی از ضعف‌های گوشی‌های ضدآب صفحه نمایش آنهاست: زمانی که خیس می‌شوند، دیگر به‌خوبی حالت عادی دستورات را اجرا نمی‌کنند و در واقع به‌نوعی کارایی لمسی خود را تا زمان خشک شدن از دست می‌دهند. اما سونی این مشکل را در زد ۳ پلاس حل کرده است و حتی با وجود خیس بودن نمایشگر، این قسمت به‌خوبی دستورات لمسی کاربر را اجرا می‌کند.جدا از مزایای نمایشگر زد ۳ پلاس، صفحه نمایش این گوشی یک عیب هم دارد: زاویه دید تصاویر در این نمایشگر خوب است، اما عالی نیست. در برخی موارد ممکن است با کج کردن صفحه نمایش با افت کانتراست و حتی افت رنگ‌ها مواجه شویم که این مورد شاید برخی مواقع آزاردهنده باشد. متاسفانه سونی از زمان معرفی اکسپریا زد و اکسپریا زد ۱ همواره نمایشگرهایی با زاویه دید محدودتر نسبت به رقبایش داشته و در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد چنین موضوعی هستیم. البته این مشکل چندان هم جدی نیست و زد ۳ پلاس هنوز هم تصاویر را از زوایای مختلف خوب نمایش می‌دهد، اما امیدوار بودیم به‌جای لغت خوب از لغت «عالی» استفاده کنیم.یکی دیگر از معایب نمایشگر زد ۳ پلاس چینش خازن‌های لمسی صفحه نمایش است. این خازن‌ها به نحوی قرار گرفته‌اند که در نور مستقیم آفتاب همانند نقطه‌هایی ریز در صفحه نمایش می‌درخشند. البته احتمالا این موضوع به‌دلیل بهتر شدن عملکرد لمسی صفحه نمایش است که زیر آب هم خوب کار می‌کند، اما هرچه باشد، در نور روز این خازن‌ها را هم خواهید دید.در مجموع زد ۳ پلاس نمایشگر خوبی دارد، اما نمی‌توان آن را بهترین نمایشگر موجود در بازار دانست. مزایایی همچون کانتراست بالا و عملکرد بهتر لمسی آن زیر قطرات آب قابل توجه است، اما مواردی مانند رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبا و کیفیت معمولی در مقابل آنها، باعث شده به لغت «خوب» برای این صفحه نمایش بسنده کنیم.سخت‌افزار


    سونی، همانند گذشته، بهترین پردازنده ساخت کوالکام را در پرچمدارش قرار داده است. این بار با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ روبروییم. درحالی‌که شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی، به‌علت داغ کردن و حواشی آن، از اسنپدراگن ۸۱۰ دوری کردند، سونی نیز مثل اچ‌تی‌سی تصمیم گرفت از این پردازنده استفاده کند. اگرچه این پردازنده واقعا قدرتمند است، ولی ما مشکل داغ کردنش را در زد ۳ پلاس تجربه کرده‌ایم.
    [​IMG]
    البته One M9 اچ‌تی‌سی توانسته بود تا حدود زیادی مشکل داغ کردن پردازنده را از نظر نرم‌افزاری حل کند، اما سونی هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است و به‌دلیل داغ کردن این پردازنده، اخیرا سونی مجبور شد اعلام کند در تابستان با ارائه به‌روزرسانی، مشکل داغ شدن زد ۴ را حل خواهد کرد.فرکانس چهار هسته این پردازنده قدرتمند روی ۱.۵ گیگاهرتز و فرکانس چهار هسته دیگر آن روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند و البته داغ، ۳ گیگابایت حافظه رم هم انجام وظیفه می‌کند. زد ۳ پلاس فقط در حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود، اما پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا سقف ۱۲۸ گیگابایت نیز در این گوشی وجود دارد.صفحه نمایش دستگاه، که پیش‌تر هم بررسی‌اش کردیم، ۵.۲ اینچی است و رزولوشن تمام اچ‌دی دارد. دوربین اصلی این گوشی هم مثل نسل‌های قبلی خود ۲۰.۷ مگاپیکسلی است و فلش ال‌ای‌دی هم زیر آن دیده می‌شود. دوربین دوم دستگاه، که وظیفه شکار سلفی‌های کاربر را دارد، رزولوشنی معادل ۵.۱ مگاپیکسل دارد. متأسفانه باتری دستگاه نسبت به نسل قبلی با کاهش حجم مواجه شده و اکنون باتری دستگاه ۲۹۳۰ میلی‌آمپر حجم دارد؛ البته این به‌معنی خوب نبودن عمر باتری دستگاه نیست.نرم‌افزار


    رابط کاربری سونی برای اندروید ۵ را پیش‌تر روی اکسپریا ام ۴ آکوآ دیده بودیم. همان ویژگی‌های نرم‌افزاری همچنان در اکسپریا زد ۳ پلاس هم یافت می‌شود، با این تفاوت که رابط کاربری سونی برای اندروید ۵.۰.۲ روی زد ۳ پلاس بسیار روان اجرا می‌شود. پیش از پرداختن به عملکرد نرم‌افزاری، بار دیگر نگاهی می‌اندازیم به ویژگی‌های رابط کاربری سونی برای اندروید لالیپاپ.
    [​IMG]
    آخرین نسخه رابط کاربری سونی سبک‌تر شده و بسیار روان‌تر از نسل قبلی آن اجرا می‌شود. انیمیشن‌های آن، که از اندروید ۵ به ارث برده شده، به‌سرعت اجرا می‌شود. البته این رابط کاربری روی اندروید ۵.۰.۲ نصب شده است، در صورتی که اگر اندروید دستگاه نسخه ۵.۱.۱ بود، اکنون سرعت اجرای دستورات بیشتر از گذشته هم می‌بود. امیدواریم به‌زودی سونی به‌روزرسانی اندروید ۵.۱.۱ را برای زد ۳ پلاس ارائه کند.این رابط کاربری همچنان برخی ویژگی‌های نسل قبلی‌اش را دارد. برای مثال، در بخش Multi Tasking برخی اپلیکیشن‌ها در قسمت پایینی وجود دارند که هر کدامشان می‌توانند به‌صورت پنجره‌ای جداگانه در صفحه اجرا شوند که قابلیت تغییر سایز و جابجایی هم برای آنها وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید با باز کردن هرکدام از این پنجره‌ها، در پس‌زمینه کارهای دیگر انجام دهید، مثلا می‌توانید اینباکس جیمیلتان را باز کنید و در پس‌زمینه هم در کروم در حال وب‌گردی باشید.
    [​IMG]
    سونی در این رابط کاربری برای افراد مسن‌تر و کودکان هم فکری کرده است. علاوه بر لانچر اصلی دستگاه یک لانچر Simple Home هم وجود دارد که عملکردش به‌مراتب ساده‌تر از لانچر اصلی دستگاه است.
    [​IMG]
    ویژگی تغییر تم نیز در رابط کاربری سونی گنجانده شده است و کاربر می‌تواند تم‌های مختلفی برای اکسپریا زد ۳ پلاس خود دانلود کند. البته چند تم به‌طور پیش‌فرض روی آن نصب شده، اما اگر بخواهید، از فروشگاه نرم‌افزاری Play Store می‌توانید تم‌های بیشتری دانلود کنید.ویژگی بعدی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، کیبورد بسیار خوب زد ۳ پلاس است. در بررسی تخصصی ام ۴ آکوآ نیز به این کیبورد اشاره کرده بودیم، اما واقعا این کیبورد آن‌قدر خوب است که باز هم می‌خواهیم از آن تعریف کنیم. تایپ با آن بسیار ساده است و علاوه بر تایپ راحت، این کیبورد قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیار زیادی دارد و کاربر می‌تواند کیبورد مناسب خودش را انتخاب کند. ویژگی دیگر این کیبورد، که توجه ما را جلب کرد، چینش حروف فارسی بود که به‌شکل استاندارد قرار گرفته و تایپ با آن را ساده‌تر می‌کند.
    [​IMG]
    در این رابط کاربری همچنین چند اپلیکیشن اختصاصی سونی هم قرار دارد. از جمله آنها می‌توان به اپلیکیشن‌هایی اشاره کرد که برای اتصال دستگاه به پلی‌استیشن سونی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، نرم‌افزاری هم برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بدنی وجود دارد. در این اپلیکیشن، که Lifelog نام دارد، تعداد قدم‌های کاربر، میزان کالری سوزانده‌شده، میزان خواب کاربر و دیگر فعالیت‌های روزانه نشان داده می‌شود. یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اختصاصی سونی TrackID نام دارد که وظیفه‌اش تشخیص آهنگ‌هایی است که در محیط پخش می‌شود. برای مثال، اگر به کافه‌ای رفته‌اید و می‌خواهید نام موسیقی در حال پخش را بدانید، می‌توانید از طریق این اپلیکیشن متوجه شوید.گوشی‌ای که در اختیار ما قرار گرفته بود نسخه دوسیم‌کارته زد ۳ پلاس بود. این گوشی امکان استفاده از دو سیم‌کارت به صورت همزمان را دارد و برای هرکدام تنظیمات مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هنگام برقراری تماس یا فرستادن پیامک به‌سادگی می‌توانید هر کدام از سیم‌کارت ها را انتخاب کنید. جایگاه سیم‌کارت‌های دستگاه نیز کنار کارت حافظه قرار دارد و به‌صورت کشویی بیرون آورده می‌شود. شایان ذکر است این جایگاه سیم‌کارت از دو سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند.از ویژگی‌های نرم‌افزاری رابط کاربری سونی که بگذریم، به عملکرد آن روی زد ۳ پلاس با پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ و حافظه رم سه گیگابایتی می‌رسیم. دستورات روی زد ۳ پلاس به‌سرعت اجرا می‌شوند و در اجرای چند اپلیکیشن به‌طور همزمان نیز زد ۳ پلاس قدرتمند ظاهر می‌شود. زد ۳ پلاس هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین نیز بسیار خوب عمل می‌کند، اما یک مشکل بزرگ «فعلا» وجود دارد: داغ کردن!در واقع زد ۳ پلاس از نظر اجرای اپلیکیشن‌های معمولی و روزانه مثل اینستاگرام، توییتر، موسیقی و مرورگر وب مشکلی ندارد، اما با باز کردن بازی سنگینی مثل آسفالت یا حتی شروع فیلم‌برداری ۴کی، اوضاع کمی فرق می‌کند. پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰ به‌سرعت داغ می‌کند و حتی برخی اوقات موجب بسته شدن اپلیکیشن‌ها می‌شود. برای مثال، ما حدود یک دقیقه و پنجاه ثانیه توانستیم با رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنیم و بعد از آن گوشی داغ شد و اپلیکیشن دوربین بسته شد. این موضوع به‌قدری جدی است که حتی وقتی برای اولین بار روی حالت فیلم‌برداری ۴کی می‌روید، خود گوشی به شما هشدار می‌دهد که ممکن است به‌دلیل افزایش دمای تلفن همراهتان، اپلیکیشن دوربین خودبه‌خود بسته شود. البته ویدیوی در حال ضبط شما ذخیره خواهد شد.
    [​IMG]
    فیلم‌برداری 4K در دیگر گوشی‌ها نیز محدودیت ۵ الی ۶ دقیقه‌ای دارد و در آنها هم به‌علت داغ کردن دستگاه، فیلم‌برداری متوقف می‌شود، اما محدودیتی که در زد ۳ پلاس با آن مواجهیم یک دقیقه و ۵۰ ثانیه است که در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف‌تر است. نکته بد دیگری که در این باره وجود دارد این است که بعد از داغ کردن پردازنده، عملکرد رابط کاربری دستگاه هم کمی کند می‌شود و حتی ممکن است هنگام اسکرول کردن ساده در نرم‌افزار تنظیمات هم شاهد لگ باشید و برای برگشتن به حالت عادی باید کمی صبر کنید تا قلب تپنده دستگاه سرد شود!در مجموع می‌توان گفت زد ۳ پلاس از نظر ظاهری، رابط کاربری جذاب و زیبایی دارد، اما از نظر عملکرد، به‌واسطه پردازنده اسنپدراگن ۸۱۰، اوضاع کمی متفاوت است. مادامی که کارهای معمولی با زد ۳ پلاس انجام دهید، گوشی به‌خوبی پاسخگوی نیازهای شماست، اما اگر بازی‌های سنگین یا اپلیکیشن‌های سنگین باز کنید، احتمالا زد ۳ پلاس شما را راضی نمی‌کند. شاید اگر سونی هم مانند ال‌جی سراغ پردازنده اسنپدراگن ۸۰۸ می‌رفت، اوضاع کمی بهتر بود، یا حداقل مثل اچ‌تی‌سی همان ابتدای عرضه، به‌روزرسانی نرم‌افزاری هم برای حل تقریبی این مشکل انجام می‌داد. در پایان باید ذکر کنیم در طول این بررسی تخصصی، دو به‌روزرسانی جدید برای این گوشی منتشر شد که در هردو آنها عملکرد دستگاه کمی بهتر از گذشته شد، اما مشکل داغ کردن همچنان وجود دارد.دوربین


    زد ۳ پلاس هم با دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی عرضه شده است که از زمان اکسپریا زد ۱ در گوشی‌های سری زد شاهدش هستیم. دیافراگم لنز G این دوربین روی عدد F/2.0 تنظیم شده است و میزان ایزو دوربین را هم می‌توانید تا ۱۲۸۰۰ زیاد کنید. توانایی عکس‌برداری با ماکسیمم رزولوشن ۵۲۴۸ × ۳۹۳۶، که معادل همان ۲۰ مگاپیکسل است، در این دوربین وجود دارد، اما در حالت اتوماتیک، عکس‌ها با رزولوشن ۸ مگاپیکسلی شکار می‌شوند. یک فلش ال‌ای‌دی هم زیر دوربین تعبیه شده تا وظیفه تامین نور در شرایط نوری کم را به عهده بگیرد.
    [​IMG]
    همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، زد ۳ پلاس دکمه شاتر برای دوربین هم دارد که دوقسمتی است و با آن می‌توانید اول فوکوس کنید و سپس عکس‌برداری کنید. اگر هم بخواهید به محض اینکه گوشی را از جیبتان درمی‌آورید با آن عکاسی کنید، تنها کافی است هنگامی که گوشی قفل است دکمه شاتر را فشار دهید تا اپلیکیشن دوربین باز شود. یکی دیگر از مزایای وجود دکمه فیزیکی شاتر، عکاسی و فیلم‌برداری زیر آب است که برای علاقه‌مندان بسیار کارآمد است.رابط کاربری اپلیکیشن دوربین زد ۳ پلاس عکاسی و فیلم‌برداری را در حالت پیش‌فرض با یکدیگر مخلوط کرده است و همزمان به تنظیمات هر دو آنها دسترسی دارید. برای شروع عکس‌برداری و فیلم‌برداری هم نیازی به تغییر وضعیت نیست و هر کدام آنها یک دکمه شاتر مخصوص دارد. کار با نرم‌افزار دوربین زد ۳ پلاس بسیار ساده است و امکانات مختلفی در اختیار کاربر می‌گذارد. برای مثال، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری در آن وجود دارد و اگر آنها برایتان کافی نباشد، می‌توانید تعداد بیشتری از این حالت‌ها را از پلی استور دانلود کنید.زد ۳ پلاس در حالت اتوماتیک، یا همان Superior Auto، عکس‌ها را با اندازه ۳۲۴۶ × ۲۴۴۸ پیکسل شکار می‌کند که همان رزولوشن ۸ مگاپیکسلی است. در حالت اتوماتیک تنظیمات محدودی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به تغییر نسبت تصویر بین گزینه‌های ۱۶:۹ یا ۴:۳ اشاره کرد. تنظیم دیگری که وجود دارد روشن بودن یا خاموش بودن فلش در عکاسی است. اگر تنظیمات بیشتری می‌خواهید، باید وارد Manual یا عکاسی دستی شوید تا از ایزو گرفته تا میزان نور، رزولوشن عکس و فوکوس را بتوانید تغییر دهید. البته تنظیمات بیشتری هم در این بخش است که اگر عکاس حرفه‌ای باشید، تجربه خوبی با آن خواهید داشت.ویژگی HDR را تنها می‌توانید در حالت دستی یا Manual فعال کنید که در این صورت باز هم زد ۳ پلاس به رزولوشن ۸ مگاپیکسل محدود می‌شود. از آنجا که حالت اتوماتیک هم تصاویر را ۸ مگاپکیسلی شکار می‌کند، سونی می‌توانست ویژگی HDR را در بخش اتوماتیک هم بگنجاند.دوربین جلویی دستگاه هم رزولوشن ۵.۱ مگاپیکسلی دارد و سلفی‌های شما را با اندازه ۲۵۹۲ × ۱۹۹۴ ثبت می‌کند.از مباحث تکنیکی دوربین که بگذریم، به کیفیت خروجی این سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و اپلیکیشن آن می‌رسیم. عکس‌های دوربین اصلی دستگاه را اگر با زد ۳ مقایسه کنید، متوجه می‌شوید رنگ‌ها در زد ۳ کمی خنک‌ترند، ولی اکنون در زد ۳ پلاس رنگ‌ها گرم‌تر شده‌اند. به‌غیر از این تفاوت کوچک، نمی‌توان تفاوت خاص دیگری میان زد ۳ و زد ۳ پلاس از نظر عکاسی قائل شد. در ادامه می‌توانید برخی عکس‌های گرفته‌شده با زد ۳ پلاس را مشاهده کنید.
    [​IMG]
    در حالت Superior Auto
    [​IMG]
    در حالت Superior Auto
    [​IMG]
    در حالت Superior Auto
    [​IMG]
    در حالت Superior Auto
    [​IMG]
    در حالت Manual و با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسلی
    دوربین سلفی زد ۳ پلاس عکس‌های خوبی می‌تواند بگیرد. همچنین به‌واسطه رزولوشن ۵ مگاپیکسلی و لنز تقریبا عریض آن، افراد بسیاری می‌توانند در سلفی با شما شریک باشند. کیفیت عکس‌های ثبت‌شده توسط این سنسور خیلی خوب است و در شرایط نوری مناسب، شما را راضی می‌کند. اما اگر در شرایط نوری کم سلفی می‌خواهید، بهتر است سراغ گوشی‌های سری C سونی بروید که یک فلش هم جلو آنها تعبیه شده است.هنگام فیلم‌برداری زد ۳ پلاس می‌تواند با رزولوشن 2160P یا همان 4K با سرعت ۳۰ فریم فیلم بگیرد؛ البته پیش‌تر هم اشاره کردیم که این فیلم‌برداری بسیار محدود است و هربار تنها می‌توانید حدود دو دقیقه فیلم بگیرید. گزینه‌های فیلم‌برداری با رزولوشن 1080P با سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم هم در زد ۳ پلاس وجود دارد. کیفیت فیلم‌های ثبت‌شده از نظر تصویر و از نظر صدا هم خوب است و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.در مجموع می‌توان گفت دوربین زد ۳ پلاس از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و کاربر را راضی نگه می‌دارد. البته ممکن است این گوشی در برخی موارد در مقابل جی ۴ و اس ۶ عملکردی ضعیف‌تر داشته باشد، اما در حالت کلی دوربین دستگاه نمره قبولی را دریافت می‌کند. باتری


    مصرف باتری در زد ۳ پلاس به‌لطف وجود تنظیمات مختلف STAMINA Mode خوب است. در حالت عادی و بدون استفاده از تنظیمات Stamina ما توانستیم با استفاده سنگین ۴ ساعت صفحه نمایش دستگاه را روشن نگه داریم. اگر از تنظیمات مختلف STAMINA استفاده کنید، مصرف باتری دستگاه از این هم بهتر می‌شود. اگر درصد کمی از باتری باقی مانده باشد، می‌توانید زد ۳ پلاس را روی Ultra STAMINA قرار دهید. این حالت بیشتر امکانات گوشی را غیرفعال می‌کند و فقط به برخی اپلیکیشن‌ها و حتی تعداد کمی از تنظیمات محدود می‌شوید. اما در حالت کلی می‌توانید حالت STAMINA عادی را هم فعال کنید که ویژگی خاصی از زد ۳ پلاس را محدود نمی‌کند، اما در مصرف باتری تاثیر مثبت دارد.
    [​IMG]
    حجم باتری دستگاه، اگرچه نسبت به زد ۳ با کاهش مواجه شده و اکنون ۲۹۳۰ میلی‌آمپر است، همچنان سونی وعده داده زد ۳ پلاس می‌تواند تا دو روز کاربر را همراهی کند. برای رسیدن به دو روز مصرف باتری قطعا باید از حالت‌های STAMINA کمک بگیرید.زد ۳ پلاس به‌طور پیش‌فرض از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با ۳۰ دقیقه شارژ از صفر تا ۶۰ درصد شارژ شود؛ اما متاسفانه شارژری که در بسته‌بندی زد ۳ پلاس وجود داشت از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کرد و صرفا یک شارژر معمولی بود. کاربران می‌توانند شارژر Fast Charging را جداگانه خریداری و استفاده کنند. همچنین پشتیبانی از شارژ وایرلس در زد ۳ پلاس وجود ندارد. در نهایت می‌توانیم بگوییم زد ۳ پلاس از عمر باتری خیلی خوبی برخوردار است و بار دیگر سونی نشان داده گوشی‌هایش از نظر مصرف باتری خوب عمل می‌کنند. بلندگو و هدفون


    بلندگوهای استریو در جلو زد ۳ پلاس عملکرد خوبی دارند. نکته مثبت آنها این است که در بخش جلویی دستگاه قرار دارند و صدایی رسا به گوش کاربر می‌رسانند. خروجی این بلندگوها صدایی واضح است، اما از نظر بلندی صدای آنها با توجه به وجود دو بلندگو چندان بلند نیست. در واقع کیفیت و بلندی در حد One M9 اچ‌تی‌سی نیست که صدایی دالبی و بلند ارائه می‌کند، اما همچنان بلندگوهای زد ۳ پلاس کیفیت خوبی دارند و از بسیاری از گوشی‌های بازار بهترند.هدفونی که با زد ۳ پلاس عرضه می‌شود مدل ساده هدفون‌های سونی است. ظاهرش ساده است و دکمه‌ای هم برای پاسخ دادن به تماس روی آن قرار دارد. کیفیت سیم هدفون نیز کاملا معمولی و پلاستیکی است و جنسی شبیه جنس سیم هدفون آیفون دارد. سیم هدفون‌های آن نیز به ترتیبی است که باید گوشی سمت چپ را ابتدا بگذارید و گوشی سمت راست را از پشت گردن خود متصل کنید. یکی از معایب این گوشی‌ها طراحی آنهاست که ممکن است با گوش همه سازگار نباشد و بعضی‌ها با آن راحت نباشند.
    [​IMG]
    از آنجا که سونی دستی در تولید هدفون دارد، کیفیت صدای خروجی این هدفون استاندارد و خوب است. صدای واضح و مشخصی از آن بیرون می‌آید و کیفیتی کاملا راضی‌کننده به کاربر ارائه می‌دهد. اگر ظاهرش نیز کمی جذاب‌تر بود، شاید یکی از بهترین هدفون‌های عرضه‌شده در گوشی لقب می‌گرفت. در نهایت می‌توانیم بگوییم این گوشی از نظر صدا یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار است و اگر موسیقی زیاد گوش می‌دهید، اکسپریا زد ۳ پلاس را در گزینه‌های خریدتان در نظر بگیرید.از نظر نرم‌افزاری، سونی، با توجه به سابقه حضورش در صنعت موسیقی، توانسته بهترین تکنولوژی‌های خودش را در زد ۳ پلاس بگنجاند. خروجی صدای این گوشی از پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون واقعا عالی است و تفاوتی نمی‌کند چه مدل هدفونی به آن وصل کنید، چراکه کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دریافت خواهید کرد. زمانی که هدفون برندهای دیگر را به زد ۳ پلاس متصل کنید، گوشی گزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که با فعال کردنش گوشی به‌طور اتوماتیک هدفون شما را آنالیز می‌کند و بهترین صدا را به آن تحویل می‌دهد.نظر جی‌اس‌ام


    در مجموع اکسپریا زد ۳ پلاس را می‌توان گوشی بسیار خوبی نامید، چراکه صفحه نمایش خوب، دوربین خوب و طراحی واقعا زیبا دارد، مخصوصا نسخه طلایی آن که ظاهری جذاب در دستتان خواهد داشت. لبه‌های فلزی صیقلی همراه با پوشش شیشه‌ای در پشت و جلو دستگاه حس کالایی کاملا لوکس و البته باکیفیت را منتقل می‌کند.
    [​IMG]
    در مقابل، ظاهر تکراری نسل‌های قبلی را شاهدیم. صفحه نمایش دستگاه رزولوشن تمام اچ‌دی دارد و دوربین اصلی نیز نسبت به اکسپریا زد ۳ تغییر چندانی نکرده است. این موارد به این معنی نیست که زد ۳ پلاس گوشی خوبی نیست، بلکه خریدش را به هرکسی توصیه نمی‌کنیم. از جمله افرادی که می‌توانند صبر کنند تا نسل بعدی پرچمداران سونی را خریداری کنند، کسانی‌اند که اکنون اکسپریا زد ۳ دارند. این گوشی را به کسانی توصیه می‌کنیم که گوشی‌ای با عمر باتری خوب، خروجی باکیفیت صدا و دوربینی خوب روی گوشی خود می‌خواهند. علاوه بر این ظاهر جذاب و ضخامت ۶.۹ میلی‌متری دستگاه هم وسوسه‌کننده است.در نهایت می‌توان گفت سونی در سال ۲۰۱۵ با احتیاط عمل کرد و، به‌جای عرضه پرچمداری با ظاهری کاملا جدید، ترجیح داد همان زد ۳ را بهبود دهد و این گوشی را به بازار عرضه کند. نتیجه آن؟ با گوشی خوبی روبروییم، اما نمی‌توان گفت با بهترین گوشی اندرویدی مواجهیم.مزایا


    صفحه نمایش زیبادوربین خیلی خوبرابط کاربری سبکعمر باتری مناسبمعایب


    ظاهر تکراریداغ کردن پردازنده (البته با به‌روزرسانی نرم‌افزاری تا حدودی قابل حل است)عملکرد کند هنگام داغ کردن
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛ گرند اس ۲ (ZTE Grand S II LTE)



    جی اس ام: در چند سال اخیر شرکت های چینی زیادی اقدام به تولید گوشی های هوشمند کرده اند. بیشتر این شرکت ها، که می توان به هوآوی و شیائومی، پر آوازه ترینشان اشاره کرد، فقط در چین فعالیت می کنند که البته بازار چین هم بازار پر رونقی برایشان است. برخی شرکت های دیگر مانند زد تی ای و وان پلاس، پا را فراتر از چین گذاشته و در بازارهای جهانی هم فعالیت می کنند.



    محصولات مورد بحث



    [​IMG]









    ZTE Grand S II S291






    جی اس ام: در چند سال اخیر شرکت های چینی زیادی اقدام به تولید گوشی های هوشمند کرده اند. بیشتر این شرکت ها، که می توان به هوآوی و شیائومی، پر آوازه ترینشان اشاره کرد، فقط در چین فعالیت می کنند که البته بازار چین هم بازار پر رونقی برایشان است. برخی شرکت های دیگر مانند زد تی ای و وان پلاس، پا را فراتر از چین گذاشته و در بازارهای جهانی هم فعالیت می کنند.
    [​IMG]
    در این پست می خواهیم یکی از بهترین گزینه های زد تی ای در بازار یعنی مدل ZTE Grand S II نسخه LTE را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. طراحی
    گرند اس ۲ به جز بخش جلویی که با یک پوشش شیشه ای پوشانده شده، تماما از پلاستیک ساخته شده است. حتی نوار دور دستگاه که شبیه به فلز می ماند نیز جنسی پلاستیکی دارد؛ همانند پرچمداران قبلی سری اس سامسونگ. البته به لطف بدنه پلی کربناتی، باتری دستگاه قابل تعویض است و درگاه کارت حافظه جانبی هم در زیر درب پشتی آن قرار دارد.طراحی گرند اس ۲، زیبا، ساده و شکیل است؛ البته از دور به این شکل دلربایی می کند و از نزدیک با یک گوشی پلاستیکی روبرو هستیم. در سال ۲۰۱۵ که تقریبا تمامی شرکت های بزرگ از مواد مختلف مانند چرم، شیشه و فلز برای ساخت گوشی های خود استفاده می کنند، دیگر گوشی های پلاستیکی کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
    [​IMG]
    هنگامی که دستگاه را در دست می گیرید، ممکن است جنس بدنه پشتی شما را یاد گوشی HTC One X بیاندازد. از این رو نمی توان گفت جنس بدنه به بدی گوشی مانند گلکسی اس ۴ سامسونگ است. ارگونومی این گوشی برای صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بسیار خوب است و اولین باری که دستگاه را در دست بگیرید، خوش دستی گرند اس ۲ را متوجه می شوید. اما هرچه باشد صفحه نمایش ۵.۵ اینچ هنوز هم ممکن است کمی برای افراد بزرگ باشد.در مقایسه با وان پلاس وان، صفحه نمایش دستگاه کمی پهن تر است و در مقایسه با آیفون ۶ پلاس، صفحه نمایش دستگاه تقریبا همانند ۶ پلاس می ماند. قسمت پشتی دستگاه خمیدگی خاصی به سمت بیرون دارد که از لبه های گوشی شروع می شود. این خمیدگی باعث می شود گوشی بهتر در دست جای گیرد و احساس امنیت به کاربر القا کند.
    [​IMG]
    از اینها بگذریم، در جلوی دستگاه ما با یک پنل سفید رنگ روبرو هستیم که در وسط آن صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی دستگاه قرار دارد. در بالای صفحه نمایش برند زد تی ای، بلندگو مکالمه، دوربین دوم دستگاه در سمت راست بلندگو و سنسور های دستگاه در سمت چپ بلندگو، قرار دارند. در زیر صفحه نمایش نیز شاهد سه دکمه نرم افزاری گرند اس ۲ هستیم که در زمانی که نور پس زمینه این چراغ ها خاموش می شود، وجود آن ها را حس نمی کنید.
    [​IMG]
    [​IMG]
    در سمت راست دستگاه نیز، ابتدا کلید یکپارچه کم و زیاد کردن صدا و کمی پایین تر، دکمه پاور دستگاه وجود دارد.
    [​IMG]
    در بخش پایینی شاهد پورت مایکرو USB و میکروفون اصلی دستگاه هستیم. در سمت چپ دستگاه هم چیز خاصی دیده نمی شود و تنها نوار نقره ای رنگ وجود دارد. در بخش بالایی گوشی هم تنها پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون قرار دارد.
    [​IMG]
    [​IMG]
    بخش پشتی دستگاه، تنها بلندگو اصلی، دوربین، فلش ال ای دی و میکروفون دوم در کنار یکدیگر دیده می شوند. ممکن است با خود بگویید قرار گرفتن بلندگو در این سمت موجب می شود وقتی گوشی روی میز است، صدای آن به خوبی شنیده نشود اما به دلیل خمیدگی که به آن اشاره کردیم، مشکی از این بابت وجود ندارد.
    [​IMG]
    صفحه نمایشصفحه نمایش این گوشی، ۵.۵ اینچی است و رزولوشن FullHD هم دارد. تا اینجا که همه چیز همانند گوشی های آیفون ۶ پلاس و وان پلاس وان است. اما از نظر کیفیت، زی تی ای هم رده با این گوشی ها نیست. این صفحه نمایش به لطف تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ، مشکلی از نظر شارپ بودن تصاویر ندارد اما کیفیت نمایش تصاویر عالی نیست. صفحه نمایش گرند اس ۲ رنگ ها را گرم نشان می دهد، اما کم بودن کانتراست و همچنین کم بودن میزان نور صفحه نمایش، تجربه دلچسبی به کاربر ارائه نمی دهد.
    [​IMG]
    کانتراست تصاویر به نحوی کم است که تصاویر حالت مرده دارند. کم بودن نور صفحه نمایش هم برای کاربر در زیر نور آفتاب، مشکل ساز خواهد بود. در مجموع می توان گفت این صفحه نمایش بد نیست، اما خوب هم نیست و کیفیت متوسطی دارد. این صفحه نمایش که تکنولوژی TFT دارد، از نظر زاویه دید عملکرد قابل قبولی دارد و از این نظر مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. سخت افزار
    گرند اس ۲، از یک پردازنده اسنپ دراگن ۸۰۱ ساخت کوآلکام استفاده می کند. فرکانس پردازشی این پردازنده هم روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند، ۲ گیگابایت حافظه رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی هم وجود دارد که کاربر می تواند با استفاده از کارت حافظه جانبی، میزان حافظه داخلی را افزایش دهد.
    [​IMG]
    در قسمت پشتی گوشی نیز دوربین اصلی دستگاه با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل قرار دارد و دوربین جلویی این گوشی هم ۲.۱ مگاپیکسلی است و می تواند با رزولوشن 1080P فیلم برداری کند. فیلم برداری دوربین اصلی دستگاه هم رزولوشن 1080P دارد.یکی از معایبی که می توان در مشخصات سخت افزاری گرند اس ۲ در نظر گرفت، فقدان NFC است.نرم افزارزد تی ای تلاش کرده تا با استفاده از ویژگی های نرم افزاری مختلف، تجربه کاربری دلچسبی را ارائه دهد. اندروید دستگاه نسخه ۴.۳ جلی‌بین است اما با استفاده از پوسته نرم افزاری زد تی ای، اندروید ۴.۳ متفاوتی را تجربه خواهید کرد که در ادامه به ویژگی های جذاب آن خواهیم پرداخت.قبل از پرداختن به ویژگی های خوب این رابط کاربری، یکی از معایب آن یعنی لانچر نصب شده روی گوشی را بررسی خواهیم کرد. لانچری که روی گرند اس ۲ نصب شده است Mifavor Launcher نام دارد. این لانچر کمی کند است و تصویر را در پس زمینه تار می کند! در مجموع تجربه خوبی از این لانچر نداشتیم اما با نصب لانچر های دیگر مانند Google Now Launcher، این مشکل کاملا برطرف می شود. البته باز هم این موضوع سلیقه ایست و ممکن است شما نظر دیگری داشته باشید.
    [​IMG]
    یکی دیگر از معایب عجیبی که این رابط کاربری دارد، این است که نمی شود در صفحه قفل صفحه نمایش، اسکرین شات تهیه کرد. این ایراد شاید چندان مهم نباشد اما گاهی وقت ها ممکن است کاربر به آن نیاز داشته باشد.اما از نکات خوب این رابط کاربری می توان در ابتدا به صفحه Lock Screen آن اشاره کرد. لاک اسکرین گرند اس ۲ بسیار ساده است. در بالا تنها ساعت و تاریخ دیده می شود و در بخش پایین سمت راست هم چند پیکان دیده می شوند. اگر آن پیکان ها را به سمت چپ بکشید، چهار اپلیکیشن در زیر لاک اسکرین پدیدار می شود که با لمس آنها می شود مستقیما از طریق لاک اسکرین، واردشان شد.
    [​IMG]
    یکی دیگر از نکات خوب این رابط کاربری، ویژگی هایی است که در بخش تنظیمات دستگاه قرار گرفته است. این ویژگی های هوشمندانه که در زیر مجموعه Smart Operation در تنظیمات قرار گرفته اند، کار با گوشی را ساده تر می کنند. اولین آنها One-hand operation است که به کمک تنظیمات موجود در آن، کار کردن با یک دست با این گوشی ۵.۵ اینچی راحت تر می شود. ویژگی بعدی Mi-POP است. با فعال کردن این ویژگی یکی از دکمه های سخت افزاری خانه یا بازگشت، در صفحه نمایش ظاهر می شود و بار دیگر کار کردن با یک دست آسان تر می شود.
    [​IMG]
    ویژگی بعدی که مورد علاقه ما نیز بود، Gesture & Motion است. به کمک این تنظیمات شما می توانید سه ژست حرکتی برای رابط کاربری گوشی فعال کنید. اولین آنها Close App است. به کمک این ستینگ، می توانید اپلیکیشنی که در آن قرار دارید را با کشیدن سه انگشت خود از بالای صفحه نمایش به پایین ببندید. این ویژگی در برخی موارد واقعا کار آمد خواهد بود و مهم تر از همه این است که لگ یا کندی در هنگام این کار دیده نمی شود.ژست حرکتی بعدی مربوط می شود به Switch Apps. به کمک این ژست حرکتی می توانید زمانی که در یک اپلیکیشن هستید، با کشیدن سه انگشت خود به سمت راست یا چپ، به اپلیکیشن های بعدی یا قبلی که باز هستند بروید.در نهایت ژست حرکتی سوم به نام Screen Capture وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست، به کاربر اجازه می دهد با جمع کردن سه انگشت خود روی هر صفحه ای، از آن صفحه اسکرین شات بگیرد و ذخیره کند. تمامی این ژست ها به خوبی کار می کنند و واقعا تجربه لذت بخشی را در اختیار قرار می دهند.
    [​IMG]
    علاوه بر این ژست ها، ویژگی های دیگری در قالب Motion هم در این بخش قرار دارند. به کمک آن ها می توانید زمانی که در صفحه یکی از مخاطبان خود هستید، با گرفتن گوشی در جلوی گوش خود با اون تماس برقرار کنید. یا حتی زمانی که تماسی دریافت می کنید، می توانید با گرفتن گوشی در جلوی گوش خود تماس را جواب دهید. حالت های دیگری مانند Pocket Mode، Flip Mute و Snooz/Stop alarm هم در این بخش موجود هستند که احتمالا پیش تر آن ها را در گوشی های سامسونگ یا اچ تی سی دیده اید.
    [​IMG]
    از Gesture & Motion که خارج شویم، هنوز ویژگی های دیگری در زیر مجموعه Smart Operation باقی مانده است. یک ویژگی خوب دیگر، Glove Mode نام دارد. با فعال کردن این ویژگی، حساسیت صفحه نمایش نسبت به لمس بالا می رود و در نتیجه در زمستان هم که دستکش دستتان کرده باشید، باز هم می توانید با گرند اس ۲ کار کنید. دو ویژگی دیگر Quick Start و Scheduled Power on/off هم وجود دارد که اولی باعث می شود، در زمان ری استارت یا روشن شدن گوشی، زمان بوت سیستم عامل سریع تر شود. با ویژگی دوم هم می توانید، برای خاموش و روشن شدن دستگاه زمان تعیین کنید که کمی این مورد عجیب به نظر می رسد.علاوه بر اینها زد تی ای یک بخش Kids Mode هم به این گوشی اضافه کرده است. حالت کودک این سیستم عامل بسیار ساده است. برای فعال کردن آن باید حتما یک رمز انتخاب کنید و سپس چند اپلیکیشنی که برای کودک مناسب می دانید را تعیین کنید.
    [​IMG]
    در نهایت آخرین بخشی که می خواهیم به آن اشاره کنیم، مربوط به بخش اعلان های این رابط کاربری است. این قسمت نسبت به اندروید ۴.۳ معمولی، بهبودهایی داشته است. در حالت عادی که نوار اعلان ها را پایین می کشید، آخرین اعلان ها دیده می شود. اما با یک بار سوایپ کردن به سمت چپ، تنظیمات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.
    [​IMG]
    در مجموع می توان گفت رابط کاربری این سیستم عامل سبک و سریع است و با ویژگی های نرم افزاری که دارد، کار با آن دلچسب است. تنها ممکن است بعضی افراد با اپلیکیشن های داخلی مانند کیبورد و یا لانچر مشکل داشته باشند اما این موارد قابل به سادگی قابل تعویض هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.دوربیندوربین اصلی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی است. کیفیت عکس های گرفته شده با این گوشی نیز بسیار خوب است. عکس ها از نظر رنگ و از نظر میزان شارپ بودن، کیفیت خوبی دارند. رنگ های عکس ها در واقع بسیار نزدیک به حالت طبیعی خود هستند. در زمینه نور هم نرم افزار دوربین به خوبی می تواند نور را تنظیم کند تا در عکس ها یک نقطه بیش از حد پر نور یا کم نور نباشد.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    با زوم صد درصدی دوربین
    کیفیت عکسبرداری در نور کم هم قابل قبول است و تنها مشکل آن نویز های کمی است که دارد. البته در کنار این دوربین یک فلش LED هم وجود دارد تا در نور کم، بتوانید عکس های بهتری از سوژه های نزدیک بگیرید. کیفیت عکس های دوربین ۲ مگاپیکسل جلویی اما چندان دلچسب نیست و می توانست بهتر از این ها هم باشد. در زمینه فیلم برداری هم کیفیت فیلم های گرفته شده با گرند اس ۲ در سطح خوبی قرار دارد. اما کیفیت صدای ضبط شده می توانست کمی بهتر باشد.
    [​IMG]
    نرم افزار دوربین گوشی گرند اس ۲ نیز ساده طراحی شده است و کار با آن راحت است. با اپلیکیشن دوربین آن به راحتی می توانید رزولوشن عکس ها و فیلم ها را تغییر دهید. سوییچ کردن بین حالت های عکس برداری و فیلم برداری هم بسیار ساده امکان پذیر است. در مجموع می توان گفت این گوشی از نظر نرم افزار دوربین و از نظر کیفیت عکس ها نمره قبولی را از جی اس ام دریافت می کند. باتریمصرف باتری گرند اس ۲ در حالت استند بای، خیلی خوب است. به لطف باتری حجیم ۳۰۰۰ میلی آمپری و البته بهبود های نرم افزاری که زد تی ای اعمال کرده، مصرف باتری در این گوشی کاربر را راضی می کند.
    [​IMG]
    با استفاده سبک و معمولی کاربر می تواند تا ۵ الی ۶ ساعت از صفحه نمایش زد تی ای کار بکشد. با استفاده سنگین اما این میزان استفاده به ۳ الی ۴ ساعت می رسد. مدت زمان شارژ شدن دستگاه اما کمی زیاد است و در حدود دو ساعت طول می کشد تا گرند اس ۲ از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. نظر جی اس امZTE Grand S II LTE گوشی فوق العاده ای نیست اما در رنج قیمتی که دارد، انتخاب قابل تاملی است. وجود پردازنده اسنپ دراگن ۸۰۱ در کنار صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰پی، ترکیبی است که نمی توان به این راحتی ها در این رنج قیمتی پیدا کرد. اگرچه صفحه نمایش دستگاه بهترین ۵.۵ اینچی بازار نیست اما اگر از میزان کم بودن نور صفحه نمایش گذر کنیم، هنوز هم با صفحه نمایش خوبی روبرو هستیم.
    [​IMG]
    بدنه دستگاه هم اگرچه پلاستیکی است اما به جرات می توان گفت گرند اس ۲ در دست کاربر حس بسیار بهتری نسبت به گوشی های پلاستیکی سامسونگ مانند گلکسی اس ۴، دارد.شاید نکته ای که باعث شود کاربران در خرید این گوشی تردید کنند، چینی بودن برند آن باشد. اما این نکته را در نظر بگیرید که با گوشی خوبی روبرو هستید که در ایران گارانتی هم دارد. قیمت این گوشی در بازار کشور ۹۲۰ هزار تومن است و با گارانتی سامتل عرضه می شود. از جمله رقبای آن می توان به پرچمداران سال گذشته شرکت ها مانند Sony Xperia Z2، LG G3، HTC One M8 و همچنین رقیبی از سرزمین مادری خود زد تی ای یعنی وان پلاس وان اشاره کرد که همه این گوشی ها بالای یک میلیون و دویست هزارتومان قیمت دارند. البته از نظر اندازه اگر بخواهیم بررسی کنیم، گرند اس ۲ در رده فبلت ها جای می گیرد و نمیتوان با گوشی های کوچکتر مقایسه کرد اما از نظر سخت افزاری، رقبایی که نام بردیم وجود دارند و گرند اس ۲ از نظر قیمتی از همه شان ارزان تر است. اگر می خواهید تا زیر یک میلیون تومان گوشی بخرید، گرند اس ۲ را به عنوان یک گزینه قابل تامل در نظر بگیرید. در ادامه می توانید مقایسه این گوشی با رقبای خود را در جدول مشخصات سخت افزاری ببینید.مزایا:پردازنده قوی رابط کاربری سبکعمر مناسب باتریدوربین خوبمعایب:بدنه پلاستیکیصفحه نمایش معمولی
    [​IMG]

    منبع پت مت
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛ اکسپریا ام ۴ آکوآ (Sony Xperia M4 Aqua)





    جی اس ام: وقتی برای اولین بار عکس های این گوشی را ببینید، ممکن است آن را با اکسپریا زد ۳ اشتباه بگیرید. حتی وقتی این گوشی به دفتر ما آمد و برچسب های جلویی و پشت آن هنوز روی گوشی قرار داشت، ما فکر می کردیم با یک گوشی با کیفیت دیگر در حد زد ۳ روبرو هستیم اما بعد از کندن برچسب ها، متوجه شدیم این گوشی که از دور چشم نوازی می کند، در دست حس کالایی با کیفیت را ندارد چراکه فریم دور دستگاه و همچنین بخش ‍پشتی کاملا پلاستیکی است.



    محصولات مورد بحث



    [​IMG]









    Sony Xperia M4 Aqua Dual






    جی اس ام: وقتی برای اولین بار عکس های این گوشی را ببینید، ممکن است آن را با اکسپریا زد ۳ اشتباه بگیرید. حتی وقتی این گوشی به دفتر ما آمد و برچسب های جلویی و پشت آن هنوز روی گوشی قرار داشت، ما فکر می کردیم با یک گوشی با کیفیت دیگر در حد زد ۳ روبرو هستیم اما بعد از کندن برچسب ها، متوجه شدیم این گوشی که از دور چشم نوازی می کند، در دست حس کالایی با کیفیت را ندارد چراکه فریم دور دستگاه و همچنین بخش ‍پشتی کاملا پلاستیکی است.
    [​IMG]
    اما این موارد باعث نمی شود این گوشی میان رده جذاب را مخصوصا از نظر صفحه نمایش و رابط کاربری، دوست نداشته باشیم. در ادامه می توانید بررسی تخصصی Xperia M4 Aqua را بخوانید. طراحیظاهر اکسپریا ام ۴ آکوآ بسیار شبیه به پرچمدار کنونی سونی در ایران یعنی اکسپریا زد ۳ است. در جلوی این گوشی شاهد پنل ۵ اینچی صفحه نمایش دستگاه هستیم. در بالا و پایین این صفحه نمایش دو دریچه که به نظر می رسند برای بلندگو های دوگانه در جلو باشد قرار دارد اما هیچ کدام از این ها وظیفه بلندگوی دستگاه را به عهده ندارند. دریچه بالایی برای بلندگوی تماس تلفنی است و درچه پایینی هم مربوط به میکروفون اصلی دستگاه است.
    [​IMG]
    در قسمت بالای صفحه نمایش همچنین شاهد دوربین دوم و برخی سنسور های دستگاه هم هستیم. نمای پشتی ام۴ آکوآ نیز بسیار ساده طراحی شده است. در این قسمت شاهد یک صفحه به رنگ دستگاه هستیم که روی آن علامت NFC، برند سونی و برند اکسپریا در قسمت پایین قرار دارد. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلش ال ای دی این گوشی نیز در بالای گوشی قابل مشاهده است. نمای کناری دستگاه ممکن است ابتدا شما را به اشتباه بیاندازد و فکر کنید با یک گوشی فلزی روبرو هستید اما این بخش نیز از پلاستیک ساخته شده است. در چهار گوشه فریم دستگاه، چهار قسمت جداگانه از فریم مشاهده می شود که در هنگام افتادن گوشی از دستان کاربر، باعث می شوند فشار وارده از ضربه به نحوی تقسیم شود که کمترین آسیب به دستگاه وارد شود.
    [​IMG]
    در نمای سمت راستی همانند زد ۳، شاهد دکمه پاور، دکمه یک پارچه کم و زیاد کردن صدا و دکمه شاتر دوربین هستیم که این روزاها در کمتر تلفن هوشمندی این دکمه کار آمد را می بینیم. همچنین جایگاه سیم کارت گوشی هم در این قسمت قرار دارد که به دلیل دو سیم کارته بودن دستگاه ما، این درگاه کمی بزرگ است. این گوشی از سیم کارت های نانو استفاده می کند.
    [​IMG]
    نمای پایینی فریم M4 Aqua، بلندگوی اصلی همراه با میکروفون دوم قرار دارد. یکی از معایب این بلندگو این است که در مواقعی که در حال گوشی دادن به موسیقی یا بازی کردن هستید، انگشتتان به شکل تصادفی روی بلندگو قرار بگیرد و در نتیجه آن حجم زیادی از صدا را کاهش دهید.
    [​IMG]
    نمای سمت چپ هم شاهد پورت مایکرو یو اس بی و درگاه کارت حافظه دستگاه هستیم که درگاه کارت حافظه، به سبب ضد آب بودن دستگاه، همانند درگاه سیم کارت به شکلی نفوذ ناپذیر قرار گرفته است.
    [​IMG]
    در نمای بالایی گوشی هم شاهد میکروفون سوم و پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون هستیم.
    [​IMG]
    از ظاهر کلی دستگاه بگذریم، این گوشی در دستان کاربر به هیچ وجه حس یک کالای مرغوب را منتقل نمی کند و دلیل این امر را هم می توان به پلاستیکی بودن بدنه نسبت داد. قاب پشتی دستگاه در بخش هایی مانند بخش وسطی، با کمی فشار به سمت داخل متمایل می شود که حس بدی دارد.
    [​IMG]
    همچنین این قسمت به دلیل جنس پلاستیکی، ممکن است به راحتی در جیب شما خط و خش هایی را جذب کند. اگر شما هم مثل من به این موارد حساس باشید، استفاده از قاب محافظ می تواند گزینه مناسبی باشد.
    [​IMG]
    خود گوشی از نظر ابعاد، بزرگ است. این دستگاه دارای صفحه نمایش ۵ اینچی است اما به سبب حاشیه های زیاد اطراف صفحه نمایش، این گوشی تقریبا اندازه وان پلاس وان که صفحه نمایش ۵.۵ اینچی دارد، است. به نقل از GSMArena، صفحه نمایش ام ۴ آکوآ، ۶۵.۲ درصد از بخش جلویی را اشغال می کند در صورتی که این عدد در وان پلاس وان ۷۱.۹ و در جی ۳ این عدد برابر ۷۵.۳ درصد است.
    [​IMG]
    اما این گوشی از نظر وزنی، با وزن ۱۳۵ گرم، گوشی سبک وزنی به حساب می آید. مخصوصا که ابعاد آن بزرگ است و وزن کم آن بیشتر حس می شود و یکی از مزایای آن به حساب می آید. در مجموع این گوشی از نظر طراحی، ظاهر زیبایی دارد مخصوصا از این نظر که وزن آن کم است و پورت یو اس بی دستگاه هم پوشیده نیست. اما از نظر کیفیت ساخت نمی توان به آن نمره قبولی داد. البته که همین بدنه پلاستیکی باعث شده دستگاه کم وزن باشد اما سونی قطعا می توانست از پلاستیک های باکیفیت تری هم استفاده کند. صفحه نمایشام ۴ آکوآ با دارا بودن صفحه نمایش ۵ اینچی، بین Z3 Compact با صفحه نمایش ۴.۶ اینچی و Z3 با صفحه نمایش ۵.۲ اینچی قرار می گیرد. رزولوشن این صفحه نمایش هم همانند زد ۳ کامپکت HD است.
    [​IMG]
    می توان گفت این بخش، یکی از نقاط قوت ام ۴ آکوآ به حساب می آید. کیفیت نمایش تصاویر و رنگ ها بسیار خوب است و از نظر تراکم پیکسلی هم این صفحه نمایش قابل قبول است. این صفحه نمایش که ۵ اینچی است، رزولوشن 720P دارد و در هر اینچ نیز ۲۹۴ پیکسل دارد. اگرچه تراکم پیکسلی این صفحه نمایش کم است. در واقع زمانی که از فاصله نزدیک به صفحه نمایش نگاه کنید احساس می کنید یک حاشور ریز از سمت راست به چپ کشیده شده است. اما در استفاده عادی به ندرت متوجه چنین موضوعی می شوید. رنگ ها در این نمایشگر طبیعی و به واقعیت بسیار نزدیک هستند. رنگ های سفید و مشکی نیز در این صفحه نمایش به خوبی نمایش داده می شوند. اگرچه رنگ مشکی همانند، صفحه نمایش Super AMOLED سامسونگ نشان داده نمی شود اما در مجموع برای یک گوشی میان رده با پنل IPS LCD، صفحه نمایش عملکرد خوبی دارد. این کیفیت خوب را باید مدیون تکنولوژی های Triluminos و Bravia دانست. در مجموع می توان گفت به عنوان یک گوشی میان رده، صفحه نمایش دستگاه قابل قبول است و در این مورد نمی توان ایراد خاصی به آن گرفت.سخت افزارنگاهی به مشخصات سخت افزاری دستگاه بیاندازید، کاملا متوجه میان رده بودن دستگاه خواهید شد. پردازنده اصلی دستگاه Snapdragon 615 ساخت شرکت Qualcomm است. این پردازنده از ۸ هسته Cortex-A53 تشکیل شده که چهار هسته آن سرعت پردازشی ۱.۵ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر سرعت پردازشی یک گیگاهرتزی دارد.
    [​IMG]
    ۲ گیگابایت حافظه رم همراه با حافظه داخلی ۸ یا ۱۶ گیگابایتی هم در این گوشی وجود دارد. البته می توان حافظه گوشی را با استفاده از کارت حافظه جانبی افزایش داد. دوربین اصلی دستگاه هم ۱۳ مگاپیکسلی است و دوربین دوم آن رزولوشن ۵ مگاپیکسلی دارد که آنها را در بخش دوربین بررسی خواهیم کرد. منبع نیرو دهنده به این سخت افزار هم یک باتری ۲۴۰۰ میلی آمپری است. نرم افزاراین گوشی زیبا، با اندروید ۵ و رابط کاربری سونی که برای این نسخه از اندروید به روز رسانی هایی داشته، عرضه می شود. این رابط کاربری نسبت به اندروید کیت کت، سبک تر شده و بخش های مختلف آن بیشتر به اندروید خام شبیه شده است.
    [​IMG]
    در این رابط کاربری همچنان برخی از ویژگی های نرم افزاری که مربوط به رابط کاربری سونی است وجود دارد. برای مثال زمانی که در صفحه Multi Tasking هستید، چند اپلیکیشن در قسمت پایینی این لیست وجود دارد که با لمس آنها، این اپلیکیشن ها به صورت پنجره ای جداگانه در صفحه خانه باز می شوند و می توانید اندازه آن را تغییر دهید یا در پس زمینه به اپلیکیشن دیگری بروید و همچنان این پنجره ها را باز نگاه دارید.
    [​IMG]
    به صورت پیش فرض در این رابط کاربری دو لانچر Xperia Home و Simple Home وجود دارد. زمانی که برای اولین بار گوشی را روشن می کنید لانچر اکسپریا ظاهر می شود اما اگر لانچری به مراتب ساده تر می خواهید، می توانید از طریق تنظیمات گوشی، لانچر Simple Home را فعال کنید.
    [​IMG]
    ویژگی تغییر پوسته هم در رابط کاربری M4 Aqua وجود دارد. به صورت پیش فرض چند تم وجود دارد که کاربر می تواند از میان آنها پوسته را تغییر دهد اما امکان دانلود تم های بیشتر برای این رابط کاربری، از طریق Google Play وجود دارد. یکی دیگر از مزایای رابط کاربری سونی، کیبورد خیلی خوب این گوشی است. این کیبورد از زبان فارسی هم پشتیبانی می کند و با توجه به تنظیماتی که دارد، کاربر می تواند به سادگی آن را برای خود شخصی سازی کند. تایپ با این کیبورد نیز ساده است و تجربه خوبی را مخصوصا برای تایپ فارسی برای کاربر ثبت می کند.
    [​IMG]
    از نظر عملکرد ام ۴ آکوآ همانند گوشی های میان رده ال جی روان نیست. در بعضی موارد شما ممکن است متوجه لگ هایی در رابط کاربری دستگاه شوید. البته این لگ ها آنچنان هم جدی نیست ولی متاسفانه وجود دارند. این مورد مخصوصا زمانی که نوار اعلان ها را به پایین می کشید یا به طور کلی زمان هایی که در این گوشی اسکرول می کنید، کاملا مشهود است. اما ما به شما این اطمینان را می دهیم که احتمالا این مشکلات با به روز رسانی نرم افزاری قابل حل خواهد بود. این گوشی هنوز به بازار عرضه نشده و ممکن است تا زمان عرضه چنین مشکلاتی برطرف شود تا کاربر تجربه ای روان از اندروید روی M4 Aqua داشته باشد. در مجموع می توان گفت اگر از لگ های رابط کاربری فاکتور بگیریم، رابط کاربری این گوشی خوب طراحی شده است و کاربران به آن علاقه مند خواهند شد.دوربینسونی همواره به استفاده از دوربین های خوب در گوشی هایش مشهور بوده است. حتی شرکت هایی مانند اپل هم ساخت دوربین دستگاه های خود را به سونی می سپارند. پس عجیب نیست که این بار هم شاهد یک دوربین با کفیت در این گوشی باشیم. سنسور اصلی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی است و دوربین دوم دستگاه هم ۵ مگاپیکسلی است که هردوی آنها ساخت خود سونی است.
    [​IMG]
    اپلیکیشن دوربین دستگاه هم مشابه دیگر گوشی های اکسپریا مانند زد ۳ است. این به این معنی است که ویژگی های نرم افزار زیادی باید داشته باشد اما در واقع برخی بخش های این نرم افزار حذف شده اند. برای مثال هنگام عکاسی Manual بیشتر تنظیمات دوربین حذف شده و کاربر تنها می تواند میزان Exposure را تغییر دهد. البته در بخش های دیگر، هنوز هم این نرم افزار امکانات بسیار زیادی دارد و کاربر می تواند عکس های زیبایی با این نرم افزار شکار کند. کیفیت عکس های شکار شده در نور روز خیلی خوب است و عکس ها بسیار طبیعی هستند. رنگ ها در عکس های گرفته شده نه گرم هستند و نه سرد بلکه در حالتی طبیعی قرار دارند. نمونه عکس های گرفته شده با این دوربین که در زیر می بینید، در حالت Superior Auto گرفته شده است.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    در حالت Superior Auto نمی توانید تنظیمات خاصی را برای گرفتن عکس اعمال کنید و همه کار ها را اکسپریا انجام می دهد (البته دکمه شاتر را باید خودتان بزنید).در این گوشی همچنین حالت HDR هم وجود دارد اما دسترسی به آن کمی سخت است. برای این کار باید حالت عکاسی را روی Manual بگذارید و سپس از طریق منوی گوشه بالا سمت چپ، HDR را فعال کنید. دوربین جلوی دستگاه هم عملکرد نسبتا خوبی دارد و سلفی های خوبی می تواند از شما در شرایط مختلف شکار کند.
    [​IMG]
    در زمینه فیلم برداری، ام ۴ آکوآ می تواند با رزولوشن 1080P فیلم برداری کند اما کیفیت فیلم برداری آن چنگی به دل نمی زند. در زمان فیلم برداری اگر دوربین را تکان دهید با افت فریم مواجه خواهید شد و در نتیجه آن به یک باره ممکن است تصاویر تار بشوند. اما از نظر کیفیت ضبط صدا، ام ۴ آکوآ به سبب بهره بردن از سه میکرفون عملکرد قابل قبولی دارد. در مجموع می توان گفت عملکرد دوربین دستگاه از نظر عکاسی قابل قبول است اما از نظر فیلم برداری چنگی به دل نمی زند. باتریاخیرا سونی به واسطه عمر باتری خیلی خوب پرچمداران زد ۳، به داشتن گوشی هایی با عمر باتری مشهور شده است. در این گوشی نیز عمر باتری خیلی خوب است و کاربر مشکلی نخواهد داشت. باتری ۲۴۰۰ میلی آمپری دستگاه از هر دو پرچمدار زد ۳ این شرکت کم حجم تر است ولی با توجه به پردازنده اسنپ دراگن ۶۱۵ که کم مصرف تر از سری ۸۰۰ اسنپ دراگن است، عمر باتری در این گوشی تقریبا به خوبی این دو پرچمدار است. در آزمایش های ما، توانستیم با استفاده سنگین حدود ۴ ساعت از صفحه نمایش دستگاه کار بکشیم که رقم بسیار خوبی است. در حقیقت با استفاده معمولی این عدد ممکن است تا ۵ ساعت هم بکشد.
    [​IMG]
    عمر باتری دستگاه از نظر حالت استند بای هم بسیار خوب است. کم پیش می آید گوشی اندرویدی شما شب که می خوابید تا صبح که بیدار می شوید، درصد کمی مصرف شود اما در این گوشی، ممکن است تنها یک الی ۲ درصد از باتری در ۸ ساعت استندبای بودن کم شود. از نظر زمان شارژ شدن دستگاه نیز این گوشی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می کشد تا از صفر تا صد درصد شارژ شود. در مجموع می توان گفت سونی بار دیگر گوشی با عمر باتری خوب عرضه کرده است.مقاومت در برابر آب و گرد و غباردر این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی های سونی، امضای سونی یعنی ضد آب بودن خورده است. یکی از ویژگی های مهم این گوشی در واقع همین ضد آب بودن است. پیش از این هم سونی گوشی های ضد آب بسیاری معرفی کرده است اما در طی سالهای گذشته در این زمینه پیشرفت داشته است. چراکه در گوشی های اولیه ای که ضد آب بودند، پورت های هدفون و USB دستگاه پوشیده شده بود.
    [​IMG]
    اما به مرور زمان سونی در این زمینه پیشرفت کرد و اکنون در این گوشی، هیچ کدام از پورت ها پوشیده نیستند. در واقع شما با گوشی شبیه به دیگر گوشی های بازار روبرو هستید با این تفاوت که ام ۴ آکوآ، در برابر آب و گرد و غبار مقاومت دارد. نظر جی اس اماکسپریا ام ۴ آکوآ، توانسته از نظر صفحه نمایش، عمر باتری و رابط کاربری خود، نظر ما را جلب کند. همچنین پردازنده ۸ هسته ای دستگاه هم، برای گوشی های میان رده قدرتمند است و توانایی های زیادی دارد.
    [​IMG]
    اما از طرف دیگر کیفیت ساخت بدنه این گوشی نا امید کننده است. رابط کاربری دستگاه کمی لگ دارد. دوربین دستگاه هم اگرچه از نظر عکاسی عملکرد خوبی دارد اما از نظر فیلم برداری چنگی به دل نمی زند. در رده قیمتی این دستگاه اگر از معایب آن چشم پوشی کنید، با یک گوشی زیبا روبرو خواهید بود که با توجه به اندروید دستگاه و به روز بودن آن، می تواند ارزش خرید داشته باشد. مخصوصا این که اندروید دستگاه نسخه ۵ است در صورتی که بسیاری از گوشی های میان رده، هنوز این نسخه از اندروید را دریافت نکرده اند. این گوشی هنوز در بازار های جهانی و هنوز در بازار ایران عرضه نشده است اما طبق اعلام روابط عمومی سونی در ایران، M4 Aqua به زودی و با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومان با گارانتی عرضه خواهد شد. احتمالا برای شما هم خیلی عجیب به نظر می رسد که M4 Aqua در بازار ایران از نظر قیمتی، رقبایی مثل ال جی جی ۲ و جی ۳ (نسخه ۱۶ گیگابایتی)، اچ تی سی وان ای۸ و سامسونگ گلکسی اس ۵ نسخه ۱۶ گیگابایتی خواهد داشت. البته احتمال افت قیمت این محصول در بازار وجود خواهد داشت اما باز هم با این وجود، چنین قیمیتی برای یک گوشی میان رده خیلی زیاد است. در ادامه می توانید جدول مقایسه این گوشی با مهم ترین رقبایش مشاهده کنید.
    [​IMG]
    [​IMG]
    مزایا:صفحه نمایش با کیفیتدوربین عکاسی خوبطراحی زیباعمر باتری مناسبمعایب:بدنه پلاستیکیعملکرد کند سیستم عاملقیمت زیاد

    منبع پت مت
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛ وان پلاس وان (OnePlus One)



    جی اس ام: اگرچه سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده است اما قاتل پرچمداران سال ۲۰۱۴ اکنون به دفتر ما رسیده است و در این پست، این قاتل چینی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد یا خیر ؟



    محصولات مورد بحث


    OnePlus One
    [​IMG]
















    - جی اس ام: اگرچه سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده است اما قاتل پرچمداران سال ۲۰۱۴ اکنون به دفتر ما رسیده است و در این پست، این قاتل چینی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد یا خیر ؟
    [​IMG]
    وان پلاس یک شرکت تازه کار چینی است که سعی دارد با تولید محصولات ارزان قیمت اما با کیفیت، در بازار جهانی سودی به جیب بزند. وان پلاس وان، اولین گوشی ساخت این شرکت است که با مشخصات سخت افزاری عالی (البته برای سال ۲۰۱۴) و قیمتی ارزان، عرضه شد. اگرچه این محصول در ابتدا تنها با دعوت نامه فروخته می شد اما با این وجود هم، وان پلاس وان طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد. قیمت به صرفه این محصول را شاید بتوان مهم ترین برگ برنده این محصول دانست به نحوی که حتی با وجود لزوم دعوتنامه برای خرید گوشی، وان پلاس توانست یک میلیون گوشی وان بفروشد.
    [​IMG]
    یک ویژگی خاص این محصول، سیستم عامل دستگاه است. روی وان پلاس وان به صورت پیش فرض رام Cyanogen نصب شده است. این رام که بر مبنای اندروید است، ظاهری مشابه اندروید خام هم دارد اما واقعا چرا باید رامی که ظاهری مشابه اندروید خام دارد باعث محبوبیت دستگاه شود؟ در بخش نرم افزار نگاهی به این سیستم عامل خواهیم انداخت. پیش از آن بهتر است نگاهی به طراحی و سخت افزار وان پلاس وان داشته باشیم.
    [​IMG]
    طراحیمعمولا بخش طراحی در بررسی تخصصی های جی اس ام، تنها درباره گوشی است. اما این بار می خواهیم بر خلاف همیشه، این بخش را با بسته بندی دستگاه شروع کنیم. در واقع می خواهیم بگوییم بسته بندی این دستگاه برای یک محصول ۳۴۹ دلاری، زیادی خوب است!
    [​IMG]
    این بسته بندی به نحوی است که هرگز نمی توان گوشی که یک بار باز شده را، به نام یک گوشی نو به شما فروخت. علاوه بر این موضوع، طراحی این بسته بندی، مینیمال، ساده و بسیار شیک است. در حقیقت وان پلاس می خواهد با این بسته بندی، حس خوب کار کردن با وان پلاس وان را از ابتدایی که محصول را دریافت می کنید به شما منتقل کند. جعبه دستگاه درون یک بسته بندی قهوه ای رنگ قرار دارد. روی این جعبه نیز یک مسیر قرار دارد که با کشیدن نخی که از این مسیر می گذرد، جعبه دستگاه باز می شود. سپس در زیر این جعبه قهوه ای، با یک جعبه سفید زیبا روبرو می شوید.
    [​IMG]
    این بسته در واقع، جعبه اصلی دستگاه است. نکته جالب این بسته بندی، عدم وجود شارژر درون آن است. شارژر وان پلاس وان در یک بسته بندی جدا عرضه می شود.
    [​IMG]
    [​IMG]
    از بسته بندی که گذر کنیم، خود وان پلاس وان در نگاه اول یک گوشی با فرم استاندارد و ساده به نظر می رسد. واقعیت هم همین است. همه بخش ها در جایی که باید باشند قرار دارند. از نمای جلویی، ما با یک پنل مشکی رنگ که صفحه نمایش ۵.۵ اینچی دستگاه را در خود جای داده روبرو هستیم. یک نوار فلزی نیز به زیبایی دور تا دور این پنل را فرا گرفته است که در شرایط نوری مختلف می درخشد و نمای ساده و البته زیبایی را پدید می آورد.
    [​IMG]
    بخش پشتی وان پلاس وانی که در اختیار ما قرار دارد مشکی رنگ است. جدای از رنگ این بخش، یک الگوی سنگ ریزه مانند نیز در این بخش وجود دارد. وقتی برای اولین بار وان پلاس وان وارد دفتر ما شد، افراد مختلف واکنش های متفاوتی به آن نشان دادند. در مجموع می توان گفت تقریبا همه ما از ظاهر پشتی دستگاه خوشمان آمد. اگرچه این الگو باعث شده وان پلاس وان کمی زبرتر باشد اما در مجموع باعث می شود در دست احساس امنیت ایجاد کند.
    [​IMG]
    همچنین این سطح خاص، تا حدود زیادی مانع جذب اثر انگشت می شود اما اگرانگشتانتان کمی چرب باشد، دیگر به سختی می شود پشت وان پلاس وان را تمیز کرد. این بخش نیز بسیار ساده است. در قسمت بالایی شاهد دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلش ال ای دی دوگانه، در یک قاب فلزی هستیم. این قاب فلزی نیز در کناره ها تراش خورده و می درخشد. در کنار دوربین دستگاه، میکروفون سوم دستگاه که وظیفه ضبط صدا موقع فیلم برداری را دارد، دیده می شود.
    [​IMG]
    لوگوی وان پلاس نیز دقیقا در زیر بخش دوربین دستگاه قرار گرفته است. در بخش انتهایی پشت دستگاه نیز تاییده های FCC و CE همراه با مدل دستگاه و همان نوشته های همیشگی که روز به روز پشت دستگاه های بیشتری می بینیم، حضور دارند.
    [​IMG]
    از نمای کنار نیز وان پلاس وان ساده طراحی شده است. در لبه ی سمت راستی، تنها دکمه پاور دستگاه دیده می شود. در سمت چپ نیز، دکمه کم و زیاد کردن صدا، همراه با جایگاه سیم کارت قرار دارد. یکی از نقاط ضعفی که می توان در طراحی و مواد به کار رفته در آن وجود دارد، همین دکمه های کناری دستگاه هستند.
    [​IMG]
    این دکمه های همانند دکمه های گلکسی اس یا آیفون حس خوبی هنگام فشردن منتقل نمی کنند. دکمه کم و زیاد کردن صدا نیز کوچک است و در گاهی مواقع ممکن است اشتباهی به جای کم کردن صدا، حجم صدای خروجی را بیشتر کنید.
    [​IMG]
    وان پلاس وان برای راحتی کاربران، دو درگاه سیم کارت در بسته بندی گوشی قرار داده است. یکی از آن ها با سیم کارت نانو سازگاری دارد و دیگری با سیم کارت مایکرو. بدین ترتیب کاربرانی که سیم کارت های مایکرو یا نانو دارند، دیگر نگران پانچ کردن دوباره سیم کارت خود، نخواهند بود.بخش پایینی دستگاه، دو اسپیکر دستگاه دیده می شوند. این بلندگوها متاسفانه استریو نیستند اما در مجموع صدای خروجی از آن ها، حجم بالا و کیفیت قابل قبولی دارد. میکروفون اصلی و البته پورت USB هم در این بخش دیده می شود.
    [​IMG]
    بخش بالایی دستگاه هم پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون و میکروفون دوم دستگاه وجود دارد.
    [​IMG]
    از نظر ابعادی می توانیم این گوشی را با آیفون ۶ پلاس اپل مقایسه کنیم. همانطوری که در تصاویر می بینید، وان پلاس وان کمی کوچکتر از آیفون ۶ پلاس به نظر می رسد. در عمل هم وقتی که وان پلاس وان را در دست می گیرید، خوش دست تر است.
    [​IMG]
    [​IMG]
    در نهایت می توان گفت وان پلاس وان، طراحی ساده و شکیلی دارد و به ندرت ممکن است افراد از ظاهر وان پلاس وان خوششان نیاید. صفحه نمایشوان پلاس وان یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن 1080P دارد. تکنولوژی ساخت این صفحه نمایش LTPS است. این تکنولوژی باعث می شود در هنگامی که دمای دستگاه بالا می رود، صفحه نمایش دستگاه داغ نشود و در نتیجه به آن آسیبی نرسد. همچنین تکنولوژی IPS نیز در این صفحه نمایش وجود دارد تا تصاویر از زوایای مختلف، بدون تغییر در رنگ ها و کانتراست به نمایش در آیند.
    [​IMG]
    نمی توان به این صفحه نمایش ۱۰ از ۱۰ داد اما در مجموع کیفیت نمایش تصاویر خوب است. یکی از مشکلاتی که صفحه نمایش وان پلاس وان دارد، نمایش رنگ مشکی است. به دلیل کم بودن کانتراست این صفحه نمایش، رنگ مشکی به خوبی نمایش داده نمی شود و حالت سرمه ای رنگی دارد. این موضوع حتی زمانی که نور صفحه نمایش روی متوسط تنظیم شده باشد نیز حس می شود. ولی این مشکل آنقدر ها هم جدی نیست و به راحتی ممکن است متوجه آن نشوید.
    [​IMG]
    خوانایی صفحه نمایش وان پلاس وان در زیر نور آفتاب نیز خیلی خوب است. اگرچه مقدار بازتاب نور از صفحه نمایش کمی زیاد تر از گوشی های دیگر به نظر می رسد اما در مجموع از نظر نمایش تصاویر، صفحه نمایش وان پلاس وان خیلی خوب عمل می کند. در طول مدتی که این گوشی را آزمایش می کردیم، به جز مسئله بازتابش نور از شیشه صفحه نمایش، مشکل دیگری در این زمینه مشاهده نشد. البته همین مسئله بازتابش نور آنقدر ها هم جدی نیست و کاربر به آن عادت خواهد کرد. رنگ ها در این صفحه نمایش تقریبا گرم و طبیعی نمایش داده می شوند. البته به لطف Cyanogen، شما می توانید رنگ های صفحه نمایش را شخصی سازی و مطابق میل خود آن ها را تنظیم کنید. با توجه به تکنولوژی IPS نیز، رنگ ها از زوایای مختلف با کیفیت ثابتی نمایش داده می شوند.
    [​IMG]
    از کیفیت نمایش که بگذریم، این صفحه نمایش ۵.۵ اینچی که تراکم ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ دارد، با یک پوشش شیشه ای گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. در مجموع می توان گفت این صفحه نمایش هنوز هم از بسیاری گوشی های بازار بهتر است و کاربر را راضی نگاه خواهد داشت.سخت افزار و عملکرددر بخش ابتدا می خواهیم وان پلاس وان را به صورت تکنیکی و از نظر مشخصات سخت افزاری بررسی کنیم. همانطوری که پیش تر گفتیم، در جلوی دستگاه یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن 1080P قرار دارد که ۴۰۱ پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است. زیر این صفحه نمایش، قلب تپنده دستگاه یعنی Snapdragon 801 قرار دارد. این پردازنده ۴ هسته ای، همان پردازنده ایست که در HTC One M8 و Galaxy S5 نسخه آمریکای شمالی، قرار داشت.علاوه بر این پردزانده قدرتمند، ۳ گیگابایت حافظه رم نیز در این دستگاه وجود دارد. وان پلاس وان در دو نسخه با حافظه داخلی ۱۶ یا ۶۴ گیگابایتی در رنگ های سفید و مشکی عرضه می شود. دوربین اصلی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی است و سنسور ساخت سونی این دستگاه، دقیقا همان سنسوری است که در هوآوی Ascend P7 یافت می شود. دوربین جلویی دستگاه نیز ۵ مگاپیکسلی است. این مجموعه سخت افزاری، از یک باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری نیرو می گیرد.
    [​IMG]
    این لیست بلند بالا از مشخصات سخت افزاری که مشابه پرچمداران سال ۲۰۱۴ است، با توجه به قیمت ۲۹۹ دلاری برای نسخه ۱۶ گیگابایتی و قیمت ۳۴۹ دلاری برای نسخه ۶۴ گیگابایتی، توانسته لقب قاتل پرچمداران ۲۰۱۴ را به این گوشی بدهد. این پردازنده ۲.۵ گیگاهرتزی به کمک حافظه رم ۳ گیگابایتی و البته رام Cyanogen، عملکرد فوق العاده سریعی ارائه می دهد. وان پلاس وان دستورات کاربر را به سرعت اجرا می کند، سرعت باز شدن اپلیکیشن ها نیز بالاست و کندی در این مورد مشاهده نمی شود. رم سه گیگابایتی دستگاه نیز موجب می شود در زمینه مولتی تسکینگ، این گوشی عملکرد خیلی خوبی از خود به جای گذارد. در مجموع می توان گفت اگر چه این گوشی برای سال ۲۰۱۴ عرضه شده است اما همچنان عملکرد سیستم عامل و دستگاه کاملا روان است و مشکلی از این بابت دیده نمی شود. در زمینه اجرای بازی های سنگین نیز، ما بازی Asphalt 8 را توانستیم روی دستگاه اجرا کنیم. این بازی به راحتی اجرا شد و مشکلاتی مانند لگ و کندی ندارد.
    [​IMG]
    وان از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند و کاربر می تواند میان نسخه های ۱۶ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایتی یکی را انتخاب کند. حافظه داخلی وان از نظر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، به خوبی گوشی هایی مانند گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج نیست، اما این به معنی ضعیف بودن وان در این زمینه نیست. وان در زمینه انتقال اطلاعات و سرعت خواندن آنها از روی حافظه داخلی، در حد گوشی های دیگر اندرویدی ظاهر می شود. عدم استفاده از کارت حافظه جانبی می تواند دلایل مختلفی از طرف وان پلاس داشته باشد اما هرچه باشد واقعا با این قیمت و البته گزینه های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی، نبود این کارت حافظه های کوچک احساس نمی شود.در نهایت این گوشی ۳۴۹ دلاری، از نظر سخت افزاری هنوز هم بعد از یک سال گوشی بسیار خوبی است و کاربر خود را راضی نگاه خواهد داشت.نرم افزاریکی از دلایل محبوبیت و فروش به نسبت زیاد این گوشی، نرم افزار دستگاه است. وان پلاس می توانست همانند دیگر شرکت های چینی، یک رابط کاربری مخصوص را طراحی کند و وان را با یک رابط کاربری جدید عرضه کند. اما آنها تصمیم گرفتند به سراغ رام های محبوب Cyanogen بروند. ولی این رام های Cyanogen به چه دلیلی مشهور هستند و چه امکانات اضافه ای در اختیار کاربر قرار می دهند؟
    [​IMG]
    رام های ساینوژن بر اساس اندروید خام هستند و حتی در حالت پیش فرض نرم افزار های گوگل را نیز ندارند و باید به صورت جداگانه نصب کنید. البته روی OnePlus One نرم افزار های گوگل به صورت پیش فرض نصب شده است. این رام ها علاوه بر ظاهر معمولی اندروید، برخی امکانات اضافه را به این سیستم عامل اضافه می کنند که باعث می شود این نسخه اندروید را بیشتر از اندروید خام روی نکسوس ها دوست داشته باشید. از جمله این ویژگی ها می توان به قابلیت تغییر پوسته سیستم عامل اشاره کرد. کاربر می تواند به راحتی هر پوسته ای را که می خواهد از فروشگاه نرم افزاری گوگل دانلود کند و به سادگی اقدام به تعویض آن نماید.
    [​IMG]
    [​IMG]
    یکی دیگر از قابلیت های شخصی سازی این سیستم عامل، وجود تنظیمات مربوط به اعلان ها است. از بخش Notification Manager می توان مشخص کرد اعلان های کدام اپلیکیشن فعال باشد و کدام نباشد. حتی می توان مشخص کرد هنگامی که گوشی قفل است، کدام اعلان ها نشان داده شوند.
    [​IMG]
    همانطوری که حتما می دانید، وان پلاس وان دکمه های سخت افزاری برای اندروید نیز دارد. در این گوشی کاربر می تواند از طریق Buttons در تنظیمات گوشی، دکمه های سخت افزاری یا نرم افزاری را انتخاب کند.
    [​IMG]
    [​IMG]
    یکی دیگر از ویژگی های نرم افزاری این گوشی که فقط مربوط به وان پلاس وان است، تنظیمات Gestures است. به کمک این بخش شما می توانید سه ژست حرکتی در هنگامی که گوشی قفل و صفحه نمایش خاموش است تعیین کنید. برای مثال می توانید وقتی گوشی قفل است، با کشیدن V روی صفحه نمایش، فلش LED گوشی را روشن کنید. همچنین می توانید با دوباره کشیدن V، فلش را خاموش کنید.
    [​IMG]
    دیگر ویژگی های موجود در سیستم عامل دستگاه، میان رام های ساینوژن یکی است و می توانید با دانلود و بروزرسانی گوشی اندرویدی خود به این رام، از آن ها برخوردار باشید.در کنار تمامی این ویژگی های خوب، باید بگوییم که این گوشی از نظر بروزرسانی نرم افزاری، به سرعت بروزرسانی ها را دریافت نمی کند. البته شما می توانید به صورت دستی گوشی خود را بروز کنید اما ما در جی اس ام وقتی گوشی را دریافت کردیم، آپدیت OTA اندروید ۵ برای این گوشی دریافت نمی شد و مجبور شدیم به صورت دستی، آخرین نسخه اندروید را روی دستگاه نصب کنیم.علاوه بر این اخیرا همکاری ساینوژن و وان پلاس قطع شد و دیگر گوشی با برند وان پلاس و رام ساینوژن نخواهیم دید. به همین دلیل، دیگر در نسخه های جدید وان پلاس وان، برند ساینوژن در پشت گوشی وجود ندارد.
    [​IMG]
    در مجموع می توان گفت وان پلاس وان از نظر نرم افزاری، امکانات خیلی خوبی دارد اما ممکن است از نظر پشتیبانی نرم افزاری چندان قوی نباشد و هرازگاهی کاربر مجبور باشد به صورت دستی گوشی خود را بروز کند. از این رو ما این گوشی را همه کاربران پیشنهاد نمی دهیم و اگر شما گیک هستید، وان پلاس وان انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.دوربیندوربین وان پلاس وان عالی نیست اما در رده قیمتی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومن، قطعا یکی از بهترین ها است. وان پلاس وان برای دوربین از سنسور EXMOR IMX214 ساخت سونی استفاده کرده است. عدد دیافراگم این دوربین روی f/2.0 تنظیم شده است. به این ترتیب این دوربین می تواند به میزان مناسبی نور را در شب دریافت کند.
    [​IMG]
    لنز این دوربین نیز از ۶ بخش تشکیل شده است که این موضوع می تواند در ثبت هرچه بهتر عکس تاثیر داشته باشد. از بحث تکنیکال این دوربین که بگذریم، وان پلاس وان عکس های خوبی در شرایط مختلف ثبت می کند. رنگ ها در این عکس ها در بیشتر شرایط طبیعی هستند.
    [​IMG]
    همچنین در عکس های گرفته شده توسط وان پلاس وان، نویز به سختی پیدا می شود و این موضوع خود دلیلی برای بهتر بودن دوربین این دستگاه به گوشی های هم رده است.
    [​IMG]
    به لطف رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی عکس ها، در هنگام زوم کردن نیز جزئیات زیادی همچنان معلوم خواهند بود.
    [​IMG]
    همراه با زوم صد درصدی دوربین
    [​IMG]
    در نور کم هم وان پلاس وان ما را شگفت زده کرد. عکسی که در زیر مشاهده می کنید در حالت عادی عکس برداری شده و عکس بعدی از همان زاویه ولی در حالت HDR عکس برداری شده است. همانطوری که مشاهده می کنید، در حالت HDR نیز عکاسی در شب نتیجه دلچسبی را به ارمغان می آورد.حالت عادی
    [​IMG]
    حالت HDR
    [​IMG]
    دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی دستگاه نیز از لنز عریض استفاده می کند. به گفته وب سایت وان پلاس وان، دوربین جلویی دستگاه ۸۰ درصد عریض تر از دوربین جلوی دیگر گوشی ها است. از همین رو می توانید با افراد بیشتری در سلفی های شریک شوید.کیفیت این دوربین در شب چندان خوب نیست اما در نور روز قابل قبول است. وان پلاس وان همچنین از نظر فیلم برداری نیز حرفی برای گفتن دارد. دوربین دستگاه می تواند با رزولوشن 4K و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کند. همچنین فیلم برداری فول اچ دی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه نیز در این دستگاه وجود دارد. به کمک سه میکروفون دستگاه، می توانید فیلم هایی که از نظر صدا قوی هستند شکار کنید. در ادامه می توانید یک نمونه فیلم گرفته شده با وان پلاس وان را مشاهده کنید. از کیفیت عکس و فیلم وان پلاس وان که بگذریم، نرم افزار دوربین این گوشی بسیار ساده و شبیه به نرم افزار دوربین گوگل طراحی شده است. البته نرم افزار دوربین وان پلاس وان در نسخه ۴.۴.۴ اندروید، پیشرفته تر است و امکانات زیادی دارد. اما بعد از بروزکردن دستگاه به اندروید ۵.۱.۱، متوجه شدیم نرم افزار دوربین ساده تر از نسخه ۴.۴.۴ است.
    [​IMG]
    از بدی های این نرم افزار ساده، عدم وجود تنظیماتی مانند فیلم برداری اسلوموشن است. البته امکان فیلم برداری اسلوموشن با نرم افزار های دیگر که قابل نصب از طریق گوگل پلی هستند وجود دارد اما اینکه چنین تنظیماتی از نرم افزار دوربین حذف شده، یک ضعف به حساب می آید. با اپلیکیشن دوربین وان پلاس وان می توانید رزولوشن عکس ها و فیلم ها را مشخص کنید و تنظیماتی مانند Grid و HDR هم در این اپلیکیشن وجود دارد.
    [​IMG]
    در نهایت می توان گفت وان پلاس وان دوربین خیلی خوبی دارد. می توان گفت کیفیت عکس های خروجی دوربین دستگاه اگر بهترین نباشد قطعا جز بهترین ها در رده قیمتی خودش است. اما از نظر اپلیکیشن عکاسی، در حد ضعیف ترین ها است.بلندگودر لبه پایینی وان پلاس وان یک جفت بلندگو همراه با میکروفون اصلی و پورت Micro USB قرار گرفته است. خوش بختانه وان پلاس وان مانند نکسوس ۵( که بنظر می رسید دو بلندگو در قسمت پایینی داشته باشد اما یکی داشت) نیست و دو اسپیکر در بخش پایینی دارد.
    [​IMG]
    این بلندگوها از نظر بلندی و حجم صدا، اگرچه همانند گوشی های اچ تی سی و یا سونی نیستند اما در مجموع از نظر بلندی از بسیاری گوشی های بازار، صدای بلندتر و حجیم تری دارند. از نظر کیفیت، صدای خروجی این بلندگوها به صورت استریو نیست و هردوی این بلندگو ها، یک صدا را پخش می کنند. یعنی تکنولوژی پخش صدای این بلندگوها مونو است و صدا بین این دو بلندگو تفکیک نمی شوند بلکه هرکدام صدا را به صورت مونو پخش می کنند.کیفیت صدای خروجی وان پلاس وان عالی نیست. اما کاملا قابل قبول است و کاربر را راضی می کند. یکی دیگر از مزایای رام ساینوژن این است که کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن AudioFX، کیفیت صدای خروجی را تغییر دهد. به کمک این نرم افزار می توان Equalizer صدای خروجی از بلندگو ها یا هدفون را متانسب با سلیقه، تغییر داد. کار کردن با این نرم افزار ساده است و به راحتی می توان بخش های مختلف آن را کشف کرد.
    [​IMG]
    باتریباتری ۳۱۰۰ میلی آمپری این دستگاه بسیار حجیم است و نوید یک عمر باتری خیلی خوب را می دهد. اما در عمل نمی توان گفت عمر باتری دستگاه فوق العاده است. وان پلاس وان در استفاده سنگین می تواند تا حدود ۴ ساعت استفاده از صفحه نمایش دستگاه را اختیارتان بگذارد. این استفاده سنگین شامل موزیک گوش کردن، بازی کردن آسفالت ۸ و وب گردی و استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف بود.
    [​IMG]
    در استفاده سبک و معمولی کاربر می تواند تا ۵ ساعت و نیم به راحتی از دستگاه خود استفاده کند. علاوه بر اینها در بخش اعلان ها، یک گزینه وجود دارد که با آن می توان عملکرد دستگاه را از بین سه حالت پرفورمنس، بالانس و پاور سیو انتخاب کرد. در بیشتر مواقعی که ما در حال کار با گوشی بودیم، عملکرد دستگاه روی بالانس قرار داشت. استفاده سبک و معمولی
    [​IMG]
    در نهایت می توان گفت وان پلاس وان از نظر عمر باتری فوق العاده نیست ولی بد هم نیست و این عمر باتری برای یک گوشی ۵.۵ اینچی قابل قبول است. یک نکتهگوشی وان پلاس وان در دو نسخه موجود است. یک نسخه مخصوص کشور چین است و حتی نوشته های پشت گوشی نیز به زبان چینی نوشته شده است. یک نسخه نیز نسخه جهانی است که از طریق وب سایت وان پلاس وان هم فروخته می شود که همین گوشی است که در اختیار ما قرار گرفته است.این گوشی، یعنی نسخه جهانی رام ساینوژن را به صورت پیش فرض دارد. علاوه بر این موضوع، این نسخه از باند های 4G/LTE ایران پشتیبانی می کند و کاربر می تواند از نسل چهارم اینترنت کشور استفاده کند. اما نسخه هایی که مخصوص چین هستند، دیگر رام ساینوژن را ندارند و رام Color OS روی آنها نصب شده است.علاوه بر تفاوت نسخه اندروید، گوشی های نسخه چین از باند های 4G/LTE ایران پشتیبانی نمی کند. بنابراین اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد باید موقع خرید مراقب باشید که دستگاهی که می خرید چه مدلی از وان پلاس وان است.
    [​IMG]
    اما چطور تشخیص دهیم دستگاه ما کدام مدل است؟ همانطور که در بخش طراحی گفتیم، جعبه وان پلاس وان در یک جعبه قهوه ای رنگ دیگر قرار دارد و جعبه شارژر نیز به صورت جداگانه به شما تحویل داده می شود. وان پلاس وان های نسخه کشور چین نیز در جعبه قهوه ای رنگ مشابه فروخته می شوند با این تفاوت که بسته شارژر نیز در کنار بسته گوشی در جعبه های قهوه ای رنگ وجود دارند. علاوه بر اینها، نسخه جهانی پشت جعبه اصلی(جعبه سفید رنگ) دستگاه، انگلیسی نوشته شده است. اما نسخه چین اینگونه نیست. همچنین کد مدل دستگاه های جهانی A001 است در صورتی که نسخه های مخصوص چین کد مدلشان TD است.نظر جی اس اموان پلاس وان، قاتل پرچمداران ۲۰۱۴ از سرزمین چین، از نظر جی اس ام ارزش خرید دارد اما بیشتر برای کسانی که گیک هستند و با تعویض رام گوشی مشکلی ندارند. این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است اندروید این گوشی باگ های ریز و جزئی داشته باشد که احتمالا در گوشی های دیگر یافت نمی شود.
    [​IMG]
    در مجموع این گوشی با توجه به قیمت حدودی ۱۴۰۰ هزار تومانی برای نسخه ۶۴ گیگابایتی، انتخاب ارزشمندی است اما نه برای هرکسی. این نکته را هم در نظر بگیرید که صفحه نمایش دستگاه ۵.۵ اینچی است و با ابعادی نزدیک به آیفون ۶ پلاس، در رده فبلت ها جای می گیرد نه گوشی های معمولی.در پایان می توان به رقیب های وان پلاس وان در بازار کشور اشاره کرد. از نظر سخت افزاری و البته قیمتی، وان پلاس وان رقبایی مانند گلکسی اس ۵ مدل SM-G900H و ۱۶ گیگابایتی با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومن، LG G3 ۱۶ گیگابایتی با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومن، سونی Xperia X2 با قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزارتومن اشاره کرد. این گوشی ها از نظر مشخصات سخت افزاری شبیه به وان پلاس وان هستند و ممکن است در برخی موارد ضعیف تر یا قوی تر ظاهر شوند. همچنین رقیبی مانند HTC One M8 نیز وجود دارد که از نظر قیمتی کمی گران تر از وان پلاس وان است. البته این نکته را هم در نظر بگیریم که رقبای این گوشی آسان تر از وان پلاس وان در بازار پیدا می شوند اما وان پلاس وان را نمی توانید به راحتی پیدا کنید. به غیر از چند فروشگاه آنلاین که به صورت غیر رسمی این گوشی را به فروش می رسانند، به علت عرضه محدود وان پلاس وان از طرف تولید کننده نمی توان آن را به راحتی در بازار یافت. همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که وان پلاس وان گارانتی رسمی هم در ایران ندارد و اگر مشکلی برای گوشی شما به وجود بیاید دستتان به جایی بند نیست. در ادامه می توانید جدول مقایسه ای وان پلاس وان با رقبای خود را ببینید. همچنین مقایسه وان پلاس وان با این گوشی ها از نظر تصویری هم موجود است. شما در مورد وان پلاس وان چه فکر می کنید؟ آیا با وجود گذشتن یک سال از تاریخ عرضه گوشی، حاضر به خرید آن هستید یا خیر؟مزایا:صفحه نمایش خوبطراحی ارگونومیکعمر باتری مناسبدوربین خوبمعایب:پشتیبانی نرم افزاری ضعیف
    وجود باگ های غیر معمول
    نرم افزار دوربین ساده
    [​IMG]
    [​IMG]

    منبع پت مت
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  5. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    مشخصات کامل Samsung - Samsung Galaxy S6 Active SM-G890

    اندازه 46.9x73.6x8.8

    وزن 138 گرم

    صفحه نمایش 2560 * 1440

    شبکه 3G 4G WiFi GPS NFC

    بلوتوث دارد

    دوربین دارد 16 مگاپیکسل

    کارت حافظه دارد

    رادیو دارد

    جاوا دارد

    توضیحات :
    بعد از رونمایی رسمی و عرضه‌ی گلکسی S6 به بازار، همه نگاه‌ها به‌سوی مدل‌های گوناگون این پرچم‌دار رفت و منتظر اخبار موثق‌تر این محصولات بودند. در واقع، قریب به اتفاق کاربران و طرفداران سامسونگ این اطمینان را از این غول کره‌ای داشتند تا همانند سال گذشته که مدل‌های اکتیو، مینی و زوم گوشی گلکسی S5 را عرضه نمود، همین کار را برای پرچم‌دار سال 2015 خود یعنی گلکسی S6 انجام دهد. در حقیقت، امسال هم این ایده‌ی سامسونگ در حال عملی شدن است و سامسونگ تاکنون از مدل اکتیو گوشی گلکسی S6 معرفی کرده است.
    همان‌طور که بر همگان مبرهن است، گلکسی S6 اکتیو نسخه‌ی مقاوم شده و سرسخت‌تر گلکسی S6 در برابر ضربه، آب و گردوغبار است. سامسونگ به‌خوبی ثابت کرده است که هوای تمام کاربران خود را داشته و دارد و برای سلیقه‌های گوناگون گوشی‌های مختلفی تولید می‌نماید. از این رو این شرکت، گلکسی S6 اکتیو را معرفی نمود تا باب میل کسانی باشد که به گوشی‌های ضدضربه و ضد آب علاقه دارند. از این رو می‌توان گوشی‌های اکتیو سری S سامسونگ را رقیبی جدی برای گوشی‌های صاحب‌نام و معروف کترپیلار دانست. اگر به یاد داشته باشید، گلکسی S6 برخلاف گلکسی S5 موفق به کسب گواهینامه‌ای مبنی بر مقاومت در برابر آب و گردوغبار نشده بود. از این رو می‌توان گواهینامه‌ی IP68 برای گلکسی S6 اکتیو را یک مزیت بزرگ نسبت به نسخه‌ی اصلی آن دانست. همچنین به دلیل تعبیه کلیدهای فیزیکی بر لبه‌ی پایینی نمایشگر گلکسی S6 اکتیو، سامسونگ دیگر حاضر به استفاده‌ی حسگر تشخیص اثر انگشت در این گوشی نشد. اما همچنان حسگر ضربان قلب در این گوشی وجود دارد. این گوشی قرار است در ابتدا تنها تحت قرارداد شرکت AT&T به بازار عرضه شود. «گلکسی S6 اکتیو» در سه رنگ آبی، سفید و خاکستری تولید شده است. البته دو رنگ سفید و آبی دارای یک طراحی اصطلاحا نظامی است که این موضوع سبب می‌شود تا این دستگاه مستحکم‌تر به نظر رسد.
    [​IMG]
    این گوشی شباهت‌های زیادی با گوشی تحسین‌شده‌ی گلکسی S6 دارد. همچنین در مقایسه با نسخه‌های اکتیو سال‌های گذشته، جذابیت بیشتری دارد. باتری این دستگاه در مقایسه مدل اصلی، ظرفیت بیشتری دارد؛ گوشی S6 دارای باتری‌ای با ظرفیت 2550 میلی ‌آمپر-ساعت بود، این در حالی‌که ظرفیت باتری مدل اکتیو این گوشی به 3500 میلی آمپر-ساعت رسیده است. (حدود 40 درصد افزایش در ظرفیت باتری) از دیگر مشخصات فنی گلکسی S6 اکتیو می‌توان به صفحه‌نمایش 5.1 اینچی با تراکم پیکسلی 577 پیکسل بر هر اینچ، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و پردازشگر 8 هسته‌ای اگزینوس 7420 اشاره کرد.
    وقتی گوشی گلکسی S6 معرفی شد، اکثر کارشناسان طراحی منحصر‌به‌فرد آن را تحسین کردند. اکنون گلکسی S6 اکتیو به عنوان یک گوشی اسپرت، طراحی خوبی دارد، اما در مقایسه با نسخه اصلی‌اش، یک گوشی زمخت و البته زشت به نظر می‌رسد.
    [​IMG]

    • مشخصات کلی: یک سیم کارته - قطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - پرچم‌دار ، مناسب برای بازی ، مقاوم در برابر آب ، مناسب برای عکاسی
    • پردازنده: Exynos 7420 Chipset Quad-core Cortex-A53 & Quad-core Cortex-A57 CPU
    • صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع Super AMOLED - سایز صفحه نمایش: 5.1 اینچ - دارای رزولوشن 1440 × Quad HD 2560 - تراکم پیکسلی: 577 پیکسل بر اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
    • حافظه: حافظه داخلی 32768 مگابایت - حافظه رم 3072 مگابایت
    • شبکه های ارتباطی: 3G - 4G - GPRS - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - بلوتوث - NFC
    • دوربین: 16.0 مگاپیکسل - فوکوس اتوماتیک - فلاش - دوربین مکالمه ویدئویی
    • صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
    • امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
    • سایر مشخصات: قطب نما - باتری 3500 میلی آمپر ساعت

    منبع پت مت
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  6. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛ اچ تی سی وان ام 9 (HTC One M9)



    محصولات مورد



    سید – جی اس ام: اچ تی سی در طراحی گوشی‌های سری وان نهایت دقت خود را به کار گرفته تا همه کاربران خود را راضی نگه دارد. این شرکت برای معرفی جدیدترین گوشی در سری One تصمیم گرفته است تغییرات زیادی در ظاهر ندهد و بیشتر سخت افزار گوشی را به‌روز رسانی کند. با توجه به استقبال زیاد خریداران از سری One به نظر می‌رسد این تصمیم اچ تی سی از دید کاربران نیز تصمیم درستی باشد. برای آشنایی بیشتر بد نیست نگاهی گذرا به مشخصات M9 داشته باشیم.
    [​IMG]
    طراحی


    طراحی M9 بی‌شباهت به M8 نیست البته کمی تغییرات در محل کلیدها و البته پوشش آلومینیوم دیده می‌شود. سطح صیقلی آلومینیوم کمتر شده است و این باعث می‌شود تا گوشی کمتر سر بخورد. بدون اغراق باید گفت طراحی M9 بسیار شکیل است. اچ تی سی می‌گوید برای تولید هر گوشی M9 هفتاد مرحله باید طی شود که این مراحل در مجموع 300 دقیقه زمان نیاز دارند. اچ تی سی M9 را با سه رنگ اصلی در سایت خود قرار داده است (رنگ طوسی، ترکیب رز گلد / نقره‌ای و طلایی) البته یک ترکیب رنگ دیگر هم برای این گوشی در سایت‌های مختلف دیده می‌شود و آن ترکیب صورتی طلایی است که احتمالا در برخی از بازارها عرضه می‌شود.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    به هر حال گوشی که برای تست در اختیار ما قرار گرفت ترکیب رنگ طلایی تند در کناره‌های گوشی و طلایی روشن در بالا و پایین صفحه نمایش و بالاخره نقره‌ای در پشت گوشی بود به نظر ما بهترین رنگ این گوشی همین رنگ باشد.M9 با وزن 157 گرمی یک گوشی سنگین محسوب می‌شود این مورد را هنگام در دست گرفتن گوشی کاملا احساس می‌کنید.
    در کناره سمت راست گوشی درگاه کارت حافظه و کلیدهای تنظیم صدا و دکمه پاور قرار دارند. یکی از تغییرات طراحی در همین بخش دیده می‌شود. کلید پاور از بالای گوشی به سمت راست منتقل شده و کلیدهای تنظیم صدا به‌صورت دو کلید جدا از هم هستند. هر سه کلید دارای سایز مشابهی هستند و برای مشخص شدن کلید پاور روی آن به‌صورت زبر طراحی شده است با این وجود در برخی مواقع به‌جای کلید پاور دستتان روی کلید تنظیم صدا می‌رود. جنس این کلیدها نیز از آلومینیوم است و انتظار داریم دوام خوبی داشته باشند. از نظر اکثر کاربران جایگیری کلید پاور در سمت راست منطقی‌تر و دسترسی به آن با هر دو دست راحت‌تر است.
    [​IMG]
    در کناره سمت چپ گوشی نیز به غیر از درگاه نانو سیم کارت چیزی دیده نمی‌شود.
    [​IMG]
    کناره بالایی محل قرار گیری درگاه اینفرارد است که مانند M8 با یک پوشش شیشه‌ای مشکی رنگ پوشیده شده است.
    [​IMG]
    طبق روال گذشته در بالا و پایین صفحه نمایش اسپیکرهای BoomSound این بار با فن آوری دالبی سوراند خود نمایی می‌کنند و لازم نیست از قدرت و کیفیت صدای این اسپیکرها تعریف کنیم. انتظار می‌رفت اچ تی سی M9 را به حس‌گر اثر انگشت مجهز کند اما این شرکت تصمیم گرفت حس گر اثر انگشت را در M9 Plus به کار بگیرد.
    [​IMG]
    در پشت گوشی نیز لنز دوربین 20.7 مگاپیکسلی و فلاش LED قرار گرفته است لنز دوربین از حالت دایره‌ای به مربع تغییر شکل داده است و دیگر دوربین دوم که برای عمق تصویر استفاده می‌شد وجود ندارد.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    پردازنده


    اچ تی سی M9 را به آخرین مدل از پردازنده‌های ساخت Qualcomm یعنی MSM8994 Snapdragon 810 مجهز کرده است. این پردازنده یک پردازنده 64 بیتی با هشت هسته است (4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A57). خوشبختانه 3 گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4 برای M9 در نظر گرفته شده است از این میزان حدود 1.9 گیگابایت قبل از اجرای نرم افزارها آزاد است. از 32 گیگابایت حافظه داخلی M9 تنها حدود 18 گیگابایت آن آزاد است اما می‌توانید با استفاده از درگاه Micro SD حافظه گوشی را تا 128 گیگابایت افزایش دهید ضمن اینکه با خرید گوشی و فعال کردن آن 100 گیگابایت حافظه ابری Google Drive به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد.
    [​IMG] [​IMG]
    انجام کارهای روزمره با گوشی که نیازی به پردازنده پرقدرت ندارند بسیار عالی ست اما در بازی و برنامه‌های سنگین این پردازنده چه عملکردی دارد؟ عملکرد پردازنده در اجرای بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا نظیر Asphalt و Real Racing 3 بسیار عالی است. در تست گوشی M8 کمی لگ در اجرای این بازی‌ها مشاهده می‌شد اما در M9 شاهد این مورد نیز نیستیم و بازی‌ها بدون لگ و به‌صورت روان اجرا می‌شوند.
    حال نوبت به بنچ مارک و عدد و رقم می‌رسد همان طور که مشاهده می‌کنید در تست بنچ مارک Antutu رتبه این گوشی از گوشی Note 4 بالاتر است.
    [​IMG]
    در بنچ مارک GeekBench 3 این گوشی توانست بعد از S6 در رتبه دوم قرار گیرد. یکی از نکات منفی در M9 گرم شدن بدنه در هنگام فیلم برداری 4K و یا دیدن فیلم و بازی کردن است. این نکته در هنگام تست بازی در M9 به‌خوبی مشهود بود. حتی پس از معرفی M9 خبری هم در مورد داغ شدن بیش از حد بدنه این گوشی منتشر شد البته اچ تی سی آپدیتی را برای این مشکل ارائه کرد که در آن هسته‌های پردازنده کمتر درگیر پردازش می‌شدند و گوشی کمتر داغ می‌شد اما بعد از نصب این آپدیت هم گرمای گوشی به‌خوبی احساس می‌شود. این در حالی است که بدنه S6 سامسونگ با همین تست خیلی کمتر گرم شد.
    رابط کاربری


    رابط کاربری Sense اچ تی سی همیشه یکی از بهترین و زیباترین رابط‌های کاربری در بین گوشی‌های اندرویدی بوده است. اکنون اچ تی سی نسخه 7 این رابط کاربری را با سیستم عامل اندروید 5 زیباتر و کارآمدتر کرده است.
    [​IMG]
    اگر شما از کاربران قبلی اچ تی سی بوده‌اید کاملا با کارایی‌ آن آشنا خواهید بود. المان‌ها در این رابط کاربری مسطح‌تر شده‌اند و رابط کاربری با متریال دیزاین اندروید آب‌نبات چوبی سازگاری بیشتری دارند. برخی از اپلیکیشن ها مانند BlinkFeed و Zoe هنوز در این رابط کاربری به چشم می‌خورند. برای این نسخه هم می‌توانید از تم‌ها برای تغییر ظاهری منوها و آیکون‌ها استفاده کنید. چند تم به‌صورت پیش فرض در این قسمت موجود است اما می‌توانید از مارکت اچ تی سی تم‌های بیشتری را دانلود کنید. حتی می‌توانید تم مورد علاقه‌تان را در نرم افزار ساخت تم بسازید و آن را برای دانلود دیگران در این مارکت قرار دهید این کار بسیار آسان و سرگرم کننده است. ساخت هر تم بیشتر از 5 دقیقه زمان نمی‌برد.
    [​IMG]
    یکی دیگر از امکانات جدید رابط کاربری که اچ تی سی آن را Sense Home نام گذاری کرده است کارایی جالبی دارد. این قابلیت بسته به محلی که حضور دارید اپلیکیشن ها ی مورد نیازتان را در صفحه اصلی قرار می‌دهد به‌عنوان نمونه فرض کنید شما دوست دارید در محل کارتان از اپلیکیشن های ماشین حساب و گوگل درایو استفاده کنید و یا در هنگام خروج از منزل اپلیکیشن های نقشه و موزیک در صفحه اصلی گوشی‌تان باشد.
    [​IMG]
    Cloudex یکی دیگر از امکانات جدید Sense 7 است و گالری عکس‌های آنلاین شما روی فضاهای ابری را نمایش می‌دهد. این قابلیت در آپدیت جدید نرم افزار به One gallery تغییر نام داده است. در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش با دو بار ضربه زدن روی آن و یا کشیدن انگشت روی صفحه می‌توانید قفل گوشی را باز کنید این قابلیت چندان جدید نیست و در برخی از گوشی‌های اچ تی سی نظیر Desire Eye موجود است و قبل از اچ تی سی برند ال‌جی روی گوشی‌های G2 و بعد از آن این قابلیت را قرار داده است.
    با کشیدن انگشت از بالای صفحه نمایش به پایین نوار وضعیت و شورت کارت‌های تنظیمات برای شما به نمایش در می‌آید که البته این قسمت در Sense جدید طراحی ساده‌تری دارد. قابلیت Kid mode هم که نام آشناست دسترسی کودکان شما را به قسمت‌های مختلف گوشی محدود می‌کند.
    [​IMG]
    دوربین


    در سال‌های اخیر اچ تی سی تلاش زیادی کرد تا دوربین اولترا پیکسل خودش در بین علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل را محبوب کند. در عمل هم این حس‌گر عکس‌های بهتری در نور کم می‌گرفت اما تلاش اچ تی سی ثمر بخش نبود و این شرکت با دوربین 20 مگاپیکسلی ساخت شرکت توشیبا به کورس مگاپیکسل ها بازگشت. گستردگی دید این لنز 27.8 میلی‌متر و دیافراگم آن F2.2 است.
    [​IMG]
    خبر خوب این است که عکاسی در M9 بسیار سریع است البته دوربین اچ تی سی همیشه سرعت بالایی داشته است و خبر بد این است که به دلیل نداشتن OIS یا همان لرزش گیر اپتیکال لنز نویز در عکس‌هایی که در محیط‌های کم نور گرفته شده‌اند مشاهده می‌شود؛ اما کیفیت عکس‌هایی که در نور روز گرفته شده‌اند بی‌نقص است. کیفیت دوربین در عکس‌های مایکرو نیز رضایت بخش است.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    نمونه عکس پانوراما


    رابط کاربری دوربین تقریبا همانی است که در M8 دیده بودیم. گزینه‌های اصلی حالت بوکه، سلفی، پانوراما، Split Capture و Photo Booth هستند.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    دوربین دوم این گوشی بسیار شبیه به دوربین اصلی M8 است. همان دوربین 4 اولتراپیکسل البته بدون فوکوس اتوماتیک. دیافراگم این دوربین f/2.0 و 26.8 میلی‌متری است و می‌تواند باکیفیت Full HD فیلم برداری کند. کیفیت عکس‌ها و سلفی‌های گرفته شده با این دوربین خصوصا در محیط‌های کم نور عالی ست. اگر شما از علاقه‌مندان به عکاسی سلفی هستید قطعا این دوربین را دوست خواهید داشت.
    [​IMG]
    عکس گرفته شده با دوربین دوم


    دوربین اصلی نیز می‌تواند فیلم‌هایی باکیفیت 4K بگیرد که البته مانند دیگر گوشی‌ها این نوع فیلم‌برداری محدود به 6 دقیقه است. قابلیت Fast FHD نیز برای فیلم برداری وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید با تعداد 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید و در آخر قابلیت slow-motion که فیلم برداری آهسته را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع باید گفت ما از کیفیت عکس‌ها و امکانات دوربین S6 سامسونگ رضایت بیشتری داشتیم اما این بدان معنا نیست که کیفیت دوربین M9 بد باشد.
    صفحه نمایش


    بااینکه روز به‌روز شمار گوشی‌های مجهز به صفحه نمایش QHD بیشتر می‌شود اچ تی سی ترجیح داد از همان صفحه نمایش Full HD در M9 استفاده کند و برای رقابت با این گوشی‌ها قهرمان دیگری بانام M9 plus را معرفی کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشد که داشتن رزولوشن QHD به قیمت از دست دادن شارژ بیشتر باتری تمام می‌شود. صفحه نمایش از نوع Super LCD3 و تراکم پیکسلی آن 441 پیکسل است. این نوع صفحه نمایش در مقایسه با صفحه نمایش‌های Super AOLED رنگ‌های واقعی‌تری را نمایش می‌دهد.
    اگر این صفحه نمایش را در کنار صفحه نمایش‌های QHD با محتوای Full HD بگذاریم تفاوت آن‌چنانی مشاهده نمی‌کنیم؛ اما به‌محض پخش محتوای QHD در این دو نمایشگر تفاوت‌ها شروع به نمایان شدن می‌کند. در حال حاضر کمتر کاربری است که از محتوای QHD روی گوشی خود استفاده می‌کند و به نظر می آید مجهز نبودن M9 به صفحه نمایش QHD چندان هم مهم نیست. در زیر نور آفتاب خوانایی صفحه نمایش کم است. یکی دیگر از مواردی که مشاهده می‌شود بازتاب نور در این صفحه نمایش است.
    [​IMG]
    اسپیکرها


    نام BoomSound در حال حاضر به یک برند برای اچ تی سی تبدیل شده است و نشان از اسپیکرهای استریوی قوی و باکیفیت در گوشی دارد. اولین باری که اچ تی سی این فن آوری را در گوشی‌های خود استفاده کرد کمتر کسی فکر می‌کرد این ایده با استقبال مواجه شود. کیفیت صدای این اسپیکرها اکنون با فن آوری دالبی بسیار بهتر شده است و به‌جرئت می‌توان گفت اسپیکر هیچ کدام از گوشی‌های موجود در بازار توان رقابت با صدای اسپیکرهای اچ تی سی را ندارند. هنگام پخش مولتی مدیا به‌صورت خودکار یک نوتیفیکیشن در نوار وضعیت به شما نمایش داده می‌شود و حالت صدای مدیا را مشخص می‌کند مثلا در حال گوش دادن به موزیک هستید و یا در حال پخش فیلم و کیفیت صدا به‌صورت خودکار تعیین می‌شود.
    نرم افزار BoomSound Connect نیز در این بخش موجود است و می‌توانید با اسپیکرهای دیگر ارتباط برقرار کنید و کنترل آن‌ها را در اختیار داشته باشید.
    ارتباطات و شبکه


    خوشبختانه در این بخش مانند M8 با لیست کاملی از امکانات ارتباطی روبرو هستیم. M9 قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های 2G,3G,4G را دارد. شبکه Wi-Fi 802.11 هم از استانداردهای a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های Hotspot و Wi-Fi Direct هم موجود است. NFC و اینفرارد و البته بلوتوث نسخه 4.1 از دیگر امکانات ارتباطی M9 است. با استفاده از اینفرارد و نرم افزار ارتباطی که برای گوشی موجود است می‌توانید دستگاه‌های صوتی و تصویری را با گوشی کنترل کنید.
    پورت USB گوشی قابلیت USB host دارد بنابراین می‌توانید از طریق کابل On The Go فلش‌های خارجی را به گوشی متصل کنید.
    با استفاده از کابل MHL نیز می‌توانید گوشی و محتوای آن را از طریق HDMI در تلویزیون مشاهده کنید.
    باتری


    M9 به یک باتری غیرقابل تعویض 2840 میلی آمپری از نوع Li-Po مجهز است. این باتری حدود 11 درصد از باتری 2550 میلی آمپری S6 ظرفیت بیشتری دارد. ضمن اینکه ظرفیت آن نسبت به نسل قبلی نیز بهبود یافته؛ اما با این وجود دوام باتری این گوشی جزو متوسط‌هاست و چندان فوق‌العاده محسوب نمی‌شود. برای تست باتری در حالتی که روشنایی صفحه نمایش 100 درصد بود یک فیلم 90 دقیقه‌ای باکیفیت فول اچ‌دی را روی گوشی پخش کردیم. بعد از اتمام فیلم حدود 31 درصد از شارژ باتری تمام شد. این میزان در گوشی Z3 سونی تقریبا نصف بود. در صورت انجام کارهای روزمره (تماس، عکاسی، وب گردی) حدود یک روز کامل می‌توانید گوشی را بدون شارژ کردن روشن نگه دارید.
    یکی دیگر از امکانات جدید M9 در قسمت باتری قرار دارد. این گوشی قابلیت QuickCharge 2.0 یا همان شارژ سریع را دارد. در صورت اتصال گوشی به شارژر در مدت 30 دقیقه حدود 60 درصد ظرفیت باتری شارژ می‌شود.
    نظر نهایی


    اگر به یک فروشگاه که تمامی مدل‌های گوشی‌ها در آن موجود باشد مراجعه کنید در نگاه اول به‌طور ناخودآگاه به سمت M9 کشیده خواهید شد و این موضوع به دلیل طراحی و جنس بدنه این گوشی است. جنس بدنه آلومینیومی که این بار رنگ‌های جذاب‌تری از آن ارائه شده است قطعا نقطه قوت M9 است. نکته منفی از نظر ما داغ شدن بیش از حد بدنه در هنگام کار، نبود OIS (لرزش گیر اپتیکال لنز) در قسمت دوربین است و شاید نکته منفی از دیدگاه کاربران نداشتن صفحه نمایش QHD باشد.
    با این حال M9 یک گوشی شیک و پرقدرت در بازار است. این گوشی به‌تازگی وارد بازار ایران شده و ورود آن با گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ یعنی S6 و S6 Edge همزمان شده است. قیمت بدون گارانتی این گوشی در بازار در حال حاضر حدود 2 میلیون و سیصد هزار تومان است که باقیمت آیفون 6 تقریبا برابری می‌کند. اگر می‌خواهید مقایسه‌ای بین این گوشی و S6 سامسونگ و آیفون 6 داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله مقایسه‌ای بین این سه گوشی که به زودی برای شما منتشر خواهیم کرد را حتما بخوانید.
    [​IMG]
    مزایا


    طراحی زیبا
    جنس بدنه عالی
    پردازنده پرقدرت
    کیفیت عالی عکس‌های دوربین دوم

    اسپیکرهای استریوی پرقدرت
    معایب


    کیفیت دوربین اصلی پایین‌تر از انتظار است
    داغ شدن بدنه
    عمر متوسط باتری
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  7. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    ایراد اساسی نکسوس 6

    جی اس ام: گوگل با ارائه نکسوس 6 بازار فبلت ها را هدف گرفت و می خواست رقیبی سرسخت برای سامسونگ در این کلاس ارائه کند. قیمت این گوشی گران است، بنابراین کاربر این حق را دارد تا از گوشی خود بهترین کارآیی ممکن را انتظار داشته باشد. اندروید 5.0 یک سیستم عامل جدید است و نکسوس 6 نیز سخت افزار جدیدی دارد. بنابراین احتمال رخ دادن هر گونه خطایی در آن وجود دارد. امروز در این مقاله به 7 مشکلی که بیشترین گزارش را توسط کاربران داشته می پردازیم. به ترتیب به سراغ پرچمداران دیگر برندها نیز خواهیم رفت تا شما را از مشکلاتی که در این پرچمداران به وفور دیده شده مطلع کنیم.
    [​IMG]
    1 – ریست شدن بدون دلیل گوشی


    بسیاری از کاربران گزارش کرده اند که گوشی آن ها چندین بار بدون دلیل خاموش شده، یا اینکه خاموش و روشن شده و یا اینکه هنگ کرده و برای زنده کردن دستگاه مجبور به نگه داشتن دکمه پاور و خاموش و روشن کردن آن شده اند.راه حل های احتمالی:- شاید یک برنامه جانبی این مشکل را روی گوشی به وجود آورده اگر به این مشکل برخورد کردید شاید با فکتوری ریست این مشکل برطرف شود.- برنامه پیشفرض پیام رسان خود را عوض کرده و از Hangouts به جای آن استفاده کنید.- نوتیفیکیشن ها را غیر فعال کنید، شاید کمک کند.- برخی کاربران گزارش کرده اند که با غیرفعال کردن ویژگی Ambient display در تنظیمات مشکلشان برطرف شده است.2 – مشکل در برقراری ارتباط با بلوتوث


    تعدادی از کاربران نکسوس 6 گزارش کرده اند که در استفاده از بلوتوث و برقراری ارتباط با دیگر دستگاه ها مشکل دارند.راه حل های احتمالی:- بلوتوث خود را خاموش و روشن کنید.- اگر مشکل هنوز پابرجا بود در قسمت Settings – apps – all – Bluetooth share – clear cache، کش بلوتوث را پاک کنید.- بعد از پاک کردن کش بلوتوث گوشی را خاموش و روشن کنید.3 – خالی شدن ناگهانی باتری


    باتری بزرگ این گوشی باعث می شود کاربران انتظار داشته باشند که گوشی آن ها زمان زیادی بدون نیاز به شارژ کار کند. اما برخی از کاربران گزارش کرده اند که گوشی آن ها با یک استفاده معمولی بسیار زودتر از آن چیزی که باید شارژ خالی می کند.راه حل های احتمالی:- شاید یک برنامه جانبی مقصر این مکشل است. از دیتاهای خود نسخه پشتیبان گرفته و گوشی خود را ریست فکتوری کرده و در انتخاب برنامه ها دقت کنید.- مطمئن شوید که تمام برنامه های شما به روز هستند.- با رفتن به تنظیمات باتری، برنامه هایی که زیاد باتری مصرف می کنند را به نوبت پاک کنید.- ویبره را غیر فعال کنید و نور صفحه را نیز کم کنید.4 - باگ Cloud Print


    بسیاری از کاربران به طور مرتب با جمله Unfortunately Cloud Print has stopped روی گوشی خود روبرو می شوند. بسیاری از این کابران حتی برای یکبار هم از این سرویس استفاده نکرده اند.راه حل های احتمالی:- اگر از این برنامه استفاده نمی کنید بهترین راه حل خاموش کردن این ویژگی است.- راه حل دیگر پاک کردن کش این ویژگی است.- آخرین راه حل که شاید این مشکل را حل کند، فکتوری ریست کردن گوشی است.5 – قاب پشتی گوشی از جای خود کنده خواهد شد


    قاب پشتی نکسوس 6 از پلاستیک ساخته شده، این پلاستیک به صورت یک ورقه نازک است که توسط چسب روی قسمت پشتی گوشی چسبانده شده است. احتمالا موتورولا به علت وقت کم روی تامین کنندگان قطعات خود فشار وارد کرده و همین امر باعث شده این چسب بی کیفیت شده و بعد از گذشت مدتی نه چندان زیاد این قاب از پشت گوشی جدا شود. این مشکل برای کلمه نکسوس که در پشت گوشی نوشته شده نیز به وجود خواهد آمد.راه حل های احتمالی:- بهترین و شاید تنها راه حل استفاده از قاب برای گوشی است که باعث ضخیم تر شدن آن خواهد شد.


    [​IMG]
    6 – دیر شارژ شدن گوشی


    این مشکلی است که خیلی از کاربران از زمانی که گوشی خود خریداری کرده اند با آن دست و پنجه نرم می کنند.راه حل های احتمالی:- در عوض اینکه با زدن کلید Home از برنامه ها خارج شوید سعی کنید با دوبار زدن کلید بازگشت به عقب اینکار را انجام دهید.- زمانی که گوشی در حال شارژ است با آن کار نکنید.- یا کابل خود را عوض کنید، یا اینکه با کابل خودتان یک گوشی دیگر را شارژ کنید.- باز هم مانند همیشه شاید ریست فکتوری کرن بتواند مشکل شما را حل کند.7 – مشکل در میکروفون گوشی


    بسیاری از صاحبان نکسوس 6 گزارش کرده اند که در هنگام مکالمه، شخصی که در طرف دیگر خط قرار دارد، از کیفیت پایین مکالمه شکایت می کند.راه حل های احتمالی:- شاید تعویض اپراتور و یا سیم کارت بتواند این مشکل را برطرف کند. نظر جی اس امنکسوس 6 مانند هر محصول الکترونیکی ای دیگری می تواند مشکلاتی داشته باشد. به طور حتم این ایرادات در تمام گوشی های نکسوس 6 دیده نمی شوند اما به علت گران قیمت بودن گوشی اگر حتی تعداد کمی از این گوشی ها این مشکلات را داشته باشند می توانند سر و صدای زیادی به پا کنند. یکی از عواملی که باعث این مشکلات شده می تواند فشار موتورولا روی تامین کنندگان قطعات باشد. تبا وجود این مشکلات و ایرادها هیچ چیزی از ارزش های نکسوس 6 کم نمی شود.
    منبع پت مت
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  8. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛ اپل واچ (Apple Watch)


    جی اس ام: در سالهای گذشته عادت داشته ایم اپل وارد دسته های مختلف محصولات مانند تلفن ها و تبلت ها شود، انقلابی به وجود بیاورد و تعریف جدیدی از لغت هوشمند برای ما ثبت کند. در زمینه ساعت های هوشمند اما اپل پیش قدم نشد.



    جی اس ام: در سالهای گذشته عادت داشته ایم اپل وارد دسته های مختلف محصولات مانند تلفن ها و تبلت ها شود، انقلابی به وجود بیاورد و تعریف جدیدی از لغت هوشمند برای ما ثبت کند. در زمینه ساعت های هوشمند اما اپل پیش قدم نشد. ابتدا سامسونگ بود که به طور جدی وارد حوزه ساعت های هوشمند شد و توانست در مدت یک ساله که خبری از پلتفرم اندروید ویر و ساعتی از طرف اپل نبود، سود خوبی به جیب بزند.
    [​IMG]
    شاید شما هم با ما موافق باشید که هنوز تکنولوژی آنقدر پیشرفت نکرده است که شاهد یک ساعت هوشمند فوق العاده باشیم و اپل هم به همین دلیل با چنین تاخیری وارد این حوزه شده است. اما در هر صورت، اولین ساعت هوشمند اپل هم در شهریور ماه سال گذشته معرفی شد و در تاریخ ۲۴ آوریل رسما در اختیار خریداران قرار گرفت. در این پست می خواهیم اپل واچ را که در یک ماه اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و مهم تر از آن، اولین خانواده محصولاتی است که پس از استیو جابز توسط اپل معرفی می شود را، بررسی کنیم.
    [​IMG]
    طراحیشاید شما و خیلی افراد دیگر ساعت های هوشمند با صفحه نمایش گرد همانند موتو ۳۶۰ و یا ساعت های ال جی و ساعت هوشمند هوآوی را بیشتر دوست داشته باشید. چرا که صفحه نمایش دایره ای آنها ظاهری بیشتر شبیه به ساعت های کلاسیک به آنها بخشیده است. اپل واچ اما قصد ندارد ساعتی کلاسیک روی دستان شما باشد. اپل می خواهد با طراحی این ساعت، کمی فرم گجت ها را وارد این صنعت کنند. البته این کار را محتاطانه هم انجام داده است.
    [​IMG]
    در واقع اپل سعی کرده در سه مدل واچ اسپرت، واچ و واچ ادیشن، یک گجت را به شما عرضه کند. مدل اول که بدنه ای آلومینیومی دارد، همراه با پوشش شیشه ای مثل آيفون ۶ و بخش پشتی از جنس کامپوزیت. حتی بسته بندی و بند های واچ اسپرت هم بیشتر شبیه به یک گجت است تا ساعت. اما مدل واچ و واچ ادیشن، سعی در تلفیق ساعت های هوشمند با ساعت های کلاسیک دارند. استفاده از موادی همچون استیل و طلا در بدنه، استفاده از یاقوت کبود یا همان سفایر و استفاده از سرامیک برای بخش پشتی ساعت، نشان از تلاش اپل برای تلفیق ساعت های سوییسی با یک گجت است. اپل واچ در دو اندازه ۳۸ و ۴۲ میلیمتری عرضه می شود. در لحظه اولی که نسخه ۳۸ میلیمتری را میبینید با خود می گویید چقدر کوچک است! اما خب این ساعت برای کسانی است که مچ ظریف دارند و کوچک بودن ساعت روی مچ هایشان خود را نشان نمی دهد.مدل ۴۲ میلیمتری اگرچه هنوز هم کوچکتر از ساعت هایی مانند موتو ۳۶۰ و زن واچ ایسوس است، اما چندان روی مچ دست خود را کوچک نشان نمی دهد.
    [​IMG]
    یک حقیقت ساعت های هوشمند، ضخامت بالای آنها نسبت به ساعت های معمولی است. طراحان اپل برای اینکه ضخامت ساعت، چندان قابل لمس نباشد، لبه های ساعت را گرد طراحی کرده اند و صفحه نمایش رتینای اپل واچ نیز در بخش های کناری روی این بدنه خم شده است. البته این فقط پوشش شیشه ای است که خم شده و خود صفحه نمایش تخت است.
    [​IMG]
    این ظاهر گرد لبه های دستگاه همچنین با طراحی آیفون های جدید اپل هماهنگ هستند.در سمت راست این ساعت، دو دکمه فیزیکی دیده می شود. یکی از آنها که گرد هم هست، در واقع یک پیچ دیجیتالی است. تیم کوک در مراسم معرفی اپل واچ گفت ما سعی کردیم عنصری که سالهاست روی ساعت ها وجود دارد را به ساعت هوشمندمان بیاوریم و این پیچ دقیقا همان عنصر است. اما اینبار کاربری فراتر از تنظیم ساعت یا تاریخ دارد.
    [​IMG]
    در زیر این پیچ دیجیتالی نیز یک دکمه دیگر قرار گرفته است. یکی از بدی های این دکمه ها این است که کاربر با توجه به ظاهر دکمه پایینی که شبیه به دکمه پاور آیفون ها است، ممکن است اشتباها این دکمه را به عنوان دکمه اصلی استفاده کند. در سمت چپ اپل واچ، دو بخش تراش خورده دیده می شود. بخش بالای برای بلندگوی دستگاه است و بخش پایینی که تنها به اندازه یک نقطه است، مربوط به میکروفون دستگاه می شود.
    [​IMG]
    [​IMG]
    در بخش پشتی دستگاه، با یک صفحه گرد مشکی رنگ روبرو می شویم. دور این صفحه مشکی رنگ نیز اطلاعات ساعت شامل مدل و برند آن نوشته شده است و شما را یاد ساعت های معمولی می اندازد. در زیر این صفحه مشکی رنگ، سنسور ضربان قلب اپل واچ دیده می شود که اخیرا هم مشخص شد دقت بسیار بالای در اندازه گیری ضربان قلب دارد.
    [​IMG]
    در قسمت بالا و پایین سنسور ضربان قلب و نزدیک بند، دو دکمه دیگر مشاهده می شود. با فشردن این دکمه ها و کشیدن بند ها به بیرون می توانید بند ساعت خود را از اپل واچ جدا کنید و بند دیگری به آن متصل کنید. از حق نگذریم این ساده ترین مکانیزم تعویض بند در ساعت های هوشمند است و حتی برای تعویض بند، بیشتر از ۱۰ ثانیه زمان لازم نیست.
    [​IMG]
    بند ساعتی که در اختیار ما قرار گرفته بود نیز از جنس استیل است و Milanese Loop نام دارد. این بند زیبا با مکانیزم آهن ربایی دور دستان کاربر می پیچد. یکی از خوبی های این بند این است که مانند دیگر بند ها محدود به تعداد سوراخ های بند نیست و تا هر میزانی که بخواهید می توانید آن را دور مچ دست خود سفت کنید.البته اپل برای اپل واچ بند های مختلفی از ۴۹ دلار تا ۴۴۹ دلار آماده کرده است و می توانید با خرید هر کدام از آنها، بند جدیدی روی اپل واچ خود داشته باشید.در انتخاب بین سه مدل اپل واچ اگر برایتان وزن هم مهم است، باید بگوییم بهترین گزینه از این نظر، مدل اسپرت اپل واچ است. واچ اسپرت ۳۰ گرم وزن دارد در صورتی که مدل استیل که در اختیار ما قرار گرفته بود ۵۰ گرم و مدل طلایی آن، ۶۹ گرم وزن دارند.در مجموع در بخش طراحی می توان گفت ما با یک ساعت با فرم مستطیلی روبرو هستیم که ممکن است بسیاری آن را دوست نداشته یا داشته باشند چراکه این موضوع کاملا سلیقه ای است. اما در این بخش باید نمره مثبتی مخصوصا در زمینه تعویض بند و قرار گیری پیچ دیجیتالی به اپل بدهیم که کار را برای کاربر ساده می کند. صفحه نمایشدر زیر پوشش شیشه ای Ion-X (مدل اسپورت) یا یاقوت کبود (دیگر مدل ها)، صفحه نمایش روشن و با رنگ و لعاب OLED قرار دارد. این صفحه نمایش شارپ تر از دیگر ساعت های هوشمند است و اغراق نکرده ایم اگر بگوییم شاهد بهترین صفحه نمایش در ساعت های هوشمند هستیم.
    [​IMG]
    استفاده از OLED یک انتخاب درست برای صفحه نمایش ساعت های هوشمند است چرا که این مدل صفحه نمایش ها باعث می شود مصرف انرژی در زمان نمایش تصاویر با پس زمینه تیره، کاهش یابد. با صفحه نمایش های OLED در واقع تنها پیکسل هایی که در حال نمایش رنگی به جز مشکی هستند روشن می شوند و پیکسل هایی که رنگ مشکی را نمایش می دهند خاموش هستند. به همین دلیل است که بیشتر پوسته های ساعتی اپل واچ، با رنگ مشکی عمیق احاطه شده است. در واقع رابط کاربری اپل واچ هم رنگ مشکی را در بیشتر بخش ها دارد. همین مورد باعث می شود آیکن های رنگی این سیستم عامل، که با صفحه نمایش OLED خیلی خوب نمایش داده می شوند، بیشتر جلب توجه کنند.
    [​IMG]
    رزولوشن صفحه نمایش ۳۸ میلیمتری اپل واچ برابر ۳۴۰ در ۲۷۲ پیکسل است. رزولوشن صفحه نمایش مدل ۴۲ میلی متری اپل واچ نیز برابر ۳۱۲ در ۳۹۰ پیکسل است. صفحه نمایش بزرگتر، رزولوشن بیشتر می خواهد و البته مصرف انرژی بیشتر و باتری حجیم تری هم دارد. در نهایت می توان گفت ضعفی که ممکن است کاربران اپل از آن ناراضی باشند، صفحه نمایش مربعی دستگاه است. در حالی که رقبای اندرویدی اپل واچ صفحه تنوع بیشتری در این زمینه دارند اما اپل ترجیح داده به جای استفاده از صفحه نمایش گرد برای کلاسیک کردن ظاهر اپل واچ، بیشتر روی پیچ دیجیتالی دستگاه مانور بدهد.توضیحات ما درباره صفحه نمایش دستگاه تنها محدود به کیفیت نمایش تصاویر نمی شود. این ساعت هوشمند نه تنها مانند هر دستگاه لمسی دیگری، قابلیت تشخیص لمس را دارد، بلکه صفحه نمایش دستگاه به فشار نیز حساس است. حساسیت به فشار تکنولوژی است که اپل آن را Force Touch می نامد.اگر پیچ دیجیتالی را یکی از ابدعات اپل واچ بدانیم، صفحه نمایش Force Touch نیز به جرات یکی دیگر از ابداعات دستگاه است. این قابلیت به ظاهر ساده، به اپلیکیشن ها اجازه می دهد تا در این صفحه نمایش کوچک، جزئیات و تنظیمات بیشتری را بگنجانند. برای مثال اگر می خواهید پوسته ساعت اپل واچ را شخصی سازی کنید، کافی است روی پوسته ساعت خود کمی فشار وارد کنید تا بتوانید وارد تنظیمات مربوط به آن شوید. شاید بگویید می شد یک دکمه تنظیم جداگانه برای آن روی سیستم عامل در نظر گرفت اما اگر قرار بود چنین کاری انجام شود، رابط کاربری دیگر سادگی و تمیز بودن خود را از دست می داد.
    [​IMG]
    این ویژگی حتی در اپلیکیشن پخش موسیقی اپل واچ نیز وجود دارد. برای مثال وقتی یک بار صفحه نمایش را لمس کنید می توانید موسیقی را قطع کنید اما اگر بخواهید وارد تنظیمات Repeat و Shuffle شوید، باید روی صفحه نمایش فشار وارد کنید.
    [​IMG]
    در کنار این ویژگی کارآمد موتور Taptic Engine هم حضور دارد. تپتیک انجین به نوعی ویبره دستگاه به حساب می رود اما با محدوده های مختلف ویبره ای که ایجاد می کند، کاربر حس تعامل بیشتری با دستگاه احساس می کند. در مورد تپتیک انجین در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. در مجموع می توان گفت اپل واچ از نظر کیفیت صفحه نمایش نمره قبولی را دریافت می کند و واقعا نمی توان ایراد خاصی به آن گرفت. تنها ایراد وارده ممکن است به فرم این صفحه نمایش باشد که ممکن است هرکسی را راضی نکند. سخت افزاراپل واچ از یک چیپست مجمع که Apple S1 نام دارد نیرو می گیرد. این چیپست درون خود چندین ریز پردازنده و پردازشگر مختلف را قرار داده است. اخیرا اطلاعات تکمیلی درباره این پردازنده نیز منتشر شد. اپل واچ یک پردازنده ۲۸ نانومتری ARM دارد. حافظه رم دستگاه نیز همانند اکثر ساعت های اندرویدی ۵۱۲ مگابایت است. اما حس عجیبی که نوشتن این بررسی تخصصی دارد این است که نمی توان اپل واچ را با ساعت های اندرویدی مقایسه کرد. چرا که کسی که اپل واچ می خواهد باید آیفون داشته باشد و کسی که ساعت اندرویدی می خواهد باید گوشی اندرویدی داشته باشد.علاوه بر اینها، این ساعت دارای سنسور های شتاب سنج، ژیروسکوپ و ضربان قلب هم هست. این ساعت دارای GPS نیست و برای گرفتن موقعیت مکانی از جی پی اس گوشی شما استفاده می کند. همچنین اپل واچ دارای بلوتوث ۴.۰ و مودم WiFi 802.11b/g/n 2.4GHz است. یک بلندگو داخلی و میکروفون هم در این ساعت قرار گرفته است.نرم افزارمفصل ترین بخش این بررسی تخصصی مربوط به نرم افزار و سیستم عامل اپل واچ است. پیش از این با رابط کاربری و سیستم عامل اندروید ویر کار کرده بودیم. اندروید ویر بیشتر روی اعلام اعلان ها تمرکز دارد. در واقع ساعت های هوشمند هم برای اعلام نوتیفیکیشن های ما ساخته شدند و در حقیقت ساعت هوشمند یک وسیله جانبی برای تلفن های هوشمند است.اپل اما سعی کرده با تولید سیستم عامل اپل واچ، تجربه کاربری فراتر از اعلام نوتیفیکیشن ها را عرضه کند.هنگامی که مچ خود را بالا می آورید، صفحه نمایش پوسته ساعت را به شما نشان می دهد. با فشردن پیچ دیجیتالی دایره ای شکل، وارد صفحه Home که اپلیکیشن های شما در آن قرار دارد می شوید. گویی در گجت های اپل هر دکمه دایره ای شکل را فشار دهیم، وارد لیست اپلیکیشن ها می شویم.
    [​IMG]
    اما پس اعلان ها چه می شود؟ اگر می خواهیم اعلان های آیفون خود را ببینید، تنها کافی است زمانی که در صفحه ساعت هستید، انگشت خود را از بالا به پایین بکشید تا لیست اعلان های آیفون شما نمایش داده شوند. اگر در همین صفحه انگشت خود را از پایین به بالا بکشید، وارد صفحه Glance می شوید. در این بخش در حقیقت ویجت های اپل واچ قرار دارد. از ویجت اندازه گیری ضربان قلب گرفته تا فعالیت های بدنی شما که با اپلیکیشن Activity اندازه گیری می شوند در این بخش وجود دارند.
    [​IMG]
    اما برگردیم به صفحه خانگی اپل واچ؛ به محض اینکه پیچ دیجیتالی را فشار دهید، با انیمیشنی مشابه iOS اپل وارد صفحه اپلیکیشن ها می شوید. در مرکز لیست نیز معمولا آیکن ها بزرگتر نشان داده می شوند و شما هرچه بین این اپلیکیشن ها اسکرول کنید، اپلیکیشن های مختلف به مرکز می آیند و بزرگ می شوند.
    [​IMG]
    ما داریم در مورد یک ساعت صحبت می کنیم پس باید این ساعت بتواند وظیفه اصلی خود که اعلام زمان است را در هر بخشی به خوبی انجام دهد. به محضی که وارد لیست اپلیکیشن ها می شوید، آیکن ساعت در مرکز قرار دارد که به صورت زنده زمان را نشان می دهد.با فشردن دکمه ای که در زیر پیچ دیجیتالی قرار دارد نیز، وارد صفحه ای شامل دوستان خود می شوید. در این صفحه می توانید برای دوستان خود پیامک بفرستید یا با آن ها تماس تلفنی، از طریق اپل واچ برقرار کنید. علاوه بر اینها اگر دوستتان هم اپل واچ داشته باشد، می توانید برای او یک نقاشی بکشید و ارسال کنید و یا حتی ضربان قلب خود را بفرستید! تپتیک انجین در این بخش به کمک شما می آید و با فرستادن ضربان قلبتان، تپتیک انجین نحوه زدن قلب شما را روی مچ دوستتان اجرا می کند.
    [​IMG]
    نمی توان گفت تپتیک انجین بسیار طبیعی این کار را انجام می دهد اما باز هم این ویژگی جذابیت های خود را دارد. همچنین یکی دیگر از کاربردهای تپتیک انجین در مواقع اعلام نوتیفیکیشن ها از طرف ساعت است. اپل واچ تا زمانی که روی دست کاربر قرار نگیرد، هیچ کدام از اعلان ها را اعلام نمی کند. اما به محضی که روی مچ دست کاربر بسته می شود، اعلان ها همراه با صدا و تپتیک انجین ظاهر می شوند. این اعلان ها که با تپتیک انجین و بلندگو به کاربر اطلاع داده می شوند، همانند گوشی و یا ساعت های دیگر نیستند. عملکرد تپتیک انجین به نحوی است که گویی ساعت دست شما را لمس می کند و یا به آن ضربه وارد می کند. در حقیقت شما باید عملکرد ویبره ساعت را در عمل آزمایش کنید تا متوجه تفاوت آن با سایر دستگاه ها شوید. اکنون به یک دید کلی در مورد سیستم عامل اپل واچ رسیده ایم. اما این تمام تجربه کاربری شما از Watch OS 1.0 نخواهد بود. اپل واچ از ویژگی Multi Touch پشتیبانی نمی کند. چراکه به عقیده اپل، استفاده از دو انگشت روی صفحه نمایش، محتوای مورد نظر را می پوشاند و دیگر نمی توان به خوبی از آن استفاده کرد. اما در عوض، اپل چاره بهتری برای این کار اندیشیده است. پیچ دیجیتالی چاره شماست. به کمک این پیچ دیجیتالی می توانید بدون اینکه محتوای صفحه نمایش را بپوشانید، در نقشه خود زوم کنید. دقت این پیچ نیز بسیار بالاست و جانب داری نکرده ایم اگر بگوییم این پیچ یکی از نقاط قوت اپل واچ است. زوم کردن در بخش های مختلف تنها وظیفه این پیچ دیجیتالی نیست، به کمک این پیچ، شما می توانید در میان تمام محتوای قابل اسکرول، اسکرول کنید. در واقع با وجود این پیچ شما در بسیاری از مواقع صفحه نمایش را لمس نمی کنید. بعد از رابط کاربری و ظاهر سیستم عامل، می خواهیم اپلیکیشن های اپل واچ را بررسی کنیم. پیش از هر چیزی بهتر است به پوسته های ساعت بپردازیم. اپل برای ساعت هوشمند خود پوسته های ساعت زیبایی ساخته است. البته که این پوسته ها هیچ شباهتی به ساعت های کلاسیک ندارند. اما گویا اپل هم نمی خواسته تا ظاهر آنها کلاسیک باشد.
    [​IMG]
    هر کدام از این پوسته ها زمان زیادی برده تا ساخته شوند. برای مثال برخی از آنها که پس زمینه یک گل را دارند، اپل برای ساخت آنها ساعتها از روییدن یک گل عکاسی کرده است و سپس نتیجه آن را به شکل یک انیمیشن زیبا درآورده است.یک واچ فیس جذاب دیگر، ساعت را در پس زمینه منظومه شمسی نشان می دهد. منظومه شمسی نشان داده شده اما تنها سیارات منظومه مان را نشان نمی دهد، بلکه موقعیت دقیق آنها را با توجه به زمان روز نشان می دهد.
    [​IMG]
    حتی علاوه بر اینها، یک پوسته شخصیت کارتونی میکی ماوس هم در این ساعت وجود دارد. شاید کمی عجیب بنظر برسد آدم روی ساعت گران قیمت خود میکی ماوس را داشته باشد اما نکته این است که اپل تا این حد به کاربر خود اهمیت داده است.در بیشتر واچ فیس ها می توانید رنگ ها را تغییر دهید، آنها را شلوغ تر کنید تا جزئیات بیشتری ببینید یا آنها را ساده تر کنید و در مجموع بخش های مختلف آن را شخصی سازی کنید. یکی دیگر از اپلیکیشن های پیش فرض اپل واچ، مربوط به سیری می شود. البته ممکن است برای بسیاری از ایرانیان این ویژگی بی استفاده باشد اما در مجموع سیری روی اپل واچ هم عملکرد قابل قبولی دارد. در عمل نیز سیری اپل واچ سریع تر از سیری آیفون پاسخ می دهد.
    [​IMG]
    برای ارتباط برقرار کردن با دوستان، هم گفتیم می شود با دکمه کناری دستگاه این کار را انجام داد. در همین بخش می توانید برای دوستانی که پیش تر در این لیست قرار داده اید پیامک بفرستید. همچنین می توانید به پیامک هایی که در گوشی دریافت می کنید نیز از طریق ساعت پاسخ دهید. اما چطور این کار را باید انجام دهید؟ با سیری. متاسفانه نمی توانید به فارسی به سیری یک پیام را بگویید تا برای شما تایپ و برای ارسال آماده کند. در حقیقت شما بیشتر مواقع نمی توانید پیامک های خود را پاسخ دهید. چرا که اپل واچ کیبورد ندارد و نمی توانید پیامک فارسی بفرستید. تنها می توانید پیامک ها را با اسمایلی های ایموجی پاسخ دهید. این یک ضعف برای اپل واچ در ایران به حساب می آید.
    [​IMG]
    رقبای اپل واچ مانند ساعت Samsung Gear S یک کیبورد QWERTY کامل دارند. همچنین اندروید ویر نیز دارای کیبورد جانبی است که می شود از طریق گوگل پلی آن را نصب کرد. اما اپل واچ؟ باید به اسمایلی های ایموجی قانع شوید!اپلیکیشن بعدی که می خواهیم آن را بررسی کنیم، اپلیکیشن Activity است. در این برنامه شما سه حلقه رنگی می بینید. حلقه اول مربوط می شود به میزان کالری هایی که در روز سوزانده اید. این میزان با توجه به هدفی که تعیین کرده اید پر می شود و اگر در پایان روز به هدف خود برسید، دایره آن کامل می شود. حلقه دوم مربوط می شود به ورزش و نرمشی که کاربر در طول روز داشته است.
    [​IMG]
    به گفته اپل، طبق استاندارد های جهانی افراد باید هر روز تا ۳۰ دقیقه نرمش و ورزش داشته باشند. از همین رو این حلقه نیز مربوط به ورزش و نرمش ۳۰ دقیقه ای است و نمی توان مقدار این ۳۰ دقیقه را تغییر داد.حلقه سوم هم مربوط می شود به ساعاتی که در روز ایستاده بودید. تیم کوک هنگامی که درباره فعالیت های بدنی و اپل واچ صحبت می کرد، نشستن را یکی از مشکلات بشر امروز می دانست. اپل واچ نیز در این زمینه با تیم کوک هم عقیده است. اگر مدام بنشینید، هر یک ساعت یک بار اپل واچ به شما پیغام می دهد که کمی بایستید و ایستاده فعالیت های خود را ادامه دهید. البته می شود این پیغام را غیر فعال کرد.حلقه سوم اکتیویتی به همین ایستادن های کاربر در طول روز مرتبط می شود. در انتها می توان به اپلیکیشن های جانبی اپل واچ هم اشاره کرد. اپل واچ در مجموع بیش از سه هزار اپلیکیشن دارد. برای شروع یک پلتفرم، این تعداد اپلیکیشن فوق العاده است.
    [​IMG]
    و اما معایب نرم افزاری چه؟ تصویر بالا چیزی است که ممکن است با آن زیاد مواجه شوید. صفحه لودینگ باز شدن اپلیکیشن ها!اپل واچ از همان ابتدایی که روشن می شود، نسبتا زمان زیادی طول می کشد تا سیستم عامل دستگاه بوت شود. علاوه بر آن در برخی موارد باز شدن اپلیکیشن های مختلف زمان می برد. حتی در برخی موارد ممکن است این طول کشیدن تا ۴ الی ۵ ثانیه به طول بیانجامد. شاید این مشکل با بروزرسانی های سیستم عامل در آینده قابل حل باشند اما فعلا که چنین مشکلی وجود دارد و یکی از معایب دستگاه به حساب می آید.باتریهمواره در فرآیند هوشمند شدن لوازم الکترونیکی، بخش های مختلف آن ها پیشرفت می کنند اما هموراه باتری ها در این فرآیند مظلوم واقع می شوند. حتما کمی عجیب به نظر می رسد مجبور باشیم هرشب اپل واچ را در کنار آیفون به شارژر متصل کنیم. اما متاسفانه چنین موضوعی حقیقت دارد.
    [​IMG]
    با استفاده سبک از باتری، اگر صبح اپل واچ شما صد درصد باتری داشته باشد، تا شب ممکن است تا حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد باتری داشته باشید.اما با استفاده سنگین ممکن از ۷ صبح تا ۱۱ شب، درصد باتری اپل واچ شما زیر ۱۰ درصد برسد. در واقع می توانیم بگوییم اپل واچ به خوبی کاربر را یک روز همراهی می کند اما این موضوع وجود دارد که باید هرشب ساعت هوشمند خود را به شارژ بزنید. البته اگر باتری شما رو به اتمام باشد، با روشن کردن حالت Power Reserve، می توانید مدت زمان بسیار بیشتری حتی تا چندین روز باتری داشته باشید. اما در این مدت اپل واچ فقط زمان را به شما نشان می دهد. در مجموع بزرگترین ضعف سخت افزاری اپل واچ را می توان باتری آن دانست. البته عمر باتری اپل واچ ممکن است از برخی رقبا هم بهتر باشد اما در مجموع بعید می دانم با عمر باتری در حد یک یا دو روز، کسی از باتری ساعت هوشمند تعریف کند.
    [​IMG]
    جدای از عمر باتری، اپل یک راهکار بسیار خوب برای شارژ اپل واچ در نظر گرفته است. شارژر دستگاه در حقیقت به صورت وایرلس انجام می شود اما کابل متصل شونده به دستگاه، آهنربایی است و اپل آن را Magnetic Charger می نامد.
    [​IMG]
    حواس پرتیبله تمام این نوتیفیکیشن ها، ویژگی های مختلف و جذابیت ها، موجب حواس پرتی کاربر می شود. در بعضی موارد حتی ممکن است بیشتر از آیفون حواس شما را پرت کند. استفاده از آن نیز هنوز در بین اطرافیان کمی عجیب به نظر می رسد. در واقع این ساعت شما را در لحظه فرا می خواند و مانند آیفونتان به راحتی نمی توانید بگویید بعدا!
    [​IMG]
    برای مثال وقتی که در حال صحبت با کسی هستید، نگاه کردن به اپل واچتان می تواند حتی بی ادبانه باشد. اما با مرور زمان و همه گیر شدن ساعت های هوشمند، این مشکل نیز امری عادی به حساب خواهد آمد.سخن پایانیتقریبا اکثریت سایت های مطرح دنیا مانند TheVerge و Bloomberg، به این نتیجه رسیده اند که اپل واچ بهترین ساعت هوشمندی است که تا کنون ساخته شده است. اما همچنان بر این نظر که هنوز اپل واچ ارزش خرید ندارد نیز تفاهم دارند.
    [​IMG]
    امیدوارم جانب دارانه حساب نکنید اما واقعا اپل واچ بهترین ساعت هوشمندی است که تا کنون عرضه شده است. طراحی آن شاید برای همه جذاب نباشد اما قطعا اگر کمی بیشتر به آن بنگرید، نسخه های واچ و واچ ادیشن لوکس بودن خود را فریاد می زنند. رابط کاربری اپل واچ واقعا خوب طراحی شده است. کاربران آیفون هرگز احساس غریبگی در آن نخواهند داشت و همه چیز آنطوری است که انتظار می رود. علاوه بر سیستم عامل، صفحه نمایش دستگاه نیز از دیگر نقات قوت آن است. صفحه نمایش اپل واچ واقعا خوب است و نمی توان ایرادی به آن وارد کرد. مادامی که این ساعت را به همراه داشته باشید، کمتر از آیفون خود استفاده خواهید کرد. شاید اگر ارسال پیامک به زبان فارسی نیز با این ساعت راحت بود، میزان استفاده شما از گوشی در طول روز کمتر هم می شد.
    [​IMG]
    علاوه بر این تنوعی که اپل واچ دارد را به جرات می توان گفت هیچ ساعت هوشمند دیگری ندارد. همچنین اپل واچ هم یک محصول اپلی است و محصولات اپل همواره به داشتن لوازم جانبی فراوان مشهور بوده اند. حتی اکنون که اپل واچ تازه عرضه شده نیز لوازم جانبی های آن بیشتر از هر ساعت دیگری است. در مجموع ما نیز معتقدیم که اپل واچ هنوز برای بسیاری ارزش خرید ندارد. معایبی مانند عمر باتری یک روزه، دیر باز شدن اپلیکیشن ها و حتی ضخامت زیاد، باعث می شود خرید این ساعت فعلا مقرون به صرفه نباشد. مخصوصا که اپل واچ از تمام ساعت های اندرویدی ساخته شده تا کنون و حتی ساعت های تایزنی سامسونگ هم گران قیمت تر است. پس برای برخی بهتر است تا نسخه های بعدی این ساعت صبر کنند.
    [​IMG]
    در بازار ایران هنوز این ساعت را نمی توان به سادگی پیدا کرد. از نظر قیمتی هم فعلا در ایران با قیمت های نجومی فروخته می شود و خرید آن برای مشتاقان نیز فعلا عاقلانه نیست. اما انتظار می رود تا دو ماه آینده هم اپل واچ در بازار ایران بیشتر شود و هم قیمت آن معقولانه تر شود. در نهایت از علیرضا خدام هم تشکر می کنیم که اپل واچ خود را برای این بررسی تخصصی در اختیار ما قرار داد. مزایا:کیفیت ساخت بالاظاهر لوکس مدل های واچ و واچ ادیشن
    تنوع لوازم جانبیصفحه نمایش با کیفیتموجود در دو سایزمعایب:قیمت گران در هر مدلیعمر باتری یک روزهمشکل کند بودن در برخی مواقع
     
    *SAma* و Sanazz از این پست تشکر کرده اند.
  9. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی اولیه اچ تی سی One M9

    جی اس ام: اچ تی سی در مراسمی که امروز توسط اچ تی سی برگزار شد، اچ تی سی بعد از 1 سال گوشی جدید خود را با نام One M9 معرفی کرد. با هم بررسی اولیه این گوشی را می بینیم.
    طراحی


    شاید در نگاه اول این گوشی شباهت زیادی به نسل قبلی داشته باشد اما توجه کنید که اچ تی سی با ارائه چند تغییر کوچک ظاهر این گوشی را لوکس تر از قبل کرده است. بسیاری از ویژگی های اصلی تغییری نداشته اند که برای این گوشی با این طراحی خاص زیاد بد نیست. اچ تی سی از طراحی Dual finish برای گوشی استفاده کرده است. این گوشی همان حس فلزی نسل قبلی با فلزی آنودایز شده را ارائه کرده است. علاوه بر این این گوشی همان طراحی دوست داشتنی نسل قبلی را نیز به ارث برده است. متریال جدیدی که برای گوشی استفاده شده لبه های جدیدی را به گوشی اضافه کرده است.

    [​IMG]
    این طراحی جدید در پشت گوشی باعث شده تا احتمال سر خوردن گوشی از دست کمتر شود. این طرح جدید به طور حتم به چشم کاربر خواهد آمد به خصوص اگر بدانید که قسمت های دیگر مانند اسپیکرهای دوتایی و یا خط های پشت گوشی هیچ تغییری نداشته اند.
    [​IMG]
    این گوشی مانند اکسپریا زد 3 و یا گلکسی اس 5 تغییرات چشمگیری مانند ضد آب بودن را در خود نمی بیند و هنوز تنها مقاومتی که این گوشی در برابر آب دارد همان IPX3 است که در برابر پاشیده شدن آب از خود مقاوت نشان می دهد. در کل می توانیم One M9 را از نظر طراحی همان One M8 با کمی تغییر بدانیم.
    [​IMG]
    صفحه نمایش


    امروزه که تمام پرچمداران به سمت صفحه نمایش های QHD رفته اند اچ تی سی تصمیم گرفته تا در همان کیفیت فول اچ دی باقی بماند. M9 صفحه نمایش 5 اینچی با کیفیت فول اچ دی دارد. این صفحه نمایش همان خصوصیات خوب مانند زاویه دید زیاد، رنگ های طبیعی و عملکرد خوب در زیر نور خورشید را دارد. اما هنوز نمی دانیم که چرا اچ تی سی به سمت صفحه نمایش های QHD نرفته است؟
    [​IMG]
    رابط کاربری


    پرچمدار جدید بدین معنی است که باید شاهد یک رابط کاربری جدید روی گوشی نیز باشیم. اچ تی سی One M9 با رابط کاربری جدید Sense 7 ارائه شده است.اولین تغییرات را می توانیم در بخش آب و هوا که اچ تی سی برای آن بسیار ستوده شده دانست. رابط کاربری و فونت این قسمت عوض شده است.در صفحه اصلی گوشی شاهد تغییراتی از جمله پیشنهادهای متنی هستیم. برای مثال رستوران را به کاربر پیشنهاد خواهد داد.
    [​IMG]
    اچ تی سی در صفحه اصلی خود چند ویجت را اضافه کرده و آن ها را Smart Launcher نامیده است. این ویجت ها با توجه به برنامه هایی که شما بیشتر از آن ها استفاده می کنید به صورت دینامیک تغییر خواهند کرد.از این پس قابلیت شخصی سازی این رابط کاربری بیشتر شده است. می توانید رنگ ها، آیکون ها و حتی کلیدهای اصلی اندرویدی را دوباره طراحی کنید.
    [​IMG]
    این رابط کاربری روی اندروید نسخه 5.0 ارائه شده است. در این نسخه پشتیبانی از چند کاربر ارائه نشده است اما ویژگی کودک فعال است. مانند همیشه این رابط کاربری یکی از بهترین ها در بازار اندرویدی ها است و حس خوبی از اندروید را القاء می کند.
    [​IMG]
    پردازنده


    هیچ زمان گوشی های پرچمدار اچ تی سی مشکل کارآیی نداشته اند. بنابراین هیچ شکی نیست که این نسل هم مانند نسل های قبلی مشکلی در این زمینه نداشته باشد.
    [​IMG]
    پردازنده این نسل 8 هسته ای است و ساخت کمپانی کوآلکان است. این پردازنده اسنپدراگون 810 و 64 بیتی است. 4 هسته این پردازنده سرعت 2 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر سرعت 1.5 گیگاهرتز را دارند. رم گوشی نیز 3 گیگابایتی است. اچ تی سی نسخه 32 گیگابایتی از این گوشی را برای فروش جهانی در نظر گرفته و علاوه بر این پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیز وجود دارد.
    [​IMG]
    دوربین


    دوربین کیفیت 20 مگاپیکسلی دارد که دیافراگم آن F/2.2 است. این دوربین می تواند با کیفیت 4K نیز فیلمبرداری کند. دوربین های اولترا پیکسل از این گوشی حذف نشده اند و اچ تی سی از دوربین اولتراپیکسل برای دوربین جلو استفاده کرده است. اگرچه به نظر می آید که کیفیت این دوربین بسیار خوب باشد اما تا زمان ارائه گوشی و تست های متفاوت روی این دوربین باید صبر کنیم.
    [​IMG]
    نتیجه گیری اولیه


    به نظر می رسد که مانند نسل قبلی (M8) گوشی جدید (M9) نیز دوست داشتنی و پرطرفدار باشد. طراحی زیبا و فلزی این گوشی که در این نسل بهبود داده شده آن را دوست داشتنی تر کرده است. در کنار ظاهری مانند نسل قبل اچ تی سی رابط کاربری را بسیار بهبود داده و پردازنده موجود در گوشی را قوی تر کرده است.
    [​IMG]
    مهمترین پیشرفت این نسل به نسل قبل دوربین 20 مگاپیکسلی است. این دوربین به احتمال قوی می تواند رقابت سخت و نزدیکی با دوربین گوشی هایی مانند Z3 داشته باشد اما تا زمان ارائه و تست دوربین آن باید صبور باشیم.
     
    *SAma* و Sanazz از این پست تشکر کرده اند.
  10. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    بررسی تخصصی جی اس ام؛نکسوس 6 (Nexus 6)

    جی اس ام: امروز می خواهیم یکی از بهترین گوشی های سال 2014 را به صورت تخصصی بررسی کنیم. در نهایت گوگل نکسوسی را معرفی کرد که می تواند به راحتی با پرچمداران بزرگ رقابت کند. بعد از 1 هفته کار کردن با این غول زیبا می خواهیم نظر خودمان را در مورد نسل ششم نکسوس ها برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.


    طراحی نکسوس 6


    گوگل امسال تصمیم گرفت تا ساخت نکسوس نسل ششم را به موتورولا که زمانی در مالیکت خود گوگل بود و اکنون لنوو صاحب آن است بسپارد. در اولین نگاه نکسوس 6 یک گوشی بسیار بزرگ است. بسیار بزرگتر از آن چیزی که تصورش را می کنید. برای اینکه بتوان یک گوشی با اندازه صفحه نمایش بزرگ داشت ناگزیر باید یک گوشی بزرگ را انتخاب کنید. با تمام این بزرگی گوشی بسیار خوش دست است. انحنایی که در پشت گوشی قرار دارد به خوش دستی آن کمک بسیار زیادی کرده است. فریم اطراف گوشی از آلومینیوم و قاب پشتی از پلاستیک فشرده ساخته شده است. قاب پشتی به راحتی اثر انگشت را جذب می کند و اگر روی این که گوشی همیشه تمیز باشد حساس باشید با خرید این گوشی باید یک دستمال هم همیشه همراه خود داشته باشید تا پشت آن را تمیز کنید. گوشی در دست به خوبی جای می گیرد و به علت اینکه جنس قاب پشتی از پلاستیک فشرده ای است که رنگ مات دارد گوشی از دست های شما لیز نمی خورد.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    زمانی که از روبرو به نکسوس 6 نگاه می کنید یک صفحه نمایش بزرگ را می بینید که فاصله آن لبه های گوشی بسیار کم است. در بالا و پایین صفحه نمایش اسپیکرهای آن قرار گرفته اند که زیاد خود را نشان نمی دهند و با رنگ مشکی که برای آن ها در نظر گرفته شده استتار می شوند. در کنار اسپیکر بالایی دوربین دوم را به خوبی می توانید مشاهده کنید زیرا رنگ آن با دیگر قسمت های بالای صفحه نمایش تفاوت دارد.
    [​IMG]
    سمت چپ گوشی هیچ گزینه ای در نظر گرفته نشده است. در بالای نکسوس 6 خروجی جک 3.5 میلیمتری صدا و درگاه سیم کارت قرار گرفته اند. درگاه سیم کارت از سیم کارت های نانو پشتیبانی می کند و برای خارج کردن آن از جای خود می توانید از وسیله ای که موتورولا درون جعبه قرار داده استفاده کنید.
    [​IMG]
    [​IMG]
    در پایین گوشی نیز تنها چیزی که در نظر گرفته شده پورت ارتباطی و شارژ آن است.
    [​IMG]
    در سمت راست گوشی کلید پاور و کلید کم و زیاد کردن صدا را مشاهده می کنید. جنس این کلید ها خوب است و پیدا کردن آن ها به علت بالاتر بودن از سطح کناری گوشی کار بسیار راحتی است.پشت گوشی یکی از زیباترین قسمت های آن است. نسخه ای که در دست ما قرار دارد نسخه آبی رنگ آن است. در نسخه سفید قاب پشتی خاکستری است و روی گوشی مانند نسخه آبی رنگ مشکی است. از نظر من نسخه آبی رنگ زیباتر است اما برخی از کارشناسان دیگر در عقیده دارند که رنگ خاکستری آن زیباتر است. در پشت گوشی دوربین به همراه فلاش دور آن در بالا، لوگوی موتورولا که در یک فرورفتگی قرار گرفته در وسط و در پایین کلمه NEXUS قرار گرفته اند. در ضمن میکروفون دوم نیز در داخل فلاش و کنار دوربین قرار گرفته است. در پایین کلمه نکسوس میکروفون اصلی گوشی قرار دارد.

    [​IMG]
    [​IMG]
    همانطور که اشاره کردیم فریم اطراف گوشی از آلومینیوم است و برای اینکه مشکلی در آنتن دهی رخ ندهد در 4 گوشه گوشی پلاستیک هایی تزریق شده است.
    [​IMG]
    به طور خلاصه نکسوس 6 گوشی زیبا، خوش دست، بزرگ، خاص، تقریبا سنگین و دوست داشتنی از نظر طراحی است. به نظر من می توانیم نکسوس 6 را یکی از زیباترین گوشی های بازار بدانیم.صفحه نمایش نکسوس 6


    موتورولا در نکسوس 6 یک صفحه نمایش 5.96 اینچی را در قابی به اندازه 159.3×83×10.1 میلیمتر جای داده است. این صفحه نمایش کیفیت QHD دارد و فاصله آن تا لبه های صفحه نمایش بسیار کم است. موتورولا از صفحه نمایش آمولد برای این گوشی استفاده کرده و به همین خاطر این صفحه نمایش دقت رنگ بسیار خوب و زاویه دید بسیار مناسبی دارد. اما رنگ ها در این صفحه کمی حالت اشباع دارند. با اینکه کیفیت صفحه QHD است اما نمی توانیم آن را بهترین صفحه نمایشی که تا امروز دیده ایم بدانیم. گوشی های جی 3، نوت 4 و آیفون 6 پلاس صفحه نمایش های با کیفیتی دارند که قابل رقابت با صفحه نمایش این گوشی هستند.

    [​IMG]
    صفحه نمایش بزرگ برای یک گوشی یک مزیت بزرگ به حساب می آید اما سیستم عامل باید بتواند از پس کارهای این صفحه نمایش بربیاید. اندروید 5.0 یا همان آب نبات چوبی به نظر من در حال حاضر بهترین سیستم عامل موبایلی دنیا است اما برای اینکه کاربران روی فبلت های خود لذت بیشتری از این سیستم عامل ببرند، گوگل باید بیشتر روی بهینه سازی این سیستم عامل برای فبلت ها کار کند. درست مانند کاری که اپل برای آیفون 6 پلاس انجام داد و در برنامه هایی مانند ایمیل تفاوت ساختاری بین آیفون 6 پلاس و آیفون 6 را می بینیم.خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید نیز بسیار خوب است و با ویژگی adaptive brightness این خوانایی بهتر نیز شده است.کارآیی نکسوس 6


    پردازنده گوشی ساخت کوآلکام است. این پردازنده 4 هسته ای که اسنپدراگون 805 نام دارد می تواند سرعتی برابر 2.7 گیگاهرتز را برای گوشی به همراه بیاورد. از نظر کارآیی نباید نگران باشید زیرا این پردازنده در حال حاضر قوی ترین پردازنده موبایلی است که روی گوشی های موبایل می بینیم.در کنار این پردازنده قدرتمند یک رم 3 گیگابایتی قرار دارد که به حرکت روان منوها و قابلیت های مولتی تسکینگ کمک بسیار زیادی می کند.در گوشی های سامسونگ، اچ تی سی و دیگر گوشی های اندرویدی که روی آن ها اندروید خالص نصب نیست همیشه مشکل پر شدن رم وجود دارد، اما اندروید خالص این مشکل را برای گوشی به وجود نمی آورد در ضمن اینکه گوشی رم 3 گیگابایتی دارد همیشه نیمی از رم خالی است.گفتیم اندروید خالص؛ تجربه کار با اندروید خالص آن هم از نوع آب نبات چوبی آن چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. این سیستم عامل به خوبی هر چه تمام تر کار می کند و قدرت گوگل را به رخ همه می کشد. برای اینکه بتوانید بهترین دید را از سیستم عامل این گوشی به دست بیاورید در بررسی ای جداگانه به زودی اندروید آب نبات چوبی را برای شما بررسی خواهیم کرد. اما در حال حاضر فقط این را به شما می گوییم که این سیستم عامل بسیار کاربردی و دوست داشتنی است.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    باتری نکسوس 6


    موتورولا از یک باتری 3220 میلی آمپری برای نکسوس 6 استفاده کرده است. برای صفحه نمایشی 6 اینچی با این کیفیت بالا استفاده از یک باتری پرظرفیت الزامی بود. در استفاده از باتری نکسوس 6 بسیار رضایت داریم. در استفاده بسیار سنگین از گوشی با نور 100 درصد صفحه نمایش - گرفتن حدود 20 تا 30 عکس، انجام بازی به مدت 30 دقیقه، مرور اینترنت 1 ساعت، استفاده از برنامه اینستاگرام 15 دقیقه، بروزرسانی حدود 10 اپلیکیشن، 15 دقیقه مکالمه و استفاده از وایبر (مکالمه و ارسال متن) - می توانید دو روز بدون نیاز به شارژ با گوشی خود کار کنید.علاوه بر عمر خوب باتری دو ویژگی خوب دیگر برای باتری نکسوس 6 وجود دارد. اولین گزینه Power Savor است که گوگل تصمیم گرفته در سیستم عامل اندروید این ویژگی را به صورت پیشفرض قرار دهد. زمانی که باتری درصد شارژ کمی دارد اگر این ویژگی را فعال کنید دیتاها زمانی که صفحه نمایش قفل است غیرفعال می شوند. انیمیشن ها حذف شده و حرکت در منوی گوشی بدون هیچ حالت انیمیشنی می شود.اما دومین ویژگی که مربوط به گوشی است و به نرم افزار آن ربطی ندارد، شارژ سریع باتری است. نکسوس 6 به ویژگی شارژ سریع مجهز است اما برای اینکه بتوانید از این ویژگی استفاده کنید باید حتما از شارژر مخصوص گوشی که به ویژگی شارژ سریع مجهز است استفاده کنید. برای اینکه درک درستی از ویژگی شارژ سریع گوشی داشته باشید مثالی برای شما می زنیم. به طور مثال اگر نکسوس 6 را با شارژهای معمولی شارژ کنید و برای رسیدن به شارژ 100 درصد 3 ساعت نیاز داشته باشید با استفاده از شارژر اصلی گوشی می توانید گوشی را در مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه به شارژ 100 درصد برسانید.دوربین نکسوس 6


    پاشنه آشیل گوشی های نکسوس همیشه دوربین آن ها بوده است. کاربران نکسوس همیشه از کیفیت پایین دوربین این گوشی ها ناراضی بوده اند و به آن اعتراض داشتند. اما بالاخره گوگل تصمیم گرفت این مشکل را برطرف کند. در نکسوس 6 موتورولا یک دوربین با کیفیت بسیار خوب 13 مگاپیکسلی به کار برده که در نور کافی عکس های بسیار خوبی را تهیه می کند. عکس هایی که با دوربین این گوشی در نور کافی تهیه کنید نویز بسیار کمی دارند و رنگ ها را بسیار خوب نشان می دهد. اما مهمترین ویژگی این دوربین OIS یا همان تثبیت کننده اپتیکال تصاویر است. با کمک این ویژگی می توانید عکس های با کیفیتی را در نور بسیار کم تهیه کنید.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    ویژگی خوب دیگری که در نرم افزار دوربین گوگل جای گرفته ویژگی HDR+ است که به سرعت از همان منوی اصلی دوربین می توان آن را روشن و خاموش کرد.
    [​IMG]
    Lens Blur یکی از ویژگی های بسیار جذاب این دوربین است. زمانی که با این ویژگی عکس تهیه کنید، سوژه مورد نظر شما که شخص یا اشیاء می توانند باشند واضح و تصویر پس زمینه کاملا مات خواهد شد. با این ویژگی می توانید عکس های جذابی را به خصوص برای کاور شبکه های اجتماعی خود تهیه کنید.دوربین قابلیت فیملبرداری با کیفیت 4K را در خود می بیند که آن را قابل رقابت با دوربین گوشی های Xperia Z3 و Galaxy Note 4 خواهد کرد.نمونه عکس های گرفته شده با دوربین نکسوس 6 را در ادامه مشاهده کنید.
    [​IMG]
    عکاسی با استفاده از ویژگی Lens Blur
    [​IMG]
    عکاسی با استفاده از ویژگی Lens Blur
    [​IMG]
    عکاسی بدون استفاده از ویژگی +HDR
    [​IMG]
    عکاسی با استفاده از ویژگی +HDR
    [​IMG]
    عکاسی در حالت معمولی
    [​IMG]
    عکاسی با زوم 100 درصد
    [​IMG]
    [​IMG]
    عکاسی بدون استفاده از ویژگی +HDR
    [​IMG]
    عکاسی با استفاده از ویژگی +HDR
    [​IMG]
    عکاسی در حالت معمولی
    کیفیت مکالمه و کیفیت صدای اسپیکر نکسوس 6


    در جلوی گوشی دو اسپیکر قرار گرفته یکی بالای صفحه نمایش و دیگری پایین صفحه نمایش. در موتو ایکس 2014 اسپیکر بالایی جنبه تزئینی داشت اما در نکسوس 6 هر دو اسپیکر به خوبی کار می کنند و یک صدای استریو را برای کاربر به همراه می آورند. تنها گوشی ای که در حال حاضر از نظر کیفیت صدای اسپیکر می تواند با نکسوس 6 رقابت کند، HTC One M8 است.
    [​IMG]
    کیفیت صدای مکالمه نیز خوب است. زمانی که با گوشی صحبت می کنید صدای مخاطب با وضوح بالا شنیده می شود. اما شاید مهمترین عیب در اینجا قرار گرفتن میکروفون اصلی گوشی در پشت آن باشد. چندین بار در حین مکالمه این مشکل برای ما به وجود آمد که مخاطبی که در حال صحبت با آن بودیم از کم بودن صدا ابراز نارضایتی می کرد.
    [​IMG]
    [​IMG]
    نظر جی اس ام نکسوس 6


    به نظر ما نکسوس 6 بهترین گوشی ای است که در سال 2014 معرفی شد. گوشی های نکسوس در بین طرفداران اندروید همیشه محبوب بوده اند اما همیشه از نظر سخت افزاری از رقبای خود کمتر بوده و در سطح های پایین تری قرار داشتند. گوگل امسال با تکیه بر دانش موتورولا توانست گوشی نکسوسی را ارائه کند که هر کسی را برای خرید این اندرویدی قدرتمند متقاعد می کند. اگر طرفدار اندروید باشید و هزینه ای که برای گوشی کنار گذاشته اید برایتان اهمیتی ندارد، نکسوس 6 را می توانید در لیست خرید خود کنار گلکسی نوت 4، جی 3، نوت اج و زد 3 قرار دهید (البته نکسوس 6 و نوت 4 به نظر ما بهتر از رقبای دیگر هستند).اما اگر بخواهیم بین آیفون 6 پلاس و نکسوس 6 یکی را انتخاب کنیم. بر اساس نظر شخصی خود به سمت نکسوس 6 خواهیم رفت اما آیفون 6 پلاس را یک بازنده نمی دانیم. اعتقاد داریم که انتخاب بین آیفون 6 پلاس و نکسوس 6 برای کسانی که به هر دو سیستم عامل اندروید و iOS راحت هستند امری کاملا سلیقه ای است و به نوع استفاده ای که از گوشی دارید بستگی دارد. مقایسه تصویری آیفون 6، آیفون 6 پلاس و نکسوس 6


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    *SAma* و Sanazz از این پست تشکر کرده اند.