1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفي قدرتمندترين کاوشگر مريخي

شروع موضوع توسط Mani ‏28/8/15 در انجمن مهندسی هوا فضا

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    جام جم آنلاين: دانشمندان به شدت تحت تاثير موج اطلاعاتي قرار گرفته اند که توسط پيشرفته ترين مدارگرد مريخي ناسا به زمين ارسال شده است و به همين دليل مدارگرد اکتشافي مريخي ناسا را قدرتمندترين مدارگرد مريخي مي نامند.
    [​IMG]
    آژانس فضايي آمريکا روز چهارشنبه 3 مارچ 2010 اعلام کرد مدارگرد اکتشافي مريخ از سال 2006 تا کنون در حدود 100 ترابيت اطلاعات را به زمين ارسال کرده است که اين ميزان اطلاعات با 100 تريليون بيت اطلاعات، سه ميليون قطعه موسيقي با قالب MP3 و يا 35 ساعت تصاوير ويديويي فشرده نشده و با وضوح تصويري بالا برابري مي کند.

    به بياني ديگر اطلاعات اين مدارگرد در حدود سه برابر کل اطلاعاتي است که تاکنون توسط تمامي ماموريتهاي وراي مدار ماه انجام گرفته اند. اين مدارگرد در سال 2005 از فلوريدا به سمت مريخ پرتاب شد و در مارچ سال 2006 به مدار مريخ رسيد و تا کنون توانسته است عنوان قدرتمندترين کاوشگري که تا به حال به مريخ سفر کرده است را به خود اختصاص دهد.

    «ريچ زورک» يکي از دانشمندان پروژه مدارگرد مريخي در لابراتوار رانش جت سازمان ناسا معتقد است تاثيرگذارترين نکته درباره اين مدارگرد و اطلاعات آن کميت اطلاعات ارسالي نيست بلکه کيفيت اطلاعاتي است که اين مدارگرد از سياره همسايه در اختيار ما قرار مي دهد. اين اطلاعات که از 6 ابزار نصب شده بر روي مدارگرد به دست مي آيند درک عميقتري از تنوع محيط بر روي مريخ امروزي را ايجاد کرده و چگونگي تغييرات به وجود آمده در مريخ طي گذشت زمان را آشکار مي کند.

    در ميان بزرگترين دستاوردهاي اين مدارگرد مي توان به کشف تاثير آب بر روي سطح يا نزديک سطح سياره مريخ در حدود صدها ميليون سال پيش اشاره کرد، اين مدارگرد همچنين نشانه هايي از محيطهاي آبي متنوعي را در گونه هاي اسيدي و آلکاليني مشاهده کرده است که اين مشاهدات احتمال کشف نشانه هاي حيات توسط ماموريتهاي آتي در سياره سرخ را افزايش خواهد داد.

    بر اساس گزارش ان بي سي، مدارگرد اکتشافي مريخ سال گذشته به واسطه چند اختلال رايانه اي دچار نقص شده و فرايند تحقيقات آن متوقف شد اما اکنون اين مدارگرد علمي در شرايط عادي به سر مي برد.