1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

۸ اشتباه رایج در نورپردازی که نباید مرتکب شد!

شروع موضوع توسط BAHAREH TAK ‏12/8/15 در انجمن مهندسی معماری

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏26/12/10
    ارسال ها:
    2,475
    تشکر شده:
    10,553
    امتیاز دستاورد:
    213
    وب سایت چیدانه - فاطمه افشاریان : نورپردازی، تصور بیشتر ما از طراحی داخلی، تنها انتخاب مبلمان مناسب، رنگ یا کاغذ دیواری شیک، پرده، چیدمان آنها و چیزهایی از این قبیل است. یکی از بخش های مهمی که معمولا آن را نادیده می گیریم، نورپردازی صحیح فضاهای داخلی است. آیا می دانستید طراحی نورپردازی نیز رشته ای تخصصی است؟ پس به صرف اینکه چند لامپ رنگی و خوش بر و رو به سقف و دیوارهای منزل خود آویزان کنیم، نمی توان گفت که به نورپردازی ایده آلی رسیده ایم. انتخاب لوازم روشنایی، تعیین مکان مناسب برای نصب آنها و نوع رنگ و شدت آنها از جمله مواردی است که باید کاملا هوشمندانه و دقیق انجام شود.

    گاهی برای رسیدن به موفقیت، به جای انجام دادن کارهای درست، می توان کارهای نادرست را انجام نداد.

    [​IMG]
    این آشپزخانه به صورت صحیح نورپردازی شده است. در بالای جزیره علاوه بر نورپردازی کلی، به صورت موضعی نیز نورپردازی صورت گرفته است. کابینت ها نیز از نورپردازی موضعی برخوردار شده اند.

    اشتباه اول. نصب چراغ های استوانه ای منتشر کننده ی نور به سمت پایین در همه جا. این یکی از رایج ترین خطاهایی است که غیر حرفه ای ها مرتکب می شوند. این چراغ های استوانه ای نسبتا ارزان هستند و سازندگان بنا به اشتباه آنها را در هر نقطه ای نصب می کنند. شیشه ی این لامپ های ارزان تنها اندکی بیشتر از نصف نور تابیده شده از لامپ را عبور می دهد. هم چنین به طور معمول نور مفیدی به سطوح عمودی نمی تابانند. در واقع با استفاده از این لامپ های استوانه ای دیوار ها همچنان تاریک می مانند.

    [​IMG]
    نورپردازی این آشپرخانه اصولی است. نورپردازی گرم و مؤثری در بالای سر، زیر کابینت ها و بالای جزیره دیده می شود.

    اشتباه دوم. فراموش کردن چراغ های موضعی در آشپزخانه. راه های زیادی برای روشن کردن کانتر وجود دارد که یکی از آنها استفاده از لامپ های فلوئورسنت، زنون یا چراغ های LED در زیر کابینت های بالایی است. اگر در قسمتی از کانتر یا میز کار شما کابینت بالایی وجود ندارد، به جای آن می توانید از لامپ های دیواری یا دفنی در سقف استفاده کنید. افزودن چند لامپ کم ولتاژ هالوژن با تابشی ملایم در بالای کانتر یا میز کار نیز راه حل خوبی است. فراموش نکنید که شدت رنگ لامپ LED یا فلوئورسنت را هوشمندانه انتخاب کنید.

    [​IMG]
    این سرویس بهداشتی به درستی نورپردازی شده است. تو رفتگی محل آینه و نورپردازی بالای آن اثر خوبی ایجاد کرده است.

    اشتباه سوم. استفاده از لامپ در بالای سر بدون استفاده از لامپ در دو طرف. ایستادن زیر نوری که به سمت پایین می تابد، بدون حضور نور در دو طرف صورت، سایه های اغراق شده و نا متناسب ایجاد می کند. وجود نورپردازی در بالای روشویی برای به رخ کشیدن شیرآلات گران تان خوب است اما برای کارهایی از قبیل تراشیدن صورت، کوتاهی مو و آرایش کردن اصلا مناسب نیست. برای این قبیل کارها و داشتن یک سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده به لامپ هایی در دو سمت آینه نیاز است تا سایه ها را کم و نور را متعادل نماید. برای این کار ایجاد تو رفتگی هایی در کنار آینه لازم است.

    [​IMG]
    این راهرو دارای یک نورپردازی اصولی است. لامپ های تاریک شونده ی دیواری و وسط سقف راهرو، نور لازم برای تردد را فراهم می کنند.

    اشتباه چهارم. استفاده از لامپ های رشته ای یا هالوژن بدون کاهنده ی نور. ما در حال پیدا کردن راه هایی برای نورپردازی بهینه و ماندگار هستیم که جایگزین لامپ های رشته ای شوند و در عین حال بسیار ضروری است که نمونه های جدید در فضاهای مسکونی قابلیت کاهش نور را داشته باشند. با لامپ هایی که به صورت خودکار نورشان کاهش می یابد، ما انرژی و گرما را کاهش و طول عمر لامپ را افزایش می دهیم.

    [​IMG]
    این اتاق به روشی صحیح نورپردازی شده است. این فضا نشان می دهد چگونه یک نورپردازی صحیح می تواند به صورت مؤثری لوازم دکوری و هنری را برجسته سازد، امکان مطالعه را فراهم کند و راهرو را روشن نماید.

    اشتباه پنجم. فراموش کردن استفاده از ترکیب نورپردازی محیطی، موضعی و تأکیدی. طراحان نور می دانند فضاهایی که به خوبی طراحی شده اند، انواع نورپردازی را شامل می شوند. نور محیطی یک نورپردازی کلی برای نواحی راه رفتن، گفتگو و تشخیص اشیاء است. نورپردازی موضعی یک روشنایی متمرکز تر برای کارهایی مثل خرد کردن سبزیجات، اصلاح صورت یا مطالعه فراهم می کند. نورپردازی تأکیدی برای برجسته نمودن آثار هنری یا جزییات معماری مثل یک تایل شیشه ای زیبا در حمام یا کلکسیون کاشی های سنتی شما در یک قفسه استفاده می شود. ترکیب این سه نوع نورپردازی، کارآیی، زیبایی و درخشش دکوراسیون داخلی منزل با نورپردازی اصولی را امکان پذیر می کند.

    [​IMG]
    نورپردازی این آشپزخانه صحیح است. این آشپزخانه ی زیبا می تواند برای عملکردها و حالت های مختلف نورهای متفاوتی داشته باشد. چون هر منبع نور آن مستقل از دیگری کنترل می شود.

    اشتباه ششم. نادیده گرفتن کنترل نورهای مختلف به صورت جدا. برای بیشترین سودآوری و انعطاف پذیری، هر نوع از نورپردازی باید به صورت جدا کنترل شود و همه ی چراغ ها باید قابلیت کاهندگی نور را داشته باشند. کنترل جداگانه ی لامپ ها می تواند طبق روش سنتی کلیدهای چندگانه صورت گیرد، اما راه های بهتری نیز وجود دارد. از سیستم های جعبه ای دیواری قابل برنامه ریزی گرفته تا سیستم های بی سیم که از طریق تلفن یا لپ تاپ قابل برنامه ریزی هستند. با کنترل جداگانه شما می توانید هم انرژی ذخیره کنید و هم نوع و مقدار نور را برای کاربری های مختلف تنظیم کنید.

    [​IMG]
    این غذاخوری دارای یک نورپردازی جالب و اصولی است. این نورپردازی در عین زیبایی و متفاوت بودن، روشنایی مورد نیاز را فراهم کرده است.

    اشتباه هفتم. نصب چراغ های دفنی در سقف های بلند برای نور محیطی. این کار موجب تلف شدن نور و یک فضای بسیار تاریک می شود. در این موارد باید از چراغ هایی استفاده شود که دارای نورهای متمرکز قوی هستند. البته بهتر است از چراغ های دیواری یا چراغ های آویزان استفاده شود تا روشنایی مناسبی در فضا ایجاد شود. یک سطح سقف مات اغلب روشنایی مناسب تری نسبت به سوراخ کردن آن برای لامپ های دفنی فراهم می کند.

    [​IMG]
    این فضا دارای یک نورپردازی مناسب است. در این فضا در عین اینکه به جنبه ی زیبایی شناسی نورپردازی توجه شده، نور موضعی لازم برای میز مطالعه نیز فراهم شده است.

    اشتباه هشتم. تزیینات با وسایل نورپردازی. طراحان نور، نور را به عنوان یک بعد واقعی می بینند و عملکرد هر وسیله ی روشنایی را در نظر می گیرند. انتخاب وسایل نورپردازی بر اساس ظاهر آنها به جای میزان خروجی نور، عملکرد و توزیع نوری آنها اغلب به اتلاف انرژی و بهره وری کمتر می انجامد. برای انتخاب لوازم روشنایی و چراغ ها از طراحان و متخصصان نور کمک بگیرید تا به بازده مورد نظرتان برسید.​
     
    dinadesign و *selena* از این پست تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/6/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ۱ نکته مهم قبل از شروع نورپردازی
    قبل از آغاز طراحی و اجرای نورپردازی بهتر است به نکات کلیدی در مورد لوازم مورد نیاز، نوع تجهیزات، محل و نحوه نصب چراغ یا پروژکتورها دقت کنید. داشتن اینگونه اطلاعات به شما در اجرای یک طرح جذاب و ماندگار کمک می کند. با ما همراه باشید تا بعضی از این نکات کلیدی را به شما معرفی کنیم.

    ۱. یک نقشه از محیط تهیه کنید
    بدون داشتن یک نقشه کامل از محیط مورد نظر برای نورپردازی، ممکن است شما بودجه و پول خود را هدر دهید. چه کلی و چه جزئی، یک طرح روشنایی در فضای باز می تواند شامل سیم کشی و مشخصات مربوط به وسایل نورپردازی باشد. اگر بودجه شما کم است ، طرحی را پیاده کنید که در مراحل بعدی بتوان آن را تکمیل کرد و امکان تغییر و گسترش را در آینده فراهم آورد. در این نقشه باید محل های اساسی و کلیدی مانند آلاچیق، حوض، باغچه، مسیرهای پیاده روی و ماشین رو، مجسمه، ستون ها و غیره مشخص شوند.

    [​IMG]

    مثالی از یک نقشه ساده از محیط نورپردازی (منبع)

    [​IMG]

    مثالی از یک نقشه ساده از محیط نورپردازی با تعیین نوع چراغ و پروژکتور (منبع)

    ۲. انتخاب چراغ و پروژکتور با توان و نور مناسب
    به این نکته توجه داشته باشید که در نورپردازی از پروژکتورها، چراغ و وال واشرها با توان و نوردهی مناسب استفاده کنید. بعضا استفاده از پروژکتورهای پرتوان و پرنور و یا کم توان و کم نور به تنهایی باعث ایجاد حس رضایت شما از نورپردازی نمی شود.

    ۳. نقاط شاخص حیاط، باغ و ساختمان را مشخص کنید
    در مورد مکان تحت نورپردازی دقت داشته باشید زیرا که عمدتا محیطهای شاخص باغ و یا ساختمان باید تحت روشنایی نورپردازی واقع شوند. نورپردازی تمام محیط با هزینه بالا همراه بوده و سعی شود از نورپردازی مکانهایی که در روز نیز جلوه و کارایی و بافت مناسبی ندارند پرهیز شود.

    ۴. به زاویه تابش نور توجه کنید
    در نورپردازی با استفاده از پروژکتورها و والواشرها مخصوصا به صورت دفنی به زاویه تابش نور دقت ویژهای داشته باشید. در نورپردازی مکان هایی که در آن افراد زمان زیادی را میگذرانند حتما به زاویه نصب والواشرها و پرژکتورها دقت داشته باشید، چرا که تابش و انعکاس نور قوی به چشم افراد نداشته باشند که این یک امر بسیار مهم در طراحی نورپردازی است. رعایت نکردن امر مذکور باعث ایجاد تابش و انعکاس نور خیره کنندهای در چشم افراد شده و به جای القای حس آرامش و زیبایی در افراد باعث رنجش ناشی از نورپردازی در افراد می شود.

    ۵. شکست نور در نورپردازی های درون آب
    در مورد پ وژکتورهای توکار در کف و دیواره های استخر نیز به زاویه نصب و تابش نور آن پروژکتور یا والواشر دقت کنید. پرتوهای نور در هنگام ورود به هوا از درون آب شکسته شده و تغییر زاویه نسبت به افق میدهند بنابر این توصیه میشود نورپردازی در آب توسط یک متخصص یا فرد آگاه انجام گیرد که باعث ایجاد ناراحتی چه در افراد درون آب و چه افراد ناظر بیرون از آب به سبب زاویه نورپردازی نشود.

    [​IMG]

    (منبع)

    ۶. نورپردازی خاص در آلاچیق و تراس ها
    در نورپردازی فضاهای بسته و یا تراس و الاچیقها زاویه نصب انواع پرژکتور و والواشر په به صورت دفنی، معلق، توکار بسیار مهم بوده و نیز طیف رنگی و سرعت تغییر نور والواشرها و پرژکتورها نیز در ایجاد حس آرامش در آلاچیق، تراس و فضاهای بسته باید مد نظر قرار گیرد.


    ۷. از پروژکتورها و چراغ هایی با امکان جابجایی و چرخش استفاده کنید
    علاوه بر دقت در تعیین نوع نورپردازی، پرژکتورها و والواشر و تعیین زاویه مناسب نورپردازی، توصیه میشود حتما نورپردازی و زاویه نصب پرژکتورها و والواشرها آزمایش شود. با این آزمایش از رضایتمندی از نوع نورپردازی در محیط مربوطه مطمئن می شوید. بیشتر پرژکتورها و والواشرهای تولیدی شرکت فانا دارای قابلیت جابجایی و نصب بسیار آسان هستند. همچنین پروژکتورها و والواشرهای شرکت فانا سبک و بسیار بادوام هستند. بنابراین قرار دادن آنها در انواع مکان های منحصر به فرد و حمل و نقل و نصب آنها به طور آزمایشی به آسانی قابل انجام است.

    برای انجام تست مذکور نورپردازی زمانی به مشکل بر می خوریم که کابلها و اتصالات برقی دفنی بوده و اصطلاحا توکار بوده و از قبل نصب شده اند. جهت برطرف کردن این مشکل توصیه می شود اول تست نورپردازی انجام گیرد و سپس کابل کشی توکار انجام شود تا هم در هزینه و وقت صرفه جویی شده و هم باعث رضایتمندی شما از نورپردازی میشود.

    ۸. از پروژکتورهای ۱۲ و ۲۴ ولتی استفاده کنید
    نکته بسیار مهم در انتخاب پروژکتور و والواشر این است که ولتاژ مورد استفاده انها ۱۲ و ۲۴ ولت باشد. چرا که با بروز اشتباه و به هنگام اتصال به زمین میزان برق زیادی مصرف نشده و ناگهان مبلغ برق مصرفی شما نجومی نمی شود. از همه مهمتر اینکه استفاده از پرژکتورها و والواشرهایی قابلیت دسترسی افراد به آنها وجود دارد. اگر از نوع ۲۲۰ ولت باشند با اتصال برق آنها به افراد باعث مرگ و یا آسیب شدیدی به افراد میشود. پس برای سلامتی خود و افراد با کمی هزینه اظافی از پرژکتورها و والواشرهایی که ۱۲ و ۲۴ ولت هستند استفاده نمایید. چرا که چنین برق گرفتگی هایی بعضا دیده شده و جبران خسارت جانی به افراد ناشی از برق گرفتگی وجود ندارد.

    ۹. استفاده از لامپ و پروژکتورهایی با درجه حفاظت IP68
    پروژکتورها، لامپ ها و والواشرها دارای درجه حفاظت منحصر به فردی میباشند که متناسب با محل قرار گرفتن آنها و میزان مقاومت در برابر آب، رطوبت، گرد و خاک و … تعیین می شوند. به عنوان مثال اگر شما قصد قرار دادن پروژکتور و وال واشر را در آب دارید، باید از درجه حفاظت IP68 برخوردار باشند. درجه حفاظت IP68 نشان دهنده مقاومت بالای پرژکتور و والواشر در مقابل نفوذ آب، رطوبت، گرد و خاک، عوامل محیط فرساینده و … میباشد که مناسب قرارگیری در آب با املاح و سختی است.

    ۱۰. توجه به کیفیت بالای پروژکتور و لامپ ها
    نکته دیگر در مورد انواع پروژکتور و والواشر، پی سی بی (PCB) یا برد الکترونیکی آنها می باشد. می توانید پی سی بی را بردی در نظر بگیرید که لامپهای LED در آن نصب میشوند. پرژکتورها و والواشرها در هنگام نورپردازی از خود گرما ساطع میکنند. پی سی بی ها باید از جنسی انتخاب شوند که بتوانند گرمای ناشی از نورپردازی را به سرعت انتقال دهند که این امر موجب افزایش طول عمر پرژکتور و والواشر و نیز موجب کاهش مصرف برق انها می شود.

    پروژکتورها و وال واشرها داری لنز می باشند. نور LEDها از لنز والواشر و پروژکتور عبور کرده و وارد محیط میشود. در مورد لنز این نکته اهمیت دارد که از جنس مناسبی بوده تا هم نور را به خوبی عبور داده و هم میزان شکست نور در آنها کم باشد. لنزها باید در مقابل ضربه و فشار مقاوم بوده و نکته مهم این است که نباید در مقابل تابش خورشید کدر شده و میزان نور عبوری آنها در مدت زمان کاهش یابد.

    بدنه پرژکتورها و والواشرها نیز از میتواند از جنس استیل، آلومینوم و … باشد که بنا به محل قرار گیری و نصب و میزان بودجه شما تعیین میگردند.

    ۱۱. ال ای دی های ۳ واتی بهتر از ۱ واتی هستند
    هر پروژکتور، لامپ یا والواشر دارای تعدادی LED است. به طور کلی LEDهای ۳ وات از طول عمر بیشتری نسبت به LEDهای ۱ وات برخوردار هستند. نوردهی آنها بیشتر بوده و توصیه میشود با کمی افزایش بودجه خود پرژکتور و والواشری را انتخاب کنید که در آنها از LEDهای ۳ وات استفاده شده است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏24/6/20