1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مباحث و مقالات مهم زیر مجموعه سرامیک

شروع موضوع توسط Mr Perfect ‏6/8/15 در انجمن سایر رشته ها

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    صنعت خودرو
    در حال حاضر در صنایع اتومبیل سازی بیش از 50 کاربرد متفاوت برای سرامیک های تخصصی وجود دارد و این کاربردها به طور روز افزون در حال افزایش می باشند. در طی ده سال گذشته ، خواص قدرتمند حرارتی ، الکتریکی و شیمیایی ، سرامیک ها را به طور فزاینده ای به یک جایگزین پردوام جذاب و ارزان قیمت به جای فلزات مبدل کرده است.

    سرامیک های تخصصی دارای کاربردهایی برای کاهش سروصدا ، کنترل حرارتی ، فیلتراسیون و سایش در تمامی بخش های صنعت حمل و نقل از تراکتورها گرفته تا اتوبوس ها و موتورسیکلت ،می باشند.

    هم آلومینا (اکسید آلومینیوم) و هم زیرکونیا(اکسید زیرکونیوم) در دماهای بالا یک استحکام مکانیکی بالا و پایداری ابعادی را از خود نشان می دهند. سختی آلومینا این ماده را به یک جایگزین ارزان به جای فلزات به عنوان درزگیر در موتورهای دیزلی به دلیل اینکه بتونه های فلزی پوششی سریعاً پوسیده می شدند و اکثر اوقات نیاز به جایگزین داشتند ، مبدل کرده است.



    همچنین در حال حاضر ، صفحات آلومینا در کامیون های سنگین برای کنترل سوپاپ های هوای فشرده لازم جهت تنظیم سطح تعلیق کابین ، شاسی یا صندلی ، مورد استفاده قرار می گیرد.

    در پمپ هاب آب نیز ، یاتاقان های سرامیکی جانشین مناسبی برای یاتاقان هایی با محوری از جنس فولادهای کربنی شده اند. یاتاقان های سرامیکی در برابر تأثیرات سایشی ذرات موجود در آب مقاومت بیشتری را نشان داده و در نتیجه ضریب اطمینان را افزایش می دهند. با توجه به کارگیری از این سرامیک ها در دستگاه های توربوشارژر و یاتاقان ها ، رشد استفاده از موتورهای دیزلی به ویژه در بازار کامیون با افزایش مواجه گردیده است.

    با توجه به نیاز به کنترل مواد آلاینده خصوصاً توسط کامیون های سنگین ، بازار سرامیک های تخصصی در مبدل های کاتالیکی با رشد همراه بوده است. دکتر جان بریگز اظهار داشت که کاربردهای کاتالیزور در اگزوزهای اتوموبیل هایی با موتور دیزلی به رشد خود ادامه خواهد داد، چون در ظرف دو تا سه سال آینده در اروپا و ایالات متحده امریکا مقررات جدید آلودگی هوا به کار گرفته می شود.

    هم اکنون ، در اروپا استفاده از فیلترهای ذرات ریز و کاتالیزورهای اکسیداسیون نسبت به ایالات متحده امریکا رواج بیشتری پیدا کرده است. به هر حال یکی از زمینه های رشد عمده در هر دو منطقه می باشد و در آینده در دیگر مناطق نیز به اجرا در خواهد آمد.

    نظر به این که در صنایع هوافضا ، خواص پیزوالکتریک سرامیک های PZT ،در حسگرهای سطح سنج اولتراسونیک در مخازن سوخت خودروها منجر به ارائه دقت بیشتر می شود ، از این رو این سرامیک ها جایگزین گیج های شناور متداول گردیده اند.

    سرامیک های PZT نشان داده اند که در شرایط بد سوختی بسیار مقاوم می باشند. همچنین پیزوسرامیک ها به شکل قوس های موجود در سیستم های صندلی های راحت در مدل های پیشرفته خودرو به کار گرفته می شود که با استفاده از دریچه هایی ایجاد اثرات ماساژ می کنند.

    پیزوسرامیک ها همچنین در سیستم های کنترل فشار لاستیک اتوموبیل ها به کار گرفته می شوند که در ماه نوامبر سال 2006 در کشور ایالات متحده تبدیل به یک استاندارد ایمنی مجاز گردید. سرامیک در داخل لاستیک اتوموبیل قرار می گیرد و توانایی منحصر به فرد آن برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی بدین معنی است که هر وقت نیروی مکانیکی بر اثر حرکت لاستیک بر روی زمین بر سرامیک اعمال می شود ، سرامیک از خود الکتریسیته ساطع می کند که بر روی مانیتور خودرو مشاهده می شود.

    طبق سخنان دکتر Zimmermann مدیرعامل شرکت CeramTec در سمینار اخیر ، در آینده کاربرد سرامیک ها در خودروهای مدرن و پیشرفته افزایش خواهد یافت که به سرامیک هایی با کارایی بالا در موتورهای هیبریدی ، باتری های سوختی (APU) و کامپوزیت هایی با زمینه فلزی می توان اشاره نمود .
     
  2. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    رونق تسلیحات دفاعی سرامیکی
    در طول چهارسال گذشته ، هزینه های دفاعی در زمینه کاربرد ترکیبات سرامیکی افزایش چشمگیری پیدا کرده و تسلیحات سرامیکی سریع ترین رشد را در بازار در کشور ایالات متحده داشته اند.

    تا 11 سپتامبر ، هزینه ها با رکود مواجه بود اما جنگ در عراق و افغانستان بازارهای تسلیحات سرامیکی در ایالات متحده را بین سال های 2003 و 2006 با ده برابر افزایش مواجه گردیده و در سال 2006 بالغ بر 550 میلیون دلار گردید.

    هرچند هزینه ها در امریکا ، به عنوان بزرگترین بازار ، به اوج خود رسیده و احتمال می رود با کاهش اندکی مواجه شود چون بخش اعظم ارتش ایالات متحده در طی این دوره دوباره تجهیز گردیده است.
     
  3. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    تجهیزات الکترونیکی
    کاربردها برای سرامیک های تخصصی در بخش الکترونیک شامل ارتباطات ، لیزرها ، تکنولوژی های الکترونیک نوری و سخت افزار فناوری اطلاعات(IT) می باشد. به دنبال افزایش چشمگیر در تقاضا برای ذخیره سازی اطلاعات در رایانه های خانگی از قبیل ذخیره سازی فایل های صوتی ، تصویری و عکس ها و همچنین در حالت پیشرفته تر برای بازپخش برنامه های تلویزیونی و ضبط آنها ، رشد در بازار سخت افزار IT سرعت گرفته است.

    همچنین قطعات ساخته شده از سرامیک های صنعتی در پیریزهای لمسی و اتاق های پردازش ، تجهیزات پردازش نیمه رسانا و وافرهای تولید در کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد.

    بازار لیزر نیز از مصارف روزافزون سرامیک های تخصصی بی نصیب نمانده و تعداد کاربردهای آن به عنوان قطعات کوچکتر و به صرفه تر از نظر اقتصادی با افزایش مواجه شده است. در این راستا رشد بازار شامل تجهیزات دندانپزشکی ، ابزار جراحی ، وسایل علامت گذاری محصولات و همچنین ابزار طیف سنجی نیز شده است.

    رشد به واسطه افزایش تقاضا برای تجهیزات نقشه برداری در ارتش و کاربردهای تجاری می باشد.
     
  4. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    پزشکی
    قطعات و اجزاء فرعی ساخته شده از سرامیک های تخصصی به دلیل دوام بلند مدت و سازگاری با شرایط بدن در بسیاری از روش های رشته پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

    مهمترین کاربردهای این مواد به عنوان اندام مصنوعی و ابزارهایی با قابلیت ایمپلنت که به طور فزاینده ای پیشرفت کرده اند و همچنین تجهیزات جراحی و عیب یابی می باشد.

    در حال حاضر استفاده از این سرامیک ها در مفاصل سرامیکی ران یکی از تکنولوژی های ایجاد شده مناسب می باشد و دیگر مفاصل از قبیل زانوها ، انگشتان و ایمپلنت های نخاعی در مرحله آزمایشات بیمارستانی می باشد. از دیگر موارد کاربرد این مواد می توان به سیستم های لیزر و جابه جایی سیالات اشاره نمود.

    با توجه به نسبت جمعیت سالمند در آمریکای شمالی و اروپا، این گونه به نظر می رسد که بازار سرامیک های تخصصی در بخش پزشکی به روند رو به رشد خود ادامه می دهد. علاوه بر آن حرکت به سوی تکنیک های جراحی بسته یک نیاز برای توسعه قطعات سرامیکی کوچکتر و پیچیده تر را ایجاب می کند.

    در امریکای شمالی واقع در Coorstek ایالا متحده، در مطالعات اخیر تعدادی از انواع مواد معدنی ،با علامت تجاری CeraPure ، که به طور ویژه برای بازارهای پزشکی طراحی گردیده و شامل آلومینا ، زیرکونیا و اکسید زیرکونیوم تقویت شده با اکسید آلومینیوم می باشند که شرکت این محصولات را به نام نسل آینده معرفی کرده است
     
  5. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    پاکسازی محیطی
    بزرگترین بازار در کاربردهای محیطی برای سرامیک های تخصصی ، فیلترهای مخصوص و کاتالیزورهای تقویتی برای وسایل نقلیه و کارخانجات صنعتی و پوشه ها یا غشاء ها می باشند. این موارد یک دامنه وسیعی از صنایع را در بر می گیرند که شامل کاتالیزورهای سه راهه اتوموبیل ، کاتالیزورهای اگزوز موتورهای دیزلی، کاتالیزورهای تقویتی نیروگاه ها و تشعشعات صنعتی و همچنین در صنایع نفتی و شیمیایی می باشد.

    با افزایش تولیدات جهانی برای پاسخگویی به رشد فزاینده تقاضای انرژی، فروش در بخش فرایندهای هیدروکربنی برای حذف آلودگی با افزایش مواجه شده است.

    به طور کلی ، پیش بینی می شود تا سال 2009 بازار سرامیک های سازگار با محیط زیست در اروپا به حدود 361/1 میلیون یورو و در ایالات متحده به 871 میلیون یورو برسد. برخی از این آمارها متعلق به کاتالیزور سرامیکی de-NOxمورد استفاده در صنایع به ویژه در ایالات متحده امریکا می باشد.
     
  6. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    دیرگدازها
    با توجه به تعدد پروژه های پتروشیمی و فولادی در کشور چین ، کشورهای خاور میانه و همچنین هند در طی دو تا سه سال گذشته ، دنیای سرامیک های تخصصی حرارتی ، به خصوص دیرگدازها بسیار سودآور بوده است. همچنین پیش بینی می شود مصارف دیرگدازهای با کارایی بالا در کشورهای چین و هند با در میان مدت رشد مواجه گردند.

    در صنایع دیرگداز یک روند رو به رشد در استفاده از آلومینا های واکنش پذیر( اکسیدهای آلومینیوم آسیاب شده بسیار ریز) در دیرگدازهای یکپارچه با کارایی بالاتر با استفاده از سیمان های محتوی آلومینا بالای کمتر، وجود دارد.

    همچنین اکسید آلومینیوم ویژه به کارگرفته شده در دیرگدازهای ریخته گری مداوم ( دریچه های کشویی و مناطق کنترل سیال) و در پاتیل های فولادی با رشد مواجه شده است. به همین دلیل، به واسطه افزایش تولید فولاد و علاوه بر آن بر در نتیجه ارتقاء کیفیت محصولات فولادی شرکت ها و استفاده از دیرگدازها با ارزش افزوده بالا ، تا حدی رشد وجود داشته است.

    در بلند مدت نیز ، آلومینای ویژه می تواند جایگزین محصولات کم تأثیرتر شود و همچنین به عنوان یک جایگزین از مشکلات بهداشتی آنها کم کند. با توجه به تجهیزات کوره ، بازار برای کئوردیریت در حال تنزل بوده ،در حالی که بازار کاربید سیلیکون با ارزش بالا در حال رشد است.
     
  7. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    ابزار برشی و سایشی
    مصرف سرامیک های تخصصی در ابزار با کارایی بالا برای برش چدن و فولادهای سخت شده ، شاید تنها یک سهم 200 میلیون دلاری از بازار جهانی 6 میلیارد دلاری را به خود اختصاص دهد که در میان بخش های صنایع خودروسازی ، هوانوردی و مهندسی مکانیک پراکنده شده است. رشد در این بخش در نتیجه دگرگونی سرامیک های پیشرفته مزایایی از قبیل افزایش ظرفیت تولید و بهره وری برای فروشندگان آنها به همراه داشته است.

    بازار سمباده ها به ویژه برای پرداخت کاری ظریف در بازار صنعت خودرو سازی در حال رشد می باشد. مشتریان آماده برای پرداخت پریم یوم برای محصولاتی هستند که بتوانند زمان توقف ماشین را 3 تا 4 برابر بیشتر کاهش دهد.

    همچنین در میزان ظرافت سنگ زنی قطعات نیز پیشرفت هایی به وجود آمده به طوری که تولید کنندگان به منظور اتصال بهتر قطعات مختلف و کاهش مصرف سوخت به دنبال دقت و ظرافت بیشتر می باشند. این امر دوباره نوید یک رشد در مصرف سرامیک های تخصصی به ویژه برای آلومینای تصفیه شده را می دهد.

    مواد معدنی استفاده شده در سرامیک های تخصصی

    مواد معدنی استفاده شده در سرامیک های تخصصی از نظر تولید بسیار پرهزینه می باشند، اما این موضوع در مقابل درآمد حاصل از تقلیل هزینه و خصوصیات بسیار کارامد ارائه شده توسط مواد تشکیل دهنده این سرامیک ها بی اهمیت می باشد.

    این مواد عبارتند از:

    اکسید آلومینیوم با خلوص بالا
    اکسید زیرکونیوم با خلوص بالا
    کاربید سیلیسیوم
    کاربید بور و نیترید کربن
     
  8. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    آلومینا
    اکسیدهای آلومینیوم بالاتر یکی از مهمترین ویژگی های سرامیک های تخصصی صنعتی می باشد و تولید کنندگان آلومینا در جستجوی توسعه سریع بازار مصرف تولیدات خود می باشند به نحوی که محصولات به طور مستمر گسترش می یابند تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.

    سرامیک های با اکسید آلومینیوم بالا خواصی از قبیل استحکام بالا ، مقاومت در برابر ضربه و سختی را از خود به نمایش می گذارند و همچنین این مواد دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی نیز می باشند.

    یکی از بزرگترین بازارهای آلومینا ، سرامیک های مقاوم در برابر سایش و ابزار برشی می باشند که بالغ بر حدود 35 تا 40 درصد از مقدار کل مصرف را به خود اختصاص می دهند. این بازار در حدود 60 تا 70 هزار تن در سال در ایالات متحده و همان مقدار در اروپا برآورد می شود.

    پیش بینی می شود که این روند رو به رشد با نرخ 3 تا 4 درصد در هرسال ادامه یابد . قطعات سرامیکی سایشی دارای کاربرد وسیعی در بازار شامل ورق های سایشی ، ورق های تخلیه ، نازل ها ، قطعات سوپاپ ها یا دریچه ها ، قطعات پمپ ها و دیگر اقلام مقاوم در برابر سایش می باشد.

    بازار سرامیک های الکتریکی ( عایق ها و شمع ها) از دیگر بازارهای مهم برای این مواد می باشند. در حقیقت سرامیک های عایق موجود در شمع ها محتوی 85 تا 90 درصد آلومینا می باشند و از این رو یک بازار بزرگ برای اکسید آلومینیوم تصفیه شده در سرامیک های تخصصی به شمار می آیند. البته بازار برای شمع های سرامیکی نیز با سرمایه های صنایع خودرو سازی پیوند خورده است.

    از دیگر کاربردهای الکتریکی سنتی برای مصرف آلومینای تصفیه شده ، عایق های مقاوم در برابر ولتاژ های بسیار بالا برای خطوط انتقال برق و نیروگاه ها می باشد. این کاربردها ناشی از خواص دی الکتریک عالی آلومینای با کربنات کلسیم پایین و واکنش پذیری بالا می باشد.

    اما بازار برای اکسید آلومینیوم در عایق های سرامیکی رو به کاهش می باشد. نه تنها آلومینا می تواند جایگزین دیگر مواد در عایق های سرامیکی شود ، بلکه به طور کلی عایق های سرامیکی منسوخ شده اند و به تدریج جای خود را به کامپوزیت های مواد پلیمری بخشیده اند. یکی از دلایل بالا این است که آلومینا توانسته است زمینه را برای جایگزینی کوارتز در عایق های رزینی که دارای وزن کمتری در مقایسه با عایق های سرامیکی سنتی می باشند، فراهم نماید.

    همچنین نظر به این که زیر لایه های اکسید آلومینیوم دارای مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به لایه های پلاستیکی می باشند از این رو آلومینا در کاربردهای الکترونیکی به عنوان یک زیر لایه سرامیکی برای قطعات استفاده می شود. هرچند افزایش کوچک سازی محصولات الکترونیکی منتج به کاهش سطح مورد نیاز می شود.

    کاربر آلومینای در حدود 20 تا 30 درصد بیش از دیگر کاربردها از قبیل جایگزینی مفاصل ، کاتالیزورهای خودرو ، فیلترها ، تسلیحات نظامی و ابزار برش می باشد.

    زیرکونیا

    اکسید زیرکونیوم در بسیاری از کاربردهای سرامیک های تخصصی استفاده می شود و بازار مصرف کلی آن سالانه در حدود 12 تا 15 هزار تن برآورد می شود. بزرگترین بازار آن برای پوشش های سرامیکی می باشد، که کل مصرف اروپا و ایالات متحده تا اواخر سال 2008 میلادی در حدود 3 تا 4 هزار تن در سال بود. این امر نشان دهنده رشد قابل توجه مصرف این ماده در طی دهه گذشته می باشد.

    همچنین در حال حاضر کاتالیزورهای خودرو یکی از بازارهای مصرف مهم برای زیرکونیا محسوب می شوند ، به طوری که طراحی موتور و نیازهای محیطی کاربرد کاتالیزورها را افزایش داده اند .

    در زمینه پیزو الکتریک ، محصولات با قیمتی کمتر در کشورهای چین ، هند و جنوب شرقی آسیا تولید می گردند که به رشد مصرف زیرکونیا در منطقه کمک کرده اند. رشد جدید بازار مصرف زیرکونیا شامل پیل های سوختی و کاربردهای جدید برای PZT ، الکترونیک و پزشکی می باشد.

    به طور تاریخی ، کشور ژاپن همواره یکی از مهمترین بازارهای مصرف برای اکسید زیرکونیوم با خلوص بالا برای تولید مواد الکترونیکی و حسگرها می باشد ، به طوری که در سال 2000 سرامیک های خالص 50 درصد از بازار مصرف زیرکونیا را به خود اختصاص دادند. امروزه تقاضا برای پودرهای اکسید زیرکونیوم با خلوص بالا به منظور استفاده در حسگرهای اکسیژن برای موتور خودروها و کوره ها ، پودرهای دی الکتریک/PZT و همچنین سرامیک های ساختمانی دما بالا و استحکام بالا ،در سراسر آسیا و در واقع کل دنیا افزایش پیدا کرده است.

    مصرف زیرکونیا در ایمپلنت های دندانپزشکی به طور فزاینده ای در حال افزایش می باشد. در برخی موارد به دلیل مقاومت بیشتر در برابر شکست و استحکام بالای آلومینا، اکسید آلومینیوم ترجیح داده می شود. به طور کلی بازار مصرف زیرکونیا در اروپا و امریکا در ایمپلنت های دندانپزشکی در حدود کمتر از 100 تن در سال برآورد می شود. تا کنون بازار بسیار کمی برای مصرف زیرکونیا در ایمپلنت های مفاصل وجود داشته اما ، مصرف در این زمینه منحصر به کشور ژاپن می باشد و انتظار رشد اندکی می رود.
     
  9. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    انواع سیمان
    سيمان ها بر اساس ترکيب و فازهاي تشکيل دهنده به انواع مختلفي تقسيم بندي مي شوند .عموماً در همه ي کشورها استانداردهايي براي سيمان به عنوان يک ماده پايه جهت توليد انواع ملاتها و بتن تدوين گرديده است .تفاوت هاي موجود در رابطه با توسعه ي اقتصادي و صنعتي ،منابع مواد خام و شرايط اقليمي منجر به توسعه ي مصالح ساختماني و روشهاي گوناگون ساختار در کشورهاي مختلف گرديده اند که اين امر خود منجر به توليد مختلف سيمان شده است .بدين دليل تفاوتهايي اساسي نيز بين استانداردهاي کشورهاي مختلف در مورد سيمان وجود دارد .که همگام با ساير موارد بر مشخصات دوام بتنهاي ساخته شده از اين سيمانها تأثير گذار هستند.

    در اروپا کار بر روي تدوين اصولي فني استاندارد سيمان اروپايي از سال 1975در حال توسعه و پيشرفت بوده است.در اين راه،تاکيد اوليه بر روي مجموعه روش هاي مورد توافق در انجام آزمايشات بود که اين روشها در [D42]EN196ارائه گرديده اند .بدين ترتيب مشخصات انواع بتن ،ترکيبات و کلاس مقاومتي آنها که مورد پذيرش کليه کشورهاي اروپايي بود در [E26] EN1971:2000مشخص گرديد .مبناي اين استاندارد سيمانهايي با سخت شدگي سيليکات کلسيم بودند که در کشورهاي مرکزي و غربي اروپا براي مصارف عمومي[A19] توليد مي گرديدند. با خواص ويژه اضافي (سيمانهاي ويژه (special cement)و سيمانهاي با مکانيزم هاي متفاوت سخت شوندگي در بخشهاي ديگر اين استاندارد مي بايست مورد توجه قرار گيرد.[E26،s193].از نوع سيمان مشخص شده در EN197-1در ابتدا فقط 12 نوع سيمان در استاندارد سيمان آلمان [oct.1994 [D51 )

    DIN1164مورد پذيرش قرار گرفتند .علت پذيرش اين 12 نوع سيمان در آيين نامه ي DIN1164.اثبات نقش موفقيت آميز آنها در دوام بتن هاي ساخته شده از اين نوع سيمانها بود.از تاريخ اول آوريل 2001 استاندارد سيمان اروپا به عنوان (Feb.2001)DIN EN1971-1:2001به عنوان استاندارد سيمان آلمان پذيرفته شده که بدين ترتيب اين استاندارد جايگزين (OCT 1994)DIN 1164-1 مي گردد.استفاده از سيمانهاي مشخص شده در استاندارد جديد DIN EN197-1مشمول مقررات آيين نامه هاي 1-DIN 1045-2 (D44،49،w2)وDIN.EN 206مي گردد.
    در اين ميان استانداردهاي ASTMنيز از اهميت خاصي برخوردارند .اين استانداردها بوسيله ي انجمن استاندارد آمريکا انتشار يافته است براي اطلاع بيشتر خواننده ضوابط مربوط به اين سيمانها را با شماره ي ASTMآنها معرفي مي کنيم:

    -سيمان پرتلند که در [A46]ASTM C150مشخص شده اند
    -سيمان هيدروليکي مخلوط با ترکيبات مشخص که در ASTMc595m[A60]تعريف شده است .
    -سيمان هيدروليکي مخلوط با ويژگي هاي اجرايي مشخص که در [A66]ASTMc1157mمشخصات آنها ذکر شده است و مطابق با اصطلاحات استاندارد شده مربوط به سيمان در ASTM c845[A49، مورد بحث قرار گرفته است.

    مطابق با اصطلاحات استاندارد شده مربوط به سيمان در A49 ASTMC، سيمان هيدروليکي مخلوط (Blended Hydraulic Coment) سيماني است که از دو يا چند ماده غير آلي تشکيل شده که حداقل يکي از آنها سيمان پرتلند و يا کلينکر سيمان پرتلند نيست و از آميختن مواد با يکديگر به طور همزمان در حين آسياب کردن و يا آسياب کردن آنها به طور مجزا و سپس مخلوط کردن آنها با هم توليد مي شود .بنابراين به جاي واژه سيمان هيدروليکي مخلوط بهتر است عنوان صحيح سيمان ساخته شده از چند جزء اصلي را به کار برد.
    البته همانگونه که اشاره شد در هر کشور استاندارد معيني وجود دارد و سيمان جزء موادي است که داراي استاندارد اجباري است.از اين رو توجه به اهداف استفاده از سيمان در انتخاب نوع آن ضروري است. نوع سيمان مصرفي بر روي خواص گيرش،استحکام و...موثر است،لذا بايد در انتخاب نوع سيمان دقت کنيم .با مراجعه به استانداردهاي مختلف موجود در سطح کشور و همچنين سطح جهان مي توانيم افزودني هاي مورد نياز براي سيمان هاي ويژه را انتخاب کنيم.در زير سيمان هاي متداول مصرفي در کشور را مورد بررسي قرار داديم.لازم به توضيح است که توجه به افزودني هاي مصرفي در سيمان بسيار ضروري مي باشد.(اين افزودني ها ممکن است به مواد اوليه ،به خوراک کوره و يا به کلينکر اضافه شوند.)

    سيمان پرتلند نوع I


    اين نوع سيمان که يک سيمان پرتلند معمولي است در مواردي مصرف مي شود که هيچگونه خواص ويژه اي مانند ساير انواع سيمان مورد نظر نباشد.

    سيمان پرتلند نوعII


    اين سيمان براي استفاده هاي عمومي استفاده مي شود.اين سيمان گرماي هيدراسيون متوسط دارد و در کاربردهايي که گرماي هيدراسيون متوسط مد نظر باشد مطلوب است.

    سيمان پرتلند نوعIII


    اين نوع سيمان ايجاد مقاومت بالا در کوتاه مدت مي کند .مثلاً در مکان هايي که بخواهيم پايه هاي موقت براي پل ها ايجاد کنيم مي توانيم از اين سيمان استفاده کنيم.در اين پايه هاي موقت که مدتي کوتاه براي ما مفيد هستند مقاومت بالا در کوتاه مدت مورد نظر است.

    سيمان پرتلند نوعV(نوع پنج)



    اين نوع سيمان در مواقعي که نياز به مقاومت زياد در مقابل سولفاتها مورد نظر باشد ،استفاده مي شود.ترکيب اين نوع سيمان ها با توجه به استاندارد متغير است ولي اکثراً داراي ترازهاي پايين تري کلسيم ،آلومينات هستند .ضمناً سيمان هاي روباره اي حاوي ترازهاي بالاي روباره ي کوره ي آهن گدازي نيز از جمله سيمانهاي با مقاومت بالا در برابر سولفات شناخته مي شوند.



    منبع راسخون
     
  10. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    سيمان بنايي

    مورد استفاده ي اين نوع سيمان در مکان هايي است که به مقاومتهاي کمتر از سيمان پرتلند نوع Iمورد نياز باشد.
    ملاتها و اندودهاي بنايي معمولاً ازچسباننده هايي توليد مي شود که موجب بهبود کارايي و ظرفيت نگهداري آب ملات تازه شده،اما توسعه مقاومت آنها تا به حدي کمتر از سيمان محدود کننده،تا بدين ترتيب ملات سخت شده باز هم داراي تغيير شکل پذيري کافي باشد.
    اين چسباننده عموماً از سيمان ،روباره دانه شده کوره آهن گدازي ،پوزولان و احتمالاً آهک هيدراته يا آهک هيدروليکي و پر کننده(Filler)تشکيل مي شوند.

    سيمان سفيد



    اين نوع سيمان داراي رنگ سفيدي است و براي استفاده در سطح ساختمانها و مواقعي که استفاده از سيمانهاي بدون زنگ با مقاومتهاي بالا مورد نياز باشد،از اين سيمان در توليد انواع سيمانهاي رنگي استفاده مي شود.

    سيمان پرتلند -آهکي


    اين نوع سيمان در تهيه ي ملات بتن در کليه ي مواردي که سيمان پرتلند نوع Iبه کار مي رود قابل استفاده است.دوام بتن را در برابر يخ زدن،آب شدن و املاح يخزا و عوامل شيميايي بهبود مي دهد.

    سيمان پرتلند -پوزولاني



    در ساختمانهاي بتني معمولي و بيشتر در مواردي که مقاومت متوسط در مقابل سولفاتها و حرارت هيدراتاسيون متوسط مورد نظر باشد،استفاده مي گردد.

    سيمان سرباره اي ضد سولفات


    در مواقعي که مقاومت متوسط در برابر سولفاتها و حرارت هيدراتسيون متوسط مورد نظر است از اين نوع سيمان استفاده مي شود.

    سيمان نسوز



    اين نوع سيمان ها از ترکيبات حاوي آلومين تشکيل شده اند .اين سيمانها به سيمانهاي آلوميني يا آلومينات کلسيمي معروف اند . اين سيمان ها داراي گريدهاي مختلفي هستند و به عنوان ماده نسوز و بادرصد خلوص بالا در صنايع حرارتي و اتمسفرهاي Co،H2 به کار مي روند.

    سيمان پرتلند ضد آب


    اين سيمان به رنگ سفيد،خاکستري توليد مي شود، اين نوع سيمان انتقال مويينه آب تحت فشار ناچيز يا بدون فشار،کاهش مي دهد و لي جلوي انتقال بخار آب را نمي گيرد.

    سيمان هاي چاه نفت

    اين سيمانها براي درزگيري چاه هاي نفت به کار مي رود ،عمده اين نوع سيمانها ديرگير بوده و در برابر دما ها و فشارهاي بالا مقاوم مي باشند ،اين سيمان ممکن است در حفره هاي چاه هاي آب و فاضلاب نيز مصرف مي شوند.

    سيمانهاي باگيرش تنظيم شده


    سيمانهاي باگيرش تنظيم شده به گونه اي کنترل و ساخته مي شود که مي تواند بتني با زمانهاي گيرش از چند دقيقه تا يک ساعت توليد کند.

    سيمان هاي رنگي


    اين سيمانها بيشتر جنبه ي تزئيني و آرايشي دارند و در نما سازي سيماني و توليد بتن نمادار به مصرف مي رسند .


    منبع راسخون