مهندسی کامپیوتر (به انگلیسی: Computer engineering) دانشی مرکّب از مباحث رشتههای مهندسی الکترونیک، مهندسی برق و طراحی نرمافزار است. این رشته برخلاف مهندس نرمافزار با طراحی، توسعه و تولید سیستمهای کامپیوتری در هر دو شاخه سخت افزار و نرم افزار سر و کار دارد. درسهای رشته ردیف نام درس ردیف نام درس ردیف نام درس ردیف نام درس ردیف نام درس ۱ ریاضی(۱) ۲ ریاضی(۲) ۳ معادلات دیفرانسیل ۴ آمار و احتمالات مهندسی ۵ زبان عمومی ۶ زبان تخصصی ۷ اندیشه اسلامی(۱) ۸ اندیشه اسلامی(۲) ۹ آشنایی با منابع اسلامی ۱۰ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام ۱۱ تاریخ اسلام ۱۲ انقلاب اسلامی و ریشههای آن ۱۳ اخلاق و تربیت اسلامی ۱۴ کنترل جمعیت و تنظیم خانواده ۱۵ فیزیک(۱) ۱۶ فیزیک(۲) ۱۷ آزمایشگاه فیزیک(۱) ۱۸ آزمایشگاه فیزیک(۲) ۱۹ کارگاه عمومی ۲۰ آزمایشگاه کامپیوتر ۲۱ مبانی کامپیوتر و برنامه سازی ۲۲ برنامه سازی پیشرفته ۲۳ ساختمانهای گسسته ۲۴ زبان ماشین و برنامه سازی سیستم ۲۵ ساختمان دادهها ۲۶ مدارهای الکتریکی(۱) ۲۷ آزمایشگاه مدارهای الکتریکی(۱) ۲۸ مدارهای منطقی ۲۹ آزمایشگاه مدارهای منطقی ۳۰ ریاضی مهندسی ۳۱ طراحی الگوریتم ها ۳۲ معماری کامپیوتر ۳۳ آزمایشگاه معماری کامپیوتر ۳۴ سیستمهای عامل ۳۵ نظریه زبانها و ماشینها ۳۶ طراحی و پیادهسازی زبانهای برنامه سازی ۳۷ ریزپردازنده(۱) ۳۸ آزمایشگاه ریزپردازنده(۱) ۳۹ مدارهای الکترونیکی ۴۰ آرمایشگاه مدارهای الکترونیکی ۴۱ شبکههای کامپیوتری ۴۲ شیوه ارائه مطالب علمی و فنی ۴۳ ذخیره و بازیابی اطلاعات ۴۴ هوش مصنوعی ۴۵ اصول طراحی کامپایلر ۴۶ مهندسی نرمافزار(۱) ۴۷ اصول طراحی پایگاه داده ها ۴۸ مهندسی نرمافزار(۲) ۴۹ آزمایشگاه سیستم عامل ۵۰ آزمایشگاه پایگاه دادهها ۵۱ الکترونیک دیجیتال ۵۲ آزمایشگاه الکترونیک دیجیتال ۵۳ مدارهای الکتریکی(۲) ۵۴ سیگنالها و سیستم ها ۵۵ طراحی سیستمهای وی ال اس آی ۵۶ انتقال داده ها ۵۷ سیستمهای کنترل خطی ۵۸ آزمایشگاه شبکههای کامپیوتری ۵۹ برنامه نویسی همروند ۶۰ نظریه محاسبات ۶۱ طراحی مدارهای واسط ۶۲ آزمایشگاه مدارهای واسط ۶۳ مهندسی اینترنت ۶۴ طراحی و پیادهسازی سیستمهای بی درنگ ۶۵ مدلسازی و ارزیابی سیستمهای کامپیوتری ۶۶ اصول طراحی واسط کاربر ۶۷ برنامه نویسی توصیفی ۶۸ برنامه نویسی همروند ۶۹ گرافیک کامپیوتری(۱) ۷۰ محیطهای چندرسانهای ۷۱ سیستمهای خبره ۷۲ گرافیک کامپیوتری(۲) ۷۳ شبیهسازی کامپیوتری ۷۴ معماری سیستمهای کامپیوتری ۷۵ ریزپردازنده(۲) ۷۶ مدارهای منطقی پیشرفته ۷۷ کارآموزی ۷۸ پروژه ۷۹ آزمایشگاه مهندسی نرمافزار ۸۰ برنامه سازی سیستم ۸۱ سیستم عامل شبکه ۸۲ طراحی صفحات وب ۸۳ نصب و راهاندازی شبکه ۸۴ مباحث ویژه ۸۵ طراحی خودکار مدارهای دیجیتال بازار کار دانشجویانی که از این رشته فارغالتحصیل میشوند و با توجه به نیاز بازار و سفارشهایی که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دریافت میکنند توانایی انجام این کارها را برای امرار معاش و عرضه توانمندیهای خود برای بهبود و بهرهوری بالای امور کشور دارا هستند، برنامه نویسی برای سایتها با توجه به محتوای درخواستی و مکانیزم عمل تستهای مختلف یک برنامه، ساخت مدارهایی که قادر به ارتباط با کامپیوتر باشند همچنین ساخت ابزارهای جانبی برای کامپیوتر، ساخت مدارهای ساده منطقی، ساخت سختافزارهایی که برای پردازش الگوریتمهایی که با کامپیوترهای معمول قابل پیادهسازی نیستند، برنامه نویسی سیستمی طراحی مدارهای مجتمع (IC) طراحی سیستمهای خبره و سیستمهای اطلاعاتی، فراهم کردن ساخت نرمافزارها برای استفاده در کامپیوتر. مهندسی کامپیوتر به عنوان رشته دانشگاهی (ایران) این رشته در ابتدا تحت پوشش رشتهای به نام انفورماتیک و تحت نظر دانشکدههای ریاضی تدریس میشد. هم اکنون این رشته در اکثر دانشگاهها با عنوان مهندسی کامپیوتر و تحت نظر دانشکده فنی (یا مهندسی) ارائه میگردد. علاقهمندان جهت مشاهده کتابهای رشته مهندسی کامپیوتر میتوانند به سایت وزارت علوم مراجعه نمایند. گرایشهای رشته مهندسی کامپیوتر و ردهبندی تحصیلی آن در ایران به شرح زیر است: مقطع گرایشها کاردانی پیوسته و ناپیوسته: کاردانی علمی-کاربردی نرمافزار کاردانی علمی-کاربردی سختافزار کارشناسی (پیوسته) علوم کامپیوتر مهندسی نرمافزار مهندسی سختافزار مهندسی فناوری اطلاعات کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی نرمافزار مهندسی تکنولوژی سختافزار کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر مهندسی نرمافزار هوش مصنوعی مکاترونیک الگوریتمها و محاسبات مهندسی فناوری اطلاعات شبکههای کامپیوتری امنیت اطلاعات تجارت الکترونیک منابع آزمونی منابع کنکور برای ورود به کارشناسی ارشد ردیف درس ضریب گرایش ۱ ضریب گرایش ۲ ضریب گرایش ۳ ضریب گرایش ۴ ۱ زبان عمومی و تخصصی ۱ ۱ ۱ ۱ ۲ ریاضیات (ریاضی مهندسی، آمارواحتمالات، محاسبات عددی، ساختمانهای گسسته) ۲ ۲ ۲ ۲ ۳ دروس تخصصی مشترک بین زیر گروهها (ساختمان دادهها، نظریهٔ زبانها و ماشینها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، سیستمعامل) ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ دروس تخصصی هوش مصنوعی: (مدارهای الکتریکی، طراحی الگوریتمها، هوش مصنوعی) ۴ ۰ ۰ ۰ ۵ دروس تخصصی معماری کامپیوترمدارهای الکتریکی، VLSI، الکترونیک دیجیتال، انتقال داده) ۰ ۴ ۰ ۰ ۶ دروس تخصصی نرمافزارکامپایلر، زبانهای برنامه سازی، طراحی الگوریتم، پایگاه داده) ۰ ۰ ۴ ۳ که گرایشها به صورت زیر است: گرایش ۱: هوش مصنوعی گرایش ۲: معماری کامپیوتر گرایش ۳: نرمافزار گرایش ۴: الگوریتم و محاسبات منابع کنکور برای ورود به مقطع دکترا رشته دروس آزمونی عمومی دروس آزمونی اختصاصی مهندسی نرمافزار ۱-پایگاه داده ۲- نظریهٔ زبانها و ماشینها ۳- ساختمان دادهها ۴- طراحی الگوریتمها ۵- کامپایلر ۶- طراحی وپیاده سازی زبانهای برنامه سازی۷- سیستمعامل(۴۰٪) ۱- سیستمعامل پیشرفته ۲- پایگاه دادهٔ پیشرفته۳- الگوریتمهای موازی (۶۰٪) مهندسی معماری رایانه ۱- معماری کامپیوتر۲- الکترونیک دیجیتال۳- انتقال داده ها۴- شبکههای کامپیوتری۵- سیستمعامل ۶- VLSI(۴۰٪) ۱- معماری کامپیوتر پیشرفته ۲- شبکههای کامپیوتری پیشرفته۳- مدل سازی سختافزار و متدهای طراحی آن (۶۰٪) مهندسی هوش مصنوعی ۱- مدار منطقی ۲- نظریهٔ زبانها و ماشین ۳- ساختمان داده ۴- طراحی الگوریتمها ۵- هوش مصنوعی ۶-سیگنالها وسیستمها(۴۰٪) مواد امتحان اختصاصی: ۱- سیستمهای خبره(۵۰٪) و منطق فازی (۵۰٪)۲- شناسایی آماری الگو ۳- شبکههای عصبی ۴- پردازش تکاملی ۵- یکی از دروس پردازش و شناسایی گفتار، تصویر پردازی رقمی(۶۰٪) منبع:ویکیپدیا
"انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر میپردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس میشود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. گرایش سخت افزار هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسکها میشود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده میشود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری میپردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار میتواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستمها و مدارات جانبی میپردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای 1 و 2، الکترونیک دیجیتال و ... را شامل میشود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته میشود. گرایش نرم افزار نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامهها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان میدهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت میبخشد و اصولا به برنامه ای گفته میشود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزارها را میتوان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آنها را مینویسد یا شرکت های نرم افزاری آنها را تهیه کرده و برای فروش عرضه میکنند. این گونه برنامهها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته میشوند. توان مندیها و ویژگی های لازم یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که میخواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق میشوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد. درس های مهم در این رشته: ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش در آزمون سراسری به شرح زیر است: ریاضیات:4، فیزیک:3، شیمی:2 (همانطوری که ملاحظه می کنید، این ضرایب با بسیاری از دروس مهندسی ای که بیشتر مورد اقبال دانش آموزان هستند، یکسان است) منبع: تبیان
نرم افزار مهندسان کامپيوتر در بخش نرم افزار به توليد، راه اندازي و نگهداري کاربردهاي نرم افزاري با کمک فناوريها و مهارتهاي علوم کامپيوتر مي پردازند. برخي زمينه هاي کاري و تحقيقاتي دانش آموختگان اين رشته به شرح زير است: توليد سيستمهاي نرمافزاري براي حيطههاي مختلف صنعتي، تجاري و علمي مديريت پروژههاي توليد سيستمهاي نرمافزاري طراحي و بهينهسازي پايگاههاي داده ايجاد سازوکارهاي امنيتي در سيستمها طراحي و پيادهسازي پروتکل هاي شبکههاي کامپيوتري منظور برقراري ارتباط سريع، مطمئن و امن مهندسي اينترنت، طراحي و پياده سازي موتورهاي جستجو در وب و نرمافزارهاي مبتني بر وب طراحي و پياده سازي سيستمهاي عامل، و سيستمهاي توامان سخت افزار و نرم افزار دانشجويان در دوره کارشناسي 141 واحد درسي را ميگذرانند.واحدهاي درسي در رشته مهندسي کامپيوتر گرايشهاي نرم افزار و سخت افزار الاخصوص در دوره کارشناسي بسيار شبيه هم بوده تا جايي که اختلاف اين دو گرايش تنها در حدود 20 واحد درسي است. از دروس تخصصي گرايش نرمافزارمي توان به مهندسي نرمافزار، پايگاه داده، مهندسي اينترنت، هوش مصنوعي، نظريه زبانها و ... اشاره کرد. سخت افزار بخش مهندسي کامپيوتر - سختافزار - در زمينه توليد روشها و ابزارهاي طراحي مدارهاي ديجيتال، فعاليت ميکند. فعاليت هاي ديگر اين گرايش نيز که در زمينه هاي تحقيقات بر روي پروتکل هاي چند رسانه اي و باس هاي استاندارد بوده از جايگاه بالايي برخوردار مي باشد. همچنين تحقيقات به روزي در زمينه متدهاي طراحي FPGA ها در اين بخش در جريان است. مهندسان کامپيوتر سختافزار در سطح کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در زمينههاي زير فعاليت مي کنند: ابزار CAD براي طراحي و ساخت مدارهاي ديجيتال زبانهاي توصيف سخت افزار در سطوح مختلف و تدوين روشهاي طراحي، شبيهسازي و سنتز برنامههاي تست و توليد تست و آزمونپذيري مدارهاي ديجيتال استفاده زبانهاي سخت افزاري براي بررسي مدارها از نظر استفاده توان، قابليت اطمينان و سرعت فشردهسازي تصوير، پردازش سيگنالهاي ويديويي طراحي و ساخت پروتکلهاي چندرسانهاي و استانداردهاي مربوطه به آن پژوهشهايي در جهت ساخت پروسسورهاي شبکه و پروتکلهاي آن روشهاي ساخت مدارهاي توان پايين از آنجايي که دانشجويان در اين گرايش آماده طراحي مدارهاي الکترونيکي مي شوند، دروس تخصصي آنها تا حدود زيادي مشابه دروس رشته مهندسي برق گرايش الکترونيک است. از دروس تخصصي آن مي توان الکترونيک2، الکترونيک ديجيتال، طراحي مدارهاي مجتمع در ابعاد خيلي بزرگ، موضوعات پيشرفته در سخت افزار، طراحي مدارهاي واسط و ... را نام برد. دو گرايش نرمافزار و سختافزار در مقطع کارشناسي بيش از آن که درس هاي اختصاصي داشته باشند درس هاي مشترک زيادي دارند، بخشي از آنها عبارتند از: مباني کامپيوتر و برنامه سازي، برنامه نويسي پيشرفته، ساختمان گسسته، ساختمان داده، مدار منطقي، مدار الکتريکي1، الکترونيک1، طراحي الگوريتم، ميکروپروسسور، معماري کامپيوتر، سيستم عامل، آمار و احتمال مهندسي، رياضيات مهندسي، شبکه هاي کامپيوتري و ... در کل نمي توان تفاوت زيادي در مقطع کارشناسي بين نرمافزار و سخت افزار قائل شد چرا که دانشجويان هر گرايش با داشتن حق انتخاب در دروس اختياري(که در حدود 15 واحد است) در صورت علاقه مي توانند دروس اختصاصي گرايش ديگر را بگذرانند. تفاوت ها در مقطع کارشناسي ارشد بسيار زياد شده تا جايي که به ندرت مي توان دروس مشترک بين اين دو گرايش پيدا کرد. دانشجوياني که وارد رشته مهندسي کامپوتر ميشوند بايد پيش زمينه رياضي قوي، الاخصوص در رياضيات گسسته و آمار و احتمال داشته باشند. در نهايت يک پيشنهاد دوستانه: اگر در دانشگاه به دنبال رفاه و آسايش مي گرديد و از تکاليف و پروژه هاي درسي پي در پي واهمه داريد، بهتر است دور اين رشته خط بکشيد. فناوري اطلاعات بخش مهندسي فناوري اطلاعات (IT) يکي از جديدترين و بهروزترين رشته ها مي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم کشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشکيل شده است. يکي از اهدافي که از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رسانيهاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است که فارغ التحصيلان آن قابليتهايي را بدست آورند که بتوانند نياز بازار کار داخلي را در پروژههايي نظير موارد زير برطرف نمايند: پروژههاي تدوين، پيادهسازي و راهبري برنامههاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاهها و سازمانها. پروژههاي حوزه خدمات الکترونيکي نظير تجارت الکترونيکي، يادگيري الکترونيکي، بهداشت الکترونيکي و دولت الکترونيکي. پروژههاي طراحي، پيادهسازي، ارزيابي کيفي و نگهداري زيرساختهاي شبکه و خدمات ارزش افزوده پروژههاي طراحي و پيادهسازي سيستمهاي مديريت دانش و مراکز داده. پروژهها و تحقيقات در حوزه عاملهاي هوشمند و کاربرد آنها در فناوري اطلاعات. در مقطع کارشناسي، دانشجويان اين رشته در کنار آشنايي با توليد نرمافزار با مباحث ديگري نظير سخت افزار کامپيوتر، شبکه، مخابرات، مديريت فناوري اطلاعات و خدمات الکترونيکي نيز در حد لازم آشنا مي شوند. همکاران بخش فناوري اطلاعات در آزمايشگاهها در زمينه هاي تحقيقاتي زير به تحقيق مشغول مي باشند. اکثر اين موضوعات از محورهايي است که براي راهبري و اجراي کلان پروژههاي حوزه فناوري اطلاعات لازم مي باشد. سيستمهاي محاسباتي انسان محور تجارت و پرداخت الکترونيکي و همراه تشخيص تقلب در تعاملات الکترونيکي سيستمهاي چندعاملي يادگيري الکترونيکي سيستمهاي اطلاعات پزشکي شبکههاي اجتماعي وب معنايي دادهکاوي بازيابي، پردازش، و ترکيب اطلاعات ارزيابي کيفيت شبکه مخابرات و شبکههاي سيار سيستمهاي حمل و نقل هوشمند بيوانفورماتيک پردازشهاي چندرسانهاي (مالتيمديا) آيندهنگاري حوزه فناوري اطلاعات و تدوين نقشه راه اين گرايش با هدف ارتباط مهندسي کامپيوتر و بخش مديريتي آن راه اندازي شده و يک رشته بين رشته ايست. اين گرايش در حدود 60 تا 70 واحد درسي مشترک با نرم افزار دارد و از دروس تخصصي آن مديريت، اقتصاد مهندسي، مباني فناوري اطلاعات، تجارت الکترونيک و ... قابل ذکر هستند.
معرفی رشته مهندسی كامپیوتر(تمام گرایش ها) دیباچه: "انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است، متخصصانی که با پیشرفت و توسعه کامپیوتر توانستهاند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیشپا افتاده نجات بخشند و او را در رفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتنابناپذیر دارد.به همین دلیل رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر میپردازد، از اهمیت بسیاری برخودار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس میشود.مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سختافزار و نرمافزار است. گرایش سختافزار: سختافزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسکها میشود؛ یعنی اجزاء فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سختافزار نامیده میشود برای مثال واحد پردازشگر مرکزی که هرگونه عملیات پردازش در آن صورت میگیرد، مهمترین واحد سختافزاری است.مهندسی سختافزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سختافزاری، کنترل سختافزاری وشبکههای کامپیوتری میپردازد. برای مثال یک مهندس سختافزار میتواند طراحی سختافزاری کند که با IC ها کار کند، با کامپیوتر کار کند، یا از دروازههای کامپیوتر استفاده نماید و در نهایت میتواند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد. که البته به این بخش از سختافزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته میشود. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس مشترک در گرایشهای کامپیوتر : فیزیک، ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامهسازی، آزمایشگاه کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، ساختمانهای گسسته، برنامهسازی پیشرفته ، آمار و احتمالات مهندسی، ریاضی مهندسی، مدارهای الکتریکی، ساختمان دادهها، زبان ماشین و برنامهسازی سیستم ، مدارهای الکترونیکی ، مدارهای منطقی، طراحی الگوریتمها، طراحی و پیادهسازی زبانهای برنامهسازی، ریز پردازنده، معماریکامپیوتر، شبکههای کامپیوتری ، سیستمهای عامل، کارگاه عمومی. دروس تخصصی گرایش سختافزار : سیگنالها و سیستمها، مدارهای الکتریکی، انتقال دادهها، سیستمهای کنترل خطی، الکترونیک دیجیتال، طراحی سیستمهای VLSI ، کارآموزی. گرایش نرمافزار: نرمافزار جزء غیرقابل لمس کامپیوتر است. نرمافزار برنامهها و دادههایی است که به کامپیوتر فرمان میدهد که چه عملی را انجام دهد. نرمافزارها عبارتند از: نرمافزارهای سیستمی و نرمافزارهای کاربردی. نرمافزارهای سیستمی برنامههایی هستند که کامپیوتر برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن نیاز دارد و به این دلیل از سوی سازندگان سیستم کامپیوتری عرضه میشود و مهمترین آنها سیستم عامل، برنامههای سودمند و مترجمهای زبان میباشد. نرمافزارهای کاربردی نیز برنامههایی است که کاربر یا خود آنها را مینویسد یا شرکتهای نرمافزاری آنها را تهیه کرده و برای فروش عرضه میکنند.یک مهندس نرمافزار یاد می گیرد که چگونه نرمافزارهای بزرگ و عظیم را طراحی و برنامهریزی کند، تست و ارزیابی نهایی نماید و در نهایت مستند سازد (برنامههای کامپیوتری مورد نظر را تبدیل به دستورالعملهایی کند که قابل استفاده برای عامه مردم باشد).در واقع هدف از گرایش نرمافزار کامپیوتر، آموزش و پژوهش در زمینه زبانهای مختلف برنامهنویسی، سیستمهای عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتمها میباشد. دروس تخصصی گرایش نرمافزار : ذخیره و بازیابی اطلاعات ، اصول طراحی و ساخت کامپایلرها، اصول طراحی پایگاه دادهها، پروژه آزمایشگاه سیستم عامل، پروژه آزمایشگاه پایگاه دادهها، شبیهسازی کامپیوتری، مهندسی نرمافزار، تحلیل و طراحی سیستمها، پروژه نرمافزار، کارآموزی. تواناییهای لازم : مهندس کامپیوتر باید پایه ریاضی قوی داشته و تواناییاش در زمینه فیزیک خوب باشد. همچنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسائل را از راهحلهای ابتکاری حل کند. راه حلهایی که کمترین هزینه و بهترین کارایی را داشته باشد. در ضمن دانشجویی که وارد این رشته میشود باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. موقعیت شغلی در ایران : امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقهمند به کار باشد، هیچوقت با مشکل بیکاری روبرو نمیشود. بخصوص مهندسین نرمافزار که فرصتهای شغلی بیشتری داشته و برای کار کردن نیز نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. به همین دلیل در بعضی از کشورها، صادرات نرمافزار یکی از اقلام مهم صادراتی و ایجاد درآمدهای ارزی برای آن کشور است. جالب است بدانید که متخصصان پیشبینی میکند که تا 10 سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همانقدر که به نیروی برق وابسته هستند، به شبکه اینترنت وابسته خواهند شد؛ یعنی همان طور که اگر امروزه برق برود هیچ کاری نمیتوان کرد، اگر در 10 سال دیگر اینترنت قطع شود تمامی کارها متوقف خواهد شد. روشن است که در چنین جامعهای متخصص کامپیوتر نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. منبع : پارسي داك
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد به چهار گرایش نرمافزار، هوش مصنوعی و معماری ، الگوریتم و محاسبات کامپیوتر تقسیم میشود . رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می پردازد، لذا از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و … همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری کامپیوتر انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. * گرایشها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد این رشته در مقطع ارشد دارای چهار گرایش معماری کامپیوتر، مهندسی نرمافزار، هوش مصنوعی و الگوریتم و محاسبات است. چه مباحثی که در هر گرایش مطرح میشود؟ * گرایش نرمافزار: در گرایش نرمافزار در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان با سیستمهای عامل پیشرفته ـ بانکهای اطلاعاتی ـ برنامهنویسی پیشرفته و تحت WEB ـ الگوریتمهای پردازش موازی و … آشنا میشوند. * گرایش هوش مصنوعی: در این گرایش با مطالب جدیدی مانند شبکههای عصبی ـ هوش مصنوعی پیشرفته ـ تئوری فازی ـ پردازش تصویر و … آشنا میشوند. * گرایش معماری کامپیوتر: در این گرایش دانشجویان با معماریهای پیشرفته کامپیوتر و ابر رایانهها شبکههای کامپیوتری گسترده ـ پردازش تصویر و طراحی سیستمهای تحملپذیر خطا و … آشنا میشوند. * گرایش الگوریتم و محاسبات: این گرایش که یک گرایش جدید است. دانشجویان با الگوریتمهای توزیعی و پیشرفته ـ ریاضیات پیشرفته کامپیوتری و … آشنا میشوند. تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته توانایی ذهنی ویژهای برای تحصیلی در این رشته مورد نیاز نیست. البته دانشجویانی که پایه ریاضی قوی و توانایی استدلالی و استقرایی بهتری دارند، در این رشته موفقترند. از لحاظ جسمانی مهمترین ویژگی داشتن قدرت بصری خوب است و دانشجویان با قدرت شنوایی و حرکتی پایین نیز میتوانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. مهمترین نکتهای که در مورد این رشته میتوان عنوان کرد، داشتن روحیه مطالعه مستمر است چرا که سرعت پیشرفت علم در این رشته نسبت به رشتههای دیگر بسیار بالاست و دانشجو باید بطور مستمر در پی مطالب جدید و یادگیری آنها باشد. گرایشهای این رشته در کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. گرایش سخت افزار در برگیرنده فعالیت های آموزشی، پژوهشی و صنعتی در خصوص قطعات، بردها، تجهیزات و در نهایت سیستم های کامپیوتری در مقیاس های مختلف است و یکی از شاخه های مهم آن به نام معماری کامپیوتر (طراحی و ساخت کامپیوتر) است. هدف از گرایش نرم افزار کامپیوتر، آموزش و پژوهش در زمینه زبانهای مختلف برنامه نویسی، سیستم های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم ها است. هوش مصنوعی گرایش هوش مصنوعی تنها گرایشی است که داوطلبان کنکور سراسری کارشناسی ارشد میتوانند در کنار گرایشهای دلخواه خود (نرم افزار و محاسبات و الگوریتم یا معماری کامپیوتر) در وقتی جداگانه به سوالهای آن پاسخ گویند. داوطلبان در هنگام کنکور موظفند در یک وقت ۶۰ دقیقه ای به سوالات نرم افزار یا سخت افزار پاسخ گویند و سپس در یک وقت ۶۰ دقیقه ای جداگانه به سوالات هوش مصنوعی بپردازند. هیچکدام از دانشجویان دوگرایش به گذراندن واحدهای جبرانی جهت تحصیل در این گرایش نیاز ندارند. این در حالی است که شمار پذیرفته شدگان در گرایش هوش از بقیه گرایشها نیز بیشتر است. در دوره کارشناسی دانشجویان صرفا با یک درس سه واحدی با نام هوش مصنوعی آشنایی پیدا میکنند و آشنایی بیشتر با این معقوله به طور کامل در دوره کارشناسی ارشد صورت میگیرد . با توجه به واحدهایی که در دوره کارشناسی ارشد گرایش هوش مصنوعی تدریس میشود دانشجویان میتوانند موارد آموزشی و کاربردی متفاوتی را بیاموزند از جمله : * یادگیری ماشین روشهایی که کامپیوتر را قادر میسازد عملی شبیه به یادگیری و تجربه را در حین انجام مکرر یک عمل انجام دهند یعنی با توجه به اعمالی که دفعات قبل انجام داده و بررسی نتایج آنها سعی کند در دفعات بعدی اعمالی بهتر و مطلوب تر و با خطای کمتر انجام دهد . * شبکه های عصبی روش جدید حل مسائل هوش مصنوعی بوسیله شبکه ای از واحدهای متصل به هم که هر کدام قابلیت پردازش داده ها ، ارتباط با نورون های دیگر وهمچنین ایجاد تغییرات در مشخصات شبکه را دارند و این اعمال را در جهت بهینه سازی عملکرد شبکه انجام میدهند .شبکه های عصبی معمولا در مسائلی نظیر بهینه سازی ، تخمین توابع ، کنترل و … کاربرد دارند * پردازش تکاملی شاخه ای جدید از هوش مصنوعی که با در نظر گرفتن یک یا چند جواب اولیه برای یک مساله بوجود آوردن جوابهای جدید از جوابهای موجود و انتخاب جوابهای بهتر سعی میکند یک جوابی میکند یک جوابی نسبتا بهینه برای مساله بدست آورد. * رباتیک طراحی رباتهای کامپیوتری (مکانیکی یا نرم افزاری) برای انجام وظیفه ای خواص .برای هوشمند ساختن رباتها از آلگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری ، پردازش تصاویر ، تشخیص گفتار و … استفاده میشود * منطق فازی تعمیمی است ازمنطق کلاسیک که در آن بجای دو مقدار درست و غلط ، درجه درستی داریم که میتواند یین عدد صفرو یک باشد. پردازش زبان طبیعی :قسمتی از هوش مصنوعی که به پردازش متون زبانهای طبیعی میپردازد تا معنای آنها را استخراج کند . * سیستم های خبره سیستم های که بوسیله جمع آوری داده ها و قوانین در یک زمینه خاص میتوانند درآن زمینه مانند یک فرد خبره و متخصص عمل کند (نمونه رباتهای جراح) * محاسبات نمادین انجام محاسبات ریاضی به صورت نمادین نه عددی . یعنی اگر ۲ به توان ۲ چهار میشود این الگوریتمهای هوش مصنوعی قدرت تعمیم آن به x به توان ۲ را دارند و در نهایت به جای عدد جوابی وابسته به نماد برمیگردانند مثل x ضربدر x. الگوریتم و محاسبات جدیدترین گرایش رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد میباشد که از سال گذشته به فهرست گرایشهای رشته مهندسی کامپیوتر اضافه شده است. در این گرایش دانشجویان (علی الخصوص کارشناسان گرایش نرم افزار) با توجه به ضرایب دروس نخصصی نرم افزار خود پذیرفته شده و به ادامه تحصیل خواهند پرداخت. در این گرایش بیشتر جنبهی الگوریتمیک و وابسته به محاسبات دانشجویان نرم افزاری مورد توجه و تقویت قرار خواهد گرفت. میزان پذیرفته شدگان در این گرایش از همه گرایشها کمتر است ولی قبولی در این گرایش به دلیل توجه داوطلبان به دیگر گرایشهای شناخته شده این رشته ، برای دانشجویان با پیش زمینه نرم افزار آسانتر است. در طول تحصیل در این گرایش دانشجویان در زمینههای زیر تعلیم داده شده یا تقویت خواهند شد: * طراحی الگوریتم ها روشهای طراحی الگوریتم که در دوره کارشناسی به دانشجویان تا حدودی آموزش داده شده است در این گرایش به صورت پیشرفته و پیچیدهتری جهت طراحی آلگوریتمهای قدرتمندتر و بهینهتر آموزش داده میشود. * ساختمان داده ها ساختارهای دادهای که در طول دوره کارشناسی آموزش داده شده سادهترین نوع ساختارها بودهاند حال آنکه در این گرایش کارشناسی ارشد، ساختارهای پیچیدهتر و نوینتری آموزش داده میشود تا برنامه نویسان را قدرتمندتر و مدرن تر از قبل جهت اجرای خواسته های نرم افزاری آماده کند. * ساختمان های گسسته مجموعه تمام ساختمانهای منطقی و عددی در قالب ریاضیات آموزش داده میشود تا با به کارگیری آنها در الگوریتمهای محاسباتی و برنامه نویسی بهترین بازدهی حاصل شود. * نظریه محاسبات این مبحث پس از آشنایی دانشجویان با نظریه زبانها و ماشینها مطرح میشود. در این مبحث مدلها و روشهای مختلف محاسبات مورد مطالعه قرار میگیرد . همچنین محدودیتهای محاسبات به ویژه در الگوریتمهای کامپیوتری مورد مطالعه قرار میگیرد. راه حلهایی برای مسائلی که حتی با پیشرفتهترین سیستمها هم مدت زمانی طولانی برای اجرای الگوریتمشان نیاز است، در این مبحث ارائه میشود. * نظریه گراف بررسی بسیار پیچیدهتر گرافها و کاربردهاشان نسبت به آنچه در دوره کارشناسی ارائه شده است . * نظریه بازی ها در این گرایش مطرح میشود و هدف آن بررسی الگوریتمهایی است که مانع رسیدن به یک نتیجه خاص و چگونگی چیره شدن بر آن، است. معماری کامپیوتر گرایش معماری کامپیوتر در رشته مهندسی کامپیوتر تنها گرایشی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش سخت افزار میتوانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند. لازمه این امر موفقیت در کنکور سراسری کاشناسی ارشد و به اتمام رساندن تحصیل در گرایش فوق الذکر است. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایشهای کارشناسی ارشد، ارائه میشوند دانشجو میتواند تواناییهای متفاوتی را کسب کند که در زیر به آنها اشاره میشود: * طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال به عنوان مثال میتوان به اکثر قریب به اتفاق مدارهای منطقی، سیستمهای دیجیتال، بردهای تبلیغاتی، سیستمهای کنترل دیجیتال در اکثر وسایل امروزی، سیستمهای موبایل و … اشاره کرد که یک دانشجوی کوشای گرایش معماری توانایی طراحی و ساخت آنها را در پایان دوره تحصیلی خود خواهد داشت. * معماری کامپیوتر نحوه طراحی و ساخت کامپیوترها و مدارهای کامپیوتری به وسیله اجزای ساده منطقی از دیگر توانمندیهای این دانشجویان خواهد بود. * طراحی و ساخت مدارهای واسط نحوه ساخت مدارهایی که بتوانند کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری متفاوت را (از جمله میکروپروسسورها ، میکروکنترلر ها و … ) به یکدیگر متصل کنند . سیستمهای کامپیوتری با کاربردهای خاص (مانند مودم و …) نیز از این دسته مدارها شناخته میشوند. * طراحی و ساخت سیستمهای بلادرنگ سیستمهای کامپیوتری که در حین انجام چند عمل مختلف، ضمانت میکنند اعمال خاصی در زمانهای مشخص یا به تعداد مشخصی انجام خواهند شد. * کنترل برای مثال سیستمهایی که دما را کنترل میکنند. در این سیستم ورودیها میتوانند شدت کار دستگاههای خنک کننده و یا گرم کننده و خروجی هم میتواند دمای محیط باشد. * میکروکنترلها وسیستم های تعبیه شده سیستمهایی که در آنها یک یا چند پردازشگر کامپیوتری یا میکروکنترلر تعبیه شده تا اعمال سیستم و قسمتهای مختلف آن را کنترل کنند. * VLSI که همان درس VLSI ای است که کارشناسان رشته کامپیوتر در طول تحصیل خود گذراندهاند با این تفاوت که به صورت عمیقتر و لایهایتری به آن پرداخته شده تا با دانستن fabrication دقیق مدارهای مجتمع در مقیاس بزرگ، یک کارشناس ارشد گرایش معماری توانایی طراحی دقیق یک چنین سیستم و مداری را جهت تولید، داشته باشد. * انتقال داده دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر، علاوه بر شناخت کافی از روشهای انتقال داده و اطلاعات به سیستمهای کامپیوتری و دیجیتال قادر خواهد بود. سیستم های بدیع و تازه ای را طراحی و پیاده سازی کند (که لازمه آن داشتن توانایی بسیار بالا در شناخت لایه های طراحی یک سیستم انتقال داده است). مهندسی نرم افزار این گرایش در کنار گرایش الگوریتم و محاسبات از گرایشهایی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش نرم افزار میتوانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند تفاوت این دو گرایش در ضریب دروس تخصصی نرم افزار در کنکور کارشناسی ارشد است. به این صورت که این دروس در گرایش مهندسی نرم افزاربا ضریب ۲ اعمال میشوند حال آنکه در گرایش الگوریتم و محاسبات ضریب ۳ منظور میشود. در نتیجه دانشجویانی که تسلط کاملتری به دروس نرم افزاری دارند برای تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار میبایست نسبت به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش الگوریتم و محاسبات را دارند، دارای توانایی های ریاضی و کامپیوتر پایه بیشتری باشند. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایشهای کارشناسی ارشد، ارائه میشوند دانشجو میتواند توانایی های متفاوتی را کسب کند که در زیر به آنها اشاره میشود: * طراحی و پیاده سازی پایگاه دادهها با توجه به آنچه که یک کارشناس مهندسی نرم افزار در طول تحصیل فرا میگیرد ، یک کارشناس ارشد قدرت طراحی و پیاده سازی پایگاه های داده پیچیده تر و دقیق تر با حداقل خطا و همرنگتر با سیستم های روز دنیا را دارا خواهد شد. * مهندسی نرم افزار به خودی خود معقوله بسیار پیچیده ای در مورد روشهای مدیریت، طراحی، پیاده سازی و نگهداری برنامهها و پروژههای نرم افزاری است و کارشناس ارشد، قدرت کنترل تمام موارد بالا را در برنامه های عظیم نرم افزاری خواهد آموخت. * سیستم های عامل دانشجویان کارشناسی در طول تحصیل خود به طور تئوری و غیر سنگینی با سیستمهای عامل و زیر و بم های آنها آشنا میشوند حال آنکه کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار تا جایی پیش میرود که بتواند یک سیستم عامل مستقل و جدید و در عین حال شایسته را پیاده سازی کند. * اتوماسیون اداری اتوماتیک کردن روند فعالیتهای یک اداره موسسه یا سازمان به وسیله کامپیوتر. * برنامه نویسی همروند به وجود آوردن همزمان چند برنامه در کامپیوتر و مدیریت آنها. * الگوریتمهای موازی شکستن الگوریتمها به قسمت هایی که میتوانند به صورت همزمان توسط چند پردازنده انجام شوند به منظور افزایش سرعت اجرای الگوریتم. * طراحی و ساخت کامپایلرها بر خلاف کارشناسان نرم افزار که نسبت به کامپایلرها شناخت پیدا میکنند ، کارشناسان ارشد، قدرت طراحی و ساخت این قسمت مهم از دنیای تولید نرم افزار را خواهند آموخت. * شبیه سازی و گرافیک کامپیوتری هم در معقوله مهندسی نرم افزار طبقه بندی شده و کارشناس ارشد از آموزشهای قدرتمندی جهت انجام آنها بهره خواهد برد.
ممنون از مطالب خوبتون . من کارشناسی آی تی خوندم . ارشد نرم افزار . نرم افزار به نسبت آی تی خیلی سختر بود ولی خب جذابیت های خودشو داشت. زمانی که من ارشد نرم افزار خوندم با زبان برنامه نویسی متلب برنامه مینوشتیم . خیلی هم سخت بود . یادش بخیر . دوباره رفتم تو اون دوران . کارشناسی و کاردانی علمی کاربردی گرایش امنیت اطلاعات خودم . یادش بخیر. آی تی هم برای من خیلی جذابیت داشت.
پس شما هم مثل من قدیمی هستید . من با فاکس پرو تحت داس برنامه مینوشتم خیلی آسان بود برای چاپ فارسی باید مونیتور و چاپگر را فارسی میکردیم