1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اتاق کودک را اینطور دکوربندی کنیم

شروع موضوع توسط BAHAREH TAK ‏12/7/15 در انجمن مهندسی معماری

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏26/12/10
    ارسال ها:
    2,475
    تشکر شده:
    10,553
    امتیاز دستاورد:
    213
    مهمترین عاملی که در طراحی اتاق کودک باید رعایت شود ماندگاری است. بدین معنی که با گذر زمان دائما به تغییر نیاز نداشته باشد. عوض شدن لحظه به لحظه علایق و سلیقه های کودکان امری طبیعی است.


    کودکان به دلیل رشد سریعی که در اولین دوره‌ای زندگی خود دارند سلیقه‌ها و علایقشان نیز به‌سرعت دچار تغییر و تحول می‌شود و هیچ مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد. اما هرگاه صحبت از طراحی و دکوربندی اتاق بچه‌ها می‌شود همگام شدن با این تغییرات سریع نه تنها برای والدین سخت و خسته‌کننده شده بلکه از لحاظ هزینه‌ها هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

    برای طراحی و دکوربندی اتاق بچه‌ها باید نکاتی را در نظر گرفت که با گذر زمان و تغییر سلیقه بچه‌ها نیازی به تغییرات اساسی نداشته باشد و همیشه به روز به نظر برسد. در ادامه مطلب به برخی از این نکات و ترفندها اشاره خواهیم کرد.

    وسایلی استفاده کنید که با گذر زمان قدیمی و بی‌‌استفاده نشوند

    هنگامی که قصد تزئین و دکوربندی اتاق کودک را دارید انتخاب ئ استفاده از تخت و وسایل کودکانه بسیار راحت است اما با گذر زمان و بزرگ شدن بچه‌ها مبلمان و وسایل کودکانه زیبایی خود را ز دست خواهند داد و مناسب اتاق کودک نخواهند بود.

    در اینت صورت مجبور می‌شوید تا مجدداً برای خرید وسایل و مبلمان اتاق کودک به خرید بروید و هزینه‌های بیشتری داشته باشید. برای این که چنین مشکلی نداشته باشید از همان ابتدا مواردی را برای اتاق بچه انتخاب کنید که با گذر زمان و بزرگ شدن بچه همچنان تازگی خود را حفظ کنند. برای مثال به جای انتخاب یک کمد لباس کوچک برای بچه کمد بزرگ‌تری را انتخاب کنید که تا چند سال بعد جوابگوی حجم البسه بچه‌های در حال رشد باشد.

    [​IMG]


    از وسایل چند منظوره استفاده کنید

    استفاده از مبلمان و وسایل چند منظوره یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی و دکور اتاق کودکان است. به خصوص زمانی که نمی‌خواهید تغییرات زیادی را در وسایل اتاق بچه بعد از گذشت چند سال و بزرگ شدن کودک انجام دهید. برای مثال نوزادان در ابتدا به فضای خال آن‌چنانی در اتاق احتیاج ندارند ولی هنگامی که بزرگ می‌شوند برای بازی به فضای خالی بیشتری نیاز دارند. در این مورد داشتن یک تخت خواب جمع شونده که به یک میز ویا مبل تبدیل می‌شود گزینه بسیار مناسبی است.

    در مورد خرید قفسه نیز می تاونید به سراغ مدل‌هایی بروید که قابلیت تبدیل شدن به میز تحریر را نیز داشته باشند تا در زمان مدرسه بتوان از آن استفاده بهینه کرد. در هنگام خرید تخت نیز تا جای ممکن سعی کنید مدل‌هایی را انتخاب کنید که زیر آن‌ها فضای ذخیره سازی داشته باشد. بعدها با زیاد شدن وسایل و لوازم بدون مصرف مخصوصاً اسباب بازی‌های بدون استفاده از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.



    [​IMG]


    تا جای ممکن المان های گران قیمت را محدود نگه دارید

    در طراحی هر قسمت از خانه باید فاکتورهایی را در مورد موارد خاص مانند رنگ اتاق، پوشش کف و طراحی مبلمان در نظر بگیرید که با گذر زمان امتحان خود را پس بدهند. اتاق بچه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال بجای انتخاب رنگ آبی و یا صورتی پاستل برای دیوارهای اتاق بچه گزینه ای را انتخاب کنید که ماندگاری و تازگی خود را در دراز مدت نشان دهد وی برای پوشش کف از گزینه‌هایی استفاده کنید که مرسوم و متداول باشد.

    برای اطمینان از متعادل بودن طراحی قیمت معیار خوبی است. اگر مورد انتخابی شما قیمت به نسبت بالایی دارد باید به طور قطع مطمئن باشید که در مدت زمان کوتاه تازگی و استفاده خود را از دست نمی‌دهد. دکورهای خاص را محدود به لوازم و وسایلی کنید که اگر بعدها قصد تعویض ویا خرید مجدد آن‌ها را داشتید با مشکلی مواجه نشوید.

    [​IMG]


    به طراحی اتاق شخصیت ببخشید

    طراحی اتاق بچه یکی از مواردی در طراحی است که باید تا جای ممکن به آن شخصیت داد. در واقع اتاق بجه ها فضای شخصی آن‌ها بوده و باید نشان دهنده شخصیت آن‌ها باشد. تنها نکته ای که باید در طراحی لوازم و تزئینات اتاق کودک به آن توجه کنید این است که تمرکز خود را بر روی لوازم و وسایلی بگزارید که با گذر زمان بدون مشکلی بتوانید آن‌ها را تغییر دهید و یا تعویض کنید.

    برای مثال قالیچه، پرده‌های کوچک، طرح بالشت و قاب‌های تزئینی بر روی دیوار از جمله این موارد هستند.

    [​IMG]


    کودک را نیز در طراحی دخیل کنید

    همانطور که اشاره شد اتاق بچه‌ها فضای شخصی آن‌ها بوده و به زمان زیادی از روز را در آن سپری خواهند کرد. بنابراین دخیل کردن آن‌ها در طراحی و چیدمان اتاق می اول‌اند بسیار تأثیر گذار باشد. مهم‌ترین مسئله در این مورد این است که به بچه‌ها یادآوری کنیم که با وجود اینکه اتاق خواب آن‌ها فضای شخصی خودشان است باید با دیگر فضاهای خانه نیز هماهنگی داشته باشد.

    محدودیت‌هایی را در تغییر و طراحی برای آن‌ها در نظر بگیرید. نتیجه مثبت این کار این است که هرچه طراحی و چیدمان اتاق با سلیقه خود بچه هماهنگی و همخوانی داشته باشد مراقبت بچه از اتاق و در نهایت ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

    [​IMG]



    منبع : bazarkhabar.ir
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏8/5/21
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    سلام. تخت های چند منظوره کودک انتخاب خوبی برای خرید سیسمونی هستند چرا که خیلی مقرون به صرفه هستند و نیازی نیست که تا نوجوانی کودک هزینه ی دوباره کنید.و در نوجوانی میتوانید از قطعات تبدیلی آنها از جمله میز تحریر و صندوق استفاده بهینه کنید.
     
    آخرین ویرایش: ‏8/6/21