1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ده نکته در مورد اندروید ۵ آب‌نبات چوبی که شاید هنوز ندانید!

شروع موضوع توسط Amin ‏15/12/14 در انجمن اندرویید

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    3,340
    تشکر شده:
    413
    امتیاز دستاورد:
    83
    جنسیت:
    مرد
    ایتنا- آب‌نبات چوبی، از مجموعه محبوب اندروید، به زودی جای خود را میان کاربران باز خواهد کرد!


    [​IMG]


    جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل تلفن همراه گوگل، اندروید ۵ آب‌نبات چوبی کم‌کم راه خود را میان جمعیت پیدا می‌کند.

    روی گوشی‌های نکسوس نصب شده و آپدیت آن برای دستگاه‌های دیگر نظیر نکسوس‌های قدیمی‌تر و جدیدترین گوشی‌های موتورولا آماده می‌شود و جی ۳ ال‌جی اولین گوشی اندرویدی بود که روز گذشته به این نسخه از اندروید آپدیت آن آغاز شد.

    آب‌نبات چوبی (گوگل هر نسخه از سیستم‌عامل خود را با خوراکی‌های شیرین نام‌گذاری می‌کند) تعمیرات اساسی را برای این پلتفرم همراه داشته که بسیاری از آن‌ها در مقاله‌های دیگر بیان شده؛ اما جزئیات دیگری هم برای این سیستم‌عامل در زیر وجود دارد که با خواندن آن‌ها می‌توانید بیشترین استفاده را از این نسخه ببرید.

    اگر قبلاً از یک دستگاه اندرویدی به دستگاه اندرویدی دیگر رفته باشید می‌دانید که آماده‌سازی دستگاه جدید می‌تواند زجرآور باشد. نمی‌دانید که آیا تمام برنامه‌ها دانلود می‌شوند یا خیر و باید تمام تنظیمات خودتان را انتخاب کنید؛ اما اندروید آب‌نبات چوبی با ۲ روش به شما در ساده کردن این کارها کمک می‌کند.

    اگر دستگاه قدیمی و جدیدتان دارای NFC است – یعنی فنّاوری وایرلس با برد کوتاه – قابلیتی به نام Tap and Go به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌ها و تنظیماتتان را با بلوتوث به دستگاه جدید انتقال دهید.

    به‌سادگی پشت دو دستگاه را به هم بچسبانید تا صدای بیپ کوتاهی را بشنوید. روی گوشی قدیمی‌تان Ok را فشار دهید و به حساب گوگل خود وارد شوید حالا می‌توانید نوشیدنی خوش‌طعمی بخورید تا اطلاعات به تبلت یا گوشی جدیدتان منتقل شود.

    اگر گوشی‌تان دارای ان‌اف‌سی نیست یا باید مدل فعلی را ریست کنید در طول شروع به کار از قسمت Tap and Go رد شوید و ایمیل و رمز عبور گوگل خود را وارد کنید. سپس از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید از بک‌آپ قبلی به این دستگاه ریستور شود یا خیر؟ از منو انتخاب کنید که از بک‌اپ کدام دستگاه می‌خواهید عمل ریستور را انجام دهید. بعلاوه می‌توانید انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها ریستور شوند یا به‌سادگی Select all را انتخاب کنید.

    تنظیماتش کجاست؟
    اکثر پلتفرم‌های گوشی‌های اصلی مثل اندروید منویی برای دسترسی به تنظیماتی که بیش از بقیه استفاده می‌شوند ارائه می‌دهند مثل وای‌فای بلوتوث و شدت نور صفحه؛ اما پیدا کردن تنظیمات دقیق‌تری مثل اندازه فونت می‌تواند مشکل باشد.

    برای ساده کردن کارها اکنون اندروید به شما اجازه می‌دهد در صفحه تنظیمات کلمات موردنظر را جست‌و‌جو کنید. تنها کافی است به صفحه تنظیمات رفته و در بالای صفحه کلمه موردنظرتان را تایپ کنید.

    همه‌چیز مهیای خوب دیدن!
    گوگل تعدادی ویژگی‌های آزمایشی برای افزایش دید صفحه مخصوصاً برای افراد دارای کوررنگی یا بینایی ضعیف به اندروید اضافه کرده که هردو در منوی تنظیمات و دسترسی پیدا می‌شوند.

    تصحیح رنگ اجازه می‌دهد تا صفحه را بنا به ۳ مدل کوررنگی تغییر دهید (deuteranomaly، protanomaly و tritanomaly). درعین‌حال تنظیمات دیگری به نام High Contrast Text می‌تواند رنگ متن سفید یا رنگ‌های روشن را تغییر دهد تا خواندن در پس‌زمینه‌های مختلف راحت باشد.

    مهمان من باش

    حالت مهمان برای مدتی در تبلت‌ها وجود داشته ولی آب‌نبات چوبی اکنون این ویژگی را به گوشی‌ها نیز آورده است. این ویژگی برای زمانی که می‌خواهید گوشی‌تان را به کسی قرض بدهید ولی نمی‌خواهید به‌طور اتفاقی اطلاعات شخصی مثل پیامک‌ها یا شبکه‌های اجتماعی‌تان را ببیند مناسب است.

    برای فعال کردنش منوی Notification از بالای صفحه را با پایین کشیدن باز کنید و روی علامت شخص ضربه زده گزینه‌ Add a guest را انتخاب کنید.


    [​IMG]


    برای مواقعی که گوشی را به اعضای خانواده یا هم‌اتاقی خود قرض می‌دهید استفاده از حساب کاربر مناسب‌تر است. اجازه می‌دهد هر شخص بنا به سلیقه خود تنظیمات و برنامه را تغییر دهد و در استفاده‌های بعدی آماده داشته باشد.

    برای این کار می‌توانید مراحل بالا را دنبال کرده و گزینه Add user را انتخاب کنید. یا به تنظیمات رفته و Users را انتخاب کنید. البته صاحب دستگاه همیشه می‌تواند برنامه‌ها یا حساب کاربران دیگر را حذف کند.

    سنجاقی به این مطلب بزن
    راه دیگر محدود کردن دسترسی افراد به اطلاعاتتان، استفاده از قابلیت screen-pinning است. وقتی این قابلیت فعال باشد شخص می‌تواند تنها از برنامه‌ای که باز است استفاده کند و اگر ترکیبی خاص از دکمه‌ها فشرده شود دستگاه دوباره به صورت کامل قابل استفاده خواهد بود.

    احتمالاً این قابلیت برای والدینی با کودکان خردسال مناسب خواهد بود.در هر صورت برای استفاده از این قابلیت به تنظیمات قسمت امنیت بروید و Screen Pinning را فعال کنید.
    سپس دکمه Overview در پایین صفحه را فشار دهید برنامه‌ای که می‌خواهید به صفحه بچسبد را انتخاب کرده و دکمه‌ی آبی سنجاق را فشار دهید.

    فقط برای چشمان شما
    یکی از قسمت‌های جالب اندروید ۵ آب‌نبات‌چوبی این است که می‌توانید تمام نوتیفیکیشن‌های خود را در صفحه قفل گوشی مشاهده کرده و به آن‌ها رسیدگی کنید.

    ایراد کار این است که هرکس دیگری هم می‌تواند آن‌ها را ببیند حتی اگر صفحه گوشی قفل باشد. برای محافظت از اطلاعات حساس از دیگران دو روش وجود دارد که باید انجام دهید.


    [​IMG]


    ابتدا به تنظیمات Sound & Notification و App notifications بروید سپس برنامه‌ای را از لیست مثل ایمیل انتخاب کرده و بعد تنظیمات دارای حساسیت را فعال کنید.

    برای هر برنامه‌ای که می‌خواهید خصوصی بماند این کار را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید برای اینکه به‌طور کلی به این تنظیمات دسترسی داشته باشید باید قفل گوشی‌تان نوعی پین کد یا پترن باشد. با گوشی بدون رمز این تنظیمات را پیدا نمی‌کنید.

    در آخر به منوی Sound & Notification برگردید. روی When device is locked ضربه بزنید و بعد Hide sensitive notification content را انتخاب کنید. گزینه دیگری هم برای غیر فعال کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها وجود دارد.

    ما به این دستگاه‌ها اعتماد داریم
    اندروید آب‌نبات چوبی راه‌های جدیدی برای باز کردن قفل دستگاه ارائه می‌دهد، یکی از آن‌ها قفل هوشمند است. هرگاه گوشی شما در محدوده بلوتوث یا دستگاه ان‌اف‌سی قابل اعتماد مثل ساعت یا خودرویتان باشد گوشی به طور خودکار قفلش باز می‌شود و لازم نیست به صورت دستی آن را وارد کنید. برای اضافه کردن دستگاه مورد اعتماد به تنظیمات امنیت رفته Smart Lock را انتخاب کنید.

    مزاحم نشو مگر اینکه…
    مواقعی وجود دارد که اصلاً نمی‌خواهید از کارتان منحرف شوید یا درصورتی‌که مهم باشد به گوشی توجه کنید. مثلاً وقتی می‌خواهید بخوابید یا در جلسه‌ای مهم هستید. اکنون اندروید به شما اجازه می‌دهد این را کنترل کنید.

    اگر دکمه‌های کنترل صدا را فشار دهید می‌توانید بین همه، اولویت‌ها و هیچ‌کدام انتخاب کنید. اگر اولویت‌ها را انتخاب کنید فقط نوتیفیکیشن‌هایی که به عنوان مهم تعیین کرده‌اید نشان داده می‌شوند برای مشخص کردنشان به تنظیمات رفته، Sounds & Notifications و بعد Interruptions را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید چه زمانی این حالت به صورت خودکار فعال شود.

    T-X= زمان باقی‌مانده تا تمام شدن باتری
    هم‌اکنون ممکن است گوشی هوشمندتان به شما بگوید حدوداً چقدر از عمر باتری باقی مانده، اما اگر می‌دانستید این درصد معنی چقدر استفاده در از دستگاه در زندگی واقعی را می‌دهد می‌توانست مفید باشد.

    مثل بعضی از خودروها که به راننده می‌گویند با توجه به سوخت باقی‌مانده چند مایل دیگر می‌توانند حرکت کنند. خب اندروید آب‌نبات چوبی این کار را انجام می‌دهد!

    برای کنترل کردن منوی تنظیمات سریع را از بالای صفحه باز کنید و روی علامت باتری ضربه بزنید. صفحه‌ای باز می‌شود که آمار دقیق باتری را نشان می‌دهد، بعلاوه ساعت‌ها یا دقایق باقی‌مانده از عمر باتری.

    اگر باتری باقی‌مانده کم باشد گزینه دیگری برای کم استفاده کردن باتری با غیر فعال کردن قابلیت‌ها تا زمانی که به شارژر دسترسی پیدا کنید وجود دارد. برای روشن کردنش به علامت تنظیمات در بالای صفحه (سه نقطه) ضربه بزنید و Battery saver را انتخاب کنید.

    جایزه پنهان
    در پایان نکته جالبی را به شما می‌گوییم. در اندروید آب‌نبات چوبی بازی شبیه فلپی برد مخفی است. برای باز کردنش به تنظیمات رفته و وارد قسمت About Phone بشوید، حالا سریعاً چهار بار روی Android Version ضربه بزنید.


    [​IMG]


    با این کار آیکون یک آب‌نبات چوبی نشان داده می‌شود سریعاً چهار بار دیگر روی آن ضربه بزنید و سپس انگشتتان را رویش نگه دارید، حالا بازی نشان داده می‌شود. بهتر است به شما هشدار دهیم که این بازی سخت و اعتیادآور است.

    منبع: فارنت