1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ورود غول تجارت الکترونیکی جهان به بورس

شروع موضوع توسط Amin ‏15/9/14 در انجمن دیدنی و شنیدنی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    3,340
    تشکر شده:
    413
    امتیاز دستاورد:
    83
    جنسیت:
    مرد
    ایتنا- وب سایت چینی "علی بابا" عرصه را بر شرکت‌های فعال تجارت الکترونیک تنگ کرده است.


    [​IMG]



    به گزارش ایتنا از ایسنا، اگر گوگل و آمازون و ای‌بی و پی‌پال را با هم یکی کنیم، تازه توانسته‌ایم تصویری نسبی از "علی‌بابا" ارایه دهیم؛ شرکت غول‌آسای تجارت الکترونیک که دست‌پخت چین است و خودش را برای جذب سرمایه‌گذاران در وال‌استریت آماده می‌کند.


    آنجا که پای خرید آنلاین به میان می‏‌آید، شاید بسیاری تنها به یاد وب‌سایت‌هایی مانند آمازون و ای‌ بی بیافتند، اما یک وب سایت چینی به نام "علی بابا" حالا عرصه را بر دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک تنگ کرده است.

    علی بابا وب‌سایتی است برای معامله میان عرضه‌کنندگان کالا به صورت آنلاین همچون آمازون که در سال ۱۹۹۹ برای معامله‌های کوچک آنلاین توسط "جک ما" و ۱۷ نفر دیگر تاسیس شد.

    اعداد و ارقام شگفت‌آورند؛ ۸۰ درصد از درآمد حاصل از تجارت اینترنتی در چین از علی باباست. تجارتی به ارزش سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار.

    بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ حجم درآمد تجارت اینترنتی علی بابا از مجموع معاملات اینترنتی بریتانیا، ژاپن، آلمان، فرانسه و آمریکا بیشتر خواهد بود. تا زمانی که شرکت آمریکایی یاهو یک چهارم علی بابا خرید، این شرکت در غرب نامی بیگانه بود.

    این وب سایت حالا با ۵۰۰ میلیون کاربر یکی از غول‌های تجارت الکترونیک است و حال و هوای وال استریت به سرش زده است.

    وال استریت، بزرگ‌ترین بازار بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی، منتظر بزرگترین رویداد در تاریخ خود است. شرکت‌های فعال در زمینه آی تی اغلب رقیب وال‌استریت را به عنوان عرصه‌ای برای ارائه‌ سهام‌شان انتخاب می‌کنند: "نزدک" که بزرگ‌ترین بازار بورس شرکت‌های الکترونیک در آمریکاست. اما علی بابا برخلاف فیس بوک، وال استریت را انتخاب کرده است.

    فیس‌بوک٬ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آنلاین سال ۲۰۱۰ عرضه عمومی سهام خود را آغاز کرد. ورود فیس‌بوک به بازار بورس٬ از بزرگ‌ترین تحولات دنیای اقتصاد و فن‌آوری در دهه دوم قرن حاضر بود. فیس‌بوک در آن زمان توانست ۱۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

    گوگل٬ جدی‌ترین رقیب فیس‌بوک در زمان عرضه عمومی اولیه سهام‌اش در سال ۲۰۰۴ سرمایه‌ای دو میلیارد دلاری جذب کرد. رکوردی که شکستن‌اش برای فیس‌بوک به‌طور حیرت‌انگیزی ساده بود. اینک "علی بابا" می‌خواهد بزرگترین اتفاق را در تاریخ بازار بورس رقم بزند؛ صحبت از جذب ۲۱ میلیارد دلار سرمایه است.

    وال استریت اولین انتخاب علی بابا نبود. سال ۲۰۰۷ هم این غول دنیای فناوری نوین، در هنگ کنگ پا به بازار بورس نهاد. علی بابا اما پس از شش سال بازار هنگ کنگ را ترک کرد.

    به گفته‌ یک تحلیلگر امور اقتصادی، علی بابا حالا بخت خود را در آمریکا می‌آزماید، چرا که این شرکت ساختار فعالیت‌اش را که در هنگ کنگ پذیرفته نبود، می‌تواند در آمریکا حفظ کند.

    شرکت‌هایی چون علی بابا را به اصطلاح variable-Interest Entity می‌نامند؛ شرکت‌های با منافع متغیر. کسی که سهام علی بابا را می‌خرد، سهمی از شرکت نصیب‌اش نمی‌شود بلکه در حقیقت سهمی از شاخه خدماتی این شرکت در جزایر کیمن می‌خرد.

    علی بابا با این ترفند قوانین چین را دور می‌زند؛ قوانینی که بر پایه آن به خارجی‌ها اجازه‌ تصاحب هیچ رتبه‌مدیریتی در یک شرکت چینی داده نمی‌شود. از این ترفند دیگر شرکت‌های چینی هم استفاده کرده‌اند؛ برای مثال بایدو، کپی چینی گوگل.

    سهام بایدو از سال ۲۰۰۵ تا کنون در "نزدک" ارائه می‌شود. تحلیل‌گران اقتصادی از گرایشی بین شرکت‌های چینی سخن می‌گویند که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و آن‌ها را به امید جذب سرمایه‌گذاران خارجی به نزدک و وال استریت کشانده است.

    به گزارش دویچه وله، راه علی بابا برای رسیدن به بازار بورس وال استریت آسان نبود. علی بابا نه تنها سرمایه‌گذاران، بلکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را هم قانع می‌کرد.

    روز ۱۹ سپتامبر وقت آن است که علی بابا درنشست و همایشی به منظور معرفی شرکت‌های مصمم به ورود به بورس خودنمایی کند. آشنایی ‌با فرصت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران و نهادهای بزرگ مالی از اهداف دیگر این نشست است.
     
    banozk22 و bkh97850 از این پست تشکر کرده اند.