پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر هدایت چشمان بیننده عکاس: Gilad Benari خطوط یکی از رموز ایجاد حرکت در عکس هستند. خطوط افق و عمودی ایستا بوده و خطوط قطری همگرا یا واگرا، پویایی دارند. تعادل بین خطوط ایستا و پویا را بهم نریزید مگر کاملا هدفمند. مقداری فضا برای حرکت در قاب اختصاص دهید. به حرکت عمقی (حرکت در پرسپکتیو به سمت Vanishing Point) توجه داشته باشید.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر فضای منفی ناحیهای خالی و بزرگ در قاب تصویر. ذاتا مایل هستیم آن فضا را با تخیلات خود پر کنیم. یا در سبک مینیمالیسم از آن استفاده کنید یا خلق فضایی با حس رویایی بیشتر. حس تعادل را با تقابل «فضای منفی» در یکطرف و «جزئیات بسیار» در طرف دیگر بهم نریزید. (مگر آگاهانه و از روی عمد!) عکاس: Gilad Benari
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر قاب بندی اگر بطور طبیعی امکان قاببندی سوژه (سوژهها) هست، خب این فرصت را از دست ندهید. عکاس: Gilad Benari
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر تعادل بعضی وقتها حفظ تعادل ارزشمندترین نکته در یک عکس است و بعضی وقتها هم دقیقا برعکس! برای مشاهده سایز بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید: عکاس: Gilad Benari
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر برش جزئیات جزء نه به معنی بی اهمیت. در معنای بخشی مهم از یک کل. گاه جزئیات مهم تصویر بیمنظور برش میخورد و این خیلی بد است. بیننده همیشه میفهمد برش هدفمند بوده یا در نتیجهی ناشیگری! به اینکه چه چیز را برش میدهید و چگونه برش میدهید بیاندیشید. برای مشاهده سایز بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید: عکاس: Gilad Benari
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر ترکیب برش، تعادل، هدایت چشمان بیننده نام که نه! اما ردپای عکاس در پایین عکس هست.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر سوال و جواب این یکی رو به شخصه از روی دست موسیقیدانها تقلب کردم! اما کدام هنر است که محروم از سوال و جواب باشد؟! دارم تو ذهنم میچرخم تا ببینم چطور باید بگم. بعضی آدمهای خیلی آماتور در گوش دادن موسیقی، وقتی نوایی را زمزمه میکنند تمام سوالها و جوابها را زمزمه میکنند دختر بچه کوچولو در این زمزمه کردنها سوزنش گیر کرده بود و هی میگفت: ـــ نمیدونی بخدا ـــ دی ری م ـــ نمیدونی بخدا ـــ دی ری م ـــ نمیدونی بخدا ـــ دی ری م . . . این دیگه ابتدایی ترین نوع سوال و جواب بود. آثار موسیقایی یوهان سباستیان باخ مملو از سوال و جواب است. در ادبیات هم هست. گهی پشت به زین و گه زین به پشت. تقریبا همون: "زدی؟ پس بخور!" است. بازم نشد! تصور کنید دوتا بچه رو که یکی داخل لگنی پلاستیکی نشسته و دیگری لگنی رو مثل کلاه روی سرش گذاشته و هر دو زل زدهاند به دوربین. (طبیعتا یکی از اونها از پشت لگن زل زده) این عکسها را ببینید. اگر باز هم نشد، یک نفر که منظور من رو متوجه شده برای دیگران و خودم(!؟) توضیح دهد. البته در تضاد ها بنوعی سوال و جواب هم هست. اما همیشه همه سوال و جواب ها متضاد نیستند. آخرش نمونهای که دم دستم بود گم شد! (برای مشاهده سایز بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.) اون عکس معروف مارگرت بورک وایت هم نمونهای دیگر از سوال و جواب است: یک عده خسته و رنجور و گرسنه در صف. عدهای دیگر در حال ترکیدن از خوشی و آسایش در اتومبیل. پوستر بالاترین استاندارد زندگی در دنیا را معرفی میکند و عکاس طعنه میزند که کدامیک را میگویی؟! و چشم بیننده مدام در رفت و برگشت. اگر نمونههای بهتری پیدا کردم معرفی میکنم.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر بسط ایده بهنظرم شکوفایی، بسط، توسعه و پرورش یک ایده (تاکید میکنم: "یک" ایده) بزرگترین هنر یک مینیمالیست است. اینجاست که میزان خلاقیت محک زده میشود. مگر اینکه عکاس امکان چیدمان صحنه را داشته باشد وگرنه یا هنر خالق طبیعت را ثبت خواهد کرد و یا هنر یک آرشیتکت را. اما بهرحال فکر میکنم خوب دیدن و کادر را درست بستن، هنر است: روی تصویر کلیک کنید تا شکوفایی و توسعه مکعب مستطیلها بهتر دیده شود. بسط ایده معمولا از نظر بصری تکرار دارد ولی با تکرار خالی از هرگونه شکوفایی و توسعه، یکی نیست. طبیعتا دست در توسعه تمهای آبستره، بازتر است: بسط ایده و یک تم در موسیقی بسیار بسیار مهم و حیاتی است. هر آهنگی که در خاطر افراد و جامعه ماندگارتر است نشان از تم کوتاهتر و بسط و توسعه خلاقتر دارد. نمونهها: تم اصلی موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» آهنگساز مجید انتظامی «تولد، تولد، تولدت مبارک» (بله همین تولد تولد بهظاهر پیشپا افتاده رو عرض میکنم که در گذر از سالها هنوز چیزی جایگزیناش نشده است!) آهنگساز انوشیروان روحانی