1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

وسایل هوایی | هواپیما از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

شروع موضوع توسط bargezard ‏24/7/14 در انجمن وسایل هوایی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏1/12/11
    ارسال ها:
    4,594
    تشکر شده:
    9,064
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Student
    تقريباً همه هواپيماها همان بخش هاي اصلي را دارند. آنها يك بال، يك بخش اصلي به نام بدنه، يك دم، تجهيزات فرود و يك موتور دارند.
    بال از طرفین بدنه خارج شده. كف بال تقريباً صاف است و بالايش منحني است. اين شكل بال به به ايجاد جريان هوايي كمك مي كند كه هواپيما را از زمين بلند می کند و آن را در هوا نگه مي دارد.
    [​IMG]
    این نقاشي قسمت هاي تشکیل دهنده يك هواپيماي سبک به نام پايپر چروكي Piper Cherokee را نشان مي دهد
    بيشتر بال هاي هواپيما قسمت هاي متحركي دارد كه به تعادل هواپيما كمك مي كند. شهپرها (یکی از سطوح اصلی کنترل هواپیما) قطعات لولا شده به پشت بال هستند. آنها موجب مي شوند كه هواپيما بتواند حرکتا غلتش، پیچش و گردش را انجام دهد. همچنين بسياري از هواپيماها بالچه هایی دارند که به هواپیما کمک می کند تا برای برخاستن از زمین خیزشی رو به بالا انجام دهد و برای فرود سرعتش را کم کند.
    بال همچنين چراغ هاي ناوبري را حمل مي كند. يك چراغ قرمز روي نوك بال چپ و يك چراغ سبز روي نوك بال راست، نشان مي دهد كه هواپيما در چه مسيري حركت مي كند. موتورها هم غالباً روي بال يا داخل بال هستند.
    بدنه هم كنترل ها، كاركنان، مسافران و بارها را در خود دارد. در بسياري از هواپيماهاي كوچك، خلبان و مسافران در يك اتاقك (كابين) مي نشينند. هواپيماهاي بزرگ يك اتاقك براي خلبان و خدمه هواپيما و يك كابين براي مسافران و بارها دارد.
    دم بخش عقب هواپيما است. دم به هدايت هواپيما كمك مي كند و آن را در حالت تعادل نگه مي دارد. دم هم مثل بال، اجزايي دارد كه حركت مي كنند. صفحه اصلي كنترل در گشت rudder، يك صفحه لولا شده به پشت باله (قطعه عمودي دم) است. باله به هواپيما كمك مي كند كه به راست يا چپ بگردد.
    يك بالچه به نام تابان (سكان افقي متحرك) به بالا رفتن يا پايين تر آمدن دماغه هواپيما كمك مي كند. اين قطعه به بخش پايدار كننده (وسيله اي كه در هواپيما يا كشتي از نوسانات و تكان ها جلوگيري مي كند) متصل شده. پايدار كننده بخشي از دم است كه شبيه به يك بال كوچك به نظر میرسد. همه هواپيماها دنده نشستن براي برخاستن و نشستن دارند. در هواپيماهاي سرعت بالا، دنده نشستن موقعي كه هواپيما پرواز مي كند به بالا کشیده می شود.
    كنترل ها در اتاقك خلبان هستند. بيشتر هواپيماها يك سكان هدايت (دسته سنتي كنترل)، يا چرخ براي هدايت دارند. بعضي از هواپيماها، مثل هواپيماهاي سم پاش با يك دسته هدايت مي شوند. همچنين هواپيماها پدال هاي گردان، ادوات موتور و ادوات پرواز دارند كه ارتفاع و سرعت هواپيما را نشان مي دهد. در هواپيماها سه نوع موتور مورد استفاده قرار مي گيرد. موتورهاي پيستوني شبيه به موتورهاي خودرو هستند. نيروي ناشي از موتورها ملخ ها را مي چرخاند كه هواپيما را ميان هوا حركت مي دهد.
    موتورهاي جت هوا را مي گیرند و آن را با سوخت مي سوزانند. اگزوز يا گازهاي موتورها، يك كشش رو به عقب عظيم ايجاد مي كند كه هواپيما را رو به جلو مي راند. همچنين اگزوز دستگاهي به نام توربين را با راندن بخش هاي ديگر موتور مي چرخاند.
    موتورهاي موشك خيلي شبيه به موتورهاي جت كار مي كنند. اما آنها به گرفتن اكسيژن نياز ندارند.
    منبع: http://www.nasa.gov/