1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مکینتاش|با Font Book فونت‌ها در مک مدیریت کنید

شروع موضوع توسط Amon Amarth ‏8/7/14 در انجمن مکینتاش

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    مکینتاش|با Font Book فونت‌ها در مک مدیریت کنید

    [​IMG] Steve Job's Face by Words








    در میان مشخصات مختلفی که مکینتاش را از سایر سیستم‌عامل‌ها جدا می‌کند، احتمالاً فونت‌ها یکی از قدیمی‌ترین و متفاوت‌ترین مشخصه‌ها محسوب‌ می‌شوند.در حقیقت مک، اولین رایانه‌ای بود که به صورت پیش‌فرض مجموعه‌ای متنوع از فونت‌های زیبا بر روی آن نصب شده بود. با اینکه این کار در ابتدا مورد استقبال علاقه‌مندان به کامپیوتر قرار نگرفت ولی امروزه همه ما به ضرورت وجود فونت‌ها در رایانه واقف هستیم.


    درج فونت‌ها در مک، در حقیقت، نتیجه علاقه استیو جابز به هنر تایپوگرافی محسوب می‌شد. جابز پس از رها کردن کالج، به واسطه علاقه به تایپوگرافی، ، با شرکت در کلاس‌های مختلف، شروع به یادگیری این رشته هنری کرد.
    از آنجا وجود فونت‌های متعدد بر روی کامپیوترهای مک، از ابتدای تولد این محصول بر روی آن‌ها وجود داشته، در میان فاکتورهای متعددی که باعث تمایز مک نسبت به سایر رایانه‌ها می‌شود، مدیریت فونت‌ها، همواره یکی از نقاط قوت OS X محسوب می‌شود. چرا که به کمک اپلیکیشن Font Book مدیریت فونت‌های مک حتی برای کاربران تازه‌کار نیز آسان و بدون دردسر است. در ادامه با این اپلیکیشن بیشتر آشنا خواهیم شد.
    [h=2]مبانی[/h] اپلیکیشن فونت‌بوک به سه ستون اصلی تقسیم می‌شود:
    Collection: ستون سمت چپ اپلیکیشن که فونت‌های نصب شده را به صورت دسته‌بندی نمایش می‌دهد.
    Font: ستون میانی فونت‌بوک که تمام فونت‌های نصب شده در یک دسته انتخابی از ستون Collection را نشان می‌دهد.
    Preview: ستون سمت راست، که محل پیش‌نمایش هر یک از فونت‌های انتخاب شده از ستون Font است.
    [​IMG]
    [h=2]پیش‌نمایش، نصب و حذف فونت[/h] در هر زمان، بسته به نیاز یا علاقه، ممکن از فونت خاصی استفاده کرده یا مجبور به دانلود فونتی بشوید که در حال حاضر بر روی مک وجود ندارد. اگر فونت مورد نظر شما وجود داشته باشد، برای مشاهده آن کافی است در فونت‌بوک بر روی آن دابل‌کلیک کنید. در پنجره باز شده، به کمک منوی کشویی می‌توانید استایل‌های مختلف فونت را مشاهده کنید.
    [​IMG]
    اگر فونت شما بر روی مک نصب نشده باشد، با کلیک بر روی کلید Install Font می‌توانید فونت را به لیست فونت‌های مک اضافه کنید.
    [​IMG]
    حذف فونت‌ها، از این هم آسانتر است. کافی است فونت مورد نظر خود را انتخاب نموده و کلید Delete کیبورد را فشرده و پروسه حذف را تأیید (Confirm) کنید.
    [​IMG]
    [h=2]سازماندهی فونت‌ها به کمک دسته‌بندی‌ها (Collections)[/h] اگر مجموعه‌ای از فونت‌های پرکاربرد دارید و می‌خواهید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید، بهتر است آن‌ها را در یک دسته (Collection) جدید، قرار بدهید.
    [​IMG]
    انجام کار نیز فوق‌العاده آسان است، بر روی کلید «+» در پایین و سمت چپ ستون Collection کلیک کرده و مجموعه جدیدی بسازید. حالا فونت‌های مورد نظر را به درون این دسته بکشید (Drag کنید).
    [h=2]حذف فونت‌های تکراری (Duplicate)[/h] یکی از مواردی که اکثر کاربران مک نمی‌دانند این است که در مواقعی، فونت‌های تکراری می‌توانند حجم زیادی از Memory (به معنای RAM و نه فضای ذخیره‌سازی) را به خود اختصاص داده و باعث کند شدن عمل‌کرد رایانه بشوند. به کمک اپلیکیشن Activity Monitor مک می‌توانید این مسأله را بررسی کنید. اگر در لیست برنامه‌های Activity Monitor با پروسسی تحت عنوان «fontd» مواجه شدید که در حال مصرف بخش زیادی از حافظه است، یعنی شما با مشکل فونت‌های تکراری (Duplicate Fonts) مواجه هستید.
    [​IMG]
    برای حل مشکل، باید فونت‌های تکراری را پاک کنید. روش پاک کردن فونت‌های تکراری به این صورت است: در ستون Font اپلیکیشن فونت‌بوک، به دنبال فونت‌هایی بگردید که در کنار آن‌ها یک علامت هشدار زرد رنگ درج شده است. این علامت به معنی تکراری بودن فونت است. بر روی فونت تکراری راست‌کلیک کرده و از لیست باز شده گزینه Resolve Duplicate را انتخاب کنید.
    [​IMG]




    منبع: زومیت