1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی رشته های علوم انسانی

شروع موضوع توسط hector2141 ‏18/7/13 در انجمن علوم انسانی

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته مدیریت مالی
    دیباچه:
    با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. دانش‌آموختگان مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند.

    درس‌های این رشته در طول تحصیل :

    دروس اصلی و تخصصی:

    مدیریت مالی، پول و ارز بانکداری، بازاریابی و مدیریت بازار، مدیریت استراتژیک، اقتصاد سنجی‌ مالی، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت مالی، آمار و کاربرد آن در مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، حقوق بازرگانی، حسابداری صنعتی، اصول مدیریت مالی، مبانی مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی در ایران، نهادهای پولی و مالی، نهادهای پولی و مالی بین‌الملل، مبانی مهندسی مالی، بازار پول و سرمایه، مبانی ریسک و مدیریت بیمه، برنامه‌ریزی مالیاتی، قراردادهای بیمه، متون مالی، مبانی بانکداری و مدیریت بانک.


    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  2. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته مدیریت هتلداری
    دیباچه:
    دانشجویان مدیریت هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسه‎ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‎غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‎ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا می‎شوند.
    توانایی‌های لازم :

    با توجه به نوع کار فارغ‎التحصیلان این رشته، دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان دوم ( یکی از زبان‎های فرانسه، آلمانی یا عربی) تسلط داشته باشند. البته در دانشگاه دروسی دراین زمینه ارائه می‎شود. همچنین دانشجویان این رشته باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.

    موقعیت شغلی در ایران :

    فارغ‌التحصیلان مدیریت هتلداری می‌توانند در زمینه‌های تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی, مؤسسات ملی و جهانگردی و شرکت‌های حمل و نقل هوایی فعالیت کنند.

    درس‎های این رشته در طول تحصیل :
    دروس پایه:

    اصول سازمان و مدیریت، کلیات اقتصاد، اصول حسابداری، شناخت و کاربرد کامپیوتر، تاریخ ایران، مبانی کشور شناسی، مبانی جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، عوارض و نتایج توریسم، مطالب شرح حال بزرگانی که مقابر آنان به صورت آثار ملی‎می‌باشد، شناخت و فرهنگ اقلیت‎های ایران.

    دروس اصلی :

    حقوق کار وتأمین اجتماعی، کار برد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، اقتصاد جهانگردی، قوانین و مقررات حقوق صنعت جهانگردی و هتلداری، روابط عمومی، شناخت روحیات ملل، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران، مبانی مردم شناسی، بهداشت و کمک‎های اولیه، نقشه‎خوانی و آشنائی با نقشه‎ها، جغرافیای جهانگردی عمومی، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی ، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم ( یکی از زبان‎های آلمانی، فرانسه یا عربی)، زبان انگلیسی.

    دروس تخصصی :

    شناخت تأسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات آن، حسابداری هتلداری، پذیره، خدمات رستوان، آشپزی، شیرینی‎پزی، بهداشت مواد غذائی، اصول تغذیه و رژیم‎های غذائی، بهداشت کار و ایمنی، محاسبه قیمت تمام شده، شناخت و نگهداری تاسیسات هتل، خانه‎داری، ‌زبان انگلیسی تخصصی، کار آموزی.


    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  3. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته علوم سياسي

    ديباچه:
    آنچه‌ مردم‌ به‌ نام‌ سياست‌ و مسائل‌ سياسي‌ مي‌شناسند با سياست‌ به‌ مفهومي‌ كه‌ در رشته‌ علوم‌ سياسي‌ مطرح‌ است‌، تفاوت‌ بسيار دارد. دانشجويان‌ موفق‌ اين‌ رشته‌ نيز بايد بدانند كه در نهايت نه‌ يك‌ سياستمدار بلكه‌ يك‌ سياست‌شناس‌ خواهند شد.
    در واقع‌ علوم‌سياسي‌ به‌ بررسي‌ انديشه‌ها و نظريه‌هاي‌ سياسي‌ و كاركرد آنها در عرصه‌ جامعه‌ مي‌پردازد و رشته‌ علوم‌سياسي‌ ارائه‌ يكسري‌ نظريه‌ها يا يكسري‌ ابزارها و راهكارهايي‌ است‌ كه‌ بر اساس‌ آنها هر جامعه‌ شرايط‌ و مشكلات‌ حال‌ را بررسي‌ كرده‌ و از پيش‌ پا برمي‌دارد و براي‌ حركت‌ها و اقدامات‌ بعدي‌ ـ ترسيم‌ فضا براي‌ مسير آينده‌ ـ برنامه‌ريزي‌ مي‌كند همچنين‌ از تجارب‌ و دستاوردهاي‌ بشر كه‌ در طول‌ تاريخ‌ در عرصه‌ اجتماع‌ به‌ دست‌ آورده‌ است‌، بهره‌ مي‌برد. اين‌ رشته‌ از سه‌ شاخه‌ عمده‌ تشكيل‌ مي‌شود كه‌ عبارتند از:
    دانش‌ حكومت‌ كردن‌ و نهادهاي‌ سياسي‌، نظريات‌ سياسي‌ و روابط‌ و سياست‌ بين‌الملل‌.

    توانايي‌هاي‌ لازم‌ :

    داشتن‌ شَم‌ سياسي‌ و علاقه‌ به‌ مسائل‌ سياسي‌ و برخورداري‌ از ديدي‌ عميق‌ و وسيع‌، ويژگي‌هاي‌ لازم‌ براي‌ يك‌ دانشجوي‌ رشته‌ علوم‌سياسي‌ است‌. همچنين‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد فردي‌ منطقي‌ بوده‌ و نظرياتش‌ مستند به‌ دليل‌ و مدرك‌ باشد و ظرفيت‌ بالايي‌ داشته‌ باشد تا در بمباران‌ مسائل‌ روزمره‌ گيج‌ نشود‌ و عمق‌ مسائل‌ اجتماع‌ را ببيند. دانشجوي‌ علوم‌سياسي‌ لازم‌ است‌ با همه‌ اقشار جامعه‌ ارتباط‌ داشته‌ باشد تا بفهمد كه‌ مردم‌ جامعه‌اش‌ به‌ چه‌ فكر مي‌كنند و نيازهاي‌ آنها چيست‌؟ داوطلبان‌ كنكور سراسري‌ در صورتي‌ در اين‌ رشته‌ موفق‌ مي‌شوند كه‌ كتب‌ تاريخي‌ بخصوص‌ تاريخ‌ سياسي‌ را دوست‌ داشته‌ باشند و فلسفه‌ را با علاقه‌ بخوانند.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

    در حال‌ حاضر تعدادي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ علوم‌سياسي‌ در بخش‌هاي‌ سياسي‌ و حقوقي‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنين‌ در صدا و سيما مشغول‌ به‌ كار مي‌باشند اما حدود 90% فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ با مشكل‌ اشتغال‌ روبرو هستند. با اين‌ وجود اگر دانشجويي‌ واقعاً علاقه‌مند بوده‌ و در اين‌ رشته‌ موفق‌ و متبحر باشد و همچنين‌ قلم‌ خوبي‌ داشته‌ باشد از نظر شغلي‌ مشكلي‌ نخواهد داشت‌. اما متأسفانه‌ بسياري‌ از دانشجويان‌ شناخت‌ و علاقه‌ لازم‌ را ندارند و در واقع نمي‌دانند كه براي چه به اين رشته آمده‌اند.

    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    مباني‌ علم‌ سياست‌، مباني‌ علم‌ حقوق‌، مباني‌ علم‌ اقتصاد، مباني‌ جامعه‌شناسي‌ عمومي‌، روش‌ تحقيق‌ در علوم‌ سياسي‌، حقوق‌ اساسي‌ (كليات‌)، حقوق‌ اساسي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، مباني‌ انديشه‌هاي‌ سياسي‌ در اسلام‌، حقوق‌ بين‌الملل‌ اسلام‌، نظام‌ سياسي‌ و دولت‌ در اسلام‌، انديشه‌هاي‌ سياسي‌ در اسلام‌ و ايران‌، جنبش‌هاي‌ اسلامي‌ معاصر، تحولات‌ سياسي‌ و اجتماعي‌ ايران‌ ، انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌، تاريخ‌ روابط‌ خارجي‌ ايران‌ از قاجاريه‌ تا دوران‌ معاصر، سياست‌ خارجي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، مسائل‌ اقتصادي‌ و سياسي‌ نفت‌ در ايران‌، حقوق‌ اداري‌، خليج‌فارس‌ و مسائل‌ آن‌، مسائل‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ جهان‌ سوم‌، اصول‌ روابط‌ بين‌الملل‌، تاريخ‌ روابط‌ بين‌الملل‌ از 1871 تا 1945 ، سازمان‌هاي‌ بين‌المللي‌، تاريخ‌ انديشه‌هاي‌ سياسي‌ در غرب‌ از قبل‌ از افلاطون‌ تا قرن‌ بيستم‌، انديشه‌هاي‌ سياسي‌ در قرن‌ بيستم‌، ديپلماسي‌ و رفتار سياسي‌ در اسلام‌، حقوق‌ بين‌الملل‌ عمومي‌، فن‌ ديپلماسي‌ و آداب‌ كنسولي‌، حقوق‌ بين‌الملل‌ خصوصي‌، تئوري‌هاي‌ انقلاب‌، شناخت‌ ماهيت‌ و عملكرد امپرياليسم‌، سير قدرت‌ در درياها، نوسازي‌ و دگرگوني‌ سياسي‌، جامعه‌شناسي‌ سياسي‌، سياست‌ خارجي‌ قدرت‌هاي‌ بزرگ‌، مسائل‌ نظامي‌ و استراتژيك‌ معاصر، تاريخ‌ تحول‌ دولت‌ در اسلام‌، متون‌ سياسي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  4. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته علوم حديث

    ديباچه:
    "... از رسول خدا(ص) سخني صادر مي‌شد كه داراي دو معني بود. سخني كه به چيز و وقت معيني اختصاص داشته و سخني كه همه چيز و همه وقت را شامل بود پس كسي كه نمي‌دانست خدا و رسول او از آن سخن چه خواسته‌اند، آن را مي‌شنيد و از روي جهل، بر خلاف واقع و بر ضد آنچه قصد شده معني و توجيه مي‌نمود. پس اين سبب‌ها باعث اختلاف مردم و پريشان ماندن آنان در روايتشان است.""خلاصه خطبه 201 نهج‌البلاغه"
    خطبه 201 نهج‌البلاغه بيانگر آن است كه هرچند حديث در كنار قرآن يكي از دو مصدر دين‌شناسي است اما چون همانند قرآن از تغيير و تحريف مصون نيست،‌براي ورود به آن بايد به دانشي تخصصي به نام علم‌الحديث مجهز بود. دانش مهم و ارزشمندي كه امروزه در رشته علوم حديث آموزش داده مي‌شود.
    رشته‌ علوم‌ حديث‌ از سه‌ منظر كلي‌ به‌ حديث‌ مي‌پردازد كه‌ اين‌ سه‌ منظر عبارتند از:
    1ـ تاريخ‌ و مصطلحات‌ كه‌ در آن‌ تاريخ‌ تطور، تحول‌ و پيدايش‌ علم‌الحديث‌ از ديدگاه‌ اهل‌ تشيع‌ و اهل‌ تسنن‌ بررسي‌ مي‌شود. همچنين‌ معنا و مفهوم‌ و اصطلاحات‌ علم‌ حديث‌، آموخته‌ مي‌شود. 2ـ علم‌الرجال‌، كه‌ به‌ بررسي‌ زندگي‌ راويان‌ حديث‌ مي‌پردازد. براي‌ مثال‌ اگر يك‌ حديث‌ پنج‌ راوي‌ داشته‌ است‌، زندگي‌ هر يك‌ از راويان‌ بررسي‌ مي‌شود كه‌ آيا راويان‌ فوق‌ ويژگي‌هاي‌ لازم‌ را براي‌ نقل‌ حديث‌ داشته‌اند؟ آيا راستگو و ضابط‌ بوده‌اند يا اينكه‌ فراموشكار بوده‌ و در حفظ‌ و نقل‌ حديث‌ با تساهل‌ و تسامح‌ برخورد مي‌كرده‌اند؟ 3 ـ فقه‌الحديث‌ كه‌ به‌ فهم‌ محتواي‌ احاديث‌ مي‌پردازد.
    توانايي‌هاي‌ لازم‌ :

    عربي و علوم معارف اسلامي در اين رشته اهميت ويژه‌اي دارد و دانشجويان بايد در اين دروس توانمند و كارآمد باشند. همچنين لازم است به مطالعه و تحقيق علاقه‌مند بوده و مشتاق فهم دين و فهم اسلام باشند. رشته‌ علوم‌ حديث‌ از جمله‌ رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ در آزمون‌ سراسري‌ از بين‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌ تجربي‌ و علوم‌ انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد.
    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

    فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ علوم‌ حديث‌ مي‌تواند به‌ عنوان‌ كارشناس‌ علوم‌ اسلامي‌ در دواير دولتي‌ مشغول‌ به‌ كار شود و چون‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ نيز مسلط‌ است‌، مي‌تواند به‌ عنوان‌ رايزن‌ فرهنگي‌ ايران‌ در كشورهاي‌ ديگر، مبلغ‌ اسلام‌ و اصول‌ اسلامي‌ گردد و در صورت‌ ادامه‌ تحصيل‌ و كسب‌ مدارج‌ بالاتر به‌ عنوان‌ استاد در دانشگاه‌هاي‌ داخل‌ يا خارج‌ از كشور فعاليت‌ نمايد، چون‌ در حال‌ حاضر بعضي‌ از دانشگاه‌هاي‌ خارج‌ از كشور مثل‌ دانشگاه‌ اردن‌ يا لبنان‌ علاقه‌مند به‌ جذب‌ متخصص‌ علوم‌ حديث‌ شيعه‌ از كشور ايران‌ هستند. همچنين‌ فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ مي‌تواند در آموزش‌ و پرورش‌ به‌ عنوان‌ دبير ديني‌، مربي‌ قرآن‌ يا مربي‌ امور تربيتي‌ فعاليت‌ نمايد.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل‌ :

    دروس‌ پايه‌ :

    روش‌ تحقيق‌ ، اخلاق‌ ، تاريخ‌ اسلام‌ ، سيره‌ پيشوايان‌ ديني‌ ، زبان‌ تخصصي‌ ، منطق‌، آشنايي‌ با كليات‌ علوم‌ عقلي‌، كلام‌ و عقايد اسلامي‌ ، تفسير مقدماتي‌ ، صرف‌ و نحو كاربردي‌ ، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ حديثي‌، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ تفسيري‌، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ فقهي‌ ، آشنايي‌ با فقه‌ مقدماتي‌، آشنايي‌ با اصول‌ فقه‌، قرائت‌ و تجويد قرآن‌ كريم‌، علوم‌ بلاغي‌ ، ترجمه‌ عربي‌ به‌ فارسي‌، ترجمه‌ فارسي‌ به‌ عربي‌، قرائت‌ مطبوعات‌ و استفاده‌ از راديو ، مكالمه‌ و محاضره‌ (سمعي‌ و بصري‌) ، آشنايي‌ با فرق‌ اسلامي‌، آشنايي‌ با اديان‌ توحيدي‌ (زرتشتي‌، يهودي‌، مسيحيت‌).
    دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌:

    كتابت‌ و تدوين‌ حديث‌ ، شناخت‌ محدثان‌ ، مصطلحات‌ حديث‌ ، طريق‌ تحمل‌ حديث‌ ، جوامع‌ حديثي‌ متقدم‌ و متأخر شيعه‌، جوامع‌ حديثي‌ متقدم‌ و متأخر اهل‌ سنت‌، اصحاب‌ اجماع‌، توثيقات‌ عام‌ و خاص‌ ، احاديث‌ موضوعه‌ ، ملاك‌هاي‌ نقد حديث‌، فقه‌الحديث‌ ، آشنايي‌ با علم‌ رجال‌، راويان‌ عادل‌ و موثق‌، راويان‌ ضعيف‌، آشنايي‌ با كتب‌ رجال‌ شيعه‌، آشنايي‌ با كتب‌ رجال‌ اهل‌ سنت‌، مطالعات‌ جغرافيايي‌ درباره‌ رجال‌ حديث‌، سيري‌ در نهج‌البلاغه‌ و شروح‌ آن‌ ، سنن‌النبي‌ (ص‌)، تأثير حديث‌ در ادبيات‌ فارسي‌، سهم‌ زنان‌ در نشر احاديث‌.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  5. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته علوم اقتصادي

    ديباچه:
    آيا خياباني را مي‌شناسيد كه در آن نانوايي, خواروبار فروشي, ميوه‌فروشي يا آرايشگاه نباشد؟ بي‌شك در هر خياباني مراكز خدماتي ياد شده و دهها واحد خدماتي ديگر به چشم مي‌خورد. اما چرا در حالي كه هيچ سازمان يا نهادي مسؤول ايجاد اين مراكز در خيابان‌هاي مختلف نيست ما در هر خياباني به واحدهاي فوق دسترسي داريم؟راستي چرا بسياري از واحدهاي خدماتي 50 سال پيش مثل لحاف‌ دوزي, چيني بندزني و حلبي‌سازي از بين رفته‌اند و در مقابل مغازه‌هاي تزئينات ساختماني و فروشگاه‌هاي لوازم صوتي و تصويري ايجاد شده است؟ علم اقتصاد به سؤال‌هاي فوق پاسخ مي‌دهدو اين كه در يك جامعه چه عواملي باعث تخصيص منابع مي‌شود. به عبارت ديگر علم اقتصاد، علم تخصيص بهينه منابع است. منابعي كه كم يا محدود هستند. اين علم در مراكز آموزش عالي تحت عنوان رشته علوم اقتصادي ارائه مي‌شود. رشته اقتصاد در مقطع كارشناسي داراي شش شاخه اقتصاد نظري, بازرگاني, كشاورزي, پول و بانكداري, صنعتي و حمل و نقل است و داوطلبان هر سه گروه آزمايشي علوم رياضي و فني, علوم تجربي و علوم انساني مي‌توانند اين رشته را انتخاب كنند. البته براي داوطلبان علوم انساني شاخه اقتصاد نظري ارائه نشده است. اما به گفته استادان اين رشته تفاوت شاخه‌هاي مختلف اقتصاد در مقطع كارشناسي كمتر از 30 واحد درسي است و چون دانشجويان مي‌توانند 9 واحد اختياري خود را از شاخه ديگر انتخاب كنند، تفاوت قابل توجهي بين شاخه‌هاي مختلف اين رشته وجود ندارد. بويژه اين كه بين دروس تخصصي هر شاخه نيز تشابه‌هاي بسياري وجود دارد براي مثال از يازده درس اختصاصي شاخه اقتصاد پول و بانكداري , چهار درس آن با شاخه اقتصاد بازرگاني مشترك است. با اين همه ما براي آشنايي شما با شاخه‌هاي رشته اقتصاد, به معرفي اجمالي آن‌ها مي‌پردازيم.
    شاخه اقتصاد نظري:

    هسته اصلي تئوري‌هاي اقتصادي مثل اقتصاد رياضي و اقتصاد سنجي در شاخه اقتصاد نظري مطالعه مي‌شود؛ يعني اين شاخه بيشتر جنبه انتزاعي و تئوري دارد و تأكيد آن بر روي تئوري‌هاي رياضي است و دانشجوي اقتصاد نظري كمتر پديده‌هايي از قبيل تجارت را مطالعه مي‌كند.
    دروس تخصصي اقتصاد نظري :

    اقتصاد كشاورزي, اقتصاد مديريت, اقتصاد رياضي, اقتصاد سنجي, تاريخ عقايد اقتصادي, برنامه‌ريزي اقتصادي, اقتصاد منابع .
    شاخه اقتصاد بازرگاني:

    اقتصاد بازرگاني يكي از شاخه‌هاي كاربردي اقتصاد است كه در آن دانشجو با جنبه‌هاي توصيفي و تحليلي مديريت توليد, مديريت بازاريابي و كاربردهاي آن، قوانين و مقررات ماليات در ايران, انواع حسابرسي و اصول حسابداري آشنا مي‌شود. همچنين با استفاده از يك سري مدل‌هاي تصميم‌گيري و متدهاي كمي, تعيين خط مشي مطلوب را در مسائلي كه يك مدير با آن مواجه مي‌شود، فرا مي‌گيرد.
    دروس تخصصي اقتصاد بازرگاني :

    اقتصاد مديريت, روش‌هاي مقداري در بازرگاني, مديريت توليد, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, حسابداري شركت‌ها, حسابداري صنعتي, اصول بازاريابي, اصول بيمه, مديريت مالي.
    شاخه اقتصاد صنعتي :

    در شاخه اقتصاد صنعتي دانشجويان طي چند واحد با ساختار بازار صنعت, بازرگاني بين‌المللي, منافع و مضرات انحصار, سياست رقابت, منافع مصرف‌كننده, هزينه‌ها و حقوق و مقررات كاري كه تنظيم‌كننده روابط بين كارگران و كارفرمايان است, آشنا مي‌شوند.
    دروس مشترك در همه شاخه‌هاي علوم‌اقتصادي :
    زبان خارجه تخصصي, اصول سازماني و مديريت, حقوق تجارت, مباني جامعه‌شناسي, رياضيات, آمار, روش تحقيق, اصول حسابداري, جغرافياي اقتصادي ايران, اقتصاد خرد, اقتصاد كلان, پول و بانكداري, مباني فقهي اقتصاد صدر اسلام, نظام‌هاي اقتصادي, تجارت بين‌الملل, اقتصاد توسعه, اقتصاد ايران.
    دروس تخصصي اقتصاد نظري :

    اقتصاد صنعتي, حسابداري شركت‌ها, حسابداري صنعتي, اقتصاد منابع, مديريت توليد, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, اقتصاد سنجي, حقوق كار و روابط صنعتي, پژوهش عملياتي.شاخه اقتصاد پول و بانكداريدانشجويان اين شاخه با نحوه عملكرد بانك‌هاي داخلي و خارجي, اسناد اعتباري ارزي, سياست‌هاي پولي و مالي به عنوان مهم‌ترين سياست‌هاي تثبيت اقتصادي و چگونگي تجزيه و تحليل صورت حساب‌هاي مالي آشنا مي‌شوند.
    دروس تخصصي اقتصاد پول و بانكداري :

    عمليات بانكي داخلي, عمليات بانكي خارجي, سياست‌هاي پولي و مالي, بانكداري اسلامي, روش‌هاي مقداري در بازرگاني, سازمان‌هاي پولي و مالي بين‌المللي, حسابداري شركت‌ها, تجزيه و تحليل صورت‌هاي مالي, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, تأمين منابع مالي و بورس اوراق بهادار, مديريت مالي.
    شاخه اقتصاد كشاورزي
    دانشجويان اين شاخه, اقتصادي را كه به محصولات كشاورزي و زمين و زراعت باز مي‌گردد, مطالعه مي‌كنند. زيرا بازار محصولات كشاورزي به دليل اين‌كه در بسياري از موارد، پيوستگي توليد را ندارد همچنين متغيرهايي مثل آب و هوا و خاك در آن اثر عمده‌اي مي‌گذارد, به مطالعه تخصصي و ويژه‌اي نيازمند است؛ يعني كارشناس اقتصادي اين بخش بايد علاوه بر آشنايي با اصول و مباني علم اقتصاد, با مسائل كشاورزي از قبيل توليد كشاورزي و بازارهاي محصولات كشاورزي آشنايي داشته باشد.
    دروس تخصصي اقتصاد كشاورزي :

    اقتصاد كشاورزي, توسعه و سياست كشاورزي, اقتصاد منابع, اقتصاد سنجي, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, بازاريابي محصولات كشاورزي, مديريت مزرعه, جامعه‌شناسي روستايي, پژوهش عملياتي.
    توانايي‌هاي لازم :

    در مقطع متوسطه, كتاب اقتصاد تنها براي دانش‌آموزان رشته علوم‌انساني ارائه شده است و چون مباحث اين كتاب جنبه حفظي دارد, بسياري از داوطلبان آزمون سراسري تصور مي‌كنند كه براي موفقيت در رشته اقتصاد بايد حافظه قوي داشت تا بتوان مفاهيم و نظريه‌هاي متعدد را حفظ كرد. در حالي كه به گفته استادان و دانشجويان اين رشته, دانشجوي اقتصاد بيش از هر چيز بايد در درس رياضي قوي باشد تا بتواند در اين رشته موفق گردد.همچنين دانشجوي اقتصاد لازم است كه به مباحث اجتماعي علاقه‌مند بوده و الفباي جامعه‌شناسي, علوم سياسي و روانشناسي را بداند چون اقتصاد يك حلقه از علوم اجتماعي است و زنجيره علوم اجتماعي نيز به هم مرتبط است.
    موقعيت شغلي در ايران :

    دانشجويان دوره كارشناسي اقتصاد بيشتر اطلاعات اوليه و پايه را مطالعه مي‌كنند در نتيجه نبايد انتظار داشته باشند كه پس از فارغ‌التحصيلي به طور تخصصي و كاربردي فعاليت نمايند مگر دانشجوياني كه خودشان مطالعه و فعاليت بيشتري داشته و تئوري‌هايي را كه مطالعه مي‌كنند, به كار نيز مي‌گيرند. يعني مي‌توانند مدلهاي اقتصادي نوشته, تجزيه و تحليل كرده و پيشنهادهاي تازه‌اي براي رفع مشكلات اقتصادي مؤسسه و سازمان‌هاي مختلف ارائه دهند.البته اين به آن معنا نيست كه در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين رشته بازار كار ندارند بلكه مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش ماليات, وزارت صنايع, سازمان برنامه و بودجه, بانك مركزي و مركز آمار فعاليت كنند و مهمتر از همه اينكه حتي اگر فارغ‌‌التحصيلان اقتصاد در رشته تخصصي خود فعاليت نكنند, به دليل داشتن ذهني باز و تحليل‌گر و آشنايي صحيح با مسائل و مباحث اقتصادي, نگاه كارشناسانه‌اي نسبت به جامعه و پيرامون خود دارند و مي‌توانند در هر شغلي موفق و كارآمد باشند.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  6. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته روانشناسي

    ديباچه:
    تا 80 سال پيش روانشناسي را مطالعه روح و روان و روانشناس را فردي مي‌دانستند كه رويداد‌هاي دروني،‌ ذهني و مغزي را مثل تصورات، خاطرات،‌ افكار و احساسات مطالعه مي‌كند.طبق اين تعريف، روانشناسي شاخه‌اي از ذهني‌ترين بخش دانش انسان؛ يعني فلسفه بود. اما از اوايل قرن بيستم و با پيشرفت سريع دو علم زيست‌شناسي و فيزيك،‌ روانشناسي نيز مطالعه ذهني (زندگي رواني) را كنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نيز روانشناسان فرآيندهاي ذهني را مطالعه مي‌كنند اما اين كار را نه به صورت ثبت شخصي ادراكات و احساسات بلكه به شيوه عيني و علمي انجام مي‌دهند.متأسفانه‌ هنوز در كشور ما بسياري‌ از مردم‌، روانشناسي‌ را با كف‌بيني‌ و احضار روح‌ يكي‌ مي‌دانند و ما مي‌بينيم‌ كه‌ كتاب‌هايي‌ با موضوعات‌ فوق‌، به‌ عنوان‌ كتاب‌هاي‌ روانشناسي‌، فروش‌ فوق‌العاده‌اي‌ دارند. در حالي‌ كه‌ روانشناسي‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ زيستي‌ است‌ كه‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عيني‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ مي‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درك‌ فرآيندهاي‌ ذهني‌ كه‌ مستقيماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌هاي‌ رفتاري‌ و عصب‌ زيست‌شناختي‌ قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد. رشته‌ روانشناسي‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ داراي‌ 4 گرايش‌ باليني‌، آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌، صنعتي‌ و سازماني‌ و عمومي‌ است‌. در اين ميان روانشناسي‌ باليني‌ خدمات‌ تشخيص‌ و درمان‌ (روان‌ درماني‌) را به‌ افرادي‌ كه‌ دچار رفتارهاي‌ نابهنجاري‌ مثل‌ افسردگي‌، اضطراب‌، وسواس‌، و غيره‌ هستند، ارائه‌ مي‌دهد كه‌ اين‌ خدمات‌ در سه‌ زمينه‌ تشخيص‌، درمان‌ و پيشنهادِ روش‌هايي‌ براي‌ پيشگيري‌ از معضلات‌ و ناهنجاري‌هاي‌ رفتاري‌ ارائه‌ مي‌شود. روانشناسي‌ صنعتي‌ و سازماني‌ نيز يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ را در تمام‌ محيط‌هاي‌ كاري‌ به‌ كار مي‌برد؛ يعني‌ درباره‌ اين‌ كه‌ محيط‌ كار بايد چگونه‌ باشد تا بهترين‌ بازدهي‌ را داشته‌ باشد يا چه‌ متغيرهايي‌ در ارتباط‌ بين‌ كارفرما و كارگر مؤثر است‌ و چه‌ عواملي‌ باعث‌ عدم‌ تفاهم‌ بين‌ كارفرما و كارگر مي‌شود، مطالعه‌ مي‌كند. روانشناسي‌ عمومي‌ نيز به‌ مطالعه‌ كليات‌ روانشناسي‌ مي‌پردازد و روانشناسي‌ و آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌ كاربرد يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ در رابطه‌ با كودكان‌ استثنايي‌ (تيزهوشان‌ و معلولين‌ جسماني‌) است‌.
    توانايي‌هاي‌ لازم :

    زيست‌شناسي‌ و شيمي‌ در اين‌ رشته‌ اهميت‌ بسياري‌ دارد و بايد پايه‌ علوم‌زيستي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ قوي‌ باشد. به‌ همين‌ دليل‌ امروزه‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ از بين‌ دو گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌انساني‌ و علوم‌تجربي‌ پذيرفته‌ مي‌شوند. از سوي‌ ديگر آمار و رياضي‌ و زبان‌ انگليسي‌ در اين‌ رشته‌ كاربرد و اهميت‌ زيادي‌ دارد. دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد نسبت‌ به‌ اطراف‌ و جامعه‌ خود ديد عميقي‌ داشته‌ باشد تا بتواند ظرافت‌هاي‌ رفتاري‌ افراد را درك‌ كند‌ و به‌ ويژگي‌هاي‌ رواني‌ افراد پي‌ ببرد.
    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

    امروزه‌ روانشناسي‌ با همه‌ جنبه‌هاي‌ زندگي‌ ما ارتباط‌ دارد و هر اندازه‌ كه‌ جامعه‌ پيچيده‌تر شود، روانشناسي‌ نيز نقش‌ مهمتري‌ در حل‌ مسائل‌ آدمي‌ برعهده‌ مي‌گيرد. اين‌ به‌ معناي‌ فرصت‌هاي‌ شغلي‌ متنوع‌ و گسترده‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ روانشناسي‌ است‌. به‌ گفته‌ كارشناسان‌ اين‌ رشته‌، آينده‌ روانشناسي‌ در كشور ما روشن‌ و اميدبخش‌ است‌ و فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بايد آينده‌ خود را در فردا ببينند. چون‌ كشور ما يكي‌ از كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ است‌ و بدون‌ بهره‌گيري‌ از شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ نمي‌تواند توسعه‌ همه‌جانبه‌ داشته‌ باشد. از سوي‌ ديگر كشور ما، كشور جواني‌ است‌ و امروزه‌ يكي‌ از دغدغه‌هاي‌ خانواده‌ها، حفظ‌ بهداشت‌ رواني‌ و بالا بردن‌ سطح‌ دانش‌ فرزندانشان‌ مي‌باشد كه‌ اين‌ دو مهم‌ نيز به‌ ياري‌ شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ از جمله‌ روانشناسي‌ رشد و روانشناسي‌ تربيتي‌ امكان‌پذير است‌. البته‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بيشتر‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ مي‌شوند يا در شركت‌ها و سازمان‌ها به‌ عنوان‌ كارشناس‌ روانشناسي‌ فعاليت‌ مي‌كنند و عده‌اي‌ نيز به‌ عنوان‌ دستيار متخصص‌ روانشناسي‌ باليني‌ يا روانپزشك‌ مشغول‌ به‌ كار هستند.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس‌ مشترك‌ در‌ گرايش‌هاي مختلف روانشناسي :

    روانشناسي‌ عمومي‌، علم‌النفس‌ از ديدگاه‌ دانشمندان‌ اسلامي‌، آمار توصيفي‌، فيزيولوژي‌ عمومي‌، كليات‌ فلسفه‌، مباني‌ جامعه‌شناسي‌، روانشناسي‌ احساس‌ و ادراك‌، متون‌ روانشناسي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌، آمار استنباطي‌، روش‌ تحقيق‌ در روانشناسي‌، روانشناسي‌ فيزيولوژيك‌، روانشناسي‌ تجربي‌، روانشناسي‌ رشد، روانشناسي‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ تربيتي‌، روانشناسي‌ اجتماعي‌، روانسنجي‌، انگيزش‌ و هيجان‌، شخصيت‌، آسيب‌شناسي‌ رواني‌، بهداشت‌ رواني‌، روانشناسي‌ مرضي‌ كودك‌، تاريخچه‌ و مكاتب‌ روانشناسي‌.
    دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ باليني‌:

    كاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ تشخيص‌ باليني‌، كاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ درمان‌، مصاحبه‌، سمينار مسائل‌ روانشناسي‌ باليني‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ باليني‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، كليات‌ روانپزشكي‌، بررسي‌ مقدماتي‌ نظريه‌هاي‌ روان‌ درماني‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌.
    دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ عمومي‌:

    طرح‌ها و‌ پژوهش‌هاي‌ آزمايشگاهي‌، مقدمات‌ نورو بسيكولوژي‌، ارزشيابي‌ شخصيت‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ هوش‌ و سنجش‌ آن‌، تفكر و زبان‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌، سمينار در مسائل‌ روانشناسي‌ عمومي‌، اختلالات‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ جنايي‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ عمومي‌.
    دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ استثنايي‌:

    روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، نظريه‌ها و كاربرد آزمون‌هاي‌ شناختي‌، روانشناسي‌ كودكان‌ تيزهوش‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، روانشناسي‌ كودكان‌ عقب‌مانده‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، اختلالات‌ تكلم‌ و گفتار درماني‌، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ كودكان‌ ناشنوا، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ كودكان‌ نابينا، متون‌ روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌ به‌ زبان‌هاي‌ خارجي‌، بهداشت‌ رواني‌ كودكان‌ استثنايي‌ و خانواده‌، زمينه‌ پيشگيري‌ از تولد كودكان‌ عقب ‌افتاده‌، روانشناسي‌ كودكان‌ ناسازگار، روش‌هاي‌ تغيير و اصلاح‌ رفتار كودكان‌، سمينار مسائل‌ كودكان‌ استثنايي‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ و آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  7. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته حقوق

    ديباچه:
    "هرگاه خداوند بنده‌اي را گرامي كند،‌ او را در برپاي داشتن حق (در ميان مردم) ياري مي‌كند."اين كلام امير‌المؤمنان، رساتر از هر جمله ديگري بيانگر ارزش علم حقوق است. علمي كه با حمايت از قانون و دفاع از حقوق محرومان، تلاش مي‌كند تا در جامعه حق و عدالت حاكم شود. در معرفي اين علم بايد گفت كه هرگونه‌ روابط‌ اجتماعي‌ كه‌ آثار حقوقي‌ از آن‌ ايجاد شود، موضوع‌ علم‌ حقوق‌ قرار مي‌گيرد. اين‌ روابط‌ مي‌تواند مربوط‌ به‌ روابط‌ دولت‌ و مردم‌ باشد كه‌ به‌ حقوق‌ عمومي‌ معروف‌ است‌ يا شامل‌ روابط‌ خصوصي‌ مردم‌ گردد كه‌ حقوق‌ خصوصي‌ ناميده‌ مي‌شود. به‌ عبارت‌ ديگر حقوق‌ عمومي‌ شامل‌ حقوق‌ قواي‌ سه‌گانه‌ كشور، حاكميت‌ و آنچه‌ كه‌ مربوط‌ به‌ اداره‌ كشور است‌، مي‌شود و حقوق‌ خصوصي‌ به‌ روابط‌ بين‌ خود مردم‌ مي‌پردازد كه‌ مهمترين‌ آنها روابط‌ تجاري‌ است‌ كه‌ عامل‌ ايجاد رشته‌ حقوق‌ تجارت‌ شده‌ است‌ يا مسائل‌ مربوط‌ به‌ حقوق‌ مدني‌ است‌ كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ به‌ اموال‌، مالكيت‌، قراردادها، مسؤوليت‌هايي‌ كه‌ اشخاص‌ در خطاهايي‌ كه‌ مرتكب‌ مي‌شوند برايشان‌ به‌ وجود مي‌آيد مثل‌ مسؤوليت‌ ناشي‌ از حوادث‌، قواعد مربوط‌ به‌ ارث‌، وصيت‌، ولادت‌، اقامتگاه‌ اشخاص‌ و ده‌ها مورد ديگر اشاره‌ كرد. همچنين‌ شاخه‌اي‌ از حقوق‌ به‌ روابط‌ بين‌المللي‌ مي‌پردازد كه‌ خود به‌ دو بخش‌ حقوق‌ روابط‌ بين‌الملل‌ عمومي‌ و خصوصي‌ تقسيم‌ مي‌شود كه‌ حقوق‌ روابط‌ بين‌الملل‌ عمومي‌ به‌ روابط‌ بين‌ دولت‌ها و سازمان‌هاي‌ بين‌المللي‌ مي‌پردازد.
    توانايي‌هاي‌ لازم :

    جسارت‌، قدرت‌ استدلال‌، خلاقيت‌ ذهني‌ و فن‌ بيان‌ خوب‌ لازمه‌ موفقيت‌ در اين‌ رشته‌ است‌. ممكن‌ است‌ كه‌ به‌ دست‌ آوردن‌ ليسانس‌ حقوق‌ كار دشواري‌ نباشد اما حقوقدان‌شدن‌ بسيار مشكل‌ است‌. چرا كه‌ علم‌ حقوق‌ امروزه‌ با جامعه‌شناسي‌، روانشناسي‌ و علوم‌ فلسفي‌ آميخته‌ شده‌ است‌ و يك‌ حقوقدان‌ بايد از اين‌ علوم‌ اطلاعات‌ كافي‌ داشته‌ باشد. همچنين‌ يك‌ دانشجوي‌ حقوق‌ براي‌ اين‌كه‌ در رشته‌ خود موفق‌ گردد لازم‌ است‌ كه‌ به‌ زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ مسلط‌ باشد چون‌ منطق‌ حقوق‌ در ضمن‌ اين‌ كه‌ شباهت‌هاي‌ زيادي‌ به‌ منطق‌ رياضي‌ دارد، يك‌ منطق‌ اقناعي‌ و خطابي‌ است‌؛ يعني‌ يك‌ حقوقدان‌ بايد بتواند كساني‌ را كه‌ مورد خطاب‌ او قرار مي‌گيرند يا دادگاهي‌ كه‌ مأمور رسيدگي‌ به‌ دعوا است‌، با زبان‌ سليس‌ و بليغ‌ قانع‌ كند ، در نتيجه‌ بايد به‌ زبان‌ و ادبيات‌ مسلط‌ باشد. در ضمن‌ بايد اطلاعاتي‌ از رياضيات‌ داشته‌ باشد.
    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

    در حال‌ حاضر به‌ دليل‌ توسعه‌ اين‌ رشته‌ و تعداد زياد فارغ‌التحصيلان‌ آن‌، كه‌ از دانشگاه‌هاي‌ دولتي‌ و غيردولتي‌ وارد بازار كار مي‌شوند، يافتن‌ كار مناسب‌ براي‌ فارغ‌التحصيل‌ ليسانس‌ با دشواري‌هايي‌ توأم‌ است‌ بخصوص‌ متقاضياني‌ كه‌ علاقه‌مند به‌ كار خاصي‌ مثل وكالت در اين‌ رشته‌ هستند، با محدوديت‌هايي‌ مواجه‌ مي‌شوند. اما در كل‌ يك‌ دانشجوي‌ خوب‌ و علاقه‌مند مي‌تواند پس‌ از گواهي‌ ليسانس‌ به‌ شغل‌هاي‌ متنوعي‌ مثل‌ وكالت‌ دعاوي‌ دادگستري‌، مشاور حقوقي‌ بانك‌ها، شهرداري‌ها، شركت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتري‌ دفاتر اسناد رسمي‌ بپردازد.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس‌ پايه‌:

    مقدمه‌ علم‌ حقوق‌، حقوق‌ جزاي‌ عمومي‌، حقوق‌ اساسي‌، حقوق‌ مدني‌ ، مباني‌ علم‌ اقتصاد، عربي‌، ماليه‌ عمومي‌، مباني‌ جامعه‌شناسي‌.
    دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌:

    آئين‌ دادرسي‌ مدني‌، متون‌ حقوقي‌، آئين‌ دادرسي‌ كيفري‌، حقوق‌ اساسي‌، حقوق‌ جزاي‌ عمومي‌، حقوق‌ بين‌المللي‌ عمومي‌، حقوق‌ سازمان‌هاي‌ بين‌المللي‌، حقوق‌ اداري‌، اصول‌ فقه‌، متون‌ فقه‌، حقوق‌ تجارت‌، قواعد فقه‌، حقوق‌ تطبيقي‌، ادله‌ اثبات‌ دعوي‌، حقوق‌ كار، پزشكي‌ قانوني‌، كار تحقيقي‌، حقوق‌ بين‌المللي‌ خصوصي‌.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

     
  8. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته حسابداري

    ديباچه:
    يك چرتكه، يكي دو دفتر و يك قلم، ابزار كار آن‌ها بوده است تا حساب دخل و خرج يك واحد اقتصادي را ثبت كنند و به وضعيت مالي آن سر و سامان ببخشند.اين افراد در قديم عنوانشان "ميرزا" بود. بعدها "دفتردار" نام گرفتند و امروزه به نام "حسابدار" فعاليت مي‌كنند. البته نسل جديد به جاي چرتكه از ماشين حساب يا ماشين‌هاي الكترونيكي استفاده مي‌كنند و سرو كارشان با كامپيوتر است اما اين پيشرفت، بيشتر شامل ابزار كار مي‌شود نه نوع كار، چون آن‌ها حسابداري را فني "تجربي" مي‌دانند كه بايد به روش استاد و شاگردي فرا گرفت و نيازي به تحصيلات دانشگاهي ندارد.حال سؤال اينجاست كه اگر حسابداري نياز به تحصيلات دانشگاهي ندارد، چرا از سال 1345 رشته حسابداري در آموزشگاه عالي حسابداري شركت ملي نفت ايران و سپس در دانشگاه تهران داير گرديد و امروزه نيز در بسياري از دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي تدريس مي‌شود؟ آيا مي‌توان گفت كه حسابداري در مفهوم امروزين آن با دفترداري متفاوت است؟در پاسخ بايد گفت كه حسابداري‌ يك‌ "سيستم" است‌ كه‌ در آن‌ فرآيند جمع‌آوري‌، طبقه‌بندي‌، ثبت‌، خلاصه‌ كردن‌ اطلاعات‌ و تهيه‌ گزارش‌هاي‌ مالي‌ و صورت‌هاي‌ حسابداري‌ در شكل‌ها و مدل‌هاي‌ خاص‌ انجام‌ مي‌گيرد. تا افراد ذي‌نفع‌ درون‌ سازماني‌ مثل‌ مديران‌ سازمان‌ يا برون‌سازماني‌ مثل‌ بانك‌ها، مجمع‌ عمومي‌ سازمان‌ مورد نظر يا مقامات‌ مالياتي‌ بتوانند ازاين‌ اطلاعات‌ استفاده‌ كنند. به‌ همين‌ دليل‌ فردي‌ كه‌ تحصيلات‌ دانشگاهي‌ ندارد، بيشتر دفتردار است‌ تا حسابدار. چرا كه‌ گزارش‌هاي‌ اين‌ دسته‌ از افراد مطابق‌ استاندارد نيست‌ و پردازش‌ كافي‌ نمي‌شود و بيشتر تراز حساب‌ها مي‌باشد. براي‌ مثال‌ يك‌ حسابدار تجربي‌ نمي‌تواند به راحتي‌ بين‌ دارايي‌ كوتاه‌ مدت‌ و بلند مدت‌ تفاوت‌ قائل‌ شود يا نمي‌داند كه‌ چگونه‌ بايد معاملات‌ ارزي‌ را در دفاتر ثبت‌ كند. از سوي‌ ديگر يك‌ حسابدار متخصص‌، در آينده‌ مي‌تواند مدير مالي‌ يك‌ سازمان‌ يا شركت‌ گردد؛ يعني‌ مي‌تواند به‌ مديريت‌ يك‌ شركت‌ ايده‌ بدهد كه‌ منابع‌ موجودش‌ را در چه‌ راه‌هايي‌ سرمايه‌گذاري‌ نمايد تا استفاده‌ بهينه‌ كند يا اگر شركت‌ به‌ منابع‌ مالي‌ جديد نياز داشت‌ يك‌ مدير مالي‌ براساس‌ دانش‌ آكادميك‌ خود مي‌تواند بگويد كه‌ از چه‌ طريقي‌ بايد تأمين‌ مالي‌ كرد در حالي‌ كه‌ مجموع‌ اين‌ فعاليت‌ها خارج‌ از توانايي‌ يك‌ حسابدار تجربي‌ است‌.
    توانايي‌هاي‌ لازم‌ :

    رشته‌ حسابداري‌ از جمله‌ رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ از داوطلبان‌ سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌تجربي‌ و علوم‌انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد و در آزمون‌ هر سه‌ گروه‌ نيز درس‌ رياضي‌ به‌ عنوان‌ مهمترين‌ درس‌ اين‌ رشته‌ مطرح‌ است‌. در واقع‌ داشتن‌ شم‌ رياضي‌ در رشته‌ حسابداري‌ از اهميت‌ بسياري‌ برخوردار است‌. همچنين‌ يك‌ حسابدار بايد بتواند به خوبي‌ گزارش‌ كارهاي‌ خود را ارائه‌ دهد. بنابراين‌ بايد به ادبيات‌ فارسي‌ مسلط‌ بوده‌ و نگارش‌ خوبي‌ داشته‌ باشد. همچنين‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد تحمل‌ ساعت‌ها كار در پشت‌ يك‌ ميز و صندلي‌ و سروكار داشتن‌ با اعداد و ارقام‌ را داشته‌ و دقيق‌ و منظم‌ باشد تا در جمع‌‌بندي‌ اعداد و ارقام‌ دچار مشكل‌ نگردد و در نهايت اين كه يك حسابدار براي موفقيت در اين دنياي پر از رقابت و تغيير و تحول بايد خلاق، مبتكر، صبور و منضبط باشد.
    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

    فرصت‌هاي‌ شغلي‌ يك‌ حسابدار بسيار گسترده‌ است‌ و از پايين‌ترين‌ سطح‌ تا بالاترين‌ سطح‌ را در بر مي‌گيرد. به همين دليل با اين‌ كه‌ در دانشگاه‌هاي‌ مختلف‌ كشور اعم‌ از دولتي‌، غيرانتفاعي‌ و آزاد، انشجويان‌ بسياري‌ در رشته‌ حسابداري‌ تحصيل مي‌كنند اما تعداد فارغ‌التحصيلان‌ بيكار اين‌ رشته‌ از بيشتر رشته‌ها كمتر است‌. چون‌ از يك‌ مؤسسه‌ كوچك‌ گرفته‌ تا بزرگترين‌ كارخانه‌هاي‌ كشور حداقل‌ براي‌ تهيه‌ اظهارنامه‌ مالياتي‌ به‌ حسابدار نيازمند هستند.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل‌ :

    دروس‌ پايه‌:

    روانشناسي‌ عمومي‌، جامعه‌ شناسي‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، رياضيات‌ پايه‌، رياضيات‌ كاربردي‌، آمار كاربردي‌، مباني‌ كاربرد كامپيوتر، پژوهش‌ و عمليات‌، مديريت‌ توليد، حقوق‌ بازرگاني‌، پول‌ و ارز بانكداري‌ ، مباني‌ سازمان‌ مديريت‌، توسعه‌ اقتصادي‌، ماليه‌ عمومي‌، روش‌ تحقيق‌.
    دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌:

    اصول‌ حسابداري‌، حسابداري‌ ميانه‌، حسابداري‌ پيشرفته‌، حسابداري ‌صنعتي‌، حسابرسي‌، حسابداري‌ مالياتي‌، اصول‌ تنظيم‌ و كنترل‌ بودجه‌، مديريت‌ مالي‌، مباحث‌ جاري‌ حسابداري‌ ، متون‌ حسابداري‌
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  9. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته امور گمركي

    ديباچه:
    نقش مهم و حساس گمرك در حمايت از صنايع و توليدات داخلي و اجراي مطلوب سياست‌هاي تجارت خارجي ايجاب مي‌كند كه نيروي انساني سازمان گمرك جمهوري اسلامي ايران با گذراندن دوره‌هاي آموزشي عالي،‌ دانش و تجربه مورد نياز گمرك را براي توانايي انجام وظايف محوله و كارآيي مطلوب كسب نمايند. دوره كارداني امور گمركي با برنامه‌اي كه پاسخگوي نيازهاي روز جامعه گمركي جمهوري اسلامي ايران است، مي‌تواند كادر كارآمد و ورزيده گمركي را در بخش دولتي و بخش خصوصي تربيت كند. در واقع هدف اين دوره تربيت افرادي است كه بتوانند قسمتي از نيروي انساني مورد نياز بخش دولتي را به ويژه در ارتباط با اجراي قانون امور گمركي و آئين‌نامه اجرايي آن،‌مقررات صادرات و واردات و ديگر قوانين و مقررات مرتبط با گمرك تأمين‌كنند.
    [HR][/HR]
    موقعيت شغلي در ايران:
    فار‎غ‌التحصيلان دوره كارداني امور گمركي قادر به انجام فعاليت‌هاي زير خواهند بود:
    ارائه خدمت مفيد در مشاغل ارزياب گمرك، مدير امور گمركي، كارشناسي امور گمركي (در صورت كسب تجارب و احراز شرايط) و ساير امور فني و اجرائي مربوط، جهت اجراي وظايف اصلي گمرك ايران.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :
    دروس پايه و اصلي:
    اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، رياضيات پايه، كليات حقوق، حقوق و مقررات مدني ، حقوق تجارت، حقوق اساسي و آشنائي با تشكيلات جمهوري اسلامي ايران، مباني سازمان و مديريت، ماليه عمومي و خط‌مشي مالي دولت‌ها، مسائل بانكي و اعتبارت اسنادي، مكاتبات بازرگاني به زبان انگليسي، اصول بيمه.
    دروس تخصصي:
    قوانين و مقررات گمركي، طبقه‌بندي كالا، شيمي كاني‌ها و فلزات، شناخت الياف‌سنجي و مصنوعات آنها، سازمان‌ها و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي گمركي، آشنايي با صنعت حمل و نقل، مقررات عمومي صادرات و واردات، زبان انگليسي متون تخصصي،‌ سازمان و وظايف گمرك.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )
     
  10. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی

    معرفی رشته ادبيات و زبان عربي

    ديباچه:
    از همان زمان كه ايرانيان دروازه‌هاي خود را بر روي سپاهيان عرب گشودند و با آغوش باز اسلام را پذيرفتند، بدون هيچ تعصبي و با شور و نشاط و علاقه‌اي فوق‌العاده به فراگيري، ضبط و تدوين زبان و ادبيات عرب پرداختند،‌زيرا ايرانيان مانند همه مسلمانان پاك نهاد ديگر، زبان عربي را زبان قوم عرب نمي‌دانستند بلكه به اين زبان به عنوان زبان قرآن و زبان بين‌المللي اسلام ارج مي‌نهادند تا جايي كه به گفته بسياري از مورخان و اديبان، خدمات ايرانيان به زبان عربي بيش از خود اعراب به اين زبان بوده است. مردم كشور ما امروزه بيش از گذشته نياز به آشنايي با زبان و ادبيات عربي دارند چرا كه عربي زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بيشتر كشورهاي مسلمان است و ما براي اتحاد، همدلي و همزباني با جهان اسلام و بهره‌گيري از منابع اصلي اسلامي و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام مي‌شود همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي كه از زبان و ادبيات عربي بسيار تأثير پذيرفته است، بايد به زبان و ادبيات عرب مسلط باشيم. از همين رو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشورمان رشته زبان و ادبيات عربي ارائه مي‌شود.
    دانشجوي‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ با تاريخ‌ ادبيات‌ عرب‌، متون‌ مختلف‌ نظم‌ و نثر دوره‌هاي‌ مختلف‌، فن‌ ترجمه‌ از عربي‌ به‌ فارسي‌ و بالعكس‌، علوم‌ بلاغي‌ و عروض‌ و قافيه‌ درزبان‌ و ادبيات‌ عرب‌ آشنا مي‌شود. به همين دليل رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ در دانشگاه‌ها با كتاب‌ عربي‌ كه‌ در آموزش‌ و پرورش‌ تدريس‌ مي‌شود تا حدودي‌ متفاوت‌ است‌ چون‌ در مدارس‌، عربي‌ بيشتر درس‌ قواعد و صرف‌ و نحو است‌ و تا حدودي‌ نيز دانش‌آموزان‌ علوم‌ انساني‌ بلاغت‌ زبان‌ عربي‌ را مطالعه‌ مي‌كنند اما در دانشگاه‌ به‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ رشته‌ تخصصي‌ نگاه‌ مي‌شود و دانشجويان‌ با دروس‌ متفاوتي‌ از جمله‌:
    تاريخ‌ ادبيات‌ عرب‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ اعم‌ ازتاريخ‌ ادبيات‌ عصر جاهلي‌، عصر اموي‌، عصر عباسي‌، دوره‌ انحطاط‌ و دوره‌ معاصر، متون‌ نظم‌ ونثر در دوره‌هاي‌ مختلف‌ تاريخي‌، ادبيات‌ تطبيقي‌، نامه‌نگاري‌ و خلاصه‌نويسي‌، مكالمه‌، انشا و فن‌ ترجمه‌ آشنا مي‌شوند.

    توانايي‌هاي‌ لازم :

    علاقه‌ و انگيزه‌ در رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ مثل‌ ساير رشته‌ها حرف‌ اول‌ را مي‌زند. همچنين‌ دانشجوي‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ بايد به‌ ادبيات‌ فارسي‌ و زبان‌ عربي‌ تسلط‌ نسبي‌ داشته‌ باشد و در كنار اين‌ توانمندي‌ها اگر به‌ زبان‌ عربي‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ وحي‌ نگاه‌ كند، با عشق‌ و علاقه‌ بيشتري‌ رشته‌ تحصيلي‌ خود را ادامه‌ مي‌دهد. زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ تنها رشته‌ زبان‌هاي‌ خارجه‌ است‌ كه‌ فقط‌ از داوطلبان‌ گروه‌ علوم‌ انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد. زيرا زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ و عربي‌ وامدار يكديگر هستند و اين‌ دو زبان‌ چنان‌ درهم آميخته‌اند كه‌ بسياري‌ از استادان‌ و اديبان‌ ما معتقدند زبان‌ عربي‌ يك‌ زبان‌ بيگانه‌ نيست‌ و از همين‌ رو در اكثر دانشگاه‌ها رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ در كنار رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ در دپارتمان‌ دانشكده‌ ادبيات‌ قرار دارد. البته‌ به‌ اعتقاد كارشناسان‌، زبان‌ عربي‌ بايد يك‌ آزمون‌ اختصاصي‌ داشته‌ و داوطلبان‌ تمامي‌ گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ اجازه‌ شركت‌ در اين‌ آزمون‌ را داشته‌ باشند، چون‌ گاهي‌ اوقات‌ يك‌ داوطلب‌ رياضي‌ و فني نيز به‌ رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ علاقه‌مند است‌ و مايل‌ است‌ در كنار رشته‌هاي‌ علوم پايه يا فني‌، اين‌ رشته‌ را نيز انتخاب‌ كند.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

    علاوه‌ بر تدريس‌ در آموزش‌ و پرورش‌ و مؤسسات‌ خصوصي‌ يك‌ فارغ‌التحصيل‌ توانمند رشته‌ عربي‌ مي‌تواند به‌ پژوهش‌ و تحقيق‌ در زمينه‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ بپردازد. يكي‌ از مهمترين‌ و اساسي‌ترين‌ مراكز جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ نيز وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ است‌. همچنين‌ فارغ‌التحصيلاني‌ كه‌ زبان‌ عربي‌ را خوب‌ فرا گرفته‌اند، مي‌توانند در آزمون‌هاي‌ اداره‌ فني‌ قوه‌ قضائيه‌ شركت‌ كرده‌، در صورت‌ موفقيت‌ به‌ عنوان‌ مترجم‌ رسمي‌ دادگستري‌ مجوز تأسيس‌ دارالترجمه‌ را بگيرند. البته‌ دايره‌ اين‌ كار بسيار محدود است‌ و هر ساله‌ قوه‌ قضائيه‌ به‌ تعداد محدودي‌ از متقاضيان‌ مجوز مي‌دهد. افرادي‌ نيز كه‌ مايلند جذب‌ مشاغل‌ آزاد شوند ، مي‌توانند به‌ ترجمه‌ كتاب‌هاي‌ عربي‌ بپردازند. چون‌ بازار كتاب‌ ما نياز مبرمي‌ به‌ مترجماني‌ دارد كه‌ به‌ زبان‌ عربي‌ و كار ترجمه‌ مسلط‌ باشند.
    [HR][/HR]
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس تخصصي :
    آزمايشگاه‌، صرف‌ ، نحو، ترجمه‌ و تجويد قرآن‌ كريم‌، روش‌ تحقيق‌ و مأخذشناسي‌، مكالمه‌ ، تمرين‌ صرف‌ و نحو، متون‌ حديث‌، ادب‌ متعهد اهل‌بيت‌، روزنامه‌ها و مجلات‌ عربي‌، ادب‌ سياسي‌ در دوره‌ اسلام‌، قرائت‌ متون‌ عرفاني‌ ، ادبيات‌ تطبيقي‌، فن‌ ترجمه‌، انشاء ، علوم‌ بلاغي‌ ، زبان‌ خارجي‌ تخصصي‌ ، متون‌ نهج‌البلاغه‌، ترجمه‌ از عربي‌ به‌ فارسي‌ و بالعكس‌، عروض‌ و قافيه‌، فقه‌اللغه‌، قرائت‌ متون‌ تفسيري‌ قرآن‌ كريم‌ ، نامه‌نگاري‌ و خلاصه‌نوسي‌، نقد ادبي‌، متون‌ نظم‌ و نثر از سقوط‌ بغداد تا عصر حاضر، تاريخ‌ ادبيات‌ از سقوط‌ بغداد تا عصر حاضر، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ عباسي‌ اول‌ ، تاريخ‌ ادبيات‌ دوره‌ عباسي‌ اول‌ ، متون‌ نظر و نثر دوره عباسي‌ دوم‌ ، تاريخ‌ ادبيات‌ دوره‌ عباسي‌ دوم‌، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ اندلس‌، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ معاصر ، تاريخ‌ و ادبيات‌ دوره‌ معاصر ، متون‌ نظم‌ و نثر عربي‌ در ايران‌ از آغاز تا سقوط‌ بغداد، متون‌ نظم‌ و نثر عربي‌ در ايران‌ از سقوط‌ بغداد تا دوره‌ معاصر، تاريخ‌ ادبيات‌ از دوره‌ جاهلي‌ تا پايان‌ دوره‌ اموي‌ ، متون‌ نظم‌ و نثر از جاهلي‌ تا پايان‌ دوره‌ اموي‌.
    منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )