1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چگونه یک فایل برداری را برای پرینت آماده کنیم؟

شروع موضوع توسط Amon Amarth ‏7/5/13 در انجمن A.Illustrator

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    [h=2]چگونه یک فایل برداری را برای پرینت آماده کنیم؟
    [/h]


    [​IMG]

    چگونه یک فایل برداری را برای پرینت آماده کنیم؟



    ایلوستریتور برای ما بازه گسترده ای از فرصت های طراحی را تدارک دیده است؛ ولی هرچه افکت های کاربردی پیچیده تر باشند، مهم ترین ریسک، مشکل پرینت کردن آن هاست. برای اجتناب از این مشکل، ضروری است چند قانون ساده جهت ایجاد و ذخیره فایل های برداری که تصمیم دارید پرینت کنید دنبال نمایید. ما در این آموزش ایلوستریتور وارد جزئیاتی مانند پروفایل های رنگی و پرینت پنج رنگی نمی شویم. در واقع مأموریت ما این است که نحوه تصمیم گیری درمورد روش ذخیره تصویر را بسته به تکنیک طراحی آموزش دهیم.

    کار با استروک و رنگ مشکی در ایلوستریتور

    زمانی که حتی یک تصویر برداری ساده ایجاد می کنید، لازم است در مرحله ایجاد فایل برداری جدید، تعدادی از ویژگی های خاص را در نظر بگیرید. اگر به خاطر عدم افزایش تعداد گره ها و در نتیجه افزایش زمان پردازش فایل، عدم تبدیل استروک ها به اشیاء را انتخاب می کنید، فراموش نکنید در منوی شناور پنل Transform گزینه Scale Strokes & Effects را تیک بزنید. این کار، اجازه تغییر اندازه استروک و شئ را باهم به ما می دهد. این قانون ممکن است برای براش ها هم به کار برده شود.


    [​IMG]


    اگر طرح های برداری مشکی در ایلوستریتور موجود است، باید 100% مشکی باشند، بدون هیچ ترکیبی از رنگ های دیگر. ضخامت استروک ها نباید کمتر از 0.1mm باشد، و بهتر است برای آن ها ضخامت 0.15mm و بالاتر تنظیم نماییم. اگر قسمت زیادی از تصویر با رنگ مشکی پوشیده شده است، برعکس، باید شامل رنگ هایی غیراز مشکی باشد، وگرنه بک گراند تیره خواهد شد. کلّ غلظت رنگ مشکی مرکّب به پروفایل مخصوص چاپ بستگی دارد، و زمانی که اپراتور نا آشنا باشد، مقدار 300% برای آن قابل قبول است.

    ایجاد Bleed جهت برش مناسب طرح برای کپی برداری

    اگر اثر هنری برای کپی برداری ایجاد می شود و شامل بک گراندی است که تا لبه های جدول صفحه بندی امتداد پیدا کرده است، خوب است کمی بک گراند را به آن سوی حاشیه های طراحی شده امتداد دهیم: معمولاً 3mm در امتداد فضای احاطه شده. در غیراینصورت واقعاً ممکن است طرح به طور مناسبی برش داده نشود. ایلوستریتور به شما اجازه می دهد Bleed هایی ایجاد نموده و با قرار دادن تنظیمات مناسب در دیالوگ باکس های Document Setup و Save Adobe PDF، اندازه صحیح طرح را حفظ کنید.


    [​IMG]

    [​IMG]


    های نحوه کار با رنگ آبی و سبز در زمان آماده شدن برای پرینت

    برای مثال، یک طراح با تجربه کم در صنعت چاپ با رنگ های سبز و آبی مشکل دارد. این رنگ ها و درجه آن ها در هنگام پرینت در مُد رنگی CMYK بی جاذبه ترین هستند. در زیر می توانید نمونه ای از اتفاقی که برای رنگ های آبی و سبز می افتد را ببینید.


    [​IMG]


    چه چیزی می تواند اتفاق بیفتد؟ فقط لازم است که شما قادر باشید چشم بیننده را فریب دهید. این واقعیت که یک رنگ در بک گراندهای تیره، سفید و بدون کنتراست متفاوت به نظر می رسد برای هر هنرمندی از زمان مدرسه آشکار است. در مورد شِمای رنگ به دقت فکر کنید. در ضمن، ایلوستریتور تنظیمات راحتی برای گرادیانت دارد و استفاده ماهرانه از آن ها یک شخص را به ترکیب اطلاعات گرافیکی و روشن تر و جذاب تر دیدن تصویر شما نسبت به پرینت با چهار رنگ می کند. وقتی که سبک گرافیکی انتخاب شده به شما اجازه کاربرد گرادیانت را می دهد از آن استفاده کنید.

    چگونه تصاویر پیچیده ای که شامل اشیاء شفاف و افکت های بیت مپی هستند را برای پرینت آماده کنیم؟

    زمانی که یک تصویر ساده از نظر فنی می تواند در فرمت EPS یا PDF ذخیره شود و به آسانی به مرحله پرینت برسد، استفاده از transparency، همراه با گرادیانت، آرت براش ها، پترن ها، ماسک های Opacity و افکت های بیت مپی نیازمند آماده سازی دقیق تری می باشد. زمانی که چاپخانه از قبل شناخته شده است، تمام جزئیات می تواند از متدهای تکنیکی کسب شود. از لحاظ تئوریک، آن ها فقط طرح تمام شده شما را که در قالب EPS ورژن 9 و بالاتر ذخیره شده یا فایل های ذخیره PDF 1.4 در فرمت های ذکر شده را می پذیرند، به شما اجازه می دهند آن ها را در ایلوستریتور به فرم اورجینال باز کنید و اگر نیاز است به سادگی ویرایش نمایید. تجهیزات و نرم افزارهای مدرن نسبت به بحث transparency وفادار هستند. ولی هنگامی که وضعیت بعدی فایل را نمی توان دنبال کرد، بسیاری ترجیح می دهند محتاطانه برخورد کنند. یک روش غیر ظریف قدیمی برای ذخیره کردن این طرح در EPS8 وجود دارد. بدین گونه گرادیانت های ستاره ای بیضی شکل به عنوان Clipping Mask در جایی که تصویر قرار گرفته ذخیره خواهند شد. اگر به این پدیده اعتنایی نکنید، به آسانی این کار را انجام می دهید ولی تصویر شما در آینده قابل ویرایش نخواهد بود. ولی مطمئن شوید که فایل برداری اصلی را نگه داشته اید. در ضمن، روش ظریف تری برای بردار، Flatten Transparency (مسیر Object > Flatten Transparency...) است. در این مورد، نواحی دارای اشتراک به اشیاء جداگانه تبدیل می شوند. به بیان دیگر، به جای دو شئ روی هم افتاده با transparency ها، شما سه شئ غیرشفاف دارید. شئ، که از ناحیه اشتراک حاصل شده، با رنگ متشابهی رنگ آمیزی می شود. زمان آماده کردن یک فایل، بهتر است ویژگی Overprint Preview را فعال کنیم (View > Overprint Preview).


    [​IMG]


    Flatten Transparency می تواند بر روی اشیاء با transparency إعمال شود؛ همان طور که برای اشیائی که همپوشانی دارند به کار برده می شود. زمان استفاده از آرت براش ها، الگوها، متن ها، پترن ها در زیر نواحی خالی، ابتدا جهت اجتناب از تغییرات ناخواسته ممکن، دستور Expand را اجرا کنید. دقت کنید این عمل تعداد گره ها را افزایش می دهد، که این بر اندازه فایل تأثیر می گذارد، بهرحال راه بهتری وجود ندارد، سپس دستور Flatten Transparency را اجرا کنید. لغزنده Raster\Vector Balance باید در سمت راست ترین محل باشد. ولی اگر فایل شامل گرادیانت هایی باشد که یکی بالای دیگری است و Blending modeهایی بر روی آن ها إعمال شده، محل اشتراک آن ها از وکتور به بیت مپ تبدیل می شود (rasterize).عملیات Flatten Transparency در این جا کار نمی کند. چه چیز دیگری از وکتور به بیت مپ تبدیل می شود؟ استفاده از Gaussian blur و Radial blur و Drop Shadow و غیره مستلزم تبدیل از وکتور به بیت مپ برای برخی از قسمت های شئ هستند. تنظیمات پیشنهادی Flatten Transparency در تصویر زیر نشان داده شده است.

    [​IMG]

    [​IMG]


    خودتان را از استفاده transparency منع نکنید؛ شما فقط نیاز دارید با تمام ابزار ادوب ایلوستریتور آشنا باشید و از تجربه نترسید: گاهی اوقات جهت ایجاد سایه ها، کاربرد Blend Tool کافیست.

    تبدیل فایل برداری از وکتور به بیت مپ (rasterize)

    به طور کلی باید ذکر شود که فرمت برداری هدف نهایی نیست؛ هر تصویری سرانجام می تواند برای پرینت از وکتور به بیت مپ تبدیل شود. با این وجود، فرمت برداری تا حدی که ممکن است باید حفظ شود. به هر حال، زمان هایی هست که اندازه فایل پرینت شده بالاخره مشخص می شود، و هیچ تغییر اندازه ای نیاز نیست، و تصویر برداری تعداد بسیار زیادی از گره ها و الگوها یا بک گراند انتزاعی محو شده را نمایش می دهد. بدیهی است که در چنین مواردی طرفداری کردن از بردار منطقی نیست، حفظ کردن حالت بیت مپی با کیفیت آن راحت تر است. مورد ویژه: بک گراندهای انتزاعی درخشان، که ایجاد آن ها در قالب RGB راحت تر است، در حین یک تبدیل ساده به CMYK نیمی از اطلاعات مربوط به رنگ و transparency را از دست می دهند و بی ارزش می شوند؛ در حالی که تبدیل آن ها از وکتور به بیت مپ می تواند تصویر را هرچند با کمبودها، ولی نه چندان جدی، ذخیره نماید.


    [​IMG]


    [​IMG]


    شما با تعیین مُد رنگی و رزولوشن دلخواه، می توانید اثر خودتان را از ایلوستریتور به فرمت TIFF اکسپورت کنید. و می توانید با باز کردن فایل در فوتوشاپ، آن را از وکتور به بیت مپ تبدیل نمایید(rasterize)؛ و این ویرایشگر بیت مپی با فرمت های PDF، EPS و Ai عالی کار می کند. یک حالت ویژه را باید مورد توجه قرار داد: در هنگام تبدیل از وکتور به بیت مپ برای اجتناب از گم شدن اطلاعات مربوط به رنگ، همان مُد رنگ و همان پروفایل رنگی که فایل برداری با آن ذخیره شده را حفظ کنید( فوتوشاپ آن ها را در هنگام باز کردن فایل ارائه می کند )؛ و فقط بعد از این که فایل در فضای رنگی صحیحی قرار گرفت، این کار را انجام دهید.
    هنگامی که فرمت TIFF مورد نیاز است، استفاده از این روش برای چاپ در مقیاس بزرگ بسیار راحت است و ایلوستریتور به شما اجازه نمی دهد تصاویری با اندازه مورد نیاز را ایجاد و اکسپورت نمایید. در هنگام خلق آثار هنری برای نمایشگاه ها، تبلیغات خارجی و دکوراسیون داخلی، به راحتی می توانیم روی یک بردار با اندازه ای که برای ما راحت است کار کنیم. زمانی که فایل را در فوتوشاپ باز می کنید به سادگی رزولوشن و اندازه مورد نظر را در واحدهای اندازه گیری استاندارد مشخص می کنید. برای چاپ افست، حداقل به 300ppi نیاز دارید (این مقدار پیشفرض مورد نیاز برای پرینت لیزری است)، در حالی که پرینتر واید فرمت به ppi زیادی نیاز ندارد. پلاترهای مدرن(نقشه کش) فایلی را جهت تبلیغات خارجی پرینت می نمایند که از 24ppi با کیفیت خوبی ذخیره شده است. پرینت داخلی به مقداری بالاتر از 150ppi نیاز ندارد (معمولاً بین 96 تا 120ppi). مقدار بیشتر کیفیت را بالا نمی برد، اما زمان پردازش فایل را افزایش می دهد. من مقاله کوتاهی را ارائه دادم؛ ولی به طور کلی این حداقل چیزی بود که خوب است در زمان کار کردن برای پرینت بدانید.


    منبع: persiangfx