1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ساخت وب سایت با برنامه PHP NUKE

شروع موضوع توسط hector2141 ‏10/9/12 در انجمن IP.Board

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    موزش ساخت يك وب سايت با امكانات كامل با نرم افزار PHP NUKE 7.4

    اشاره :



    داشتن يك وب سايت شخصي براي خيلي از كاربران اينترنت يك موقعيت خوب براي تبادل اطلاعات و يا معرفي محصولات يك شركت مي باشد . در حاليكه بسياري از كاربران و كساني كه مايل به ايجاد يك وب سايت بر روي شبكه جهاني اينترنت و جهاني شدن در عرصه تجارت الكترونيك مي باشند اين را كاري سخت و با تخصص بالا مي دانند اما بر خلاف عقيده خيلي از كاربران ايجاد يك وب سايت كاري بسيار آسان و كم خرج مي باشد كه شما به راحتي با كمي هزينه و يا حتي بدون هيچ هزينه اي قادر به ايجاد و راه اندازي يك وب سايت جالب خواهيد بود.اما چگونه ؟

    براي انجام اين كار و راه اندازي سايت ، ابتدا به توضيحاتي در مورد دو سيستم وب استاتيك و دايناميك مي پردازيم و تفاوت اين دو را بيان مي كنيم. در اين مقاله ما قصد راه اندازي يك سايت دايناميك با نرم افزار PHPnuke را داريم كه شما با نصب اين پرتال معروف و قوي داراي يك سايت دو زبانه فارسي و انگليسي با قابليت هاي فراواني خواهيد شد.


    يك سايت استاتيك معمولي Html را در نظر بگيريد . براي اضافه كردن يك خبر يا عكس چه مراحل دشواري را بايد طي كرد؟
    اما با سيستم PHPnuke شما براحتي مي توانيد تنها با چند كليك ساده به بخش مديريت سايت رفته و خبر خود را در قسمت دلخواه براحتي تايپ نماييد وبا كليد خبر را به سايت اضافه كنيد به همين سادگي!

    حال براي آشنايي بيشتر با اين سيستم به برخي از امكانات آن اشاره مي كنيم :


    • با اين سيستم براحتي مي توانيد براي سايت خود عضويت بگيريد و به كاربران سايت خود نظارت داشته باشيد
    • قادر به ايجاد يك نظر سنجي براي قسمتهاي مختلف سايت مي باشيد.
    • مي توانيد بخش مقالات با امكان جستجو راه اندازي كنيد.
    • مي توانيد براي سايت خود يك قسمت دانلود با امكانات جالبي داشته باشيد.
    • يك گالري عكس جالب ايجاد كنيد!
    • مي توانيد لينك هاي مورد نظر خود را دسته بندي و يك لينكستان داشته باشيد.
    • براحتي مي توانيد IP Address شخص مورد نظر خود را براي دسترسي به سايت خود مسدود كنيد.
    • در هر لحظه مي توانيد از آمارهاي سايت استفاده كنيد و تعداد بازديدكنندگان را بررسي كنيد.
    • شما قادر به ايجاد يك انجمن مباحثه قوي مي باشيد. و ...

    تا اينجا به معرفي امكانات اين برنامه پرداختيم ، حال به امكانات مورد نياز براي نصب اين سيستم بر روي لوكال هاست و وب هاست مي پردازيم.


    مراحل نصب PHPnuke روي لوكال هاست (هاست محلي) :
    ممكن است شما اين برنامه را قبل از نصب بر روي اينترنت و هاست خود بخواهيد روي سيستم عامل و هارد خود نصب كنيد تا با محيط و قابليت هاي آن بيشتر آشنا شويد . ابتدا فايل EasyPHP.exe و پوشهPHPnuke 7.4 را از سايت مجله دانلود كنيد ، سپس phpnuke را در يكي از درايوهاي سيستم (بطور مثال D:\phpnuke ) كپي و نرم افزار Easyphp.exe را حتما روي درايو C (مانندC:\Program Files) نصب نماييد پس از آن برنامه را از قسمت Strat - - > Programes اجرا و مراحل زير را دنبال كنيد.

    نكته 1 : اين نرم افزار به زبان فرانسوي مي باشد براي تغيير آن به زبان انگليسي روي آيكون مربوطه كه كنار ساعت ويندوز قرار دارد 2 بار كليك كنيد و سپس زبان را از فرانسوي به انگليسي تغيير دهيد سپس در پوشه اصليphpnuke ، پوشهphp را باز كنيد و فايل php.ini را در مسير C:\Program Files\EasyPHP1-7\apache كپي نماييد و نرم افزار easyphp را با توجه به شكل 1 ، يكبار ريست كنيد. در صورت پيغام هايي فقط دكمه OK را بزنيد

    1-پس از نصب Easyphp مطابق شكل 1 روي آيكون مربوطه كه كنار ساعت ويندوز قرار مي گيرد، راست كليك كرده و در قسمت Configuration روي گزينه PhpMyAdmin كليك نماييد.
    [​IMG]
    شكل 1


    2- حال روي گزينه Privileges كليك كنيد و در صفحه اي كه باز مي شود ، گزينه Add a new user را انتخاب نماييد.

    3-حال در كادر Login Information در قسمت User name نام كاربر دلخواه و در قسمت Host بخش Localhost را انتخاب كنيد و در قسمت Password كلمه عبور خود را وارد نماييد .
    مطابق شكل 2 در قسمت Global privileges تمام گزينه ها را تيك بزنيد سپس كليدGO را كليك كنيد.

    [​IMG]
    شكل 2


    4- حالا مطابق شكل 3 به صفحه اصلي بر مي گرديم تا يك ديتابيس ايجاد نماييم . براي اينكار ابتدا در قسمت MySQL نام مورد نظر را وارد و بر روي Create كليك كنيد.

    [​IMG]
    شكل 3


    5- مطابق شكل 4 در صفحه جديد روي گزينه SQL كليك كنيد از آنجا گزينه Browse را انتخاب و به مسيري كه PHPnuke را در آن كپي كرده ا يد برويد ، تنها فايل موجود به نام SQL.sql كه در پوشه SQL قرار دارد را انتخاب نماييد و در انتهاي اين مرحله دكمهGo را كليك نماييد.


    [​IMG]
    شكل 4



    6- فايل هاي موجود در پوشهHTML كه در پوشه اصلي PHPnuke قرار دارد را در پوشهwww كه داخل Program Files در پوشه اصلي محل نصبEasyphp است ، كپي نماييد .(به شكل 5 توجه كنيد)

    [​IMG]
    شكل 5


    7- مطابق شكل 6 ، فايل config كه در پوشهwww قرار دارد را با Notepad باز كرده و تغييرات زير را انجام دهيد:


    • خط اول localhost را تغيير ندهيد.
    • خط دوم نام كاربري خود را وارد كنيد.
    • خط سوم كلمه عبور خود را وارد كنيد.
    • خط چهارم نام ديتا بيس خود را وارد كنيد
    • در خط 9 مقدار gfx_chk را برابر صفر قرار دهيد.
    بعد از انجام تغييرات فايل config را ذخيره نموده و از آن خارج شويد.

    [​IMG]
    شكل 6


    اكنون نصب برنامه به پايان رسيده است ، براي مشاهده سايت ابتدا مرورگر وب را باز و آدرسhttp://localhost را وارد كنيد يا روي آيكون Easyphp در نوار وظيفه راست كليك كرده و گزينهLocal Web را كليك كنيد . مشاهده مي كنيد كه سايت با موفقيت نصب شده و در حال بارگذاري مي باشد.

    مراحل نصب PHPnuke روي وب هاست :
    در بخش قبلي به آموزش ايجاد يك وب سايت با سيستم قدرتمند PHPnuke بر روي لوكال هاست پرداختيم حال كه با امكانات و محيط اين سيستم آشنا شديد به سراغ نصب اين سيستم بر روي يك وب هاست مي پردازيم.
    براي راه اندازي اين برنامه روي وب هاست بايد هاست سايت روي سرور لينوكس باشد، چراكه اين سيستم عامل ، PHP وMySQL را پشتيباني مي كند.
    فضاي مناسب براي قرار دادنPHPnuke روي هاست حدود 10 مگابايت است. البته فضاي بيشتر قابليت ها و امكانات بيشتري را به دنبال دارد. در صورتي يك هاست بر روي سرور لينوكس داشته باشيد براحتي با اين آموزش مي توانيد سايت خود را ايجاد كنيد اما اگر هاست و دامنه اي براي ايجاد سايت در اختيار نداريد. مي توان اين مشكل را با سايتي كه 100 مگابايت فضاي رايگان به همراه يك دامنه به شما اختصاص مي دهد ، حل كرد.
    (لازم به ذكر است اگر قصد داشته باشد هاستي با مشخصات فوق تهيه نماييد مي بايست حدود 50000 تومان پرداخت كنيد.)
    نام اين سايت Host multiple websites/domains under a single free/low cost web hosting account مي باشد. ابتدا در اين سايت ثبت نام كنيد تا اطلاعات هاست خود را دريافت كنيد. مراحل ثبت نام در سايت به شرح زير مي باشد:

    1- وارد سايت فوق شويد ، در قسمت Free Hosting Package گزينه sing up now را كليك كنيد و فرم ثبت نام را تكميل كنيد و در پايين فرم ثبت نام مطابق شكل 7 در قسمت Chose your webhosting package گزينه اول يعني Free Hosting را انتخاب نماييد و در قسمت پايين آن يعني قسمت Pick up a domain name گزينه آخر يعني Use a subdomain را انتخاب و سپس كليد Place the order را كليك كنيد. بعد از آن در صورتيكه نام كاربري تكراري نباشد صفحه اي ظاهر مي شود كه مربوط به كنترل پانل سايت شما است.

    [​IMG]
    شكل 7


    حال به آدرسي كه در فرم قبلي تكميل نموده ايد ، براي شما ايميلي ارسال خواهد شد كه حاوي نام سايت ، كلمه عبور ، كلمه كاربري آدرس و مشخصات FTP سايت مي باشد. برخي از اطلاعات مهمي كه در ايميل براي شما ارسال مي شود را مي توانيد در شكل شماره 8 مشاهده نماييد. (اطلاعات مذكور مربوط به مثال اشاره شده در همين مقاله است.)

    [​IMG]
    شكل 8


    2- ابتدا آدرس كنترل پانل (Web Hosting Control Panel Login) را وارد كرده ، سپس نام كاربري و كلمه عبور را كه براي شما ايميل شده است ، وارد نماييد.( شكل 9)
    [​IMG]
    شكل 9


    3- پس از وارد شدن به كنترل پانل گزينه Manege SQL Databases را كليك كنيد تا به صفحه Manege MySQL Databases وارد شويد.(مطابق شكل 10)

    [​IMG]
    شكل 10


    4- در قسمت Manege MySQL Databases نام ديتا بيس مورد نظر خود را وارد كنيد و براي آن كلمه عبور تعيين و آن را 2 بار وارد نماييد سپس كليد Add SQL account را كليك كنيد . مجدداً در همان لحظه اطلاعات ديتا بيس به آدرس ايميل شما ارسال مي شود.
    5- روي ديتا بيسي كه ساخته ايد كليك كنيد تا صفحه اي مانند شكل 11 مشاهده نماييد. نام كاربري و كلمه عبور را وارد كنيد.

    [​IMG]
    شكل 11


    6- پس از ورود به صفحه ، با كليك روي گزينه Databases و متعاقب آن كليك روي نام ديتابيس خود (در اين مقاله hasadi_Database) ، روي SQL كه در بالاي صفحه قرار دارد كليك كنيد و پس از ورود به صفحه ظاهر شده ، كليد Browse را بزنيد.
    از پوشه PHPnuke كه قبلاً روي هارد كپي كرده ايد و در داخل پوشه SQL يك فايل به نام SQL.sql وجود دارد ، آن را انتخاب كرده و سپس دكمهGo را كليك كنيد. (مانند اين كار را در قسمت قبل براي Local Host انجا م داده ايد.)
    خواهيد ديد كه در قسمت سمت چپ در زير نام ديتابيس خطوط جديدي ايجاد مي شود كه نشانگر نصب موفقيت آميز ديتابيس مي باشد.
    در حال حاضر ديتابيس آماده است. هم اكنون وقت آپلود كردن يا بار گذاري فايل هاي اصلي PHPnuke كه در پوشه HTML قرار دارد مي رسد . براي اين كار مراحل زير را انجام دهيد:

    1ـ قبل از انتقال فايل ها بايد فايل config.php را با توجه به ايميل ارسال شده بعد از ساخت ديتابيس و مطابق شكل 12ويرايش نماييد.

    [​IMG]
    شكل 12


    2ـ اينترنت اكسپلورر (IE) را باز كرده و آدرس FTP را كه در ايميل اول دريافت كرده ايد و در شكل 8 نيز نمونه از آن را مشاهده مي نماييد را بصورت ftp://70.84.231.195 در آدرس بار تايپ نماييد. سپس نام كاربري و پسورد مربوط به ftp را وارد نماييد.
    3ـ تمام فايل و پوشه هايي كه داخل فولدر HTML (كه داخل PHPNuke) قرار دارد را داخل پنجره مربوط به ftp كپي نماييد.(مطابق شكل 13)

    [​IMG]
    شكل 13


    پس از انتقال فايل ها و براي مشاهده سايت اينترنتي خود ، مي توانيد با تايپ آدرس كه در اولين ايميل براي شما ارسال شده است آن را مرور نماييد. (مانند آدرس زير)
    hasadi.freefronthost.com/index.php
    اگر تمام مراحل را به درستي طي كرده باشيد هم اكنون سايت شما بارگذاري شده است و قادر به ويرايش اجزا و عناوين آن مي باشيد و مي توانيد از امكانات بي نظير سايت استفاده نماييد.