1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

عکاسی ایران به عنوان یک هنر در خارج از کشور بازار خوبی دارد

شروع موضوع توسط para3to ‏23/4/12 در انجمن دوربین ها

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    [h=2] [/h]

    مدیر گالری عکس و نقاشی را ه ابریشم با اشاره به عدم شناخت هنرها در ایران گفت : عکاسی ایران به عنوان یک هنر در داخل کشوربه طور کامل پذیرفته نشد اما در خارج از کشور بازار خوبی پیدا کرد و مورد توجه قرار گرفت ما همواره عادت کرده ایم هنرمان را ابتدا دیگران مورد توجه قرار دهند و بعد خود به ارزش آن پی ببریم .
    آناهیتا قبائیان در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان اینکه هنر ایران در زیرمجموعه هنر خاورمیانه قرار می گیرد ، ابراز داشت : شرط اول موفقیت در حراج های خارجی و بازارهای جهانی ، برخورداری از سطح کیفی مساوی (از لحاظ تکنیک و عرضه ) با کارهای غرب است همچنین درشماتیک کار مشخصات واضح باید تعلقات زمانی و مکانی آثار را نشان دهد.
    وی درخصوص هنر درعصر جهانی شدن ( گلوبالزیشن ) گفت : در این زمان هنری مطرح می شود که با تمامیت استانداردهای کیفی جهانی هویت فرهنگی خود را حفظ کرده و از آن به عنوان نماد درکارهای هنری استفاده کند از این طریق کارهای ایرانی مورد توجه خارج قرار می گیرند.
    قبائیان اظهار داشت :مکان و زمان روشن این آثار در ایران مانند سایرین کشورهای بعد سیاسی و اجتماعی به کار هنری می دهند و پیام روشنی را مخابره می کنند اما روی دیگر نمادها، افتادن در دام استفاده بی رویه از آنها است مثلا در این چند سال خط، چادرعشایر ، کویر و آنچه که ایران را به یاد می‌آورد، در کارها عمومی شده است.
    وی تاکید کرد: اگر چنین استفاده‌ای با هوش و درایت باشد، می‌تواند به اثر هنری تبدیل شود. این نمادها می توانند در عین حال اثری را به شاهکار برسانند یا آن را بی ارزش کنند .
    قبائیان در خصوص ورود به بازار بین المللی تاکید کرد : ورود به آرت فرها بسیار سخت بر اساس انتخاب بهترین ها است در ورود به این مرحله برای ما فقط پول و سود مطرح نیست پول ویترین است آنچه اهمیت دارد ورود و ماندگاری در بازار جهانی است.
    وی ادامه داد : کار یک هنرمند باید توسط گالری که مادام با آن کار می کند ، نشان داده شود این موضوعی است که ایرانی ها هنوز نمی دانند . کارتوسط گالری معرفی می شود و گالری به اسم آن هنرمند مشهور می شود و هرکس مایل به خرید کاری از این هنرمند است به آن مراجعه می کند.
    وی با اشاره به رشد روز افزون بازار هنر ایران در خارج از کشور گفت : نباید فراموش کنیم حضور در حراج‌های خارجی باید همراه با ضوابط و قراردادهای مشخص باشد. اگر اخلاقیات وجود نداشته باشد، به جایی نمی‌‌رسیم. امیدوارم امروز از فرصتی که برای معرفی هنر ایران در خارج از کشور فراهم شده، بتوانیم به بهترین نحو برای معرفی هنر تجسمی کشور استفاده کنیم .
    ***سیر هنر ایران
    مدیر نگارخانه راه ابریشم در مورد وضعیت آثار ایرانی در عرصه جهانی گفت : تا سال ۱۹۸۰ هیچ اثر هنرتجسمی ایران در خارج از کشور وجود نداشت. زمانی که فیلم‌های ایرانی در سینماهای کوچک خارج از کشور به نمایش درآمد و بعد از اعطای نخل طلایی به کیارستمی، نمایشگاه‌های موفقی درباره هنر ایران برگزار شد.البته به طور کلی تا دهه ۹۰ به کارهای شرقی توجه چندانی در جهان نمی‌شد.
    وی ادامه داد : تا سال های ۱۹۹۰ تصور اینکه روزی نگاهی غیر مستعمره ای به هنر کشورهای خاورمیانه شود غیرممکن می نمود . با نگاهی به تاریخ فیلم های ایرانی درمی یابیم که تا آن زمان این فیلم ها بیشتر در کوچه پس کوچه های شهرهای اروپایی و به صورت انفرادی در کلیسا ها و سالن تجمعات شهرداری ها پخش می شد .
    ***بازار هنر معاصر
    وی در خصوص بازار هنر معاصر گفت :در زمان بحران اقتصادی هنر خاورمیانه در اوج بود از ماه اکتبر ۲۰۰۸ به ناگهان قیمت آثار فرو ریخت و اقتصاد هنر راه دیگرعرصه ها را در بخش اقتصادی در پیش گرفت. هنر معاصر بین المللی به مدت ۷ سال بلند ترین قله ها را درنوردید .در هر رکورد قیمت رکورد دیگرشکسته می شد در این ۵ سال خریداران جدیدی از آسیا، روسیه و خاورمیانه بوجود آمدند و سود بالای سرمایه گذاری در بخش هنر حتی غیر هنر شناسان و هنر دوستان را جلب کرد.
    مدیر نگارخانه راه ابریشم افزود : از ژانویه ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ فروش های بین المللی رشد چشمگیری داشت . تعدادی آثار بالای یک میلیون چکش خورد و حدود ۶۲۰ درصد افزایش قیمت داشت .هنر معاصر پرسودترین و غیرثابت ترین بحث بازار هنر است
    وی ادامه داد : همین بخش بود که از بحران اقتصادی دنیا و سقوط بورس جهانی بیشترین و اولین لطمه را خورد. در سال ۲۰۰۸ قیمت آثار در ابتدا ۱/۲۷ درصد و بعد از آن ۱/۴ درصد دیگر سقوط کرد. بااین حال امروز می‌توان از این سقوط قیمت‌ها به عنوان تصحیحی در قیمت آثار یاد کرد.
    وی تصریح کرد :ثروت های جدید روسی ، هندی و ترکی از بین رفت . آنها بیشترین مشتریان حراج ها بودند. بانکها دیگر بابت خرید آثار هنری وام ندادند و موزه کارمندان خود را اخراج کردند.هنگ کنگ وسنگاپور که باعث شکوفایی این بخش از بازار هنرشده بودند دچار بحران عمیق شدند و قیمت ها روز به روز کاهش یافت.

    *جغرافیای بازار هنر
    وی در خصوص جغرافیای بازار هنر طی سالیان اخیر گفت : به نقل از سایت art pricre در سال ۲۰۰۵نگاه ها اول به طرف چین، سپس هند و بالاخره ایران معطوف شد. این کیفیت موفقیت هنرمندان یک کشور نه تنها بر کار دیگران سایه نینداخت بلکه راه را برای بقیه بازتر کرد سرمایه گذاری روی امضاهای جدید هم روز به روز بیشتر شد و قیمت ها بالا رفت .
    مدیر نگارخانه راه ابریشم گفت : این امر موجب افت کیفیت کارها و حرکت هنر به سمت تولید صنعتی جهت فروش در حراج ها شد. قیمت های هنر خاورمیانه در ده سال اخیر به دلیل توجه بی سابقه ای که به هنر این منطقه از جمله ایران شد به طرز عجیبی بالا رفت . به طوریکه حراج‌ها در خاورمیانه شعباتی را افتتاح کردند و هنر ایرانی را در کنار هنر عرب و دیگر کشورها ‌فروختند ،حتی ساتبی هم قصد داشت در دوبی شعبه ای افتتاح کند .
    قبائیان ادامه داد :اما شبعه حراج ساتبی در دبی که در ۱۸ مارس ۲۰۰۹ افتتاح شد کار خیلی موفقی نبود، چون بحران جهانی آغاز شد و ۴۵ درصد کارها در این شعبه به فروش نرفت به طوری که به جای فروش ۸/۱۳ میلیون دلار فقط ۵/۳ میلیون دلار ازفروش آثار بدست آمد.
    وی با اشاره به موفقیت هنرمندان ایرانی در عرصه بین اللملی گفت: در طبقه‌بندی ۵۰۰ نفر هنرمندان برتر جهان، نام شش هنرمند ایرانی با نامهای فرهاد مشیر ، شیرین نشاط ، کوروش شیشه گران ،افشین پیرهاشمی ، رکنی حائری زاده ،صداقت جباری در سایت آرت پرایس دیده می شود .
    وی با اشاره به اینکه سه چهارم خریداران هنر ایرانی از خاورمیانه هستند اظهار داشت : بحران اقتصادی نه به معنای انتهای بازار هنر ایرانی و خاورمیانه بلکه به معنای انتهای قیمت های بی رویه و تولید انبوه آثار هنری به قصد فروش است . بعد از این دوره تنها کسانی پیش می روند که تفکر جدی پشت کار هنریشان هست در نهایت امروز توجه دنیای هنر به ایران جلب شده و هر چه پیشتربرویم این شکوفایی بیشتربه وقوع خواهد پیوستآنچه مهم است رفتار منطقی و حرکت درست جامعه هنری ایران برای حفظ بازار است .
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    شیرین نشاط در قزوین در خانواده ای تحصیل کرده و تا حدی مذهبی به دنیا آمد. پدر او سرلشکر علی نشاط.فرمانده گاردجاویدان شاهنشاهی درقبل ازانقلاب بود.که بعدازانقلاب دستگیرودادگاهی شد وسحرگاه۲۲فروردین۵۸به همراه جمعی از سران رژیم پهلوی تیرباران شد. سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیای برکلی به تحصیل هنر پرداخت. او در طول دهه ۸۰ میلادی مدیر شرکت نمایشگاه هنر و معماری نیویورک بود. در این دوره او با برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند Werchitecture، عکس‌های ساختمان‌های آسیب‌دیده در سارایوو به تحلیل نقش جنسیت در تعیین فضاها (و برعکس) معناهای فضای فیزیکی پرداخت، موضوعی که به همهٔ فیلم‌های او راه یافت.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏23/11/21