1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چرا لينوكس مهم است؟ (قسمت پنجم)

شروع موضوع توسط AleX ‏19/4/12 در انجمن لینوکس

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    1,958
    تشکر شده:
    2,245
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    دانشجو
    اگرچه سیستم‎عامل لینوکس در قلمرو دسکتاپ کم استفاده و گوشه‎گیر است اما سلطه بی چون و چرا بر قلمرو سرورها دارد. سهم 71 درصدی از بازار سرورها چیزی نیست که به سادگی و به‎صورت اتفاقی به دست آمده باشد. سیستم عامل لینوکس باید شایستگی های بسیاری داشته باشد تا بتواند در بازار سرور که تحت نظر کاربران حرفه‎ای بوده و در آن امنیت و پایین بودن هزینه‎ها حرف نخست را می زند، چنین فراگیر و پرکاربرد شود. اما آیا واقعا لینوکس نسبت به بقیه سیستم عامل ها انتخاب بهتری است؟


    قیمت
    یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل محبوبیت لینوکس در میان شرکت‌هاي بزرگ و همچنین شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات ميزباني وب، شاخص هزينه كل مالكيت يا TCO (سرنامTotal Cost of Ownership) سیستم‌عامل ‌لینوکس است که به میزان بسیار زیادی پايین‌تر از دیگر رقبا، به خصوص ویندوز است. بر‌اساس مطالعات انجام‌شده توسط گروه Cybersource در سال 2004، شاخص TCO برای لینوکس در حالت استفاده از سخت‌افزار موجود در سازمان‌ها 36‌ درصد کمتر و در حالت استفاده از یک سخت‌افزار جدید 26‌ درصد کمتر از ویندوز و ملحقاتش است6. توجه کنید که در این مطالعه، تمام هزینه‌هاي سخت‌افزاری به همراه اشتراک سالیانه پشتیبانی از لینوکس توسط شرکت‌رد‌هت برای لینوکس RedHat Enterprise Linux در نظر گرفته شده است.
    بسیاری از مطالعه‌ها و گزارش‌هاي انجام شده در سطح جهان نیز نشان دهنده مساوی بودن و حتی پايین‌تر بودن هزینه مالکیت و نگه‌داری سیستم‌هاي مبتنی‌بر ویندوز نسبت به لینوکس هستند7. با این اوصاف، ذکر این نکته ضروری است که در این مطالعه‌ها، هزینه‌هاي جانبی‌سرورهای ویندوز که برای مالکیت نرم‌افزارهایی مانند SQL Server، Exchange Server و همچنینServer ISA ضروري است، نادیده انگاشته شده و از همه مهم‌تر، هزینه مجوز دسترسی کلاینت‌هاي شبکه به سرورها نیز در آن گنجانده نشده است.این در حالی است که در این مطالعه‌ها، خرید پشتیبانی لینوکس از شرکت‌های بزرگی مانند ردهت در نظر گرفته شده و از این موضوع ‌که شرکتی مي‌تواند به‌صورت رایگان از سرورهای لینوکس استفاده‌كند، سخنی به میان نیامده است. به هر ترتيب، یکی از ساده‌ترين راه‌حل‌های موجود برای پی‌بردن به تفاوت قیمت‌هاي ویندوز و لینوکس، سر زدن به فهرست قیمت شركت‌هاي ميزباني وب داخلی و خارجی و مقایسه قیمت‌ها است. توجه کنید که در این فهرست‌ها، قیمت ميزباني لینوکس چیزی بسیار فراتر از مقدار واقعی ذکر مي‌شود و هاست لینوکس، یکی از پر‌درآمد‌ترين خدمات ميزباني به شمار مي‌آید. [TABLE="class: cms_table, align: center"]
    [TR]
    [TD]"یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل محبوبیت لینوکس درشاخص هزينه كل مالكيت ياTCO سیستم‌عامل لینوکس است که به میزان بسیار زیادی پايین‌تر از دیگر رقبا، است."[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]



    امنیت

    پس از بررسي مباحث کارایی و قیمت تمام‌شده سرورهای لینوکس و مقایسه آن‌ها با رقبایشان، نوبت به بررسی مبحث امنیت مي‌رسد. آیا سرورهای لینوکس امن‌تر از سرورهای ویندوز و یونیکس هستند؟ برای پاسخ به این پرسش، توجه شما را به شكل 6 و 7 که توسط گروه امنیتی Sana Security (که اکنون در تملک AVG Technologies است) جلب مي‌كنم8. شكل‌6 یک نقشه از فراخوانی‌هاي توابع در یک وب سرور روي لینوکس برای ارائه یک فایل HTML ساده به همراه یک شكل در آن است. شكل 7 نقشه فراخوانی‌هاي توابع را برای یک سرور ویندوزی نشان مي‌دهد و همان‌طور که از ظاهر آن پیدا است، بسیار پیچیده‌تر از معادل لینوکسی خود است. یکی از مهم‌ترین نتایجی که از مقایسه دو شكل و به تبع آن پیچیدگی ویندوز نسبت به لینوکس به دست مي‌آيد، این است که با وجود این‌ پیچیدگی بیشتر به خودی خود امنیت را کاهش نمی‌دهد، اما سطوح بیشتری را برای نفوذهاي امنیتی باز مي‌گذارد. همچنين، پیچیدگی بالاتر امکان بروز خطای بیشتری را در نرم‌افزار پدید آورده و تمرکز توسعه‌دهنده را در بررسی وضعیت وجود نفوذي‌هاي امنیتی کاهش مي‌دهد.
    [​IMG]
    شکل 6- فراخواني‌هاي يك سرور لينوكسي براي بازگرداندن يك فايل
     
    S.A. developer از این پست تشکر کرده است.