1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

شروع موضوع توسط minaaa ‏27/11/11 در انجمن مقالات آموزشی

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    Horizontal Type mask : به وسيله اين گزينه شما مي توانيد از يك رنگ به عنوان ماسك براي نوشته خود استفاده نماييد كه به صورت پيش فرض قرمز مي باشد يعني نوشته شما در پيرامون خود رنگي را دارا مي باشد و قسمت نوشته شده فاقد رنگ مي باشد .


    Vertical Type mask : اين ابزار نيز مانند ابزار بالا عمل مي كند با اين تفاوت كه در مسير عمودي مي نويسد

    [​IMG]

    براي تغيير رنگ ماسك مورد نظر به قسمت Edit in standard mode مراجعه مي كنيم با دو بار كليك كردن بر روي اين قسمت يك پنجره با نام Quike mask باز مي شود كه تعيين كننده ميزان غلظت رنگ نوع رنگ و نيز مدل ماسك است دو نوع مدل در اينجا وجود دارد .

    1) maked Areas : به كمك اين گزينه از ماسكي استفاده مي شود كه داراي رنگ پيرامون باشد .
    2) Selected Areas : به كمك اين گزينه دور نوشته ما يك كادر انتخابي ايجاد مي شود
    تا اينجا آموختيد كه چگونه در محيط نرم افزار فتوشاپ بنويسيد و جلوهايي نيز به نوشته هاي خود

    [​IMG]

    بدهيد فقط يك مطلب مي ماند كه براي عوض كردن فونت خود در نرم افزار به صورت سريع چه
    بايد كرد . بعد از نوشتن و تاييد كردن نوشته خود بر روي منوي كركره Font داخل Box name يك بار كليك كنيد و سپس دكمه مياني موس خود را بچرخانيد خواهيد ديد كه نوشته هاي شما به سرعت عوض مي شوند .

    [​IMG]

    بعد از گزينه Type در جعبه ابزار نوبت به گزينه Pen مي رسد كه براي كشيدن خطوط آزاد و منحني در تصوير است اين گزينه بسيار براي كشيدن تصاوير و رنگ كردن يك نقطه بسيار كارامد مي باشد .

    [​IMG]

    با انتخاب اين گزينه Ponter ماوس شكلش تغيير مي كند . شما در هر جاي تصوير كه كليك كنيد يك نقطه ايجاد مي شود . البته براي به نتيجه رسيد بيش از دو نقطه در صحنه لازم مي باشد با پيوند اين نقاط يك سطح ايجاد مي شود كه داراي رنگ انتخابي است براي كشيد خطوط منحني بايد كمي در صحنه درگ نمود يعني بعد از كليك دكمه ماوس را رها سازيد و ماوس را حركت دهيد در اين زمان دو دسته نمايان مي شود كه براي ويرايش زاويه منحني هايي مي باشد كه در آينده تكميل خواهد شد زماني كه بر اين گزينه در جعبه ابزار كليك مي كنيد پارامترهايي در Option Bar ظاهر مي شوند كه كم كم با آن آشنا خواهيم شد .

    Snape layers : به وسيله اين گزينه يك تصوير مي توانيد بسازيد كه داراي رنگ در محدوده انتخابي باشد . مثلا" مي توانيد يك Style براي آن انتخاب نماييد يا يك رنگ يا يك Pattern .

    Path : به كمك اين گزينه مي توانيد يك مسير تعيين نماييد .

    Pentool و FreeForm به كمك اين دو گزينه مي توانيد از فرم هاي آزاد يا منحني هاي داراي اهرم براي فعاليت خود استفاده نماييد و همچنين در سمت راست اين دو گزينه اشكال مختلف را مي توانيد انتخاب نماييد .

    Custom Snape : به كمك اين گزينه مي توانيد از اشكال از پيش فرض نرم افزار استفاده نماييد زماني كه اين گزينه فعال باشد با رفتن بر روي منوي Snape مي توانيد شكل مورد نظر خود را تعيين نماييد .

    وقتي بر روي ابزار Pen در جعبه ابزار راست كليك مي كنيد چند ابزار ديگر ظاهر مي شود كه در زير آنها را توضيح خواهم داد :
    FreeFrom Pentool : به كمك اين ابزار مي توان به صورت آزاد يك سطح را ايجاد نمود .
    Add Anchor Point : به كمك اين ابزار مي توان يك نقطه به يك منحني يا خط اضافه نمود نقاط براي ويرايش شكل سطح ايجاد شده مي باشند .
    Delete Anchor Point : به كمك اين گزينه مي توان نقاط بر روي خطوط يا منحني ها را حذف نمود .
    Convert Point tool : به كمك اين ابزارمي توان نقاط را تبديل نمود به اين صورت كه يك نقطه را به صورت ( Sharp ) تيز نماييم يا براي يك نقطه دسته هايي را بگذاريم تا يك منحني را داشته باشيم .

    در اين قسمت با دو ابزار خيلي خيلي مهم آشنا شديد اين دو ابزار از ابزارهاي كليد در گرافيك و مخصوصا" گرافيك كامپيوتري مي باشند در قسمت بعدي معقوله جعبه ابزار را به پايان خواهيم برد .
     
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    در درس قبل با دو ابزار مهم آشنا شديد در اين قسمت با باقي مانده ابزار جعبه ابزار آشنا خواهيد شد .

    [​IMG]

    Notes tool : به كمك اين ابزار شما مي توانيد اطلاعاتي را در رابطه با آن تصويري كه كار مي كنيد و يا لايه هايي كه كار مي كنيد در آن بنوسيد .

    [​IMG]

    براي بستن يك يك دفترچه ابزار Move را انتخاب نمائيد و در صحنه كليك كنيد براي باز كردن دفترچه بر روي آيكون دفترچه مورد نظر راست كليك كنيد و گزينه Open را بزنيد براي از بين بردن دفترچه برروي دفترچه مورد نظر راست كليك كنيد و فرمان Delete را بزنيد .
     
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    Eye dropper tool : به كمك اين ابزار مي توانيد از رنگ هاي موجود در تصوير نمونه هايي را بگيريد و به طور كل براي نمونه گيري رنگ ها مي باشد . با راست كليك كردن بر روي اين ابزار چند ابزار ديگر نمايان مي شود كه در زير دربازه آنها صحبت خواهيم كرد .

    [​IMG]

    Color sample tool : به كمك اين كزينه مي توانيد چندين نمونه درصفحه داشته باشد و چندين پانل Info در اختيار شما قرار داده مي شود البته با پانل Info بعدا" مفصل آشنا خواهيد شد .

    [​IMG]

    measure tool : به كمك اين ابزار مي توانيد اندازه و فاصله بين دو نقطه را تعيين نماييد . لابته فاصله ها در پانل Info نشان داده مي شود كه در آينده خوب با آنها آشنا خواهيد شد .
     
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    ابزار بعدي در جعبه ابزار گزينه Pan مي باشد به كمك اينگزينه مي توانيد زماين كه بر تصوير بزرگناميي مي كنيد يا اندازه تصوير بزرگتر از صفحه مي باشد در طول و عرض عكس پيمايش نماييد كه كليد ميانبر آن بر روي كي برد معادل Space مي باشد .

    [​IMG]

    Zoom : به كمك اين ابزار مي توان بر روي تصوير بزرگناميي نمود بزرگنمايي به دو صورت انجام مي شود . يكي به صورت كليك كردن كه با هر بار كليك كردن تصوير بزرگ مي شود و ديگر به اين صورت است كه با درگ كردن در صحنه يك كادر ايجاد مي شود و نرم افزار فقط همان كادر ايجاد شده را بزرگ مي كند اما تا اينجا فقط روش هاي بزرگ نمايي را توضيح داديم حالا كه بزرگ كرديم چه كنيم كه عكس را كوچك كينم . براي كوچك كردن تصوير كليد Alt را از كي برد بگيريد و بر روي تصوير كليك كنيد تصوير كوچك مي شود و زماني كه بر روي اين ابزار كليك مي كنيد در Option Bar دكمه هايي ظاهر مي شوند كه هر كدام را توضيح خواهم داد.

    [​IMG]

    اولين گزينه Zoom in و Zoom out مي باشند كه براي نزديك شدن و دور شدن مي باشند .
    Actual pixels : به كمك اين دكمه مي توانيد اندازه واقعي تصوير را داشته باشيد .
    Fitoh Screen : به كمك اين گزينه مي توانيد تصوير را از نظر اندازه اندازه صفحه نماييد .
    Print size : اين گزينه اندازه Print تصوير را در اختيار شما قرار مي دهد .

    [​IMG]

    تا اينجا تمام ابزارهاي موجود در جعبه ابزار را آموختيد و فقط چند گزينه باقي مانده است كه آنها نقش مهمي را بازي مي كنند . اولين گزينه Color Box است در اين قسمت شما رنگ خود را تعيين مي كنيد به اين صورت كه كدام رنگ , رنگ كاري شما باشد و كدام رنگ براي پس زمينه باشد.
     
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    رنگ رويي رنگ كاري است . و رنگ زيري رنگ پس زمينه است براي تغيير هر كدام از رنگ ها كافي است كه روي هر كدام از رنگ ها كليك كنيد تا پنجره Color Pioker باز شود ورنگ مورد نظر خود را انتخاب نماييد .
    در كنار اين دو رنگ يك فلش دو سر وجود دارد كه مي توانيد رنگ كاري را با رنگ پس زمينه عوض نماييد . و همچنين در پايين سمت چپ كادر Color Box دو مربع كوچك مشكي و سفيد وجود دارد كه دو رنگ پيش فرض سياه و مشكي را دارا مي باشند .

    [​IMG]

    قسمت بعدي قسمت mask مي باشد در اين قسمت تعيين مي كنيد كه نوع ماسك شما به چه صورت باشد . البته در اين رابطه در قسمت مربوط صحبت كرديم .

    [​IMG]

    قسمت بعدي براي نوع نمايش صفحه مي باشد كه در زير مدل هاي موجود را توضيح خواهيم داد:

    [​IMG]

    Standard Screen : به كمك اين گزينه تصوير به صورت استاندارد نمايش داده مي شود .

    [​IMG]

    Full Screen mode with menu Bar : به كمك اين گزينه قسمت Titele صفحه مي رود و فضا بزرگتر مي شود .

    [​IMG]

    Full screan mode : به كمك اين كزينه Title و menu Bar از بين رفته و فضا بزرگتر مي شود.

    [​IMG]

    آخرين دكمه در اين قسمت Jump to image Ready مي باشد به كمك اين گزينه شما مي توانيد نرم افزار Image Ready را باز نماييد .

    [​IMG]

    بعض اوغات نياز هست كه ما Tool Box را كوچك كينم تا فضا بيشتري در اختيار داشته باشيد اگر بر روي فضا مشكي بالايي دو بار كليك كنيد تا Tool Box بسته شود به اين صورت بسته و باز مي شود و فضا بيشتر مي شود .

    تا اينجا به طور كامل با جعبه ابزار آشنا شديد و حالا مي توانيد از تمام اين ابزارها كار كنيد و تصاوير بديع و جالبي را خلق نماييد .
     
  6. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    NAVIGATOR : اين پنجره يک پنجره هدايت گر در صحنه مي باشد به کمک اين پنجره شما موقعيت کادر ديد خود را داريد و مي توانيد برروي تصوير بزرگنمايي نموده و کادر بزرگنمايي نسبت به تصوير مشاهده نماييد. در داخل اين پنجره چندين گزينه وجود دارد که در زير با آنها آشنا خواهيد شد.
    PROXY PREVIEW AREA : به کمک اين پنجره مي توانيد پيشنمايش از تصوير خود را داشته باشيد و موقعيت کادر بزرگنمايي را به رنگ قرمز مشاهده کنيد زماني که اندازه تصوير از 100% بزرگتر شود کادر قرمز کوچکتر مي شود و نشان مي دهد که درحال حاضر چه کادري را مشاهده مي کنيم . بارفتن اشاره گر ماوس برروي کادر مي توانيد منطقه ZOOM شده را حرکت دهيد و موقعيت آن را تغيير دهيد.
    ZOOM : به کمک اين فيلد عددي که درروبروي خود يک دستگيره براي بزرگنمايي دارد مي توان برروي تصوير بزرگنمايي کرد . به اين صورت که با دادن عدد مناسب بر واحد درصد مي توانيد تصوير خود را دلخواه بزرگ نماييد يا بلعکس کوچک کنيد به کمک دستگيره موجود در روبروي فيلد عددي مي توانيد بدون وارد کردن عدد تصوير خود را بزرگ نماييد.

    [​IMG]

    INFO : به کمک اين پانل مي توانيد اطلاعاتي از موقعيت فعلي ماوس برروي تصوير داشته باشيد از جمله اطلاعاتي که در اين پنجره داده ميشود.
    1- ميزان طيف رنگي نقطه از نظر مدل رنگي RGB قرمز- سبز- آبي.
    2- ميزان طيف رنگي يک نقطه از نظر مدل رنگيCMYK در رابطه با مدل هاي رنگي در دروس اول صحبت کرديم.
    3- موقعيت ماوس در تصوير براساس دو محورX- Y.
    4- اندازه کادر انتخابي در صحنه:
    البته در کنار هر يک از اين گزينه يک تصوير کوچک وجود دارد که براساس نوع فعاليت اين گزينه متفاوت مي باشد. برروي هر يک از اين تصاوير برويد تا براي شما براساس نوع فعاليت آن قسمت واحدهاي اندازه گيري و مدل هاي رنگ مختلف را در اختيار قرار مي دهد.
    پانل بعدي مربوط به ويرايش رنگ ها مي باشد اين پانل را با نام COLOR مي شناسيم . در اين پانل سه مولفه رنگ هاي RGB را در اختيار داريم . و همچنين گسترده تمام رنگها به صورت وب در اختيار ما قرار دهيد. و مي توانيم رنگ مورد نظر خود را پيدا کنيم و استفاده نماييد.
    با رفتن به قسمت OPTION مي توانيم مدل رنگي را تغيير دهيم و همچنين تنظيمات اين پانل را ذخيره نماييم . ​
     
  7. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    SWATCHES: به کمک اين پانل مي توانيم از پالت رنگ که به صورت پيش فرض رنگ هاي را دارا مي باشد رنگ انتخاب کنيم و همچنين رنگهايي را که مد نظر ما است را به آن اضافه نماييم . تا دوباره ازآنها استفاده کنيم.

    [​IMG]

    STYLES : به کمک اين پانل مي توانيم STYLES مورد نظر خود را انتخاب کنيم در موردSTYLE ها در دروس قبل توضيح داده شده است البته چندين STYLE ديگر نيز در نرم افزار ذخيره شده وجود دارد که با رفتن به قسمت OPTIOR مي توانيد بازدن گزينه LOAD آنها را بازيابي نماييد.

    [​IMG]

    HISTORY : پانل تاريخچه از مهم ترين پانل هاي موجود است به کمک اين پانل مي توانيد تاريخچه فعاليت هاي را که تا به حال انجام داديد را مشاهده نماييد و هر کدام را که خواستيد واز هرجاي که مي خواهيد عمليات انجام شده را لغو نماييد. در واقع شما به جاي استفاده از فرمان UNDO از اين پانل استفاده مي کنيد با اين تفاوت که شما فعاليت هايي را که تا به حال انجام داده ايد را مي توانيد مشاهده نماييد.

    [​IMG]

    ACTIONS : در اين قسمت مي خواهم شما را با پنجره ACTIONS آشنا کنم:
    ACTION ها از يک سري اعمال تشکيل شده اند با استفاده از ACTION ها شما مي توانيد مجموعه اي از کارها را يک بار انجام داده و براي دفعات زياد آنها را تکرارکنيد. در اين پنجره يک سري اعمال از پيش انجام شده وجود دارند. اين اعمال در زيرشاخه ACTION DEAULT قرار دارند. براي درک بهتر اين موضوع ابتدا يک تصوير جديد ايجاد مي کنيم . ​
     
  8. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    راي درک بهتر اين قسمت يک تمرين انجام مي دهيم.
    1- يک صحنه جديد ايجاد نماييد.
    2- روي يکي از Action کليک کنيد.
    3- براي استفاده از Action ها مي بايست آنها را اجرا کرد. براي اجرا Action مورد نظر روي دکمه اجرا کليک کنيد.
    4- براي ادامه کارروي دکمه Continue کليک کنيد.
    5- همان طور که مشاهده مي کنيد يک تصوير با استفاده از Action هاي پيش ساخته فتوشاپ ساخته شده اما شما مي توانيد Action هاي خاص خود را بسازيد. براي اين کار ابتدا روي دکمه مشخص شده در تصوير کليک کنيد تا فهرست مربوطه به Action هاي پيش ساخته فتوشاپ بسته شود.
    به قسمت زيرپانل مراجعه کنيد و برروي آيکون New Folder کليک کنيد تا يک پوشه مخصوص Actionهاي ساخته شما ايجاد شود. و سپس در قسمت Name نام مورد نظر خودتان را وارد نماييد. حالا نوبت به ساخت Action مورد نظرمان رسيده .
    2- برروي دکمه New Layar در قسمت پايين پانل کليک کنيد.
    3- درجعبه متن مشخص شده نامaction را وارد مي کنيم. در جعبه ليست اول (set) بايد مشخص گردد تا اين Action مربوط به کدام زير شاخه مي باشد.
    4- منوي کرکره اي اول مشخص مي شود که کليد ميانبر ما چه باشد.
    5- در پايان روند کار به اين صورت است که پس از کليک روي دکمه Record فتوشاپ از تمام کارهايي که شما انجام مي دهيد به صورت متوالي الگو برداري مي کند . تا زماني که روي دکمه Stop کليک کنيد.
    با توجه به قسمت پايين پانل مشاهده مي کنيد که گزينه Record فعال مي باشد و به رنگ قرمز تبديل شده است.

    تا اينجا با چند پانل مهم و کاربردي آشنا شديد در درس بعد با مهمترين پانل فتوشاپ آشنا خواهيد شد. ​
     
  9. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    پانل LAYER

    [​IMG]

    در ادامه مباحث قبلي مي خواهم شما را پانل layer که از مهمترين قسمت هاي موجود در نرم افزار مي باشد آشنا کنم اين پانل همانطور که از نامش پيداست مخصوص فعاليت با لايه ها مي باشد.
    در فتوشاپ به وسيله لايه ها مي توانيد تصاوير بديع را خلق نماييد لايه ها در ساخت يک اثر هنري سهم بسيار زيادي را در بر دارد اين پنجره شامل چندين قسمت است که در زير با آنها آشنا خواهيد شد:
    MODE: در رابطه با مد در دروس قبل مطالبي را گفتيم ولي به طورکامل به آن نپرداختيم در اينجا شما را به طور کامل با اين منوي کرکره اي آشنا خواهم کرد. به طور کلي به کمک اين قسمت مي توانيد خصوصياتي خاص را براي لايه هاي خود از جمله درخشندگي تيرگي حذف قسمت هاي تيره يا روشن و غيره........
    البته اين خاصيت هميشه به صورت پيش فرض برروي گزينه نرمان تنظيم شده است. ​
     
  10. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش جامع نرم افزار فتوشاپ بصورت مرحله به مرحله

    [h=2][/h]
    DISSOLVE: به وسيله اين گزينه قسمت هاي محو شده به صورت زبر در مي آيد و جلوه ي ويژه براي اين نرم افزار است تا کيفيت تصاوير و لايه ها تغيير کند.

    [​IMG]

    Darken: به کمک اين گزينه تصويرتاريک و تيره مي شود.

    [​IMG]

    MULTIPLY:به کمک اين گزينه واحد بالايي يک واحد ضرب مي شود. ​